그리스도인에게 바른 예배의 중요성은 아무리 강조해도 지나치지 않을 것이다. 1980년대 이후 한국교회에 예배 갱신에의 관심이 고조되고 있는 가운데 그나마 있던 대학의 교회음악과도 폐지되는 추세에서 거세게 밀려오는 C. C. M.이나 C. C. D. 혹은 영상매체의 사용 기준은 무엇이며 기타 여러 문제와 상황에 대해 지침은 무엇인지 신학적, 학문적 정립이 요청되는 상황이다. 본 연구는 예배음악을 진단·전망하기 위해 프랙탈 이론을 적용하였다. 프랙탈 이론의 가장 특징적인 성질의 하나는 부분과 전체가 유사한 성질을 가지고 있다는 자기 유사성이다. 이에 전체에 대한 이해를 위해 예배와 교회음악, 예배음악에 대한 일반적인 내용과 문제점들을 대략적으로 정리하였으며 보다 구체적이고 음악적인 적용을 위해 엡 5:19의 말씀을 중점적으로 다루었다. 프랙탈 이론의 전반에 대해 소개한 후, 이 이론이 과학계를 벗어나 예배음악에도 유용하게 적용될 수 있다는 가능성을 밝히고 다음으로는 더욱 구체적으로 프랙탈 이론을 적용하여 예배, 교회음악, 예배음악과의 전체적인 연관성을 살펴보았다. 수많은 구성 요소들을 가진 예배음악의 복잡한 상호작용이 어떤 놀라운 질서로 나타났는지, 혹은 나타날 수 있는지를 규명하고자 하였다. 특히 프랙탈 이론의 ...
그리스도인에게 바른 예배의 중요성은 아무리 강조해도 지나치지 않을 것이다. 1980년대 이후 한국교회에 예배 갱신에의 관심이 고조되고 있는 가운데 그나마 있던 대학의 교회음악과도 폐지되는 추세에서 거세게 밀려오는 C. C. M.이나 C. C. D. 혹은 영상매체의 사용 기준은 무엇이며 기타 여러 문제와 상황에 대해 지침은 무엇인지 신학적, 학문적 정립이 요청되는 상황이다. 본 연구는 예배음악을 진단·전망하기 위해 프랙탈 이론을 적용하였다. 프랙탈 이론의 가장 특징적인 성질의 하나는 부분과 전체가 유사한 성질을 가지고 있다는 자기 유사성이다. 이에 전체에 대한 이해를 위해 예배와 교회음악, 예배음악에 대한 일반적인 내용과 문제점들을 대략적으로 정리하였으며 보다 구체적이고 음악적인 적용을 위해 엡 5:19의 말씀을 중점적으로 다루었다. 프랙탈 이론의 전반에 대해 소개한 후, 이 이론이 과학계를 벗어나 예배음악에도 유용하게 적용될 수 있다는 가능성을 밝히고 다음으로는 더욱 구체적으로 프랙탈 이론을 적용하여 예배, 교회음악, 예배음악과의 전체적인 연관성을 살펴보았다. 수많은 구성 요소들을 가진 예배음악의 복잡한 상호작용이 어떤 놀라운 질서로 나타났는지, 혹은 나타날 수 있는지를 규명하고자 하였다. 특히 프랙탈 이론의 창발에 대해 집중적으로 다룬 결과 최근 한국 교회에 경배와 찬양 형식의 예배가 창발을 일으킨 것으로 판단되어 이를 은유적인 방법, 프랙탈 트리를 활용한 방법으로 분석하였다. 여기서 창발의 중요한 요인은 현대 문화적인 요소를 사용하였다는 것이다. 특히 젊은이들의 마음을 사로잡으며 그들의 젊음을 발산시키기에 적합했던 C. C. M.이 중요한 끌개의 하나로 분석되었다. 또한 많은 시간을 회중찬양(노래)에 할애한 것이 시너지 효과를 일으킨 것으로 보았다. 그러나 경배와 찬양 형식의 예배는 성경, 창발의 예 등에서 발견된 예배, 예배음악적 요소와 완전한 자기유사성이 되지 못한 것으로 평가되었다. 그러므로 보다 완전한 자기유사성으로 순기능적인 창발이 되기 위한 개선점을 파악하였다. 사소한 차이가 나비효과를 일으켜 아주 다른 결과가 될 수 있기 때문이다. 경배와 찬양 형식의 예배는 무조건적인 모방에 따른 여러 문제점, C. C. M.이나 세속적인 악기의 무분별한 사용 등에 대해 되돌아보면서 자성의 시간을 가지는 등 자기조직화 과정을 거쳤으며 2000년대에 들어와서는 보다 정착된 경배와 찬양, 기존예배에 경배와 찬양을 가미한 예배, 모던 워싶, C. C. M. 콘서트의 4갈래로 나아가고 있다고 할 수 있다. 마지막으로 최근 본 연구자가 방문한 30여 교회 가운데 3곳을 모델로 소개하였다. 다양한 시도가 또 다른 창발로 연결될 수 있기에 개 교회의 자기와 다른 경향의 예배에 대한 관심과 시도를 제안한다. 상호 교류 속에 각 예배 스타일의 장점이 교류, 보완될 수 있다면 더 나은 예배 시스템으로의 창발이 기대되기 때문이다. 또한 변화를 위한 보다 많은 노력과 헌신이 절실히 요청되고 있다. 시스템의 복잡도가 증가해야 창발 현상을 일으킬 수 있기 때문이다. 우리나라에 복잡계 이론이 소개된 것이나 각 분야의 연구에 적용된 것이 채 20년이 못 되는 상황에서 본 연구는 프랙탈 음악 이외의 음악 분야에서 이 이론의 응용을 시도한 연구라고 할 수 있다.
그리스도인에게 바른 예배의 중요성은 아무리 강조해도 지나치지 않을 것이다. 1980년대 이후 한국교회에 예배 갱신에의 관심이 고조되고 있는 가운데 그나마 있던 대학의 교회음악과도 폐지되는 추세에서 거세게 밀려오는 C. C. M.이나 C. C. D. 혹은 영상매체의 사용 기준은 무엇이며 기타 여러 문제와 상황에 대해 지침은 무엇인지 신학적, 학문적 정립이 요청되는 상황이다. 본 연구는 예배음악을 진단·전망하기 위해 프랙탈 이론을 적용하였다. 프랙탈 이론의 가장 특징적인 성질의 하나는 부분과 전체가 유사한 성질을 가지고 있다는 자기 유사성이다. 이에 전체에 대한 이해를 위해 예배와 교회음악, 예배음악에 대한 일반적인 내용과 문제점들을 대략적으로 정리하였으며 보다 구체적이고 음악적인 적용을 위해 엡 5:19의 말씀을 중점적으로 다루었다. 프랙탈 이론의 전반에 대해 소개한 후, 이 이론이 과학계를 벗어나 예배음악에도 유용하게 적용될 수 있다는 가능성을 밝히고 다음으로는 더욱 구체적으로 프랙탈 이론을 적용하여 예배, 교회음악, 예배음악과의 전체적인 연관성을 살펴보았다. 수많은 구성 요소들을 가진 예배음악의 복잡한 상호작용이 어떤 놀라운 질서로 나타났는지, 혹은 나타날 수 있는지를 규명하고자 하였다. 