본 연구는 유아 동화책 일러스트레이션의 의인화 표현과 효과를 분석하기 위한 연구로서 동화책에 등장하는 캐릭터의 이론적 배경을 습득하고 의인화된 곤충 캐릭터의 사례분석을 중심으로 시각적 요소․조형적 구성과정을 이해하고자 한다. 또한 이를 바탕으로 주인공 무당벌레와 곤충들을 소재로 한 동화 일러스트를 제작함으로서 작품연구를 통하여 유아를 위한 의인화 방법과 표현적 적합성 및 효과에 관해 실제적으로 분석해 보고자 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아는 무생물인 등장인물에 생명을 부여하는 물활론적 사고...
본 연구는 유아 동화책 일러스트레이션의 의인화 표현과 효과를 분석하기 위한 연구로서 동화책에 등장하는 캐릭터의 이론적 배경을 습득하고 의인화된 곤충 캐릭터의 사례분석을 중심으로 시각적 요소․조형적 구성과정을 이해하고자 한다. 또한 이를 바탕으로 주인공 무당벌레와 곤충들을 소재로 한 동화 일러스트를 제작함으로서 작품연구를 통하여 유아를 위한 의인화 방법과 표현적 적합성 및 효과에 관해 실제적으로 분석해 보고자 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아는 무생물인 등장인물에 생명을 부여하는 물활론적 사고를 가지고 있으므로 인간과의 유사성을 유지한 의인화된 곤충 캐릭터를 등장 시켜 유아의 호감과 흥미, 지속적 관심을 유지할 수 있는 토대를 확보한다. 즉, 그들의 조형적 시점과 심리에서 표현의 모티브를 찾는 것은 일러스트레이션에 대한 유아의 호응도를 높일 수 있음을 말한다. 둘째, 곤충 캐릭터를 표현하는데 있어서 의인화로 인한 형태의 구성과 유아가 갖는 시각에서의 일러스트레이션 구성은 유아의 지적 호기심을 유발 한다. 이는 시각적 표현상의 만족도를 높임과 동시에 내용의 직접적 전달을 담당함으로서 동화 일러스트레이션이 갖추어야 할 교육적, 놀이적 효과를 얻을 수 있음을 뜻한다. 셋째, 유아는 의인화된 곤충 캐릭터로부터 상황과 생각 및 감정에 대한 공감대를 형성함으로 내용을 이해하고 경험하는 과정에서 교훈을 습득하게 된다. 이는 의인화 표현이 가진 친근감으로 유아에게 쉽게 다가가는 효과를 얻게 되는 것이다. 결과적으로 의인화된 곤충 캐릭터의 특징은 유아의 지능과 정서 및 상상력 개발을 위한 표현으로부터 시작되어 의인화를 전개하여 유아 스스로의 사고와 감정을 개입함으로 유아의 인지 및 심리로부터 영향을 받는 것으로 정리할 수 있다. 본 연구는 의인화된 곤충 캐릭터의 표현이 단지 스타일만 반영되는 이기적인 조형으로 평가되는 것을 피하고 유아기의 조형관과 심리를 이해함으로서 공감대를 이끌어 내기 위한 이들의 표현방법이 얼마나 많은 기준과 분석을 통해 이루어진 표현 인가를 알게 하였으며, 유아의 상상력과 자기 동일시 사고의 강한 욕구가 곤충 캐릭터의 의인화 표현으로 나타나는 절대적 근원이 된다는 것을 인지 할 수 있었다.
본 연구는 유아 동화책 일러스트레이션의 의인화 표현과 효과를 분석하기 위한 연구로서 동화책에 등장하는 캐릭터의 이론적 배경을 습득하고 의인화된 곤충 캐릭터의 사례분석을 중심으로 시각적 요소․조형적 구성과정을 이해하고자 한다. 또한 이를 바탕으로 주인공 무당벌레와 곤충들을 소재로 한 동화 일러스트를 제작함으로서 작품연구를 통하여 유아를 위한 의인화 방법과 표현적 적합성 및 효과에 관해 실제적으로 분석해 보고자 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아는 무생물인 등장인물에 생명을 부여하는 물활론적 사고를 가지고 있으므로 인간과의 유사성을 유지한 의인화된 곤충 캐릭터를 등장 시켜 유아의 호감과 흥미, 지속적 관심을 유지할 수 있는 토대를 확보한다. 즉, 그들의 조형적 시점과 심리에서 표현의 모티브를 찾는 것은 일러스트레이션에 대한 유아의 호응도를 높일 수 있음을 말한다. 둘째, 곤충 캐릭터를 표현하는데 있어서 의인화로 인한 형태의 구성과 유아가 갖는 시각에서의 일러스트레이션 구성은 유아의 지적 호기심을 유발 한다. 이는 시각적 표현상의 만족도를 높임과 동시에 내용의 직접적 전달을 담당함으로서 동화 일러스트레이션이 갖추어야 할 교육적, 놀이적 효과를 얻을 수 있음을 뜻한다. 셋째, 유아는 의인화된 곤충 캐릭터로부터 상황과 생각 및 감정에 대한 공감대를 형성함으로 내용을 이해하고 경험하는 과정에서 교훈을 습득하게 된다. 이는 의인화 표현이 가진 친근감으로 유아에게 쉽게 다가가는 효과를 얻게 되는 것이다. 결과적으로 의인화된 곤충 캐릭터의 특징은 유아의 지능과 정서 및 상상력 개발을 위한 표현으로부터 시작되어 의인화를 전개하여 유아 스스로의 사고와 감정을 개입함으로 유아의 인지 및 심리로부터 영향을 받는 것으로 정리할 수 있다. 본 연구는 의인화된 곤충 캐릭터의 표현이 단지 스타일만 반영되는 이기적인 조형으로 평가되는 것을 피하고 유아기의 조형관과 심리를 이해함으로서 공감대를 이끌어 내기 위한 이들의 표현방법이 얼마나 많은 기준과 분석을 통해 이루어진 표현 인가를 알게 하였으며, 유아의 상상력과 자기 동일시 사고의 강한 욕구가 곤충 캐릭터의 의인화 표현으로 나타나는 절대적 근원이 된다는 것을 인지 할 수 있었다.
