<국문초록> 몬테소리 교육 프로그램이 유아의 자아개념 발달에 미치는 영향 유아교육전공 손 미 자 지 도 교 수 이 경 화 본 연구는 몬테소리 교육 프로그램이 유아의 자아개념 발달에 미치는 영향을 검증해 보고자 하였다. 실험집단에는 몬테소리 교육 프로그램을, 통제집단에는 제 7차 교육과정에 의한 활동중심 통합교육 프로그램을 실시하였다. 이에 따라 본 연구의 문제인 유아의 자아개념과 자아개념의 하위 구성요인인 신체적 자아, 친구관계 자아, 부모관계 자아, 언어 자아, 수학 자아, 일반 자아개념별로 미치는 영향을 살펴보고, 두 집단 간의 차이를 검증하였다. 본 연구의 대상은 부천시에 소재한 만 3세 유아 30명으로, T몬테소리 어린이집의 신입원아 만 3세 15명의 실험집단과, S어린이집의 원아 만 3세 15명을 통제집단으로 하여 구성되었다. 실험처치는 2009년 3월 23일부터 2009년 5월 1일까지 6주 동안 이루어졌고, 몬테소리 교육 프로그램은 본 연구자가 개발하여 사용하였으며, 유아의 자아개념 발달 측정은 이경화ㆍ고진영(2003)이 제작한 유아용 자아개념검사 도구를 사용하였다. ...
<국문초록> 몬테소리 교육 프로그램이 유아의 자아개념 발달에 미치는 영향 유아교육전공 손 미 자 지 도 교 수 이 경 화 본 연구는 몬테소리 교육 프로그램이 유아의 자아개념 발달에 미치는 영향을 검증해 보고자 하였다. 실험집단에는 몬테소리 교육 프로그램을, 통제집단에는 제 7차 교육과정에 의한 활동중심 통합교육 프로그램을 실시하였다. 이에 따라 본 연구의 문제인 유아의 자아개념과 자아개념의 하위 구성요인인 신체적 자아, 친구관계 자아, 부모관계 자아, 언어 자아, 수학 자아, 일반 자아개념별로 미치는 영향을 살펴보고, 두 집단 간의 차이를 검증하였다. 본 연구의 대상은 부천시에 소재한 만 3세 유아 30명으로, T몬테소리 어린이집의 신입원아 만 3세 15명의 실험집단과, S어린이집의 원아 만 3세 15명을 통제집단으로 하여 구성되었다. 실험처치는 2009년 3월 23일부터 2009년 5월 1일까지 6주 동안 이루어졌고, 몬테소리 교육 프로그램은 본 연구자가 개발하여 사용하였으며, 유아의 자아개념 발달 측정은 이경화ㆍ고진영(2003)이 제작한 유아용 자아개념검사 도구를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS Win 14.0 프로그램을 이용하여 집단 간 차이 검증(t-test)을 실시하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 집단이 자아개념 점수에서 활동중심 통합교육 프로그램을 적용한 집단보다 높게 나타났고, 이는 통계적으로 유의미한 차이로 나타나 몬테소리 교육 프로그램이 유아의 자아개념 발달을 향상시키는데 효과가 있음이 확인되었다. 둘째, 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 집단이 자아개념을 구성하는 하위요인에서 활동중심 통합교육 프로그램을 적용한 집단보다 점수가 높게 나타났다. 그러나 통계적 유의수준에서 친구관계 자아, 부모관계 자아, 언어 자아, 수학 자아, 일반 자아에서는 유의미한 차이를 보였지만, 신체적 자아에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 결론적으로 본 연구에서는 몬테소리 교육 프로그램이 유아의 자아개념 발달에 효과가 있음이 입증되었다. 따라서 준비된 환경에서, 잘못을 스스로 정정할 수 있는 교구를 발달단계와 흥미에 맞게 자율적으로 선택하고, 작업에 집중하는 경험을 통해, 자아개념 발달을 도와주는 몬테소리 교육 프로그램이 교육현장에서 올바르게 제시되고 폭넓게 적용되기를 기대해 본다. 다만 자아개념의 하위요인 중 신체적 자아개념 발달에는 별 영향을 미치지 않았으나, 음악과 율동이 가미되어 흥미롭게 신체활동을 유도할 수 있는 수정ㆍ보완된 몬테소리 교육 프로그램을 개발하고 적용한다면, 유아의 신체적 자아개념 발달 향상에 효과를 기대할 수 있으리라 본다.
