본 연구는 아동실종예방을 위한 시큐리티 분야의 교육적 역할증진에 대하여 교육적 중요성을 인식하고 올바르게 실천 해 나아갈 방향을 제공하고자 수행되었다. 구체적으로 예방교육의 교육담당자의 올바른 선택과 가정에서의 실종예방 교육의 참여도는 어떠한지를 알아보고, 얼마나 자주, 어떠한 방법으로 이루어지고 있는지를 조사하여 아동실종예방교육에 대한 요구 및 참여도는 어떠한지 부모의 성별, 자녀의 성별에 따라 차이가 있는지를 조사하였다. 그러므로 연구대상은 수도권 지역의 유치원 및 초등학교 6, 7, 8세 아동전기의 부모 363명을 대상으로 본 연구자가 제작한 “아동실종예방교육의 참여도와 실태에 관한 조사”설문지를 사용하여 수행되었다. 자료처리는 SPSS/WIN 12.0을 사용하여 전사적 통계처리를 실시하였고 연구가설에 따라 ...
본 연구는 아동실종예방을 위한 시큐리티 분야의 교육적 역할증진에 대하여 교육적 중요성을 인식하고 올바르게 실천 해 나아갈 방향을 제공하고자 수행되었다. 구체적으로 예방교육의 교육담당자의 올바른 선택과 가정에서의 실종예방 교육의 참여도는 어떠한지를 알아보고, 얼마나 자주, 어떠한 방법으로 이루어지고 있는지를 조사하여 아동실종예방교육에 대한 요구 및 참여도는 어떠한지 부모의 성별, 자녀의 성별에 따라 차이가 있는지를 조사하였다. 그러므로 연구대상은 수도권 지역의 유치원 및 초등학교 6, 7, 8세 아동전기의 부모 363명을 대상으로 본 연구자가 제작한 “아동실종예방교육의 참여도와 실태에 관한 조사”설문지를 사용하여 수행되었다. 자료처리는 SPSS/WIN 12.0을 사용하여 전사적 통계처리를 실시하였고 연구가설에 따라 빈도분석과 t-검증 및 나아가 집단 간 인식의 독립성과 동질성을 검증하기 위해 교차분석(-test)을 실시하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 아동실종 예방교육의 교육 담당자로서의 직업군의 차이로서는 자녀의 성별에 구분 없이 부모교육이 가장 높은 것으로 나타났다. 둘째, 성별의 구분 없이 자녀의 안전 수칙에 대한 관심이 높은 것으로 나타났으며, 특히 “남”자녀를 둔 부모 보다 “여”자녀를 둔 부모의 교육에 대한 관심도가 높은 것으로 나타났다. 하지만 이에 반하여 응답자의 성별에 따른 부모교육이나 체험교실 참여 여부를 살펴보면 대부분의 가정에서 부모교육이나 체험교실 참여경험이 없는 것으로 나타났다. 셋째, 부모의 요구 수준을 살펴보면 적당한 교육 장소로는 학교 기관을 42.1%가 선호 하였으며, 다음으로 지역사회 체험 학습 시설이 33.5%로 나타났다. 교육 실시여부로서는 자녀 성별과 부모의 성별의 구분 없이 대부분의 가정에서 월 1회 이상 아동실종예방교육 방법 중 대화를 통하여 교육을 실시하는 것으로 나타났다. 넷째, 교육을 실시하는데 있어 어려움으로 교육방법의 부재와 자료부족, 어른 공경에 대한 교육적 역효과로 인한 어려움을 겪고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 가정 내에서 예방교육을 실시하고 있다고 대답한 대다수의 부모들의 응답결과와 대조적인 결과를 보여주었다.
