한국 향토음식 관광 상품화 방안 및 세계화 전략에 관한 연구 A Research for the Plan How to Develop Traditional Korean Foods into Tourism Products and Globalization Strategies원문보기
우리나라 향토음식 세계화를 위해서는 맛과 영양에 대한 홍보뿐만 아니라 프랜차이즈화, 공장화를 위한 포장 백, 브랜드화, 퓨전화를 통해 우리 음식문화를 그들에게 알리고 융화시킴으로써 한국의 국제적 이미지와 브랜드 가치를 높이 올릴 수 있을 것이다. 본 연구는 외국인들이 선호하는 향토음식 유형 및 가격, 향토음식점의 시설 및 정책, 홍보전략, 수요예측 등을 조사하여 분석한 후 분석한 결과를 토대로 선진국의 향토음식에 대한 선행연구와 비교한다. 비교 및 검토한 후 우리나라 향토음식의 관광 상품화 및 세계화 전략을 수립하는데 있어서 문제점을 분석하여 발전 방안 및 전략 등을 제시하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 국내․외 문헌자료 및 전공서적, 석․박사 논문, 월간지, 학술지, 인터넷 등을 조사하여 한국의 향토음식에 대한 이론적 고찰을 하였다. 먼저 국내 문헌을 통해 향토음식에 대한 관광 상품화 및 세계화에 있어서 장애가 되는 것은 첫째, 음식 맛의 전국적 획일화 경향이다. 둘째, 향토음식 발굴육성시책 미흡이다. 셋째, 음식점들의 소극적 태도이다. 넷째, 전통식 세대의 노화로 인한 조리기능 단절화이다. 다섯째, 향토음식점의 시설 및 서비스가 미흡하다. 여섯째, 가격과 품질의 조화문제이다. 일곱째, 외래 관광객의 기호와의 조화문제이다. 여덟째, 외국인의 입맛을 고려하지 않은 자극적인 향과 맛이다. 이러한 문제점을 극복하여 우리의 음식을 제대로 세계에 알릴 수 있는 방법은 첫째, 자극적인 홍보 전략이다. 둘째, 체계화 표준화가 필요하다. 셋째, 이를 바탕으로 지역 문화의 차이에서 오는 음식개발이 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 넷째, 우리의 문화가 녹아 있는 상품의 개발이 같이 이루어져야 할 것이다. 우리는 문화관광부, 한국관광공사, 농촌진흥청이 중심이 되어 홍보를 하고, 기업은 시장을 개척하고 한국조리사협회, 학회는 인재육성을 통한 매뉴얼을 제작하여 세계 속의 관광한국을 건설하여야겠다. 한국 향토음식의 세계화는 관광한국의 이미지 부각과 세계 속의 한국국가 브랜드 제고로 이어질 것이며 상호 사용료와 ...
