요 약 윤흥길 소설『장마』의 서사구조 연구 윤흥길 소설에 대한 선행 연구를 살펴보면 전쟁의 상흔, 성장 과정, 화자의 시점 연구, 샤머니즘적 해석 등 주제와 기법을 밝히기 위한 연구와 구성체의 특성이나 서사구조 구명 등 형식상 특징을 탐구하는 방향으로 연구가 전개되어 왔음을 확인할 수 있다. 본 논문에서는 윤흥길의 작품에 대한 새로운 해석의 가능성을 모색하고, 이해를 심화하기 위해 윤흥길의 소설『장마』의 시공 변화에 따른 서사구조의 변화와 상징체가 서사구조에 미치는 영향, 『장마』의 내․외적 서사를 중심으로 화자의 인식...
요 약 윤흥길 소설『장마』의 서사구조 연구 윤흥길 소설에 대한 선행 연구를 살펴보면 전쟁의 상흔, 성장 과정, 화자의 시점 연구, 샤머니즘적 해석 등 주제와 기법을 밝히기 위한 연구와 구성체의 특성이나 서사구조 구명 등 형식상 특징을 탐구하는 방향으로 연구가 전개되어 왔음을 확인할 수 있다. 본 논문에서는 윤흥길의 작품에 대한 새로운 해석의 가능성을 모색하고, 이해를 심화하기 위해 윤흥길의 소설『장마』의 시공 변화에 따른 서사구조의 변화와 상징체가 서사구조에 미치는 영향, 『장마』의 내․외적 서사를 중심으로 화자의 인식구조 및 인물의 대립구조와 갈등해소 방안을 연구하였다. 소설 『장마』의 시공배경 중 가장 중요한 요소가 되는 ‘장마’를 시간의 흐름에 따라 변화하는 양상을 정리하여 서사 전개와 연결시켜보면 ‘장마’가 외형적 사건 진행과 내면적 의미를 강화하고, 심화시키는 요소로 작용함을 알 수 있다. 소설『장마』에서는 장마가 시작되고 정점에 이르렀다가 소강상태를 거쳐 다시 정점에 이르는 변화에 맞추어 서사가 진행되는 양상을 보이고 있으며 여기에 더하여 장마(비)의 양과 질에 따른 변화가 서사의 강약에 크게 영향을 미치고 있음도 확인할 수가 있다. 소설『장마』에는 서사의 진행을 보조하는 많은 ‘창조적(개인적, 문화적) 상징체’가 등장하여 해석의 다양성을 제공하고, 서사의 의미를 확대․심화시켜주고 있는데 본 논문에서는 청각적 심상을 중심으로 개 짖는 소리, 비오는 소리, 천둥소리, 구렁이 우는 소리, 형태를 중심으로 건지산, 완두콩 깍지, 구렁이 등과 시공을 공유하는 상징체로 장마(비)가 있음을 확인했다. ‘완두콩 깍지’와 연관된 외할머니의 행위가 갖는 상징성은 최초의 외형적인 ‘초조와 불안한 심리 단계’를 벗어나 점차 ‘인간의 근원적인 절망감과 비극성’으로까지 의미가 심화되고 있음을, ‘건지산’은 역사가 진행되는 현장으로 이념의 대립, 민족의 갈등, 그리고 전투상황을 포함하는 복합적인 공간으로 확대 해석이 가능함을 제시했다. ‘구렁이’는 할머니와 외할머니의 샤머니즘, 토속 신앙적 시각을 바탕으로 ‘삼촌의 현신(現身)’, ‘죽은 자’, 혹은 ‘죽어서 돌아온 자’ 이면서 동시에 아버지와 화자의 현실적, 사실적 시각을 중심으로 ‘생사 미확인의 실종자’, ‘떠난 자’, ‘살아서 떠난 자’로 분석하여 소설『장마』의 결말을 ‘열린 구조’로 볼 수도 있다는 새로운 해석의 가능성을 열어두었다. 구렁이를 ‘죽은 자’와 ‘떠난 자’로 해석할 가능성을 열어 둔 것처럼 ‘장마’ 역시 지나간 것이나, 마무리된 것이 아니라 인간의 운명처럼 전혀 예측할 수 없으며, 아울러 미지의 세계를 향해 진행형적인 의미를 갖는 상징체로 확대해서 해석하는 것이 바람직하다는 의견을 제시했다. 소설『장마』에서는 각 상징체를 적절히 활용하여 주제를 함축적으로 드러내는데 이러한 표현 기법은 직접적, 사실적, 현실적인 문제 해결 방법보다는 간접적, 상징적, 암시적으로 대안을 제시하므로 문제 해결의 다양한 가능성을 열어 놓을 수 있는 장점이 있다. 