본 연구는 아동실종예방을 위한 시큐리티 분야의 교육적 역할증진에 대하여 교육적 중요성을 인식하고 올바르게 실천 해 나아갈 방향을 제공하고자 수행되었다. 구체적으로 예방교육의 교육담당자의 올바른 선택과 가정에서의 실종예방 교육의 참여도는 어떠한지를 알아보고, 얼마나 자주, 어떠한 방법으로 이루어지고 있는지를 조사하여 아동실종예방교육에 대한 요구 및 참여도는 어떠한지 부모의 성별, 자녀의 성별에 따라 차이가 있는지를 조사하였다. 그러므로 연구대상은 수도권 지역의 유치원 및 초등학교 6, 7, 8세 아동전기의 부모 363명을 대상으로 본 연구자가 제작한 “아동실종예방교육의 참여도와 실태에 관한 조사”설문지를 사용하여 수행되었다. 자료처리는 SPSS/WIN 12.0을 사용하여 전사적 통계처리를 실시하였고 연구가설에 따라 빈도분석과 t-검증 및 나아가 집단 간 인식의 독립성과 동질성을 검증하기 위해 교차분석(-test)을 실시하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 아동실종 예방교육의 교육 담당자로서의 직업군의 차이로서는 자녀의 성별에 구분 없이 부모교육이 가장 높은 것으로 나타났다. 둘째, 성별의 구분 없이 자녀의 안전 수칙에 대한 관심이 높은 것으로 나타났으며, 특히 “남”자녀를 둔 부모 보다 “여”자녀를 둔 부모의 교육에 대한 관심도가 높은 것으로 나타났다. 하지만 이에 반하여 응답자의 성별에 따른 부모교육이나 체험교실 참여 여부를 살펴보면 대부분의 가정에서 부모교육이나 체험교실 참여경험이 없는 것으로 나타났다. 셋째, 부모의 요구 수준을 살펴보면 적당한 교육 장소로는 학교 기관을 42.1%가 선호 하였으며, 다음으로 지역사회 체험 학습 시설이 33.5%로 나타났다. 교육 실시여부로서는 자녀 성별과 부모의 성별의 구분 없이 대부분의 가정에서 월 1회 이상 아동실종예방교육 방법 중 대화를 통하여 교육을 실시하는 것으로 나타났다. 넷째, 교육을 실시하는데 있어 어려움으로 교육방법의 부재와 자료부족, 어른 공경에 대한 교육적 역효과로 인한 어려움을 겪고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 가정 내에서 예방교육을 실시하고 있다고 대답한 대다수의 부모들의 응답결과와 대조적인 결과를 보여주었다.
This study aims to provide future direction recognizing the educational importance and to present the way ahead that practices correctly for improving an educational role on security sector to prevent child missing. It investigated correct selection of an education specialist on preventive education...
This study aims to provide future direction recognizing the educational importance and to present the way ahead that practices correctly for improving an educational role on security sector to prevent child missing. It investigated correct selection of an education specialist on preventive education and participation grade of education to prevent missing on home, how often, how it is conducted, then what requirement for education to prevent child missing and participation grade is, whether difference is in accordance with gender of parents and gender of child. Therefore, it was conducted with questionnaire that is "Research on participation grade of education to prevent child missing and the actual condition" made by researcher of this study which is on 363of parents of pre-children of 6,7 and 8years old in a kindergarten and an elementary school where is located in metropolitan area. it operated to take processing enterprise statistics using SPSS/WIN 12.0 for getting data, and analyzed frequency and t-verification, further more, operated cross analysis(-test) for verification independence and homogeneity between groups, derived the conclusion as follows: First, it studied that parents education is the highest without dividing gender on a difference of occupational group as a education specialist for preventing child missing. Second, it presented that concerning on safety plans of children without dividing gender, in particular, interest is higher on the parents who has a daughter than sons. However, in contrast, it presented that there was no experience on the most of home if it searches whether participating parents education or classroom experience in accordance with gender of a respondent. Third, considering required level of parents, 42.1%of them preferred school organization for suitable educational facilities, 33.5%of them were experience learning facilities. In the most of home, they are educating with conversation among the method that prevents child missing one more time for a month without dividing both gender of children and parents. Fourth, as difficulty for making education, it presented that is how the lack of education, lack of data and adverse educational to respect for adults. It was the result in sharp contrast to the response result of the most of parents who answered to conduct prevention education in their home.
This study aims to provide future direction recognizing the educational importance and to present the way ahead that practices correctly for improving an educational role on security sector to prevent child missing. It investigated correct selection of an education specialist on preventive education and participation grade of education to prevent missing on home, how often, how it is conducted, then what requirement for education to prevent child missing and participation grade is, whether difference is in accordance with gender of parents and gender of child. Therefore, it was conducted with questionnaire that is "Research on participation grade of education to prevent child missing and the actual condition" made by researcher of this study which is on 363of parents of pre-children of 6,7 and 8years old in a kindergarten and an elementary school where is located in metropolitan area. it operated to take processing enterprise statistics using SPSS/WIN 12.0 for getting data, and analyzed frequency and t-verification, further more, operated cross analysis(-test) for verification independence and homogeneity between groups, derived the conclusion as follows: First, it studied that parents education is the highest without dividing gender on a difference of occupational group as a education specialist for preventing child missing. Second, it presented that concerning on safety plans of children without dividing gender, in particular, interest is higher on the parents who has a daughter than sons. However, in contrast, it presented that there was no experience on the most of home if it searches whether participating parents education or classroom experience in accordance with gender of a respondent. Third, considering required level of parents, 42.1%of them preferred school organization for suitable educational facilities, 33.5%of them were experience learning facilities. In the most of home, they are educating with conversation among the method that prevents child missing one more time for a month without dividing both gender of children and parents. Fourth, as difficulty for making education, it presented that is how the lack of education, lack of data and adverse educational to respect for adults. It was the result in sharp contrast to the response result of the most of parents who answered to conduct prevention education in their home.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.