지역아동센터는 지역사회 아동의 보호 · 교육 · 건전한 놀이와 오락의 제공, 보호자와 지역사회 연계 등 아동의 건전 육성을 위하고 아동의 복지를 위한 종합복지센터의 역할을 할 수 있는 사회복지 시설로서 2004년 1월 29일 아동복지법 개정 이후 2008년 현재 전국적으로 3,013개소이며, 경기도는 601개소가 운영되고 있으며 전국적으로 급속히 늘어나는 추세이다. 본 연구의 목적은 경기북부지역(의정부, 양주, 동두천)의 지역아동센터 30개소를 대상으로 운영 실태를 파악하여 문제점을 분석하고 지역아동센터의 활성화 방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 구체적으로 지역아동센터의 시설현황과 재정현황, 이용아동, 프로그램 내용 등의 운영현황, 종사자 현황에 대하여 파악한 후 이에 나타난 문제점을 분석하여 지역아동센터가 지역사회의 이용시설로서 아동복지서비스를 필요로 하는 아동들을 위해 질 높은 서비스를 지원할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 경기북부지역(의정부, 양주, 동두천)의 30개소에 대하여 구조화된 설문지를 이용한 조사와 시설장들과의 인터뷰를 통해서 구체적으로 조사를 수집하였다. 설문지를 통해 수집된 조사 자료는 ...
지역아동센터는 지역사회 아동의 보호 · 교육 · 건전한 놀이와 오락의 제공, 보호자와 지역사회 연계 등 아동의 건전 육성을 위하고 아동의 복지를 위한 종합복지센터의 역할을 할 수 있는 사회복지 시설로서 2004년 1월 29일 아동복지법 개정 이후 2008년 현재 전국적으로 3,013개소이며, 경기도는 601개소가 운영되고 있으며 전국적으로 급속히 늘어나는 추세이다. 본 연구의 목적은 경기북부지역(의정부, 양주, 동두천)의 지역아동센터 30개소를 대상으로 운영 실태를 파악하여 문제점을 분석하고 지역아동센터의 활성화 방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 구체적으로 지역아동센터의 시설현황과 재정현황, 이용아동, 프로그램 내용 등의 운영현황, 종사자 현황에 대하여 파악한 후 이에 나타난 문제점을 분석하여 지역아동센터가 지역사회의 이용시설로서 아동복지서비스를 필요로 하는 아동들을 위해 질 높은 서비스를 지원할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 경기북부지역(의정부, 양주, 동두천)의 30개소에 대하여 구조화된 설문지를 이용한 조사와 시설장들과의 인터뷰를 통해서 구체적으로 조사를 수집하였다. 설문지를 통해 수집된 조사 자료는 SPSS 14.OK. for Windows(Statistical Package for the Social Science)를 통해 프로그램을 사용하여 분석하였다. 분석기법은 연구목적에 따라 조사대상자의 인구사회학적 특성, 시설실태, 재정현황, 운영현황, 시설장들의 견해는 빈도(Frequency), 평균(Mean), 비율(Percent) 등의 기술통계량 산출(Descriptive Statistics)을 사용하였으며 지역아동센터의 특성과 종사자 현황에서는 교차분석(Crosstabs)을 실시하였다. 본 연구는 지역아동센터의 시설현황과 재정현황, 이용아동, 프로그램 내용 등의 운영현황, 종사자 현황을 중심으로 운영실태를파악하고 문제점을 분석 하였는데 그 결과는 다음과 같다. 경기북부 지역아동센터의 시설현황은 70%의 지역아동센터가 건물을 임차하여 시설을 불안정하게 운영하고 있었으며 설립연도는 지역아동센터가 법적 아동복지시설중의 하나가 되는 2004년도부터 2007년에 62%정도 급격히 증가된 것을 알 수 있었다.재정규모를 살펴보면 5,000만원 미만이 41%이며 1,000만원 미만과 1억 미만이 각각 20%씩 차지하는 것으로 나타나 재정규모가 다양하고 편차가 심한 것으로 분석되었다. 