특히 프랙탈 이론의 창발에 대해 집중적으로 다룬 결과 최근 한국 교회에 경배와 찬양 형식의 예배가 창발을 일으킨 것으로 판단되어 이를 은유적인 방법, 프랙탈 트리를 활용한 방법으로 분석하였다. 여기서 창발의 중요한 요인은 현대 문화적인 요소를 사용하였다는 것이다. 특히 젊은이들의 마음을 사로잡으며 그들의 젊음을 발산시키기에 적합했던 C. C. M.이 중요한 끌개의 하나로 분석되었다. 또한 많은 시간을 회중찬양(노래)에 할애한 것이 시너지 효과를 일으킨 것으로 보았다. 그러나 경배와 찬양 형식의 예배는 성경, 창발의 예 등에서 발견된 예배, 예배음악적 요소와 완전한 자기유사성이 되지 못한 것으로 평가되었다. 그러므로 보다 완전한 자기유사성으로 순기능적인 창발이 되기 위한 개선점을 파악하였다. 사소한 차이가 나비효과를 일으켜 아주 다른 결과가 될 수 있기 때문이다. 경배와 찬양 형식의 예배는 무조건적인 모방에 따른 여러 문제점, C. C. M.이나 세속적인 악기의 무분별한 사용 등에 대해 되돌아보면서 자성의 시간을 가지는 등 자기조직화 과정을 거쳤으며 2000년대에 들어와서는 보다 정착된 경배와 찬양, 기존예배에 경배와 찬양을 가미한 예배, 모던 워싶, C. C. M. 콘서트의 4갈래로 나아가고 있다고 할 수 있다. 마지막으로 최근 본 연구자가 방문한 30여 교회 가운데 3곳을 모델로 소개하였다. 다양한 시도가 또 다른 창발로 연결될 수 있기에 개 교회의 자기와 다른 경향의 예배에 대한 관심과 시도를 제안한다. 상호 교류 속에 각 예배 스타일의 장점이 교류, 보완될 수 있다면 더 나은 예배 시스템으로의 창발이 기대되기 때문이다. 또한 변화를 위한 보다 많은 노력과 헌신이 절실히 요청되고 있다. 시스템의 복잡도가 증가해야 창발 현상을 일으킬 수 있기 때문이다. 우리나라에 복잡계 이론이 소개된 것이나 각 분야의 연구에 적용된 것이 채 20년이 못 되는 상황에서 본 연구는 프랙탈 음악 이외의 음악 분야에서 이 이론의 응용을 시도한 연구라고 할 수 있다.
To Christian, to give right worship is more important than anything else. Now that interests and concerns to renewal of Korean churches' worship have been increased since 80's, what worship music should be? Nowadays Koreanization of worship music which was lively in 60's are tardy and church music d...
To Christian, to give right worship is more important than anything else. Now that interests and concerns to renewal of Korean churches' worship have been increased since 80's, what worship music should be? Nowadays Koreanization of worship music which was lively in 60's are tardy and church music department in few schools are being closed. Thus, it is necessary to define theologically and academically about what is standard for using C. C. M., C. C. D., other visual media, and so on which are now overflowing. This research utilized fractal theory for the diagnosis and forecast of worship music. Self-similarity, which means a part and the whole have similar disposition, is especial characteristic of fractal theory. Hence, to grasp total understanding, I summarized contents and problems regarding worship, church music, and worship music. And then, I dealt with the examples of praise (worship music) which are present in the Bible. Especially for more concrete and musical adaptation, I covered verse from Ephesians 5:19 with special intention. I introduced the general contents of fractal theory, proved that fractal theory could be applied not only to science but also to worship music efficiently, and considered the theory's relationship with and worship, church music, and worship music. I tried to examine how worship music's complicated interaction, which is caused by lots of elements, turned out or will turn out into surprising order. Especially, I focused on concept of emergence in fractal theory and presented examples of emergence in the Bible, history of church music, and today's Korean worships. Since I estimated that style of 'praise and