2000년대 사극은 대중문화와 연관되어 다변화하였으며, 극의 완성도를 높이는 사극의상 또한 과거시대를 표현하는 매개체로서의 역할을 담당함과 동시에 오늘날의 대중과 소통하며 전통의 계승과 퓨전을 넘나들고 있다. 본 연구는 사극에서의 위상이 높아지고, 과거 및 오늘날의 복식문화에도 영향력이 커지게 된 사극의상의 가치에 주목하여, 2000년대를 아우르는 사극의상의 특징과 유형, 미적 특성 등 사극의상에 대한 총체적 분석을 하였으며, 이를 통하여 오늘날 사극의상에 나타나는 전통적 특징 및 변화의 추이를 조망하고, 그 변화된 요인을 대중문화와의 관계에 초점을 맞추어 분석하였다. 따라서 본 연구는 먼저 2000년대 사극과 사극의상이 대중문화의 장 안에서 대중과 어떻게 소통되고 있으며 어떠한 시대적 특징과 경향을 갖는지 알아보고, 이를 토대로 사극의상의 현황 및 대중문화적 가치와 다변화의 요인을 탐색하여 사극의상의 유형과 특징을 분석하였다. 다음으로 사극의상에 나타난 한국적 미를 분석하는 한편, 실제 표현에 따른 전통적인 미적 특성의 계속성 및 변형되거나 창작된 특징들을 분석하는 과정을 거쳐, 2000년대 사극의상과 대중문화와의 관계를 구체화하였다. 이를 위해 2000년대 대중문화의 특징을 사회문화적 측면, 경제적 측면, 정서적 측면, 기술적 측면으로 접근하였으며, 2000년대의 TV사극 47편과 사극영화 21편을 대상으로 관련 공식 홈페이지, 기사, 홍보 사진 등의 자료를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 2000년대 사극과 사극의상은 대중과의 소통을 넓히는 과정에서 대중문화로서의 가치, 경제적 가치, 전통적 가치가 상승하였다. 다양한 장르간의 혼합과 정형화된 내용에서 벗어나 현대화 된 2000년대의 사극과 사극의상은 대중들의 호응을 받으면서 대중문화로서의 가치를 더하였다. 또한 성공한 사극은 관련 상품 및 문화콘텐트 개발, 한류 진출, 촬영지의 관광화 등 경제적 가치를 동반하였으며, 사극의상 또한 제작비용이 상승하는 한편, 전통적 아이템의 상품화, 퓨전한복의 정착화 등 시장 경제에 영향을 미쳤다. 아울러 2000년대 사극의상의 고증화·다양화는 ‘한국적’인 것에 대한 긍지를 높이는 한편, 전통복식문화에 대한 이해의 장을 제공하면서 전통적 가치를 더하였다. 둘째, 2000년대 사극의상에는 대중문화의 정서적 측면을 고려한 제작의도가 크게 반영되고 있음을 알 수 있었다. 사극의상은 캐릭터 부각, 연출적 표현, 영상미 중시 등으로 인해 그 비중이 증가하였으며, 현대적 감성을 고려한 디자인 콘셉트를 통해 표현됨으로써 대중의 관심을 높이게 되었다. 따라서 현시점에서의 미적 관점을 적용하는 등, 대중의 취향을 고려한 제작 의도는 사극의상의 변화를 주도한 요인이 되고 있으며, 특히 ...