재정확보 방법은 정부지원이 83%로 대부분 정부에서 지원하는 월200만원의 운영비에 의존하고 있었으며, 후원금 모금에는 소극적인 태도로 분석되어 지역사회와 연계한 다양한 후원금 모금활동을 위한 노력이 필요한 것으로 나타났다. 지역아동센터 운영현황에 있어서는 대부분 저소득가정의 아동들을 대상으로 서비스가 진행되고 있었으며 이용료는 65%가 무료인 것으로 나타났다. 프로그램 이용시간은 평균 4시간 정도이며 보호, 교육, 문화, 복지, 지역사회 연계 프로그램 등의 다양한 서비스를 제공받는 것으로 나타났다. 종사자 현황에서는 열악한 임금과 과도한 업무량 및 업무시간에 시달리고 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 볼 때 지역아동센터의 활성화를 위하여 공공건물임대, 전세자금 대출 등의 정책지원이 필요하며 현실적인운영비 지원으로 프로그램 활성화와 종사자의 현실적인 인건비 지급으로 종사자의 안정을 도모해야 한다. 또한 지역아동센터 이용아동대상을 빈곤아동중심에서 벗어나 지역사회 모든 아동에게 개방하여야 하며 이용아동들에게 실비 등의 적절한 이용료를 받아 보다 질적인 서비스는 물론 아동들의 소속감과 자존감을 높여주고 보호자들의 책임성도 일깨워야 한다. 더불어 다양한 자원을 가진 자원봉사자들을 발굴하여 적극적인 참여유도가 필요하다. 아동의 특성을 잘 이해하는 지역사회의 학부모와 교육계 및 대학생들의 자원봉사 활성화 방안이 이루어져야 한다. 마지막으로 시군구청과 학교, 타 지역아동센터간의 네트워크 구축이 필요하에서는 교차분석(Crosstabs)을 실시하였다. 본 연구는 지역아동센터의 시설현황과 재정현황, 이용아동, 프로그램 내용 등의 운영현황, 종사자 현황을 중심으로 운영실태를파악하고 문제점을 분석 하였는데 그 결과는 다음과 같다. 경기북부 지역아동센터의 시설현황은 70%의 지역아동센터가 건물을 임차하여 시설을 불안정하게 운영하고 있었으며 설립연도는 지역아동센터가 법적 아동복지시설중의 하나가 되는 2004년도부터 2007년에 62%정도 급격히 증가된 것을 알 수 있었다.재정규모를 살펴보면 5,000만원 미만이 41%이며 1,000만원 미만과 1억 미만이 각각 20%씩 차지하는 것으로 나타나 재정규모가 다양하고 편차가 심한 것으로 분석되었다. 재정확보 방법은 정부지원이 83%로 대부분 정부에서 지원하는 월200만원의 운영비에 의존하고 있었으며, 후원금 모금에는 소극적인 태도로 분석되어 지역사회와 연계한 다양한 후원금 모금활동을 위한 노력이 필요한 것으로 나타났다. 지역아동센터 운영현황에 있어서는 대부분 저소득가정의 아동들을 대상으로 서비스가 진행되고 있었으며 이용료는 65%가 무료인 것으로 나타났다. 프로그램 이용시간은 평균 4시간 정도이며 보호, 교육, 문화, 복지, 지역사회 연계 프로그램 등의 다양한 서비스를 제공받는 것으로 나타났다. 종사자 현황에서는 열악한 임금과 과도한 업무량 및 업무시간에 시달리고 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 볼 때 지역아동센터의 활성화를 위하여 공공건물임대, 전세자금 대출 등의 정책지원이 필요하며 현실적인운영비 지원으로 프로그램 활성화와 종사자의 현실적인 인건비 지급으로 종사자의 안정을 도모해야 한다. 또한 지역아동센터 이용아동대상을 빈곤아동중심에서 벗어나 지역사회 모든 아동에게 개방하여야 하며 이용아동들에게 실비 등의 적절한 이용료를 받아 보다 질적인 서비스는 물론 아동들의 소속감과 자존감을 높여주고 보호자들의 책임성도 일깨워야 한다. 더불어 다양한 자원을 가진 자원봉사자들을 발굴하여 적극적인 참여유도가 필요하다. 아동의 특성을 잘 이해하는 지역사회의 학부모와 교육계 및 대학생들의 자원봉사 활성화 방안이 이루어져야 한다. 