끝으로『장마』의 내․외적 서사를 중심으로『장마』에 등장하는 인물의 심층심리를 이해하고, 인물 간의 대립과 갈등 구조를 파악하며, 소설의 서사 구조를 이해하기 위한 기본 작업의 하나로 장 피아제의 관점에서『장마』에 등장하는 화자의 인식구조를 구명하고 나아가 화자 주변 인물의 대립구조와 갈등해소 방안을 고찰하였다. 그 결과『장마』의 화자가 내적 인식구조로 볼 때 서사가 전개되면서 단순추상(귀납적 논리) 단계에서 반사적 추상(연역적 논리) 단계로 발전하는 진행적, 복합적 인식구조를 보여주고 있음을 확인할 수 있었다. 그리고 외적 인식구조로 볼 때『장마』의 화자가 친가와 외가 인물을 대상으로 원심 시점형(圓心視點型-center-perspective)으로 배치되어 있음도 알 수 있었다. 이러한 인물 배치는 주인공이 원주의 중심점에 위치하여 주변 인물과 관계를 맺고 자신이 관찰한 이야기를 서술하면서 서사를 전개해나감으로 서사의 객관성을 확보할 수 있는 장점이 있다. 『장마』는 할머니와 외할머니의 갈등과 대립으로 진행되는 외적서사와 삼촌과 외삼촌의 행동, 가치대립으로 전개되는 내적 서사로 구성된다.『장마』에서 내적서사의 주인공인 삼촌과 외삼촌은 인물과 성격, 이념과 성향에서 대치되지만 선악, 우열이 가려지진 않는다. 두 인물은 대립의 양극단에 위치하면서도 상호보완적인 관계로 존재하며 이것은 『장마』의 주제를 파악하는데 매우 중요한 단서를 제공한다. 『장마』에서는 삼촌과 외삼촌을 중심 대립 축으로 할머니와 외할머니, 아버지와 어머니, 고모와 이모가 반대 위치에 배열되어 각자가 일정한 역할을 담당하는데 외적 서사를 주도하는 할머니와 외할머니는 대리인이면서, 동시에 주동인물로 외형적, 행위적, 심리적 대립구조를 보여주고, 삼촌과 외삼촌은 배후의 존재로 서사에 간접적으로 참여하여(삼촌은 직접 등장) 인물, 성격, 사상, 이념 등 내면적, 정신적
요 약 윤흥길 소설『장마』의 서사구조 연구 윤흥길 소설에 대한 선행 연구를 살펴보면 전쟁의 상흔, 성장 과정, 화자의 시점 연구, 샤머니즘적 해석 등 주제와 기법을 밝히기 위한 연구와 구성체의 특성이나 서사구조 구명 등 형식상 특징을 탐구하는 방향으로 연구가 전개되어 왔음을 확인할 수 있다. 본 논문에서는 윤흥길의 작품에 대한 새로운 해석의 가능성을 모색하고, 이해를 심화하기 위해 윤흥길의 소설『장마』의 시공 변화에 따른 서사구조의 변화와 상징체가 서사구조에 미치는 영향, 『장마』의 내․외적 서사를 중심으로 화자의 인식구조 및 인물의 대립구조와 갈등해소 방안을 연구하였다. 소설 『장마』의 시공배경 중 가장 중요한 요소가 되는 ‘장마’를 시간의 흐름에 따라 변화하는 양상을 정리하여 서사 전개와 연결시켜보면 ‘장마’가 외형적 사건 진행과 내면적 의미를 강화하고, 심화시키는 요소로 작용함을 알 수 있다. 소설『장마』에서는 장마가 시작되고 정점에 이르렀다가 소강상태를 거쳐 다시 정점에 이르는 변화에 맞추어 서사가 진행되는 양상을 보이고 있으며 여기에 더하여 장마(비)의 양과 질에 따른 변화가 서사의 강약에 크게 영향을 미치고 있음도 확인할 수가 있다. 소설『장마』에는 서사의 진행을 보조하는 많은 ‘창조적(개인적, 문화적) 상징체’가 등장하여 해석의 다양성을 제공하고, 서사의 의미를 확대․심화시켜주고 있는데 본 논문에서는 청각적 심상을 중심으로 개 짖는 소리, 비오는 소리, 천둥소리, 구렁이 우는 소리, 형태를 중심으로 건지산, 완두콩 깍지, 구렁이 등과 시공을 공유하는 상징체로 장마(비)가 있음을 확인했다. ‘완두콩 깍지’와 연관된 외할머니의 행위가 갖는 상징성은 최초의 외형적인 ‘초조와 불안한 심리 단계’를 벗어나 점차 ‘인간의 근원적인 절망감과 비극성’으로까지 의미가 심화되고 있음을, ‘건지산’은 