worship' has been emerged in recent Korean church, I analyzed this by the method of metaphor and fractal tree. Consequently, cause for the emergence was use of modern cultural elements. Especially, I analyzed that C. C. M. has been important attractor for the emergence because this attracted young people and let them to express their youth. In addition, to assign much time on congregation hymn (sing-a-long) caused synergy effect. However, I evaluate that style of 'praise and worship' does not achieved perfect self-similarity with elements of worship music which were discovered in the Bible and the examples of emergences. Therefore, I ponder upon improvement points for perfect self-similarity so that the emergence will function appropriately. This is because trifle difference would cause very different result called a butterfly effect. There have been few problems concerning style of 'praise and worship' such as careless imitation, indiscrete use of C. C. M. or secular instruments. But there also have been self-reflection and self-organization process. And from the beginning of 2000's, the style of 'praise and worship' has been divided into 4 ways; more settled 'praise and worship', worship which includes elements of 'praise and worship', 'modern worship', and C. C. M. concert. Finally, for the example, I introduced three churches out of thirty where I had visited recently. I suggest interests and attempts toward other styles of worship to each church because various attempts will lead to another emergence. Since it is expected to emerge for better worship system if advantages of each worship style could be exchanged and improved by interactions. Also, much efforts and devotions are called for the change because emergence will happen when complexity of system increases. It has been less than 20 years so far since the introduction of complex system theory. Also, history of researches that used fractal theory is not very long. Under this circumstance, this research is an attempt to adapt fractal theory in the music field.
To Christian, to give right worship is more important than anything else. Now that interests and concerns to renewal of Korean churches' worship have been increased since 80's, what worship music should be? Nowadays Koreanization of worship music which was lively in 60's are tardy and church music department in few schools are being closed. Thus, it is necessary to define theologically and academically about what is standard for using C. C. M., C. C. D., other visual media, and so on which are now overflowing. This research utilized fractal theory for the diagnosis and forecast of worship music. Self-similarity, which means a part and the whole have similar disposition, is especial characteristic of fractal theory. Hence, to grasp total understanding, I summarized contents and problems regarding worship, church music, and worship music. And then, I