마지막으로 시군구청과 학교, 타 지역아동센터간의 네트워크 구축이 필요하며 서로 연계체계를 확실히 가지면 아동을 위한 적절한 개입과 질적인 서비스가 이루어질 것으로 본다. 아동은 이 나라의 희망이며 미래를 열어갈 경쟁력이므로 빈곤아동의 문제를 국가가 책임지고 개입하여야 하며 가정과 학교, 지역사회에서 함께 연계하여 공동의 책임의식을 가지고 통합복지 서비스를 제공함으로써 지역아동센터가 사회복지서비스의 사각지대에 놓여 있는 아동들을 위한 공적사회복지 전달체계로써 중요한 기능과 역할을 담당할 수 있도록 정부에서는 다각적으로 현실적인 지원이 필요한 것이다.
지역아동센터는 지역사회 아동의 보호 · 교육 · 건전한 놀이와 오락의 제공, 보호자와 지역사회 연계 등 아동의 건전 육성을 위하고 아동의 복지를 위한 종합복지센터의 역할을 할 수 있는 사회복지 시설로서 2004년 1월 29일 아동복지법 개정 이후 2008년 현재 전국적으로 3,013개소이며, 경기도는 601개소가 운영되고 있으며 전국적으로 급속히 늘어나는 추세이다. 본 연구의 목적은 경기북부지역(의정부, 양주, 동두천)의 지역아동센터 30개소를 대상으로 운영 실태를 파악하여 문제점을 분석하고 지역아동센터의 활성화 방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 구체적으로 지역아동센터의 시설현황과 재정현황, 이용아동, 프로그램 내용 등의 운영현황, 종사자 현황에 대하여 파악한 후 이에 나타난 문제점을 분석하여 지역아동센터가 지역사회의 이용시설로서 아동복지서비스를 필요로 하는 아동들을 위해 질 높은 서비스를 지원할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 경기북부지역(의정부, 양주, 동두천)의 30개소에 대하여 구조화된 설문지를 이용한 조사와 시설장들과의 인터뷰를 통해서 구체적으로 조사를 수집하였다. 설문지를 통해 수집된 조사 자료는 SPSS 14.OK. for Windows(Statistical Package for the Social Science)를 통해 프로그램을 사용하여 분석하였다. 분석기법은 연구목적에 따라 조사대상자의 인구사회학적 특성, 시설실태, 재정현황, 운영현황, 시설장들의 견해는 빈도(Frequency), 평균(Mean), 비율(Percent) 등의 기술통계량 산출(Descriptive Statistics)을 사용하였으며 지역아동센터의 특성과 종사자 현황에서는 교차분석(Crosstabs)을 실시하였다. 본 연구는 지역아동센터의 시설현황과 재정현황, 이용아동, 프로그램 내용 등의 운영현황, 종사자 현황을 중심으로 운영실태를파악하고 문제점을 분석 하였는데 그 결과는 다음과 같다. 경기북부 지역아동센터의 시설현황은 70%의 지역아동센터가 건물을 임차하여 시설을 불안정하게 운영하고 있었으며 설립연도는 지역아동센터가 법적 아동복지시설중의 하나가 되는 2004년도부터 2007년에 62%정도 급격히 증가된 것을 알 수 있었다.재정규모를 살펴보면 5,000만원 미만이 41%이며 1,000만원 미만과 1억 미만이 각각 20%씩 차지하는 것으로 나타나 재정규모가 다양하고 편차가 심한 것으로 분석되었다. 재정확보 방법은 정부지원이 83%로 대부분 정부에서 지원하는 월200만원의 운영비에 의존하고 있었으며, 후원금 모금에는 소극적인 태도로 분석되어 지역사회와 연계한 다양한 후원금 모금활동을 위한 노력이 필요한 것으로 나타났다. 지역아동센터 운영현황에 있어서는 대부분 저소득가정의 아동들을 대상으로 서비스가 진행되고 있었으며 이용료는 65%가 무료인 것으로 나타났다. 프로그램 이용시간은 평균 4시간 정도이며 보호, 교육, 문화, 복지, 지역사회 연계 프로그램 등의 다양한 서비스를 제공받는 것으로 나타났다. 