This study is for the analysis about an anthropomorphized expression and its effect in picture book illustration for children. The main purpose of this study is to learn theoretical background of the characters in a picture book, and to understand visual factors and formative construction process, t...
This study is for the analysis about an anthropomorphized expression and its effect in picture book illustration for children. The main purpose of this study is to learn theoretical background of the characters in a picture book, and to understand visual factors and formative construction process, through the case analysis of an anthropomorphic insect character. In addition, it is for the effective analysis about how to anthropomorphize and express most properly and efficiently for children through making the picture book illustration which shows a ladybug and other insects as the main characters. In Brief, this study shows the following results. First of all, small children have an animism thinking that they grant inanimate matters to be alive, so anthropomorphic insect characters can arouse children’s favorable impression and interest constantly. It means that if we find out the motive of expression in their formative view and mind, it would be much easier to gain children’s response about illustration. Secondly, formative construction of anthropomorphism and visible illustration structure for small children in the expression of insect character can lead their thirst of knowledge. By increasing their satisfaction about visible expression as well as delivering the message directly, we can obtain both educational purpose and playing effect, required essentially for a picture book illustration. Thirdly, small children will learn a lesson from the process in which they understand and experience the contents gaining the sympathy of circumstance, thinking and emotion in the anthropomorphic insect characters. It gives an effect to be close to them in easy way through the familiarity of an anthropomorphic expression. Conclusively, features of an anthropomorphic insect character are to be expressed for the improvements in small children's intelligence, emotion and imagination, and developed anthropomorphism, so influenced by children’s cognition and psychology through their thinking and empathy. This study concludes the expression of an anthropomorphic insect character which should not be evaluated as an assertive model. And it shows the expression which leads children’s sympathy includes various standards and analysis to understand small children's modeling way and mental state. Moreover, it can be known that small children's imagination and their strong desires for regarding themselves in the same light as the characters pulls out an anthropomorphic expression of insect character.
This study is for the analysis about an anthropomorphized expression and its effect in picture book illustration for children. The main purpose of this study is to learn theoretical background of the characters in a picture book, and to understand visual factors and formative construction process, through the case analysis of an anthropomorphic insect character. In addition, it is for the effective analysis about how to anthropomorphize and express most properly and efficiently for children through making the picture book illustration which shows a ladybug and other insects as the main characters. In Brief, this study shows the following results. First of all, small children have an animism thinking that they grant inanimate matters to be alive, so anthropomorphic insect characters can arouse children’s favorable impression and interest constantly. It means that if we find out the motive of expression in their formative view and mind, it would be much easier to gain children’s response about illustration. Secondly, formative construction of anthropomorphism and visible illustration structure for small children in the expression of insect character can lead their thirst of knowledge. By increasing their satisfaction about visible expression as well as delivering the message directly, we can obtain both educational purpose and playing effect, required essentially for a picture book illustration. Thirdly, small children will learn a lesson from the process in which they understand and experience the contents gaining the sympathy of circumstance, thinking and emotion in the anthropomorphic insect characters. It gives an effect to be close to them in easy way through the familiarity of an anthropomorphic expression. Conclusively, features of an anthropomorphic insect character are to be expressed for the improvements in small children's intelligence, emotion and imagination, and developed anthropomorphism, so influenced by children’s cognition and psychology through their thinking and empathy. This study concludes the expression of an anthropomorphic insect character which should not be evaluated as an assertive model. And it shows the expression which leads children’s sympathy includes various standards and analysis to understand small children's modeling way and mental state. Moreover, it can be known that small children's imagination and their strong desires for regarding themselves in the same light as the characters pulls out an anthropomorphic expression of insect character.
주제어
#동화 일러스트레이션 곤충 캐릭터 의인화 유아
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.