시대가 변하는 만큼 국악도 21세기에 알맞게 독창성을 띌 수 있는 것 들이 많이 재창작 되어 가고 있는데, 이 중 하나의 예로 가야금 병창 신민요를 들 수 있다. 가야금 병창 명인들은 주로 판소리의 눈 대목을 위주로 가야금을 얹거나 편곡하는 곡들이 많이 전승되어 내려왔다. 이 후 기존에 있던 토속민요, 통속민요를 바탕으로 작 편곡하여 만든 신민요로 가야금병창의 새로운 흐름이 생기게 된다. 가야금 병창 신민요 중 본고가 연구한 ‘청산리 벽계수야’는 시조의 가사를 사용하여 창작한 곡으로 독창성을 띄고 있다. 이에 본 논문은 강정숙이 ...
시대가 변하는 만큼 국악도 21세기에 알맞게 독창성을 띌 수 있는 것 들이 많이 재창작 되어 가고 있는데, 이 중 하나의 예로 가야금 병창 신민요를 들 수 있다. 가야금 병창 명인들은 주로 판소리의 눈 대목을 위주로 가야금을 얹거나 편곡하는 곡들이 많이 전승되어 내려왔다. 이 후 기존에 있던 토속민요, 통속민요를 바탕으로 작 편곡하여 만든 신민요로 가야금병창의 새로운 흐름이 생기게 된다. 가야금 병창 신민요 중 본고가 연구한 ‘청산리 벽계수야’는 시조의 가사를 사용하여 창작한 곡으로 독창성을 띄고 있다. 이에 본 논문은 강정숙이 창작 편곡한 가야금 병창 신민요 ‘청산리 벽계수야’와 ‘들국화’곡에 대해 살펴보았다.
본 연구 내용을 요약 하면 다음과 같다.
첫 째, 가야금 병창 신민요는 기존의 민요를 편곡한 곡들이 많이 있는 데 ‘청산리 벽계수야’는 황진이 시조 ‘청산리 벽계수야’를 ‘들국화’는 시인의 작품을 남도 창법을 사용 하여 새롭게 창작 되었다.
둘 째, 두 곡 모두 자연을 주제로 한 노래이며, 4 4(3 4)조의 전통 적인 민요의 율격을 사용 하고 있다. 기존의 유절 형태의 가야금 병창 신민요 곡들과 달리 ‘청산리 벽계수야’는 A+B+C+C′형식 ‘들국화’는 A+B형식을 사용 하며, 장단으로 구별 되는 장별 형태이다.
셋 째, ‘청산리 벽계수야’는 레′(d′)를 시작으로 솔(g)로 종지 하였고, ‘들국화’는 미′(e′)로 시작하여 라(a)로 종지하였다. ‘청산리 벽계수야’는 우조에서 평조, ‘들국화’는 우조에서 계면조로 모두 우조길로 시작한다.
넷 째, 곡이 시작되기 전에 전주 부분이나 노래의 흐름이 바뀌는 부분에는 민요의 선율이나 종지하는 음의 선율을 가야금 반주로만 연주 한다. 이 때, 가야금 반주는 1-3, 2-1 주법을 사용 하는 꾸밈형을 많이 사용 하였다.
다섯 째, 가야금 병창 민요곡에서 주로 쓰는 세마치, 굿거리, 자진모리 장단이 아닌 ‘청산리 벽계수야’ 곡은 진양조-엇모리-동살풀이, ‘들국화’ 곡은 동살풀이-중중모리 장단을 사용하며 ‘청산리 벽계수야’는 느린 박에서 빠른 박으로 ‘들국화’는 빠른 박에서 느린 박으로 변화 한다. 현재 불리어 지고 있는 가야금 병창 분야의 발전을 위해서 기존의 판소리 곡이나 민요, 현전하지 않는 가야금 병창 곡 등을 새로운 신민요곡으로 창작 편곡 하여 대중적인 음악, 누구나 쉽게 다가갈 수 있는 창작
활동들이 이루어져야겠다.
시대가 변하는 만큼 국악도 21세기에 알맞게 독창성을 띌 수 있는 것 들이 많이 재창작 되어 가고 있는데, 이 중 하나의 예로 가야금 병창 신민요를 들 수 있다. 가야금 병창 명인들은 주로 판소리의 눈 대목을 위주로 가야금을 얹거나 편곡하는 곡들이 많이 전승되어 내려왔다. 이 후 기존에 있던 토속민요, 통속민요를 바탕으로 작 편곡하여 만든 신민요로 가야금병창의 새로운 흐름이 생기게 된다. 가야금 병창 신민요 중 본고가 연구한 ‘청산리 벽계수야’는 시조의 가사를 사용하여 창작한 곡으로 독창성을 띄고 있다. 이에 본 논문은 강정숙이 창작 편곡한 가야금 병창 신민요 ‘청산리 벽계수야’와 ‘들국화’곡에 대해 살펴보았다.
본 연구 내용을 요약 하면 다음과 같다.
첫 째, 가야금 병창 신민요는 기존의 민요를 편곡한 곡들이 많이 있는 데 ‘청산리 벽계수야’는 황진이 시조 ‘청산리 벽계수야’를 ‘들국화’는 시인의 작품을 남도 창법을 사용 하여 새롭게 창작 되었다.