dealt with the examples of praise (worship music) which are present in the Bible. Especially for more concrete and musical adaptation, I covered verse from Ephesians 5:19 with special intention. I introduced the general contents of fractal theory, proved that fractal theory could be applied not only to science but also to worship music efficiently, and considered the theory's relationship with and worship, church music, and worship music. I tried to examine how worship music's complicated interaction, which is caused by lots of elements, turned out or will turn out into surprising order. Especially, I focused on concept of emergence in fractal theory and presented examples of emergence in the Bible, history of church music, and today's Korean worships. Since I estimated that style of 'praise and worship' has been emerged in recent Korean church, I analyzed this by the method of metaphor and fractal tree. Consequently, cause for the emergence was use of modern cultural elements. Especially, I analyzed that C. C. M. has been important attractor for the emergence because this attracted young people and let them to express their youth. In addition, to assign much time on congregation hymn (sing-a-long) caused synergy effect. However, I evaluate that style of 'praise and worship' does not achieved perfect self-similarity with elements of worship music which were discovered in the Bible and the examples of emergences. Therefore, I ponder upon improvement points for perfect self-similarity so that the emergence will function appropriately. This is because trifle difference would cause very different result called a butterfly effect. There have been few problems concerning style of 'praise and worship' such as careless imitation, indiscrete use of C. C. M. or secular instruments. But there also have been self-reflection and self-organization process. And from the beginning of 2000's, the style of 'praise and worship' has been divided into 4 ways; more settled 'praise and worship', worship which includes elements of 'praise and worship', 'modern worship', and C. C. M. concert. Finally, for the example, I introduced three churches out of thirty where I had visited recently. I suggest interests and attempts toward other styles of worship to each church because various attempts will lead to another emergence. Since it is expected to emerge for better worship system if advantages of each worship style could be exchanged and improved by interactions. Also, much efforts and devotions are called for the change because emergence will happen when complexity of system increases. It has been less than 20 years so far since the introduction of complex system theory. Also, history of researches that used fractal theory is not very long. Under this circumstance, this research is an attempt to adapt fractal theory in the music field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.