2000년대 사극은 대중문화와 연관되어 다변화하였으며, 극의 완성도를 높이는 사극의상 또한 과거시대를 표현하는 매개체로서의 역할을 담당함과 동시에 오늘날의 대중과 소통하며 전통의 계승과 퓨전을 넘나들고 있다. 본 연구는 사극에서의 위상이 높아지고, 과거 및 오늘날의 복식문화에도 영향력이 커지게 된 사극의상의 가치에 주목하여, 2000년대를 아우르는 사극의상의 특징과 유형, 미적 특성 등 사극의상에 대한 총체적 분석을 하였으며, 이를 통하여 오늘날 사극의상에 나타나는 전통적 특징 및 변화의 추이를 조망하고, 그 변화된 요인을 대중문화와의 관계에 초점을 맞추어 분석하였다. 따라서 본 연구는 먼저 2000년대 사극과 사극의상이 대중문화의 장 안에서 대중과 어떻게 소통되고 있으며 어떠한 시대적 특징과 경향을 갖는지 알아보고, 이를 토대로 사극의상의 현황 및 대중문화적 가치와 다변화의 요인을 탐색하여 사극의상의 유형과 특징을 분석하였다. 다음으로 사극의상에 나타난 한국적 미를 분석하는 한편, 실제 표현에 따른 전통적인 미적 특성의 계속성 및 변형되거나 창작된 특징들을 분석하는 과정을 거쳐, 2000년대 사극의상과 대중문화와의 관계를 구체화하였다. 이를 위해 2000년대 대중문화의 특징을 사회문화적 측면, 경제적 측면, 정서적 측면, 기술적 측면으로 접근하였으며, 2000년대의 TV사극 47편과 사극영화 21편을 대상으로 관련 공식 홈페이지, 기사, 홍보 사진 등의 자료를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 2000년대 사극과 사극의상은 대중과의 소통을 넓히는 과정에서 대중문화로서의 가치, 경제적 가치, 전통적 가치가 상승하였다. 다양한 장르간의 혼합과 정형화된 내용에서 벗어나 현대화 된 2000년대의 사극과 사극의상은 대중들의 호응을 받으면서 대중문화로서의 가치를 더하였다. 또한 성공한 사극은 관련 상품 및 문화콘텐트 개발, 한류 진출, 촬영지의 관광화 등 경제적 가치를 동반하였으며, 사극의상 또한 제작비용이 상승하는 한편, 전통적 아이템의 상품화, 퓨전한복의 정착화 등 시장 경제에 영향을 미쳤다. 아울러 2000년대 사극의상의 고증화·다양화는 ‘한국적’인 것에 대한 긍지를 높이는 한편, 전통복식문화에 대한 이해의 장을 제공하면서 전통적 가치를 더하였다. 둘째, 2000년대 사극의상에는 대중문화의 정서적 측면을 고려한 제작의도가 크게 반영되고 있음을 알 수 있었다. 사극의상은 캐릭터 부각, 연출적 표현, 영상미 중시 등으로 인해 그 비중이 증가하였으며, 현대적 감성을 고려한 디자인 콘셉트를 통해 표현됨으로써 대중의 관심을 높이게 되었다. 따라서 현시점에서의 미적 관점을 적용하는 등, 대중의 취향을 고려한 제작 의도는 사극의상의 변화를 주도한 요인이 되고 있으며, 특히 퓨전성, 유행성 등 대중문화의 특성을 반영한 사극의상의 변화는 사극에 대한 소비주체를 여성과 젊은 층으로까지 확대시키는 한편, 다양한 한국적 미를 나타내면서 소통의 폭을 넓히고 있다. 셋째, 2000년대의 뉴미디어 환경과 영상기술은 사극과 사극의상의 완성도를 높였다. 사실적 표현과 영상미를 중시하게 된 기술적 배경에 따라, 비주얼 요소이기도 한 사극의상은 보다 고급화·장식화‧세밀화 된 미적 특성을 나타낸 한편, CG를 응용한 판타지 성향도 나타났다. 넷째, 2000년대 사극의상은 이전에 비해 고증이 충실해진 반면에 전통과 현대를 넘나드는 퓨전성이 심화되는 등, 고증에서 벗어난 예도 증가하였다. 2000년대에는 기존의 정통사극과 통속사극 외에 퓨전사극이 등장하여 사극의 장르가 다양화되었으며, 오늘날의 관점에서 역사를 재해석하거나 허구적 요소가 증가하면서 장르의 경계마저 점차 모호해지는 추세이다. 이러한 사극의 장르별 다양화 및 현대화 경향은 2000년대 사극의상의 다양화를 주도한 요인이자 고증화‧현대화의 특징을 부각시키는 계기가 되었다. 다섯째, 2000년대 사극의상을 대상으로 고증에 근거하여 사례별로 분류한 결과, 사극의상의 유형은 고증을 중시한 의상, 고증으로부터 변형된 의상, 창작된 의상으로 구분되었다. 또한 상고시대까지 확장된 의상, 퓨전사극 의상, 새로운 직업군의 등장으로 인해 다양하게 표현된 수많은 사극의상 등은 사극의 시대별·인물별 다양화에서 비롯되었으며, 이는 대중문화의 다양성, 혼성성, 유연성, 변화지향성과 연관된다. 여섯째, 2000년대 사극의상의 미는 형식·형태, 문양, 색, 소재, 장신구 등 외형적 요소별로 분석한 전통미에 비추어 전승 혹은 변화된 특징이 공존하고 있다. 또한 미적가치 등을 포함한 사극의상의 내재적 측면에서도, 정신적인 미, 정서적인 미, 실용의 미로 구분하여 전통적인 미적 특성에 근거하여 살펴 본 결과 전승된 특성과 변화된 특성이 함께 나타났다. 특히 2000년대에 새롭게 부각된 사극의상의 미적 특성은, 사극의상의 다양화로 인해 부각된 전통적 특성과 제작의도의 반영으로 변화된 특성이 나타났으며, 변화된 요인 및 배경의 중심에는 오늘날의 대중문화가 함께하고 있다. 이상 2000년대 사극의상의