종사자 현황에서는 열악한 임금과 과도한 업무량 및 업무시간에 시달리고 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 볼 때 지역아동센터의 활성화를 위하여 공공건물임대, 전세자금 대출 등의 정책지원이 필요하며 현실적인운영비 지원으로 프로그램 활성화와 종사자의 현실적인 인건비 지급으로 종사자의 안정을 도모해야 한다. 또한 지역아동센터 이용아동대상을 빈곤아동중심에서 벗어나 지역사회 모든 아동에게 개방하여야 하며 이용아동들에게 실비 등의 적절한 이용료를 받아 보다 질적인 서비스는 물론 아동들의 소속감과 자존감을 높여주고 보호자들의 책임성도 일깨워야 한다. 더불어 다양한 자원을 가진 자원봉사자들을 발굴하여 적극적인 참여유도가 필요하다. 아동의 특성을 잘 이해하는 지역사회의 학부모와 교육계 및 대학생들의 자원봉사 활성화 방안이 이루어져야 한다. 마지막으로 시군구청과 학교, 타 지역아동센터간의 네트워크 구축이 필요하에서는 교차분석(Crosstabs)을 실시하였다. 본 연구는 지역아동센터의 시설현황과 재정현황, 이용아동, 프로그램 내용 등의 운영현황, 종사자 현황을 중심으로 운영실태를파악하고 문제점을 분석 하였는데 그 결과는 다음과 같다. 경기북부 지역아동센터의 시설현황은 70%의 지역아동센터가 건물을 임차하여 시설을 불안정하게 운영하고 있었으며 설립연도는 지역아동센터가 법적 아동복지시설중의 하나가 되는 2004년도부터 2007년에 62%정도 급격히 증가된 것을 알 수 있었다.재정규모를 살펴보면 5,000만원 미만이 41%이며 1,000만원 미만과 1억 미만이 각각 20%씩 차지하는 것으로 나타나 재정규모가 다양하고 편차가 심한 것으로 분석되었다. 재정확보 방법은 정부지원이 83%로 대부분 정부에서 지원하는 월200만원의 운영비에 의존하고 있었으며, 후원금 모금에는 소극적인 태도로 분석되어 지역사회와 연계한 다양한 후원금 모금활동을 위한 노력이 필요한 것으로 나타났다. 지역아동센터 운영현황에 있어서는 대부분 저소득가정의 아동들을 대상으로 서비스가 진행되고 있었으며 이용료는 65%가 무료인 것으로 나타났다. 프로그램 이용시간은 평균 4시간 정도이며 보호, 교육, 문화, 복지, 지역사회 연계 프로그램 등의 다양한 서비스를 제공받는 것으로 나타났다. 종사자 현황에서는 열악한 임금과 과도한 업무량 및 업무시간에 시달리고 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 볼 때 지역아동센터의 활성화를 위하여 공공건물임대, 전세자금 대출 등의 정책지원이 필요하며 현실적인운영비 지원으로 프로그램 활성화와 종사자의 현실적인 인건비 지급으로 종사자의 안정을 도모해야 한다. 또한 지역아동센터 이용아동대상을 빈곤아동중심에서 벗어나 지역사회 모든 아동에게 개방하여야 하며 이용아동들에게 실비 등의 적절한 이용료를 받아 보다 질적인 서비스는 물론 아동들의 소속감과 자존감을 높여주고 보호자들의 책임성도 일깨워야 한다. 더불어 다양한 자원을 가진 자원봉사자들을 발굴하여 적극적인 참여유도가 필요하다. 아동의 특성을 잘 이해하는 지역사회의 학부모와 교육계 및 대학생들의 자원봉사 활성화 방안이 이루어져야 한다. 마지막으로 시군구청과 학교, 타 지역아동센터간의 네트워크 구축이 필요하며 서로 연계체계를 확실히 가지면 아동을 위한 적절한 개입과 질적인 서비스가 이루어질 것으로 본다. 아동은 이 나라의 희망이며 미래를 열어갈 경쟁력이므로 빈곤아동의 문제를 국가가 책임지고 개입하여야 하며 가정과 학교, 지역사회에서 함께 연계하여 공동의 책임의식을 가지고 통합복지 서비스를 제공함으로써 지역아동센터가 사회복지서비스의 사각지대에 놓여 있는 아동들을 위한 공적사회복지 전달체계로써 중요한 기능과 역할을 담당할 수 있도록 정부에서는 다각적으로 현실적인 지원이 필요한 것이다.
