가야금병창은 판소리의 대목소리 · 단가 · 민요 중 주로 판소리의 대목소리를 연주하고 있으며, 가야금병창의 연주를 보면 가야금과 장구가 함께 연주하고 있지만, 연주 중 어느 부분에서는 가야금 연주와 장구장단이 소리선율과 조화롭게 연주되지 않는 경우도 있다. 이에 본고에서는 가야금병창에서 연주되는 판소리의 대목소리에서 가야금과 장구가 어떻게 연주하고 있는지 알아보기 위하여 춘향가 중 “사랑가”를 본 연구자가 직접 채보하였으며 각 장단별로 소리선율에 따른 가야금선율과 장구장단을 비교·분석하고자 한다. 각 장단의 소리선율에 따른 가야금선율과 장구장단을 비교·분석을 하면 다음과 같다. ...
국 문 초 록
가야금병창의 가야금과 장구에 관한 연구 -춘향가 중 “사랑가”를 중심으로-
배미영 우석대학교 교육대학원 교육학과 음악교육전공 지도교수 : 심 인 택
가야금병창은 판소리의 대목소리 · 단가 · 민요 중 주로 판소리의 대목소리를 연주하고 있으며, 가야금병창의 연주를 보면 가야금과 장구가 함께 연주하고 있지만, 연주 중 어느 부분에서는 가야금 연주와 장구장단이 소리선율과 조화롭게 연주되지 않는 경우도 있다. 이에 본고에서는 가야금병창에서 연주되는 판소리의 대목소리에서 가야금과 장구가 어떻게 연주하고 있는지 알아보기 위하여 춘향가 중 “사랑가”를 본 연구자가 직접 채보하였으며 각 장단별로 소리선율에 따른 가야금선율과 장구장단을 비교·분석하고자 한다. 각 장단의 소리선율에 따른 가야금선율과 장구장단을 비교·분석을 하면 다음과 같다. 진양조의 가야금선율은 소리선율의 주요음을 연주하고 있고, 소리선율이 쉬는 5, 6박에서는 소리선율의 기․경․결․해에 따라 가야금선율은 각각 다르게 나타나고 있어 일관성을 가지고 있지 않다. 가야금선율은 한장단의 마지막 박에서 장구장단과 같은 리듬꼴로 연주하고 있다. 장구장단은 판소리의 진양조장단을 활용하여 연주하고 있고, 첫박은 궁편을 많이 사용하고 있으며 5, 6박에서는 사설과 선율에 따라 기․경․결․해의 장단으로 연주하고 있다. 장구는 궁편 보다는 주로 채편을 많이 사용하고 있다. 중모리의 가야금선율은 소리선율의 주요음을 연주하고 있고, 소리선율이 쉬는 11, 12박에서는 소리선율의 기․경․결․해에 따라 가야금선율은 각각 다르게 나타나고 있어 일관성을 가지고 있지 않다. 가야금선율은 한장단의 마지막 박에서 장구장단과 같은 리듬꼴로 연주하고 있다. 장구장단은 판소리의 중모리장단을 활용하여 연주하고 있으며, 11, 12박에서는 사설과 선율에 따라 기․경․결․해의 장단으로 연주하고 있다. 장구는 궁편 보다는 주로 채편을 많이 사용하고 있다. 그리고 소리선율을 정확하게 전달하기 위하여 장단의 중간 박은 대부분 연주하지 않으며, 장단의 중간에서 연주하는 경우 사설의 의미나 선율의 진행을 강조하기 위하여 연주하고 있다. 중중모리의 가야금선율은 소리선율의 주요음을 연주하고 있고, 소리선율이 쉬는 10, 11, 12박에서는 소리선율의 기․경․결․해에 따라 가야금선율이 각각 다르게 나타나고 있어 일관성을 가지고 있지 않다. 가야금선율은 한장단의 마지막 박에서 장구장단과 같은 리듬꼴로 연주하고 있다. 장구장단은 판소리의 중중모리장단을 활용하여 연주하고 있으며, 10, 11, 12박에서는 사설과 선율에 따라 기․경․결․해의 장단으로 연주하고 있다. 장구는 궁편 보다는 주로 채편을 많이 사용하고 있다. 소리선율을 정확하게 전달하기 위하여 장단의 중간 박은 대부분 연주하지 않으며, 장단의 중간에서 연주하는 경우 사설의 의미나 선율의 진행을 강조하기 위하여 연주하고 있다. 따라서 소리선율의 정확한 전달을 위하여 가야금의 연주법은 현재와 같이 소리선율을 따라서 연주하기 보다는 좀 더 기교적인 연주법이 연구되어야 하며, 가야금연주와 장구장단이 같은 리듬꼴로 연주하였을 경우는 장구장단의 채편은 가야금의 음량에 맞춰서 연주하여야 한다.
