본 논문은 고등학교 수학에서 수열의 합의 지도에 관한 연구이다. 일반적으로 학생들은 등차, 등비수열의 의미는 비교적 수월하게 이해하지만 수열의 합을 구할 때 공식의 의미를 잘 이해하지 못하고 어려워하는 경우가 많이 있다. 특히, 합 기호 ∑가 나오면 학생들은 매우 혼란스러워 한다. 본 연구자는 현행 교육과정에 따른 교과서를 분석하여, 수열에 사용되어지고 있는 시각화 자료의 제시 정도가 어느 정도인지, 내용은 적절한지 조사하고, 교수 학습과정에서...
본 논문은 고등학교 수학에서 수열의 합의 지도에 관한 연구이다. 일반적으로 학생들은 등차, 등비수열의 의미는 비교적 수월하게 이해하지만 수열의 합을 구할 때 공식의 의미를 잘 이해하지 못하고 어려워하는 경우가 많이 있다. 특히, 합 기호 ∑가 나오면 학생들은 매우 혼란스러워 한다. 본 연구자는 현행 교육과정에 따른 교과서를 분석하여, 수열에 사용되어지고 있는 시각화 자료의 제시 정도가 어느 정도인지, 내용은 적절한지 조사하고, 교수 학습과정에서 학생들이 보다 이해하기 쉬운 효과적이며 활용 가능한 지도방안에 대하여 연구하였다. 제 Ⅱ장에서는, 수열에 대한 이론적 배경에 대해 살펴보았고, 제 Ⅲ장에서는, 제 7차 교육과정 교과서 중 8종의 교과서에서 수열 단원의 내용을 분석하였다. 마지막으로 제 Ⅳ장에서는, 수열의 효과적인 지도방안으로 수열 개념을 쉽게 이해하고, 이를 활용할 수 있는 지도방안을 알아보았다.
본 논문은 고등학교 수학에서 수열의 합의 지도에 관한 연구이다. 일반적으로 학생들은 등차, 등비수열의 의미는 비교적 수월하게 이해하지만 수열의 합을 구할 때 공식의 의미를 잘 이해하지 못하고 어려워하는 경우가 많이 있다. 특히, 합 기호 ∑가 나오면 학생들은 매우 혼란스러워 한다. 본 연구자는 현행 교육과정에 따른 교과서를 분석하여, 수열에 사용되어지고 있는 시각화 자료의 제시 정도가 어느 정도인지, 내용은 적절한지 조사하고, 교수 학습과정에서 학생들이 보다 이해하기 쉬운 효과적이며 활용 가능한 지도방안에 대하여 연구하였다. 제 Ⅱ장에서는, 수열에 대한 이론적 배경에 대해 살펴보았고, 제 Ⅲ장에서는, 제 7차 교육과정 교과서 중 8종의 교과서에서 수열 단원의 내용을 분석하였다. 마지막으로 제 Ⅳ장에서는, 수열의 효과적인 지도방안으로 수열 개념을 쉽게 이해하고, 이를 활용할 수 있는 지도방안을 알아보았다.
In this thesis we study on the method of teaching the sum of sequences in the high school mathematics. Generally students understand the concept of the sequence(arithmetic progression and geometric progression) easily. But they think very difficult to understand the summation formula of the sequence...
In this thesis we study on the method of teaching the sum of sequences in the high school mathematics. Generally students understand the concept of the sequence(arithmetic progression and geometric progression) easily. But they think very difficult to understand the summation formula of the sequence. Especially students confused to understand the notation of summation ∑. For this reason, we research on the effective teaching method of the sum of sequences in the high school mathematics textbook. In this study we first analyzed current high school textbook to find how many data are contained the visualized data about sequences in the textbook. And we research on the efficient method of using visualized data. In chapter Ⅱ, we examine on the theoretical background of the sequences. In chapter Ⅲ, we analyze about the sequence part of the 8 current high school mathematics textbook. Lastly in chapter Ⅳ, we study on the effective teaching method how to understand easily the concept of the sequences and good use the visualized data. And we find the visualized data for the summation if the sequences. because students understand the notation and formulas for sum of the sequences by the visualized data more easily, so much more visualized data must be designed in the textbooks for support and help students to understand the concept of sequences.
In this thesis we study on the method of teaching the sum of sequences in the high school mathematics. Generally students understand the concept of the sequence(arithmetic progression and geometric progression) easily. But they think very difficult to understand the summation formula of the sequence. Especially students confused to understand the notation of summation ∑. For this reason, we research on the effective teaching method of the sum of sequences in the high school mathematics textbook. In this study we first analyzed current high school textbook to find how many data are contained the visualized data about sequences in the textbook. And we research on the efficient method of using visualized data. In chapter Ⅱ, we examine on the theoretical background of the sequences. In chapter Ⅲ, we analyze about the sequence part of the 8 current high school mathematics textbook. Lastly in chapter Ⅳ, we study on the effective teaching method how to understand easily the concept of the sequences and good use the visualized data. And we find the visualized data for the summation if the sequences. because students understand the notation and formulas for sum of the sequences by the visualized data more easily, so much more visualized data must be designed in the textbooks for support and help students to understand the concept of sequences.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.