<국문초록> 몬테소리 교육 프로그램이 유아의 자아개념 발달에 미치는 영향 유아교육전공 손 미 자 지 도 교 수 이 경 화 본 연구는 몬테소리 교육 프로그램이 유아의 자아개념 발달에 미치는 영향을 검증해 보고자 하였다. 실험집단에는 몬테소리 교육 프로그램을, 통제집단에는 제 7차 교육과정에 의한 활동중심 통합교육 프로그램을 실시하였다. 이에 따라 본 연구의 문제인 유아의 자아개념과 자아개념의 하위 구성요인인 신체적 자아, 친구관계 자아, 부모관계 자아, 언어 자아, 수학 자아, 일반 자아개념별로 미치는 영향을 살펴보고, 두 집단 간의 차이를 검증하였다. 본 연구의 대상은 부천시에 소재한 만 3세 유아 30명으로, T몬테소리 어린이집의 신입원아 만 3세 15명의 실험집단과, S어린이집의 원아 만 3세 15명을 통제집단으로 하여 구성되었다. 실험처치는 2009년 3월 23일부터 2009년 5월 1일까지 6주 동안 이루어졌고, 몬테소리 교육 프로그램은 본 연구자가 개발하여 사용하였으며, 유아의 자아개념 발달 측정은 이경화ㆍ고진영(2003)이 제작한 유아용 자아개념검사 도구를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS Win 14.0 프로그램을 이용하여 집단 간 차이 검증(t-test)을 실시하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 집단이 자아개념 점수에서 활동중심 통합교육 프로그램을 적용한 집단보다 높게 나타났고, 이는 통계적으로 유의미한 차이로 나타나 몬테소리 교육 프로그램이 유아의 자아개념 발달을 향상시키는데 효과가 있음이 확인되었다. 둘째, 몬테소리 교육 프로그램을 실시한 집단이 자아개념을 구성하는 하위요인에서 활동중심 통합교육 프로그램을 적용한 집단보다 점수가 높게 나타났다. 그러나 통계적 유의수준에서 친구관계 자아, 부모관계 자아, 언어 자아, 수학 자아, 일반 자아에서는 유의미한 차이를 보였지만, 신체적 자아에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 결론적으로 본 연구에서는 몬테소리 교육 프로그램이 유아의 자아개념 발달에 효과가 있음이 입증되었다. 따라서 준비된 환경에서, 잘못을 스스로 정정할 수 있는 교구를 발달단계와 흥미에 맞게 자율적으로 선택하고, 작업에 집중하는 경험을 통해, 자아개념 발달을 도와주는 몬테소리 교육 프로그램이 교육현장에서 올바르게 제시되고 폭넓게 적용되기를 기대해 본다. 다만 자아개념의 하위요인 중 신체적 자아개념 발달에는 별 영향을 미치지 않았으나, 음악과 율동이 가미되어 흥미롭게 신체활동을 유도할 수 있는 수정ㆍ보완된 몬테소리 교육 프로그램을 개발하고 적용한다면, 유아의 신체적 자아개념 발달 향상에 효과를 기대할 수 있으리라 본다.
The effect of Montessori education program on the development of children's self-concept Son, Mi-Ja Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Soong sil University Supervised by Professor Lee, Kyung-Hwa In this research I tried to find the effect of Montessori educational progr...