우리나라 향토음식 세계화를 위해서는 맛과 영양에 대한 홍보뿐만 아니라 프랜차이즈화, 공장화를 위한 포장 백, 브랜드화, 퓨전화를 통해 우리 음식문화를 그들에게 알리고 융화시킴으로써 한국의 국제적 이미지와 브랜드 가치를 높이 올릴 수 있을 것이다. 본 연구는 외국인들이 선호하는 향토음식 유형 및 가격, 향토음식점의 시설 및 정책, 홍보전략, 수요예측 등을 조사하여 분석한 후 분석한 결과를 토대로 선진국의 향토음식에 대한 선행연구와 비교한다. 비교 및 검토한 후 우리나라 향토음식의 관광 상품화 및 세계화 전략을 수립하는데 있어서 문제점을 분석하여 발전 방안 및 전략 등을 제시하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 국내․외 문헌자료 및 전공서적, 석․박사 논문, 월간지, 학술지, 인터넷 등을 조사하여 한국의 향토음식에 대한 이론적 고찰을 하였다. 먼저 국내 문헌을 통해 향토음식에 대한 관광 상품화 및 세계화에 있어서 장애가 되는 것은 첫째, 음식 맛의 전국적 획일화 경향이다. 둘째, 향토음식 발굴육성시책 미흡이다. 셋째, 음식점들의 소극적 태도이다. 넷째, 전통식 세대의 노화로 인한 조리기능 단절화이다. 다섯째, 향토음식점의 시설 및 서비스가 미흡하다. 여섯째, 가격과 품질의 조화문제이다. 일곱째, 외래 관광객의 기호와의 조화문제이다. 여덟째, 외국인의 입맛을 고려하지 않은 자극적인 향과 맛이다. 이러한 문제점을 극복하여 우리의 음식을 제대로 세계에 알릴 수 있는 방법은 첫째, 자극적인 홍보 전략이다. 둘째, 체계화 표준화가 필요하다. 셋째, 이를 바탕으로 지역 문화의 차이에서 오는 음식개발이 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 넷째, 우리의 문화가 녹아 있는 상품의 개발이 같이 이루어져야 할 것이다. 우리는 문화관광부, 한국관광공사, 농촌진흥청이 중심이 되어 홍보를 하고, 기업은 시장을 개척하고 한국조리사협회, 학회는 인재육성을 통한 매뉴얼을 제작하여 세계 속의 관광한국을 건설하여야겠다. 한국 향토음식의 세계화는 관광한국의 이미지 부각과 세계 속의 한국국가 브랜드 제고로 이어질 것이며 상호 사용료와 식자재, 기술 등이 수출비용은 물론 프랜차이즈 사업을 통한 로열티로 외화획득과 조리인의 해외 파견 등 한국경제의 활성화에 크게 기여 할 것이다. 결국 우리나라 향토음식을 세계인이 좋아하는 음식으로 거듭나려면, 외국관광객들이 우리 음식을 손쉽게 접할 수 있는 일품 요리 중심으로 다양한 메뉴개발을 해야 한다. 또한 표준식단, 재래식담의 간소화, 조리법의 표준화로 음식질의 향상, 정부의 전폭적인 지원, 음식문화의 홍보, 다양하고 맛있는 음식을 우리 교민들을 통하여 전 세계에 전파시킬 수 있는 방안 등이 있을 것이다. 한국을 찾는 외국관광객들에게 식도락의 즐거움과 함께 한국의 맛과 멋을 알리는 것은 미래 산업으로 각광받고 있는 관광산업의 중요한 자원이 될 것이다.
우리나라 향토음식 세계화를 위해서는 맛과 영양에 대한 홍보뿐만 아니라 프랜차이즈화, 공장화를 위한 포장 백, 브랜드화, 퓨전화를 통해 우리 음식문화를 그들에게 알리고 융화시킴으로써 한국의 국제적 이미지와 브랜드 가치를 높이 올릴 수 있을 것이다. 본 연구는 외국인들이 선호하는 향토음식 유형 및 가격, 향토음식점의 시설 및 정책, 홍보전략, 수요예측 등을 조사하여 분석한 후 분석한 결과를 토대로 선진국의 향토음식에 대한 선행연구와 비교한다. 비교 및 검토한 후 우리나라 향토음식의 관광 상품화 및 세계화 전략을 수립하는데 있어서 문제점을 분석하여 발전 방안 및 전략 등을 제시하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 국내․외 문헌자료 및 전공서적, 석․박사 논문, 월간지, 학술지, 인터넷 등을 조사하여 한국의 향토음식에 대한 이론적 고찰을 하였다. 먼저 국내 문헌을 통해 향토음식에 대한 관광 상품화 및 세계화에 있어서 장애가 되는 것은 첫째, 음식 맛의 전국적 획일화 경향이다. 둘째, 향토음식 발굴육성시책 미흡이다. 셋째, 음식점들의 소극적 태도이다. 넷째, 전통식 세대의 노화로 인한 조리기능 단절화이다. 다섯째, 향토음식점의 시설 및 서비스가 미흡하다. 여섯째, 가격과 품질의 조화문제이다. 일곱째, 외래 관광객의 기호와의 조화문제이다. 여덟째, 외국인의 입맛을 고려하지 않은 자극적인 향과 맛이다. 이러한 문제점을 극복하여 우리의 음식을 제대로 세계에 알릴 수 있는 방법은 첫째, 자극적인 홍보 전략이다. 둘째, 체계화 표준화가 필요하다. 셋째, 이를 바탕으로 지역 문화의 차이에서 오는 음식개발이 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 넷째, 우리의 문화가 녹아 있는 상품의 개발이 같이 이루어져야 할 것이다. 우리는 문화관광부, 한국관광공사, 농촌진흥청이 중심이 되어 홍보를 하고, 기업은 시장을 개척하고 한국조리사협회, 학회는 인재육성을 통한 매뉴얼을 제작하여 세계 속의 관광한국을 건설하여야겠다. 한국 향토음식의 세계화는 관광한국의 이미지 부각과 세계 속의 한국국가 브랜드 제고로 이어질 것이며 상호 사용료와 식자재, 기술 등이 수출비용은 물론 프랜차이즈 사업을 통한 로열티로 외화획득과 조리인의 해외 파견 등 한국경제의 활성화에 크게 기여 할 것이다. 결국 우리나라 향토음식을 세계인이 좋아하는 음식으로 거듭나려면, 외국관광객들이 우리 음식을 손쉽게 접할 수 있는 일품 요리 중심으로 다양한 메뉴개발을 해야 한다. 또한 표준식단, 재래식담의 간소화, 조리법의 표준화로 음식질의 향상, 정부의 전폭적인 지원, 음식문화의 홍보, 다양하고 맛있는 음식을 우리 교민들을 통하여 전 세계에 전파시킬 수 있는 방안 등이 있을 것이다. 한국을 찾는 외국관광객들에게 식도락의 즐거움과 함께 한국의 맛과 멋을 알리는 것은 미래 산업으로 각광받고 있는 관광산업의 중요한 자원이 될 것이다.
To globalize traditional Korean foods and to enhance the image of Korea and the value of the brands of the Korean foods in the global markets, promotional activities for the taste and high quality nutrition of the Korean foods as well as franchising and standardized packaging for mass and automated ...