역사가 진행되는 현장으로 이념의 대립, 민족의 갈등, 그리고 전투상황을 포함하는 복합적인 공간으로 확대 해석이 가능함을 제시했다. ‘구렁이’는 할머니와 외할머니의 샤머니즘, 토속 신앙적 시각을 바탕으로 ‘삼촌의 현신(現身)’, ‘죽은 자’, 혹은 ‘죽어서 돌아온 자’ 이면서 동시에 아버지와 화자의 현실적, 사실적 시각을 중심으로 ‘생사 미확인의 실종자’, ‘떠난 자’, ‘살아서 떠난 자’로 분석하여 소설『장마』의 결말을 ‘열린 구조’로 볼 수도 있다는 새로운 해석의 가능성을 열어두었다. 구렁이를 ‘죽은 자’와 ‘떠난 자’로 해석할 가능성을 열어 둔 것처럼 ‘장마’ 역시 지나간 것이나, 마무리된 것이 아니라 인간의 운명처럼 전혀 예측할 수 없으며, 아울러 미지의 세계를 향해 진행형적인 의미를 갖는 상징체로 확대해서 해석하는 것이 바람직하다는 의견을 제시했다. 소설『장마』에서는 각 상징체를 적절히 활용하여 주제를 함축적으로 드러내는데 이러한 표현 기법은 직접적, 사실적, 현실적인 문제 해결 방법보다는 간접적, 상징적, 암시적으로 대안을 제시하므로 문제 해결의 다양한 가능성을 열어 놓을 수 있는 장점이 있다. 끝으로『장마』의 내․외적 서사를 중심으로『장마』에 등장하는 인물의 심층심리를 이해하고, 인물 간의 대립과 갈등 구조를 파악하며, 소설의 서사 구조를 이해하기 위한 기본 작업의 하나로 장 피아제의 관점에서『장마』에 등장하는 화자의 인식구조를 구명하고 나아가 화자 주변 인물의 대립구조와 갈등해소 방안을 고찰하였다. 그 결과『장마』의 화자가 내적 인식구조로 볼 때 서사가 전개되면서 단순추상(귀납적 논리) 단계에서 반사적 추상(연역적 논리) 단계로 발전하는 진행적, 복합적 인식구조를 보여주고 있음을 확인할 수 있었다. 그리고 외적 인식구조로 볼 때『장마』의 화자가 친가와 외가 인물을 대상으로 원심 시점형(圓心視點型-center-perspective)으로 배치되어 있음도 알 수 있었다. 이러한 인물 배치는 주인공이 원주의 중심점에 위치하여 주변 인물과 관계를 맺고 자신이 관찰한 이야기를 서술하면서 서사를 전개해나감으로 서사의 객관성을 확보할 수 있는 장점이 있다. 『장마』는 할머니와 외할머니의 갈등과 대립으로 진행되는 외적서사와 삼촌과 외삼촌의 행동, 가치대립으로 전개되는 내적 서사로 구성된다.『장마』에서 내적서사의 주인공인 삼촌과 외삼촌은 인물과 성격, 이념과 성향에서 대치되지만 선악, 우열이 가려지진 않는다. 두 인물은 대립의 양극단에 위치하면서도 상호보완적인 관계로 존재하며 이것은 『장마』의 주제를 파악하는데 매우 중요한 단서를 제공한다. 『장마』에서는 삼촌과 외삼촌을 중심 대립 축으로 할머니와 외할머니, 아버지와 어머니, 고모와 이모가 반대 위치에 배열되어 각자가 일정한 역할을 담당하는데 외적 서사를 주도하는 할머니와 외할머니는 대리인이면서, 동시에 주동인물로 외형적, 행위적, 심리적 대립구조를 보여주고, 삼촌과 외삼촌은 배후의 존재로 서사에 간접적으로 참여하여(삼촌은 직접 등장) 인물, 성격, 사상, 이념 등 내면적, 정신적
Abstract A Study on the Narrative Structure of Yoon heung-kil's Novel『The Rainy Season』 Wi, Seong Woong Supervisor Park, Jung Kyu Department of Creative Writing Graduate School of Industry and Engineering Seoul National University of Technology In the previous research on Yoon heung-kil's novels we ...