Regional child centers are social welfare facilities that perform functions of a comprehensive welfare organization which provides protection, education, and healthy entertainments for community children and connects parents to the regional society. Since the reformation of Child Welfare Law of 1. 2...
Regional child centers are social welfare facilities that perform functions of a comprehensive welfare organization which provides protection, education, and healthy entertainments for community children and connects parents to the regional society. Since the reformation of Child Welfare Law of 1. 29, 2004, child welfare centers have grown to 3,013 in number as of year 2008, and continue growing at fast pace nationwide. There are 601 centers operating in Gyunggi-Do. The goals of the study is to identify the operational realities and problems of the 3 regional child centers(Uijungboo, Yangju, Dongducheon) in the Northen Gyunggi, and to recommend the measures to make the managements of those centers better. In detail, the paper examines the current situations and problems of buildings, finance, children being served by, and staff of those 3 regional centers, and proposes the methods to enhance the service quality of them for community children. In order to achieve those purposes, the study collected data using both a structured questionnaire survey with staff working for 3 regional child centers(Uijungboo, Yangju, Dongducheon) in the Northen Gyunggi and an in-depth interview with the chief officer of each center. SPSS(Statistical Package for the Social Science) was employed to analyze the collected data. Descriptive Statistics such as frequency, mean, and percent were used to identify the social and demographic properties of research objects, buildings, finance, operation, and opinions of the chief center managers. And Crosstabs were used to analyze the properties of the regional child centers and staff working for those institutes. The major findings of the analyses are as follows: First, 70% of the buildings of the 3 regional child centers are the rented ones in an unstable operation, and the establishment of the centers got sharply increased by 62% 2004, since which the regional child centers became one of regal child welfare facilities, through 2007. Second, the analyses into financial size show the variety of and extreme difference in financial size with 41% of the centers under 50 Million Won, 20% under 10 Million Won, 20% under 100 Million Won. The 83 percentage of the total financial resources comes from governmental subsidies, and most of the monthly operation expenses depends on governmental subsidy of 2 Million Won per month. It means that the activities for the centers to raise fund are very weak, and the centers are required to make more diverse efforts to get sponsors from the surrounding communities. Third, most of the children served by the centers are from the low-income houses, and 65% of the services are offered at no charge. The average time of program participation of children per day is four hours, and the program consists of various services such as protection, education, culture, welfare, and activities in connection with the communities. Finally, workers at the 3 regional child centers are working hard under bad condition of low payment, overwork in volume and time. According to the above-mentioned investigation results, policy actions such as government-owned-building rent, rental loan, monthly operational subsidy increase, staff salary increase are required to improve the overall operations of the regional child centers. In addition, the services of the regional child centers have to get open to all the children beyond the ones from the low-income houses in the neighboring communities, bill reasonable service charges to the users, and utilize the revenues to enhance the service quality. The actions will strengthen the sense of belonging and self-respect of children, and make the parents recognize the sense of responsibility for the operations of the child centers. And it also is required to mine volunteers such as parents, people in the educational fields, and undergraduate students who have a variety of resources for the child centers. Lastly, the networks among local governments at city and county level, community schools, and child centers in the other regions need to be established, which will lead to the service quality improvement through collaboration among them. In conclusion, since the children are the hope for the future and the sources for the competitiveness of our nation, first of all, the governments have to take relevant policy actions, in line with that, homes, schools, and community societies all together should have the sense of common responsibility for offering a comprehensive welfare services for them. In particular, the governments must take practical actions to help the regional child centers play important roles in delivering public social welfare services to the children who are alienated from those services.