To globalize traditional Korean foods and to enhance the image of Korea and the value of the brands of the Korean foods in the global markets, promotional activities for the taste and high quality nutrition of the Korean foods as well as franchising and standardized packaging for mass and automated production are necessary. It is also important that the Korean food industry needs to deliver the Korean food culture to foreign countries for harmonization with their foods through the creation of brands and through the fusion with their foods. This research investigates and analyzes the types and prices of traditional Korean foods favored by foreigners, systems and policies of traditional Korean foods restaurants and their promotional strategies and forecast for the demand. The result from the research and analysis is compared to the preliminary research for the traditional foods of other foreign countries. The purposes of this research are to present the development plans and strategies necessary for the promotion of the traditional Korean foods as tourism products and establishment of the globalization strategies. To realize these goals, theoretical examination was conducted about the traditional Korean foods based on the references, related books, research papers, magazines, studies and information from the internet inside and outside Korea. There are eight obstacles in developing traditional Korean foods into tourism products and their globalization. First, the taste of each food tends to be the same nationwide. Second, the traditional foods development plans are not enough. Third, restaurants selling traditional Korean dishes are not cooperative. Fourth, a variety of cooking methods for traditional Korean foods are not available due to the aging people who have the knowhow about these. Fifth, the facilities, systems and service of traditional Korean food restaurants are not enough. Sixth, the price and quality of foods are not matched well. Seventh, the taste of some traditional Korean foods cannot satisfy the expectation of foreigners. Finally, some traditional Korean foods are too spicy or too much with strong flavor without consideration of the taste of foreigners. There are four ways to overcome such obstacles and promote traditional Korean foods in the global market. First, the related organizations need to conduct aggressive promotional strategies. Second, globalization and standardization are necessary for the traditional Korean foods industry. Third, continuing development of foods of each region is necessary. Finally, development of products that convey the traditional Korean culture is necessary. The brands of traditional Korean foods can be promoted if the Ministry of Culture, Spots and Tourism, Korea Tourism Corporation and Rural Development Administration work together for the promotional activities, related companies develop foreign markets and Korea Cook Association and the universities make good manuals. Traditional Korean foods industry can significantly contribute to the growth of the national economy through the royalty created from the use of Korean brands by foreign countries and export of food supply, related technologies, high-quality cooks and franchise business. To promote traditional Korean foods in the global food market, Korean food industry needs to develop a variety of high quality menus that foreigners can easily eat. Standardized menus and cooking method, simplified traditional table setting, support from the Korean government, advertisement of traditional Korean food culture and promotion of traditional Korean foods through the Koreans living in foreign countries will be another ways to promote traditional Korean foods in the global food market. Providing and advertizing good foods to the foreigners visiting Korea will be good resources for the Korean tourism industry which is a very important future business industry.