Abstract A Study on the Narrative Structure of Yoon heung-kil's Novel『The Rainy Season』 Wi, Seong Woong Supervisor Park, Jung Kyu Department of Creative Writing Graduate School of Industry and Engineering Seoul National University of Technology In the previous research on Yoon heung-kil's novels we can see that the research has been done in the respect of studying characteristics in compositive factors and forms in order to examine themes and techniques including scars of war, growth progress, point of view, shaman interpretation. In this paper I have studied the change of narrative structure according to time and space in 『The rainy Season』 and its impact of symbols on narrative structure to explore the possibility of new interpretation and further understanding. In addition, I have dealt with speaker's way of awareness as well as people's conflict and resolution based on the narrative structure. I have examined the rainy season, the most important element in this novel, by the flow of time and arranged aspect of change. Therefore, when I associated them with the narrative development, the rainy season has a function of not only making external events of the novel but also strengthening and deepening internal meaning. In 『The rainy Season』 the rain begins and peaks, and peaks again after lulling for a while, which shows the change of narrative in the course of change of time. The change of quality and quantity of the rain have also a huge influence upon the dynamics of narrative. In 『The rainy Season』, many creative -private and cultural- symbols which help the progress of narrative appear give various interpretation as well as expand and deepen the meaning of narrative. In this thesis, I have checked the audial images -dog's barking, the sound of rain, thunder, and serpent's crying- and the formal images -Mt. Geonji, pea pod, serpent- sharing the time and space with the rainy season. The symbol of grandmother's action which associated with pea pod escapes from the first external fear and anxiety, and is extended to the human basic despair and tragic nature. Mt. Geonji is the scene of history and can be interpreted as the complex space involved in ideology conflict, national antagonism and battles. The serpent is presented as the body of uncle, the dead or one who come back from death based on Shamanism and folk belief. We can newly interpret the serpent again as the missing person, the left or the left alive. Likewise, the rain is not the passed or finished like the interpretation that the serpent is the present body, but it is not the predicted and the progressive symbol which has meaning toward the unknown world. The novel show the theme abstractly by using each symbol properly, which presents the indirect, symbolic, and suggestive alternatives rather than direct, virtual, and realistic ones. So, it can take advantages to open for various possibilities of the problem solving. And in the respect of structure-psychological point of view about speaker we can know the characters in father's family and mother's are arranged in the center- perspective. Finally, I have investigated the speaker's structure of awareness and way of resolving the conflicts among the characters in the novel in the respect of J. Piaget's perception. Understanding the underlying emotions of characters and the structure of conflicts among them is the basic element of understanding the novel itself. As a result, I can find out that the speaker had the progressive and complex structure of awareness from simple and abstract one as the narrative develops in terms of interior narrative of the novel. In another exterior narrative, the speaker is in between the father's and the mother's as the center-perspective. The kind of perspective has a strong point, being at his related people and stating other stories that he watched, developing the whole narrative of the story. By doing this, it confirms the objectivity in the center of the novel. 『The rainy Season』 has two structures : external narrative which is proceeded through conflict and confrontation between father's mother and mother's ; internal epic which is displayed in confrontation of acts and value between father's brother and mother's. In 『The rainy Season』 two uncles' personality, characters, ideas and tendencies are confronted between them, but the concept of good-and-evil and superiority is not estimated. Two are located in the each extreme, but they exist in the complementary relationships. This is an important factor to grasp the theme of 『The rainy Season』. In 『The rainy Season』 two grandmothers, father's sister and mothers,' and father and mother are arranged in the opposite location through the central opposing axis of two uncles, and they take their own assigned roles in it. Two grandmothers as agents as well as leaders of the novel, who dominate the external structure, show external, behavioral and psychological opposing structure. Two uncles show their character, personality, thoughts, ideology and other internal and mental opposing structure behind the surface story. In the course of narrative two grandmothers show reconciliation escaping from opposition and conflict through shaman, local, and symbolic existence, 'the serpents.' We can see this show both internal and external narrative of 『The rainy Season』 reflecting its internal consciousness structure. Two grandmothers' conflict, which began because of two uncles' opposition of thoughts and ideology, can be interpreted widely as the basic structure of our society. In 『The rainy Season』the conflict, which comes from difference of historical and social value of the heroines of external narrative, two grandmothers, is solved through love, understanding, forgiveness and belief in human nature. Furthermore, two uncles' opposition of thoughts and ideology can be solved and reconciliated through them
