디지털 지식기반 시대를 맞이하여 국내 전기안전관리 분야 또한 전력 IT 기술의 접목을 바탕으로 효율적인 전기안전관리 강화가 요구되나 우리나라의 경우 아직 만족할 만한 수준에는 미치지 못한 실정이다. 현재 전기사업법에 의한 안전점검 방법은 전기설비 상태를 점검하거나 전력정보를 수집하기 위하여 전기안전관리자가 매월 정해진 횟수로 현장을 방문하는 Off-Line 시스템이며 이러한 방법은 우리나라와 일본에서만 주로 시행하고 있다. 반면 미국이나 기타 유럽의 국가는 사용전검사 제도를 통하여 법적 규제를 강화하고 전기사고에 대한 대책을 강구하고 있는 실정이다. 정부가 “기업활동규제완화에 대한 특별조치법”을 만들었으며 WTO/TBT의 영향으로 종전에는 단순히 국내적인 것으로 간주되어 오던 정책이나 조치가 다른 국가에도 경제적 또는 환경적으로도 영향을 미치게 되었다. 2007년 국내의 화재건수는 년 47,800여건으로 이중 전기화재가 22.1%를 차지하여 캐나다 6.1%, 일본 13.7%에 비해 높게 나타나 전기화재율 감소를 위한 대책이 필요하다. 이와 같은 원인으로 현재의 전기안전관리제도는 국내 및 국제환경의 변화로 인한 규제 완화와 전기사고율 감소라는 두가지 상반된 과제를 해결하는 방향으로 개선되어야 한다. 최근 통신 및 전력전자 기술의 발달로 ...
디지털 지식기반 시대를 맞이하여 국내 전기안전관리 분야 또한 전력 IT 기술의 접목을 바탕으로 효율적인 전기안전관리 강화가 요구되나 우리나라의 경우 아직 만족할 만한 수준에는 미치지 못한 실정이다. 현재 전기사업법에 의한 안전점검 방법은 전기설비 상태를 점검하거나 전력정보를 수집하기 위하여 전기안전관리자가 매월 정해진 횟수로 현장을 방문하는 Off-Line 시스템이며 이러한 방법은 우리나라와 일본에서만 주로 시행하고 있다. 반면 미국이나 기타 유럽의 국가는 사용전검사 제도를 통하여 법적 규제를 강화하고 전기사고에 대한 대책을 강구하고 있는 실정이다. 정부가 “기업활동규제완화에 대한 특별조치법”을 만들었으며 WTO/TBT의 영향으로 종전에는 단순히 국내적인 것으로 간주되어 오던 정책이나 조치가 다른 국가에도 경제적 또는 환경적으로도 영향을 미치게 되었다. 2007년 국내의 화재건수는 년 47,800여건으로 이중 전기화재가 22.1%를 차지하여 캐나다 6.1%, 일본 13.7%에 비해 높게 나타나 전기화재율 감소를 위한 대책이 필요하다. 이와 같은 원인으로 현재의 전기안전관리제도는 국내 및 국제환경의 변화로 인한 규제 완화와 전기사고율 감소라는 두가지 상반된 과제를 해결하는 방향으로 개선되어야 한다. 최근 통신 및 전력전자 기술의 발달로 전력산업이 IT(Information Technology)와 융․복합되고 있어, 정부도 기존 전력산업을혁신하기 위해 IT와 접목하는 전력IT 사업에 착수하고 성과를 극대화하기 위해 다양한 신기술 개발과 미래의 전력IT를 이끌고 갈 고급 인력양성에 노력하고 있다. 또한 국내 원격감시시스템은 일부 업체에서 개발하여 시판하고 있으나 시스템 설치 · 관리 비용 분담 문제 및 시스템 설치 고객에 대한 안전관리대행 법정가중치 조정 등을 위한 전기사업법 제 · 개정이 필요하다. 이와 관련하여 원격감시시스템이 On-Line을 이용한 점검방법과 안전관리 제도 개선에 부합되는지를 판단하기 위해서는 시스템에 대한 신뢰성 검증이 반드시 필요할 것으로 판단된다. 따라서 본 논문에서는 전기안전관리의 선진화 방안에 필요한 원격감시시스템의 국내 및 일본의 발달 과정과 운영 실태를 분석하여 국내에 적합한 운영 방법을 제시하고자 한다.
