[학위논문]초등학교 아동의 인터넷 과다 사용과 문제행동과의 관계에서 사회적 지지의 역할 The Effects of Social Support on the Relationship between Internet Overuse and Problem Behaviors in Elementary School Children원문보기
본 연구는 인터넷 사용을 활발하게 하고 있는 초등학교 고학년을 연구대상으로 인터넷 과다사용과 문제행동 간의 관계를 살펴보고자 하였으며, 두 변인과의 관계를 조절하는 요인으로 사회적 지지를 가정하고, 사회적 지지가 초등학교 고학년 아동의 인터넷 과다사용과 문제행동에 어떤 조절 역할을 하는지 알아보고자 하였다.
연구를 위해 경남 마산, 창원시에 소재한 초등학교 6학년 남녀학생을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다.
첫째, 인터넷 과다사용은 아동의 성별에 따라 유의한 차이를 보였으며, 하위요인인 일상생활 장애, 현실구분 장애, 긍정적 기대, 금단, 일탈행동, 가상적 대인관계 지향성, 내성의 전 영역에서 남자가 여자에 비해 중독적 사용정도가 높은 것을 볼 수 있었다.
둘째, 인터넷 과다사용과 문제행동간의 관계를 조사한 결과, 인터넷 과다사용은 외현화 문제행동과 유의한 정적인 상관이 있는 것으로 나타났고, ...
본 연구는 인터넷 사용을 활발하게 하고 있는 초등학교 고학년을 연구대상으로 인터넷 과다사용과 문제행동 간의 관계를 살펴보고자 하였으며, 두 변인과의 관계를 조절하는 요인으로 사회적 지지를 가정하고, 사회적 지지가 초등학교 고학년 아동의 인터넷 과다사용과 문제행동에 어떤 조절 역할을 하는지 알아보고자 하였다.
연구를 위해 경남 마산, 창원시에 소재한 초등학교 6학년 남녀학생을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다.
첫째, 인터넷 과다사용은 아동의 성별에 따라 유의한 차이를 보였으며, 하위요인인 일상생활 장애, 현실구분 장애, 긍정적 기대, 금단, 일탈행동, 가상적 대인관계 지향성, 내성의 전 영역에서 남자가 여자에 비해 중독적 사용정도가 높은 것을 볼 수 있었다.
둘째, 인터넷 과다사용과 문제행동간의 관계를 조사한 결과, 인터넷 과다사용은 외현화 문제행동과 유의한 정적인 상관이 있는 것으로 나타났고, 내재화 문제행동과도 높은 정적인 상관을 보여, 인터넷을 많이 사용하는 아동일수록 문제행동도 많이 하는 것을 볼 수 있었다.
사회적 지지와 문제행동의 관계에서는 사회적 지지는 외현화 문제행동의 하위요인 중 공격성과는 유의한 부적인 상관을 보였으나 비행과는 상관성이 유의하지 않았고, 내재화 문제 행동의 하위요인인 사회적 위축, 신체증상, 우울·불안과도 모두 유의한 부적인 상관이 있는 것으로 나타나 사회적 지지를 많이 받는 아동은 문제행동을 적게 하는 것으로 볼 수 있었다.
셋째, 인터넷 과다사용과 문제행동의 관계에서 사회적 지지가 조절변인으로서의 역할을 하는지 조사한 결과, 사회적 지지는 인터넷 과다사용이 외현화 문제에 미치는 영향에 대해서는 조절 역할을 하지 않는 것으로 분석되었고, 문제행동의 내재화 문제에 미치는 영향에 대해서는 조절 역할을 하는 것으로 나타났다.
즉, 사회적 지지가 높은 아동이 사회적 지지가 낮은 아동에 비하여 인터넷 과다사용에 의해 내재화 문제가 더 작은 영향을 받는 것으로 볼 수 있어 사회적 지지가 인터넷 과다사용으로 내재화 문제행동을 유발하는 것을 완화시키는 조절효과가 있는 것으로 분석되었다.
본 연구는 인터넷 사용을 활발하게 하고 있는 초등학교 고학년을 연구대상으로 인터넷 과다사용과 문제행동 간의 관계를 살펴보고자 하였으며, 두 변인과의 관계를 조절하는 요인으로 사회적 지지를 가정하고, 사회적 지지가 초등학교 고학년 아동의 인터넷 과다사용과 문제행동에 어떤 조절 역할을 하는지 알아보고자 하였다.
연구를 위해 경남 마산, 창원시에 소재한 초등학교 6학년 남녀학생을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다.
첫째, 인터넷 과다사용은 아동의 성별에 따라 유의한 차이를 보였으며, 하위요인인 일상생활 장애, 현실구분 장애, 긍정적 기대, 금단, 일탈행동, 가상적 대인관계 지향성, 내성의 전 영역에서 남자가 여자에 비해 중독적 사용정도가 높은 것을 볼 수 있었다.