To globalize traditional Korean foods and to enhance the image of Korea and the value of the brands of the Korean foods in the global markets, promotional activities for the taste and high quality nutrition of the Korean foods as well as franchising and standardized packaging for mass and automated production are necessary. It is also important that the Korean food industry needs to deliver the Korean food culture to foreign countries for harmonization with their foods through the creation of brands and through the fusion with their foods. This research investigates and analyzes the types and prices of traditional Korean foods favored by foreigners, systems and policies of traditional Korean foods restaurants and their promotional strategies and forecast for the demand. The result from the research and analysis is compared to the preliminary research for the traditional foods of other foreign countries. The purposes of this research are to present the development plans and strategies necessary for the promotion of the traditional Korean foods as tourism products and establishment of the globalization strategies. To realize these goals, theoretical examination was conducted about the traditional Korean foods based on the references, related books, research papers, magazines, studies and information from the internet inside and outside Korea. There are eight obstacles in developing traditional Korean foods into tourism products and their globalization. First, the taste of each food tends to be the same nationwide. Second, the traditional foods development plans are not enough. Third, restaurants selling traditional Korean dishes are not cooperative. Fourth, a variety of cooking methods for traditional Korean foods are not available due to the aging people who have the knowhow about these. Fifth, the facilities, systems and service of traditional Korean food restaurants are not enough. Sixth, the price and quality of foods are not matched well. Seventh, the taste of some traditional Korean foods cannot satisfy the expectation of foreigners. Finally, some traditional Korean foods are too spicy or too much with strong flavor without consideration of the taste of foreigners. There are four ways to overcome such obstacles and promote traditional Korean foods in the global market. First, the related organizations need to conduct aggressive promotional strategies. Second, globalization and standardization are necessary for the traditional Korean foods industry. Third, continuing development of foods of each region is necessary. Finally, development of products that convey the traditional Korean culture is necessary. The brands of traditional Korean foods can be promoted if the Ministry of Culture, Spots and Tourism, Korea Tourism Corporation and Rural Development Administration work together for the promotional activities, related companies develop foreign markets and Korea Cook Association and the universities make good manuals. Traditional Korean foods industry can significantly contribute to the growth of the national economy through the royalty created from the use of Korean brands by foreign countries and export of food supply, related technologies, high-quality cooks and franchise business. To promote traditional Korean foods in the global food market, Korean food industry needs to develop a variety of high quality menus that foreigners can easily eat. Standardized menus and cooking method, simplified traditional table setting, support from the Korean government, advertisement of traditional Korean food culture and promotion of traditional Korean foods through the Koreans living in foreign countries will be another ways to promote traditional Korean foods in the global food market. Providing and advertizing good foods to the foreigners visiting Korea will be good resources for the Korean tourism industry which is a very important future business industry.
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