디지털 지식기반 시대를 맞이하여 국내 전기안전관리 분야 또한 전력 IT 기술의 접목을 바탕으로 효율적인 전기안전관리 강화가 요구되나 우리나라의 경우 아직 만족할 만한 수준에는 미치지 못한 실정이다. 현재 전기사업법에 의한 안전점검 방법은 전기설비 상태를 점검하거나 전력정보를 수집하기 위하여 전기안전관리자가 매월 정해진 횟수로 현장을 방문하는 Off-Line 시스템이며 이러한 방법은 우리나라와 일본에서만 주로 시행하고 있다. 반면 미국이나 기타 유럽의 국가는 사용전검사 제도를 통하여 법적 규제를 강화하고 전기사고에 대한 대책을 강구하고 있는 실정이다. 정부가 “기업활동규제완화에 대한 특별조치법”을 만들었으며 WTO/TBT의 영향으로 종전에는 단순히 국내적인 것으로 간주되어 오던 정책이나 조치가 다른 국가에도 경제적 또는 환경적으로도 영향을 미치게 되었다. 2007년 국내의 화재건수는 년 47,800여건으로 이중 전기화재가 22.1%를 차지하여 캐나다 6.1%, 일본 13.7%에 비해 높게 나타나 전기화재율 감소를 위한 대책이 필요하다. 이와 같은 원인으로 현재의 전기안전관리제도는 국내 및 국제환경의 변화로 인한 규제 완화와 전기사고율 감소라는 두가지 상반된 과제를 해결하는 방향으로 개선되어야 한다. 최근 통신 및 전력전자 기술의 발달로 전력산업이 IT(Information Technology)와 융․복합되고 있어, 정부도 기존 전력산업을혁신하기 위해 IT와 접목하는 전력IT 사업에 착수하고 성과를 극대화하기 위해 다양한 신기술 개발과 미래의 전력IT를 이끌고 갈 고급 인력양성에 노력하고 있다. 또한 국내 원격감시시스템은 일부 업체에서 개발하여 시판하고 있으나 시스템 설치 · 관리 비용 분담 문제 및 시스템 설치 고객에 대한 안전관리대행 법정가중치 조정 등을 위한 전기사업법 제 · 개정이 필요하다. 이와 관련하여 원격감시시스템이 On-Line을 이용한 점검방법과 안전관리 제도 개선에 부합되는지를 판단하기 위해서는 시스템에 대한 신뢰성 검증이 반드시 필요할 것으로 판단된다. 따라서 본 논문에서는 전기안전관리의 선진화 방안에 필요한 원격감시시스템의 국내 및 일본의 발달 과정과 운영 실태를 분석하여 국내에 적합한 운영 방법을 제시하고자 한다.
Having Digital knowledge based times, efficient electrical safety management is required to strengthen with grafting Power IT technology in this field. But Korean position is not still enough to satisfy yet. The present safety inspection method by Act. is Off-Line system which the electrical sa...
Having Digital knowledge based times, efficient electrical safety management is required to strengthen with grafting Power IT technology in this field. But Korean position is not still enough to satisfy yet. The present safety inspection method by Act. is Off-Line system which the electrical safety manager visits on site at regular time and repeat in order to collect electric power data and inspect electric installation which is used to perform in Japan and Korea only. On the other side, some countries like USA or Europe strengthen legal regulation through inspection prior to use and consider countermeasure against electrical accident. Government announced “Special management law about Business activity deregulation”. And public policy and management which simply considered as domestic policy are also affected on other countries economically or environmentally due to WTO/TBT. Korean had about 47,800 fires in 2007 including a 22.1% electrical fire which is higher compared to Canada’s(6.1%) and Japan’s(13.7%). It is necessary to provide measure to reduce high electrical fire ratio. Due to the facts, current electrical safety management system should be improved to solve two conflicting tasks of deregulation according to changes in the domestic & global environment and decrease of electrical accident ratio. The latest advance in communication and power electronics technology lead to combine power electronics industry on IT(Information Technology). Government also tries to cultivate high-quality human resources that will lead future Power IT and develop various High-Tech Advances in order to maximize results, and start Power IT business grafting IT to innovate the existing Power industry. Also, even though domestic remote monitoring system is being developed by some companies and put on the market, it still need to be revised and established on the electricity business Act. for arrange the matter of division cost concerning installation and maintenance, and for mediate the legal weight of safety management agency to the customer who is using the system. In this connection, it is certainly necessary to verify reliability to judge if remote monitoring system is matched on inspection measure using On-Line and improvement of safety management system. Therefore, this treatise hereby suggests proper managerial measure in Korea according to analyzing managerial realities and processing of remote monitoring system in Korea and Japan which needs on advanced plan of electrical safety management.
Having Digital knowledge based times, efficient electrical safety management is required to strengthen with grafting Power IT technology in this field. But Korean position is not still enough to satisfy yet. The present safety inspection method by Act. is Off-Line system which the electrical safety manager visits on site at regular time and repeat in order to collect electric power data and inspect electric installation which is used to perform in Japan and Korea only. On the other side, some countries like USA or Europe strengthen legal regulation through inspection prior to use and consider countermeasure against electrical accident. Government announced “Special management law about Business activity deregulation”. And public policy and management which simply considered as domestic policy are also affected on other countries economically or environmentally due to WTO/TBT. Korean had about 47,800 fires in 2007 including a 22.1% electrical fire which is higher compared to Canada’s(6.1%) and Japan’s(13.7%). It is necessary to provide measure to reduce high electrical fire ratio. Due to the facts, current electrical safety management system should be improved to solve two conflicting tasks of deregulation according to changes in the domestic & global environment and decrease of electrical accident ratio. The latest advance in communication and power electronics technology lead to combine power electronics industry on IT(Information Technology). Government also tries to cultivate high-quality human resources that will lead future Power IT and develop various High-Tech Advances in order to maximize results, and start Power IT business grafting IT to innovate the existing Power industry. Also, even though domestic remote monitoring system is being developed by some companies and put on the market, it still need to be revised and established on the electricity business Act. for arrange the matter of division cost concerning installation and maintenance, and for mediate the legal weight of safety management agency to the customer who is using the system. In this connection, it is certainly necessary to verify reliability to judge if remote monitoring system is matched on inspection measure using On-Line and improvement of safety management system. Therefore, this treatise hereby suggests proper managerial measure in Korea according to analyzing managerial realities and processing of remote monitoring system in Korea and Japan which needs on advanced plan of electrical safety management.
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