본 연구는 언어적인 진술로 구성된 그 우수성이 선행 연구들에서 검증된 외적 주의초점 피드백을 이용하여 자기통제 피드백과 수용범위 피드백의 차별적인 학습 효과를 규명하고자 실시됐다. 피험자는 대학교 1학년 여학생 30명으로 골프 퍼팅 과제에 대해서 사전 경험이 없는 오른손잡이들로 구성하였으며, 각 집단에 10명씩 무작위 배정을 했다(통제 집단, 자기통제 피드백 집단, 수용범위 피드백 집단). 통제 그룹에는 어떤 피드백도 제공되지 않았다. 자기통제...
본 연구는 언어적인 진술로 구성된 그 우수성이 선행 연구들에서 검증된 외적 주의초점 피드백을 이용하여 자기통제 피드백과 수용범위 피드백의 차별적인 학습 효과를 규명하고자 실시됐다. 피험자는 대학교 1학년 여학생 30명으로 골프 퍼팅 과제에 대해서 사전 경험이 없는 오른손잡이들로 구성하였으며, 각 집단에 10명씩 무작위 배정을 했다(통제 집단, 자기통제 피드백 집단, 수용범위 피드백 집단). 통제 그룹에는 어떤 피드백도 제공되지 않았다. 자기통제 피드백 집단은 각 퍼팅 후에 피험자가 원할 때 1회의 피드백을 받았다. 수용범위 피드백 집단은 결과 점수가 1.5미터를 초과할 경우에 각 수행 후에 1회의 피드백을 제공받았다. 결과 점수는 홀 중앙으로부터 멈춘 볼의 중앙까지의 미터 거리이다. 연구를 실행한 결과, 통제집단, 자기통제 피드백 집단, 수용범위 피드백 집단 간에 중요한 차이가 있었다. 본 연구는 수용범위 피드백 집단과 자기통제 피드백 집단이 통제 집단보다 더 우수한 수행 결과를 보이면서, 자기통제 피드백과 수용범위 피드백의 효과를 입증하고 선행 연구들을 지지했다. 또한, 본 연구는 수용범위 피드백 집단이 자기통제 피드백 집단보다 더 좋은 수행 결과를 보이면서 비숙련자에 대해서 수용범위 피드백의 자기통제 피드백에 대한 상대적 우월함을 나타냈다.
본 연구는 언어적인 진술로 구성된 그 우수성이 선행 연구들에서 검증된 외적 주의초점 피드백을 이용하여 자기통제 피드백과 수용범위 피드백의 차별적인 학습 효과를 규명하고자 실시됐다. 피험자는 대학교 1학년 여학생 30명으로 골프 퍼팅 과제에 대해서 사전 경험이 없는 오른손잡이들로 구성하였으며, 각 집단에 10명씩 무작위 배정을 했다(통제 집단, 자기통제 피드백 집단, 수용범위 피드백 집단). 통제 그룹에는 어떤 피드백도 제공되지 않았다. 자기통제 피드백 집단은 각 퍼팅 후에 피험자가 원할 때 1회의 피드백을 받았다. 수용범위 피드백 집단은 결과 점수가 1.5미터를 초과할 경우에 각 수행 후에 1회의 피드백을 제공받았다. 결과 점수는 홀 중앙으로부터 멈춘 볼의 중앙까지의 미터 거리이다. 연구를 실행한 결과, 통제집단, 자기통제 피드백 집단, 수용범위 피드백 집단 간에 중요한 차이가 있었다. 본 연구는 수용범위 피드백 집단과 자기통제 피드백 집단이 통제 집단보다 더 우수한 수행 결과를 보이면서, 자기통제 피드백과 수용범위 피드백의 효과를 입증하고 선행 연구들을 지지했다. 또한, 본 연구는 수용범위 피드백 집단이 자기통제 피드백 집단보다 더 좋은 수행 결과를 보이면서 비숙련자에 대해서 수용범위 피드백의 자기통제 피드백에 대한 상대적 우월함을 나타냈다.
The purpose of this thesis is to examine learning effect by self-control feedback and bandwidth feedback through verbal external attention focus feedgback. The subject comprised 30 female university students who had never experienced putting. All subjects were randomly assigned to each three group (...
The purpose of this thesis is to examine learning effect by self-control feedback and bandwidth feedback through verbal external attention focus feedgback. The subject comprised 30 female university students who had never experienced putting. All subjects were randomly assigned to each three group (control group, self-control feedback group and bandwith feedback group). The control group never got any feedback during the experiment. Subjects in the self-control feedback group were provided once feedback whenever they wanted after each put. Subjects in the bandwidth feedback group got once feedback whenever their result scores were over 1.5m. Result score is straight distance in meter from the center of the hole to the center of the stopped ball. In conclusion, There was significant difference between control group, self-control feedback group and bandwidth feedback group in result scores. This study supported preceding theses with the result which proved superiority of self-control feedback and bandwidth feedback than none feedback group. Moreover, this thesis proved relative superiority of bandwidth feedback than self-control feedback for beginners.
The purpose of this thesis is to examine learning effect by self-control feedback and bandwidth feedback through verbal external attention focus feedgback. The subject comprised 30 female university students who had never experienced putting. All subjects were randomly assigned to each three group (control group, self-control feedback group and bandwith feedback group). The control group never got any feedback during the experiment. Subjects in the self-control feedback group were provided once feedback whenever they wanted after each put. Subjects in the bandwidth feedback group got once feedback whenever their result scores were over 1.5m. Result score is straight distance in meter from the center of the hole to the center of the stopped ball. In conclusion, There was significant difference between control group, self-control feedback group and bandwidth feedback group in result scores. This study supported preceding theses with the result which proved superiority of self-control feedback and bandwidth feedback than none feedback group. Moreover, this thesis proved relative superiority of bandwidth feedback than self-control feedback for beginners.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.