국 문 초 록
가야금병창의 가야금과 장구에 관한 연구 -춘향가 중 “사랑가”를 중심으로-
배미영 우석대학교 교육대학원 교육학과 음악교육전공 지도교수 : 심 인 택
가야금병창은 판소리의 대목소리 · 단가 · 민요 중 주로 판소리의 대목소리를 연주하고 있으며, 가야금병창의 연주를 보면 가야금과 장구가 함께 연주하고 있지만, 연주 중 어느 부분에서는 가야금 연주와 장구장단이 소리선율과 조화롭게 연주되지 않는 경우도 있다. 이에 본고에서는 가야금병창에서 연주되는 판소리의 대목소리에서 가야금과 장구가 어떻게 연주하고 있는지 알아보기 위하여 춘향가 중 “사랑가”를 본 연구자가 직접 채보하였으며 각 장단별로 소리선율에 따른 가야금선율과 장구장단을 비교·분석하고자 한다. 각 장단의 소리선율에 따른 가야금선율과 장구장단을 비교·분석을 하면 다음과 같다. 진양조의 가야금선율은 소리선율의 주요음을 연주하고 있고, 소리선율이 쉬는 5, 6박에서는 소리선율의 기․경․결․해에 따라 가야금선율은 각각 다르게 나타나고 있어 일관성을 가지고 있지 않다. 가야금선율은 한장단의 마지막 박에서 장구장단과 같은 리듬꼴로 연주하고 있다. 장구장단은 판소리의 진양조장단을 활용하여 연주하고 있고, 첫박은 궁편을 많이 사용하고 있으며 5, 6박에서는 사설과 선율에 따라 기․경․결․해의 장단으로 연주하고 있다. 장구는 궁편 보다는 주로 채편을 많이 사용하고 있다. 중모리의 가야금선율은 소리선율의 주요음을 연주하고 있고, 소리선율이 쉬는 11, 12박에서는 소리선율의 기․경․결․해에 따라 가야금선율은 각각 다르게 나타나고 있어 일관성을 가지고 있지 않다. 가야금선율은 한장단의 마지막 박에서 장구장단과 같은 리듬꼴로 연주하고 있다. 장구장단은 판소리의 중모리장단을 활용하여 연주하고 있으며, 11, 12박에서는 사설과 선율에 따라 기․경․결․해의 장단으로 연주하고 있다. 장구는 궁편 보다는 주로 채편을 많이 사용하고 있다. 그리고 소리선율을 정확하게 전달하기 위하여 장단의 중간 박은 대부분 연주하지 않으며, 장단의 중간에서 연주하는 경우 사설의 의미나 선율의 진행을 강조하기 위하여 연주하고 있다. 중중모리의 가야금선율은 소리선율의 주요음을 연주하고 있고, 소리선율이 쉬는 10, 11, 12박에서는 소리선율의 기․경․결․해에 따라 가야금선율이 각각 다르게 나타나고 있어 일관성을 가지고 있지 않다. 가야금선율은 한장단의 마지막 박에서 장구장단과 같은 리듬꼴로 연주하고 있다. 장구장단은 판소리의 중중모리장단을 활용하여 연주하고 있으며, 10, 11, 12박에서는 사설과 선율에 따라 기․경․결․해의 장단으로 연주하고 있다. 장구는 궁편 보다는 주로 채편을 많이 사용하고 있다. 소리선율을 정확하게 전달하기 위하여 장단의 중간 박은 대부분 연주하지 않으며, 장단의 중간에서 연주하는 경우 사설의 의미나 선율의 진행을 강조하기 위하여 연주하고 있다. 따라서 소리선율의 정확한 전달을 위하여 가야금의 연주법은 현재와 같이 소리선율을 따라서 연주하기 보다는 좀 더 기교적인 연주법이 연구되어야 하며, 가야금연주와 장구장단이 같은 리듬꼴로 연주하였을 경우는 장구장단의 채편은 가야금의 음량에 맞춰서 연주하여야 한다.
A Research of Gayageum and Janggu in Gayageum Byeongchang -Focusing on the Sarangga of Chunhyangga-
Mi young, Bae Music Education major Education Graduation School Woosuk University Director Professor : In taek, Sim
Mainly Gayagu...