둘 째, 두 곡 모두 자연을 주제로 한 노래이며, 4 4(3 4)조의 전통 적인 민요의 율격을 사용 하고 있다. 기존의 유절 형태의 가야금 병창 신민요 곡들과 달리 ‘청산리 벽계수야’는 A+B+C+C′형식 ‘들국화’는 A+B형식을 사용 하며, 장단으로 구별 되는 장별 형태이다.
셋 째, ‘청산리 벽계수야’는 레′(d′)를 시작으로 솔(g)로 종지 하였고, ‘들국화’는 미′(e′)로 시작하여 라(a)로 종지하였다. ‘청산리 벽계수야’는 우조에서 평조, ‘들국화’는 우조에서 계면조로 모두 우조길로 시작한다.
넷 째, 곡이 시작되기 전에 전주 부분이나 노래의 흐름이 바뀌는 부분에는 민요의 선율이나 종지하는 음의 선율을 가야금 반주로만 연주 한다. 이 때, 가야금 반주는 1-3, 2-1 주법을 사용 하는 꾸밈형을 많이 사용 하였다.
다섯 째, 가야금 병창 민요곡에서 주로 쓰는 세마치, 굿거리, 자진모리 장단이 아닌 ‘청산리 벽계수야’ 곡은 진양조-엇모리-동살풀이, ‘들국화’ 곡은 동살풀이-중중모리 장단을 사용하며 ‘청산리 벽계수야’는 느린 박에서 빠른 박으로 ‘들국화’는 빠른 박에서 느린 박으로 변화 한다. 현재 불리어 지고 있는 가야금 병창 분야의 발전을 위해서 기존의 판소리 곡이나 민요, 현전하지 않는 가야금 병창 곡 등을 새로운 신민요곡으로 창작 편곡 하여 대중적인 음악, 누구나 쉽게 다가갈 수 있는 창작
활동들이 이루어져야겠다.
As the era changes, many of the Korean traditional music are being recreated in the 21st century. Singers of the Gayageum Pyeongchang have mainly been handed down songs that put or arranged gayageum mainly on the Pansori's eyes. After that, a new flow of the song folk song of the Shin Minyoro, which...
As the era changes, many of the Korean traditional music are being recreated in the 21st century. Singers of the Gayageum Pyeongchang have mainly been handed down songs that put or arranged gayageum mainly on the Pansori's eyes. After that, a new flow of the song folk song of the Shin Minyoro, which was created by arranging and composing based on the old folk song and popular folk song, will be created. The 'Cheongsanbori Bokgyesuya' studied in the folk song of the folk song of the Gayageum sangchang has originality as a song created using the lyrics of the sijo. In this paper, I have examined the songs and arrangements of Kang Jeong - suk 's new songs in.
In this study,
First, there is a lot of songs that arranged the existing folk songs in the Gayageum Byeongchang New Song Festival, and the 'Byeongsanri Bokgyesuya' was newly created by using the Southern Songs method.
Secondly, unlike the traditional folk songs of Gayageum sangjang,
Third, A + B + C + C 'A' B 'is used for the' nationalization '.
Fourth, the melody of the folk song or the melody of the ending melody is played only in the gayageum accompaniment in the part where the flow of the melody is changed before the melody begins.
Fifthly, the songs of 'Cheongsan-ri Bokgyesu-ya', which is mainly used in the folk song 'Semangchi', 'Gutgeori' and 'Jajinmori', are used in Jinyangjo-êtmori-Dong salpuri, 'Fast-paced' changes from fast to slow.
In order to develop the field of gayageum which is being called now, it is necessary to make creative activities that can easily approach popular music and popular music by creating and arranging existing pansori songs, folk songs.
As the era changes, many of the Korean traditional music are being recreated in the 21st century. Singers of the Gayageum Pyeongchang have mainly been handed down songs that put or arranged gayageum mainly on the Pansori's eyes. After that, a new flow of the song folk song of the Shin Minyoro, which was created by arranging and composing based on the old folk song and popular folk song, will be created. The 'Cheongsanbori Bokgyesuya' studied in the folk song of the folk song of the Gayageum sangchang has originality as a song created using the lyrics of the sijo. In this paper, I have examined the songs and arrangements of Kang Jeong - suk 's new songs in.
In this study,
First, there is a lot of songs that arranged the existing folk songs in the Gayageum Byeongchang New Song Festival, and the 'Byeongsanri Bokgyesuya' was newly created by using the Southern Songs method.
Secondly, unlike the traditional folk songs of Gayageum sangjang,
Third, A + B + C + C 'A' B 'is used for the' nationalization '.
Fourth, the melody of the folk song or the melody of the ending melody is played only in the gayageum accompaniment in the part where the flow of the melody is changed before the melody begins.
Fifthly, the songs of 'Cheongsan-ri Bokgyesu-ya', which is mainly used in the folk song 'Semangchi', 'Gutgeori' and 'Jajinmori', are used in Jinyangjo-êtmori-Dong salpuri, 'Fast-paced' changes from fast to slow.
In order to develop the field of gayageum which is being called now, it is necessary to make creative activities that can easily approach popular music and popular music by creating and arranging existing pansori songs, folk songs.
주제어
#가야금병창 신민요 악곡분석 청산리 벽계수야 들국화
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.