둘째, 인터넷 과다사용과 문제행동간의 관계를 조사한 결과, 인터넷 과다사용은 외현화 문제행동과 유의한 정적인 상관이 있는 것으로 나타났고, 내재화 문제행동과도 높은 정적인 상관을 보여, 인터넷을 많이 사용하는 아동일수록 문제행동도 많이 하는 것을 볼 수 있었다.
사회적 지지와 문제행동의 관계에서는 사회적 지지는 외현화 문제행동의 하위요인 중 공격성과는 유의한 부적인 상관을 보였으나 비행과는 상관성이 유의하지 않았고, 내재화 문제 행동의 하위요인인 사회적 위축, 신체증상, 우울·불안과도 모두 유의한 부적인 상관이 있는 것으로 나타나 사회적 지지를 많이 받는 아동은 문제행동을 적게 하는 것으로 볼 수 있었다.
셋째, 인터넷 과다사용과 문제행동의 관계에서 사회적 지지가 조절변인으로서의 역할을 하는지 조사한 결과, 사회적 지지는 인터넷 과다사용이 외현화 문제에 미치는 영향에 대해서는 조절 역할을 하지 않는 것으로 분석되었고, 문제행동의 내재화 문제에 미치는 영향에 대해서는 조절 역할을 하는 것으로 나타났다.
즉, 사회적 지지가 높은 아동이 사회적 지지가 낮은 아동에 비하여 인터넷 과다사용에 의해 내재화 문제가 더 작은 영향을 받는 것으로 볼 수 있어 사회적 지지가 인터넷 과다사용으로 내재화 문제행동을 유발하는 것을 완화시키는 조절효과가 있는 것으로 분석되었다.
The purpose of this study was to examine the relationship of the overuse of the Internet to problem behavior among upper elementary school students who put the Internet to a lot of use. In particular, this study examined the moderating effect of social support between the Internet abuse and problem ...
The purpose of this study was to examine the relationship of the overuse of the Internet to problem behavior among upper elementary school students who put the Internet to a lot of use. In particular, this study examined the moderating effect of social support between the Internet abuse and problem behavior.
The subjects in this study were sixth-grade boys and girls in the cities of Masan and Changwon, South Gyeongsang Province, on whom a survey was conducted. The findings of the study were as follows:
First, the Internet overuse was found to be significantly different depending on gender. That is, the boys showed more addicted tendency than the girls in every items that involved daily life disturbance, discrimination disorder between reality and virtual reality, positive expectations, withdrawal symptoms, deviant behavior, virtual interpersonal relationship orientation and tolerance.
Second, as for connections between the Internet overuse and problem behavior, the Internet abuse had a significantly positive correlation to externalizing problem behavior, and it had a close positive correlation to internalizing problem behavior as well. In regard to links between social support and problem behavior, social support had a significantly negative correlation to aggressiveness, one of the subfactors of externalizing problem behavior. In adidtion, social support had a significantly negative correlation to each of the subfactors of internalizing problem behavior that included social withdrawal, somatic symptoms, depression and anxiety. Therefore, it was suggested that the children who were provided with more social support behaved in a less problematic manner.
Third, social support appeared to perform a significant role in moderating the influence of the Internet abuse on the internalizing of problem behavior.
The purpose of this study was to examine the relationship of the overuse of the Internet to problem behavior among upper elementary school students who put the Internet to a lot of use. In particular, this study examined the moderating effect of social support between the Internet abuse and problem behavior.
The subjects in this study were sixth-grade boys and girls in the cities of Masan and Changwon, South Gyeongsang Province, on whom a survey was conducted. The findings of the study were as follows:
First, the Internet overuse was found to be significantly different depending on gender. That is, the boys showed more addicted tendency than the girls in every items that involved daily life disturbance, discrimination disorder between reality and virtual reality, positive expectations, withdrawal symptoms, deviant behavior, virtual interpersonal relationship orientation and tolerance.
Second, as for connections between the Internet overuse and problem behavior, the Internet abuse had a significantly positive correlation to externalizing problem behavior, and it had a close positive correlation to internalizing problem behavior as well. In regard to links between social support and problem behavior, social support had a significantly negative correlation to aggressiveness, one of the subfactors of externalizing problem behavior. In adidtion, social support had a significantly negative correlation to each of the subfactors of internalizing problem behavior that included social withdrawal, somatic symptoms, depression and anxiety. Therefore, it was suggested that the children who were provided with more social support behaved in a less problematic manner.
Third, social support appeared to perform a significant role in moderating the influence of the Internet abuse on the internalizing of problem behavior.
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