Abstract
A Research of Gayageum and Janggu in Gayageum Byeongchang -Focusing on the Sarangga of Chunhyangga-
Mi young, Bae Music Education major Education Graduation School Woosuk University Director Professor : In taek, Sim
Mainly Gayaguem Byeongchang played Daemoksori among Danga, Minyo(korea folk song), Daemoksori in Pansori. When it play with Gayaguem and Janggu, this gears harmony is very important thing, but sometime this gears played unmatch harmony perform. So, i analyzed Chunhyangga(love Is) to know how was played Gayaguem harmony and Janggu beat in Daemoksori of Pansori and comparative analysis according to Gayaguem harmony and Janggu beat in each part of Chunhyangga. Gayageum melody and Janggu beat comparative analysis in each part of Chunhyangga, the short gear follows. Gayaguem melody of Jinyangjo played main melody. when sound's breaktime is 5, 6 beat, this played different gayaguem melody according to Ki․Kyung․Kyul․Hai of this melody. so this don't have consistency. Gayaguem melody played with Janggu beat rhythm likely at last beat of a part. Janggu beat played Jinyangjo beat and mostly first beat used Kungpyun, played Ki․Kyung․Kyul․Hai beat according of chattering and melody. Janggu is used main Chaipyun more than Kungpyung. Gayaguem melody fo Jungmori played main melody when sound breaktime is 11, 12 beat, this played different gayaguem melody according to Ki․Kyung․Kyul․Hai of this melody. so this don't have consistency. Gayaguem melody played with Janggu beat rhythm likely at last beat of a part. Janggu beat played Junmori beat and it played Ki․Kyung․Kyul․Hai beat according of chattering and melody at 11, 12 beat. Janggu is used main Chaipyun. and middle part of Janggu beat don't play to transfer exactly melody. In this case, it played to emphasize meaning of chattering and progress of melody. Gayaguem melody fo Jungjungmori played main melody when sound breaktime is 10, 11, 12 beat, this played different gayaguem melody according to Ki․Kyung․Kyul․Hai of this melody. so this don't have consistency. Gayaguem melody played Janggu beat likely rhythm at last beat of a part. Janggu beat played Jungjungmori beat and it played Ki․Kyung․Kyul․Hai beat according of chattering and melody at 10, 11, 12 beat. Janggu is used main Chaipyun more than Kungpyung. and middle part of Janggu beat don't play to transfer exactly melody. if played at middle part, it played to emphasize meaning of chattering and progress of melody. Accordingly, Gayaguem technique would played more artful than common technique to transfer exactly melody and Janggu's Chapyun must match to the playing of the Gayaguem' tone in case of Gayaguem and Janggu together playing.
Abstract
A Research of Gayageum and Janggu in Gayageum Byeongchang -Focusing on the Sarangga of Chunhyangga-
Mi young, Bae Music Education major Education Graduation School Woosuk University Director Professor : In taek, Sim
Mainly Gayaguem Byeongchang played Daemoksori among Danga, Minyo(korea folk song), Daemoksori in Pansori. When it play with Gayaguem and Janggu, this gears harmony is very important thing, but sometime this gears played unmatch harmony perform. So, i analyzed Chunhyangga(love Is) to know how was played Gayaguem harmony and Janggu beat in Daemoksori of Pansori and comparative analysis according to Gayaguem harmony and Janggu beat in each part of Chunhyangga. Gayageum melody and Janggu beat comparative analysis in each part of Chunhyangga, the short gear follows. Gayaguem melody of Jinyangjo played main melody. when sound's breaktime is 5, 6 beat, this played different gayaguem melody according to Ki․Kyung․Kyul․Hai of this melody. so this don't have consistency. Gayaguem melody played with Janggu beat rhythm likely at last beat of a part. Janggu beat played Jinyangjo beat and mostly first beat used Kungpyun, played Ki․Kyung․Kyul․Hai beat according of chattering and melody. Janggu is used main Chaipyun more than Kungpyung. Gayaguem melody fo Jungmori played main melody when sound breaktime is 11, 12 beat, this played different gayaguem melody according to Ki․Kyung․Kyul․Hai of this melody. so this don't have consistency. Gayaguem melody played with Janggu beat rhythm likely at last beat of a part. Janggu beat played Junmori beat and it played Ki․Kyung․Kyul․Hai beat according of chattering and melody at 11, 12 beat. Janggu is used main Chaipyun. and middle part of Janggu beat don't play to transfer exactly melody. In this case, it played to emphasize meaning of chattering and progress of melody. Gayaguem melody fo Jungjungmori played main melody when sound breaktime is 10, 11, 12 beat, this played different gayaguem melody according to Ki․Kyung․Kyul․Hai of this melody. so this don't have consistency. Gayaguem melody played Janggu beat likely rhythm at last beat of a part. Janggu beat played Jungjungmori beat and it played Ki․Kyung․Kyul․Hai beat according of chattering and melody at 10, 11, 12 beat. Janggu is used main Chaipyun more than Kungpyung. and middle part of Janggu beat don't play to transfer exactly melody. if played at middle part, it played to emphasize meaning of chattering and progress of melody. Accordingly, Gayaguem technique would played more artful than common technique to transfer exactly melody and Janggu's Chapyun must match to the playing of the Gayaguem' tone in case of Gayaguem and Janggu together playing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.