Regional child centers are social welfare facilities that perform functions of a comprehensive welfare organization which provides protection, education, and healthy entertainments for community children and connects parents to the regional society. Since the reformation of Child Welfare Law of 1. 29, 2004, child welfare centers have grown to 3,013 in number as of year 2008, and continue growing at fast pace nationwide. There are 601 centers operating in Gyunggi-Do. The goals of the study is to identify the operational realities and problems of the 3 regional child centers(Uijungboo, Yangju, Dongducheon) in the Northen Gyunggi, and to recommend the measures to make the managements of those centers better. In detail, the paper examines the current situations and problems of buildings, finance, children being served by, and staff of those 3 regional centers, and proposes the methods to enhance the service quality of them for community children. In order to achieve those purposes, the study collected data using both a structured questionnaire survey with staff working for 3 regional child centers(Uijungboo, Yangju, Dongducheon) in the Northen Gyunggi and an in-depth interview with the chief officer of each center. SPSS(Statistical Package for the Social Science) was employed to analyze the collected data. Descriptive Statistics such as frequency, mean, and percent were used to identify the social and demographic properties of research objects, buildings, finance, operation, and opinions of the chief center managers. And Crosstabs were used to analyze the properties of the regional child centers and staff working for those institutes. The major findings of the analyses are as follows: First, 70% of the buildings of the 3 regional child centers are the rented ones in an unstable operation, and the establishment of the centers got sharply increased by 62% 2004, since which the regional child centers became one of regal child welfare facilities, through 2007. Second, the analyses into financial size show the variety of and extreme difference in financial size with 41% of the centers under 50 Million Won, 20% under 10 Million Won, 20% under 100 Million Won. The 83 percentage of the total financial resources comes from governmental subsidies, and most of the monthly operation expenses depends on governmental subsidy of 2 Million Won per month. It means that the activities for the centers to raise fund are very weak, and the centers are required to make more diverse efforts to get sponsors from the surrounding communities. Third, most of the children served by the centers are from the low-income houses, and 65% of the services are offered at no charge. The average time of program participation of children per day is four hours, and the program consists of various services such as protection, education, culture, welfare, and activities in connection with the communities. Finally, workers at the 3 regional child centers are working hard under bad condition of low payment, overwork in volume and time. According to the above-mentioned investigation results, policy actions such as government-owned-building rent, rental loan, monthly operational subsidy increase, staff salary increase are required to improve the overall operations of the regional child centers. In addition, the services of the regional child centers have to get open to all the children beyond the ones from the low-income houses in the neighboring communities, bill reasonable service charges to the users, and utilize the revenues to enhance the service quality. The actions will strengthen the sense of belonging and self-respect of children, and make the parents recognize the sense of responsibility for the operations of the child centers. And it also is required to mine volunteers such as parents, people in the educational fields, and undergraduate students who have a variety of resources for the child centers. Lastly, the networks among local governments at city and county level, community schools, and child centers in the other regions need to be established, which will lead to the service quality improvement through collaboration among them. In conclusion, since the children are the hope for the future and the sources for the competitiveness of our nation, first of all, the governments have to take relevant policy actions, in line with that, homes, schools, and community societies all together should have the sense of common responsibility for offering a comprehensive welfare services for them. In particular, the governments must take practical actions to help the regional child centers play important roles in delivering public social welfare services to the children who are alienated from those services.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.