Abstract A Study on the Narrative Structure of Yoon heung-kil's Novel『The Rainy Season』 Wi, Seong Woong Supervisor Park, Jung Kyu Department of Creative Writing Graduate School of Industry and Engineering Seoul National University of Technology In the previous research on Yoon heung-kil's novels we can see that the research has been done in the respect of studying characteristics in compositive factors and forms in order to examine themes and techniques including scars of war, growth progress, point of view, shaman interpretation. In this paper I have studied the change of narrative structure according to time and space in 『The rainy Season』 and its impact of symbols on narrative structure to explore the possibility of new interpretation and further understanding. In addition, I have dealt with speaker's way of awareness as well as people's conflict and resolution based on the narrative structure. I have examined the rainy season, the most important element in this novel, by the flow of time and arranged aspect of change. Therefore, when I associated them with the narrative development, the rainy season has a function of not only making external events of the novel but also strengthening and deepening internal meaning. In 『The rainy Season』 the rain begins and peaks, and peaks again after lulling for a while, which shows the change of narrative in the course of change of time. The change of quality and quantity of the rain have also a huge influence upon the dynamics of narrative. In 『The rainy Season』, many creative -private and cultural- symbols which help the progress of narrative appear give various interpretation as well as expand and deepen the meaning of narrative. In this thesis, I have checked the audial images -dog's barking, the sound of rain, thunder, and serpent's crying- and the formal images -Mt. Geonji, pea pod, serpent- sharing the time and space with the rainy season. The symbol of grandmother's action which associated with pea pod escapes from the first external fear and anxiety, and is extended to the human basic despair and tragic nature. Mt. Geonji is the scene of history and can be interpreted as the complex space involved in ideology conflict, national antagonism and battles. The serpent is presented as the body of uncle, the dead or one who come back from death based on Shamanism and folk belief. We can newly interpret the serpent again as the missing person, the left or the left alive. Likewise, the rain is not the passed or finished like the interpretation that the serpent is the present body, but it is not the predicted and the progressive symbol which has meaning toward the unknown world. The novel show the theme abstractly by using each symbol properly, which presents the indirect, symbolic, and suggestive alternatives rather than direct, virtual, and realistic ones. So, it can take advantages to open for various possibilities of the problem solving. And in the respect of structure-psychological point of view about speaker we can know the characters in father's family and mother's are arranged in the center- perspective. Finally, I have investigated the speaker's structure of awareness and way of resolving the conflicts among the characters in the novel in the respect of J. Piaget's perception. Understanding the underlying emotions of characters and the structure of conflicts among them is the basic element of understanding the novel itself. As a result, I can find out that the speaker had the progressive and complex structure of awareness from simple and abstract one as the narrative develops in terms of interior narrative of the novel. In another exterior narrative, the speaker is in between the father's and the mother's as the center-perspective. The kind of perspective has a strong point, being at his related people and stating other stories that he watched, developing the whole narrative of the story. By doing this, it confirms the objectivity in the center of the novel. 『The rainy Season』 has two structures : external narrative which is proceeded through conflict and confrontation between father's mother and mother's ; internal epic which is displayed in confrontation of acts and value between father's brother and mother's. In 『The rainy Season』 two uncles' personality, characters, ideas and tendencies are confronted between them, but the concept of good-and-evil and superiority is not estimated. Two are located in the each extreme, but they exist in the complementary relationships. This is an important factor to grasp the theme of 『The rainy Season』. In 『The rainy Season』 two grandmothers, father's sister and mothers,' and father and mother are arranged in the opposite location through the central opposing axis of two uncles, and they take their own assigned roles in it. Two grandmothers as agents as well as leaders of the novel, who dominate the external structure, show external, behavioral and psychological opposing structure. Two uncles show their character, personality, thoughts, ideology and other internal and mental opposing structure behind the surface story. In the course of narrative two grandmothers show reconciliation escaping from opposition and conflict through shaman, local, and symbolic existence, 'the serpents.' We can see this show both internal and external narrative of 『The rainy Season』 reflecting its internal consciousness structure. Two grandmothers' conflict, which began because of two uncles' opposition of thoughts and ideology, can be interpreted widely as the basic structure of our society. In 『The rainy Season』the conflict, which comes from difference of historical and social value of the heroines of external narrative, two grandmothers, is solved through love, understanding, forgiveness and belief in human nature. Furthermore, two uncles' opposition of thoughts and ideology can be solved and reconciliated through them
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#윤흥길 소설 장마의 서사구조 장마에 등장하는 상징체 분석 + 상징체 유형 장마에 등장하는 화자의 인식구조 갈등 해소 방안
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