The effect of Montessori education program on the development of children's self-concept Son, Mi-Ja Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Soong sil University Supervised by Professor Lee, Kyung-Hwa In this research I tried to find the effect of Montessori educational program on the development of children's self-concept. I used Montessori education program for experimental group and used Activity-oriented integrational education program according to 7th educational course for control group. For the next I checked the effects on children's self-concept which was a subject of this research and its subordinate factors like 'physical self-concept', 'Friend-relation's self-concept', 'Parent-relation's self-concept' , 'linguistic self-concept', 'mathematical self-concept' and 'general self-concept'. I also confirmed the differences between these two groups. The subjects of this research consisted of 30 children under the age of 3 living in Pu-Cheon city. The experimental group consisted of 15 children under the age of 3 who were new-comer to T Montessori kindergarten and the control group consisted of 15 children under the age of 3 from S kindergarten. The research had been performed for six weeks from march 23th(2009year) to may first(2009year). I developed and used the Montessori education program and used the self-conceptual testing tools invented by Lee, Kyuung-Hwa & Kho, Jin-Young(2003) for measurement of children's self-conceptual development. t-test(confirmation of the difference between two groups) from SPSS Win 14.0 program was used for the analysis of data Followings are what I have got from this research. Firstly, the self-concept score of the group with Montessori education program was higher than that of the group with activity-oriented intergrational education program. This showed the statistically meaningful difference, which means that Montessori education program has an good effect on improving children's self-conceptual development. Secondly, the score of subordinate factors which form the self-concept from the group with Montessori education program was also higher than that of the group with activity-oriented intergrational education program. I have also found statistically meaningful differences from the point of 'Friend-relation's self-concept', 'Parent-relation's self-concept' , 'linguistic self-concept', 'mathematical self-concept' and 'general self-concept' but was unable to find meaningful difference from the point of 'Physical self-concept'. In conclusion, this research has proved that Montessori education program has a good effect on the development of children's self-concept. The Montessori program has well-prepared environment and tools which can help children to correct their fault. It can also help children to concentrate on work according to their interest with autonomy. So I expect that the Montessori program is to be widely introduced and implemented in educational field for the development of children's self-concept. Although Montessori education program doesn't have a meaningful effect on the development of 'physical self-concept' which is one subordinate factor of self-concept, but if I can develop the present Montessori education program more advanced through adding music and dance which can induce children to get interested in physical activity then I will be able to expect the effect of Montessori education program to be more effective at improving children's physical self-conceptual development.
The effect of Montessori education program on the development of children's self-concept Son, Mi-Ja Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Soong sil University Supervised by Professor Lee, Kyung-Hwa In this research I tried to find the effect of Montessori educational program on the development of children's self-concept. I used Montessori education program for experimental group and used Activity-oriented integrational education program according to 7th educational course for control group. For the next I checked the effects on children's self-concept which was a subject of this research and its subordinate factors like 'physical self-concept', 'Friend-relation's self-concept', 'Parent-relation's self-concept' , 'linguistic self-concept', 'mathematical self-concept' and 'general self-concept'. I also confirmed the differences between these two groups. The subjects of this research consisted of 30 children under the age of 3 living in Pu-Cheon city. The experimental group consisted of 15 children under the age of 3 who were new-comer to T Montessori kindergarten and the control group consisted of 15 children under the age of 3 from S kindergarten. The research had been performed for six weeks from march 23th(2009year) to may first(2009year). I developed and used the Montessori education program and used the self-conceptual testing tools invented by Lee, Kyuung-Hwa & Kho, Jin-Young(2003) for measurement of children's self-conceptual development. t-test(confirmation of the difference between two groups) from SPSS Win 14.0 program was used for the analysis of data Followings are what I have got from this research. Firstly, the self-concept score of the group with Montessori education program was higher than that of the group with activity-oriented intergrational education program. This showed the statistically meaningful difference, which means that Montessori education program has an good effect on improving children's self-conceptual development. Secondly, the score of subordinate factors which form the self-concept from the group with Montessori education program was also higher than that of the group with activity-oriented intergrational education program. I have also found statistically meaningful differences from the point of 'Friend-relation's self-concept', 'Parent-relation's self-concept' , 'linguistic self-concept', 'mathematical self-concept' and 'general self-concept' but was unable to find meaningful difference from the point of 'Physical self-concept'. In conclusion, this research has proved that Montessori education program has a good effect on the development of children's self-concept. The Montessori program has well-prepared environment and tools which can help children to correct their fault. It can also help children to concentrate on work according to their interest with autonomy. So I expect that the Montessori program is to be widely introduced and implemented in educational field for the development of children's self-concept. Although Montessori education program doesn't have a meaningful effect on the development of 'physical self-concept' which is one subordinate factor of self-concept, but if I can develop the present Montessori education program more advanced through adding music and dance which can induce children to get interested in physical activity then I will be able to expect the effect of Montessori education program to be more effective at improving children's physical self-conceptual development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.