2000년대 사극은 대중문화와 연관되어 다변화하였으며, 극의 완성도를 높이는 사극의상 또한 과거시대를 표현하는 매개체로서의 역할을 담당함과 동시에 오늘날의 대중과 소통하며 전통의 계승과 퓨전을 넘나들고 있다. 본 연구는 사극에서의 위상이 높아지고, 과거 및 오늘날의 복식문화에도 영향력이 커지게 된 사극의상의 가치에 주목하여, 2000년대를 아우르는 사극의상의 특징과 유형, 미적 특성 등 사극의상에 대한 총체적 분석을 하였으며, 이를 통하여 오늘날 사극의상에 나타나는 전통적 특징 및 변화의 추이를 조망하고, 그 변화된 요인을 대중문화와의 관계에 초점을 맞추어 분석하였다. 따라서 본 연구는 먼저 2000년대 사극과 사극의상이 대중문화의 장 안에서 대중과 어떻게 소통되고 있으며 어떠한 시대적 특징과 경향을 갖는지 알아보고, 이를 토대로 사극의상의 현황 및 대중문화적 가치와 다변화의 요인을 탐색하여 사극의상의 유형과 특징을 분석하였다. 다음으로 사극의상에 나타난 한국적 미를 분석하는 한편, 실제 표현에 따른 전통적인 미적 특성의 계속성 및 변형되거나 창작된 특징들을 분석하는 과정을 거쳐, 2000년대 사극의상과 대중문화와의 관계를 구체화하였다. 이를 위해 2000년대 대중문화의 특징을 사회문화적 측면, 경제적 측면, 정서적 측면, 기술적 측면으로 접근하였으며, 2000년대의 TV사극 47편과 사극영화 21편을 대상으로 관련 공식 홈페이지, 기사, 홍보 사진 등의 자료를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 2000년대 사극과 사극의상은 대중과의 소통을 넓히는 과정에서 대중문화로서의 가치, 경제적 가치, 전통적 가치가 상승하였다. 다양한 장르간의 혼합과 정형화된 내용에서 벗어나 현대화 된 2000년대의 사극과 사극의상은 대중들의 호응을 받으면서 대중문화로서의 가치를 더하였다. 또한 성공한 사극은 관련 상품 및 문화콘텐트 개발, 한류 진출, 촬영지의 관광화 등 경제적 가치를 동반하였으며, 사극의상 또한 제작비용이 상승하는 한편, 전통적 아이템의 상품화, 퓨전한복의 정착화 등 시장 경제에 영향을 미쳤다. 아울러 2000년대 사극의상의 고증화·다양화는 ‘한국적’인 것에 대한 긍지를 높이는 한편, 전통복식문화에 대한 이해의 장을 제공하면서 전통적 가치를 더하였다. 둘째, 2000년대 사극의상에는 대중문화의 정서적 측면을 고려한 제작의도가 크게 반영되고 있음을 알 수 있었다. 사극의상은 캐릭터 부각, 연출적 표현, 영상미 중시 등으로 인해 그 비중이 증가하였으며, 현대적 감성을 고려한 디자인 콘셉트를 통해 표현됨으로써 대중의 관심을 높이게 되었다. 따라서 현시점에서의 미적 관점을 적용하는 등, 대중의 취향을 고려한 제작 의도는 사극의상의 변화를 주도한 요인이 되고 있으며, 특히 퓨전성, 유행성 등 대중문화의 특성을 반영한 사극의상의 변화는 사극에 대한 소비주체를 여성과 젊은 층으로까지 확대시키는 한편, 다양한 한국적 미를 나타내면서 소통의 폭을 넓히고 있다. 셋째, 2000년대의 뉴미디어 환경과 영상기술은 사극과 사극의상의 완성도를 높였다. 사실적 표현과 영상미를 중시하게 된 기술적 배경에 따라, 비주얼 요소이기도 한 사극의상은 보다 고급화·장식화‧세밀화 된 미적 특성을 나타낸 한편, CG를 응용한 판타지 성향도 나타났다. 넷째, 2000년대 사극의상은 이전에 비해 고증이 충실해진 반면에 전통과 현대를 넘나드는 퓨전성이 심화되는 등, 고증에서 벗어난 예도 증가하였다. 2000년대에는 기존의 정통사극과 통속사극 외에 퓨전사극이 등장하여 사극의 장르가 다양화되었으며, 오늘날의 관점에서 역사를 재해석하거나 허구적 요소가 증가하면서 장르의 경계마저 점차 모호해지는 추세이다. 이러한 사극의 장르별 다양화 및 현대화 경향은 2000년대 사극의상의 다양화를 주도한 요인이자 고증화‧현대화의 특징을 부각시키는 계기가 되었다. 다섯째, 2000년대 사극의상을 대상으로 고증에 근거하여 사례별로 분류한 결과, 사극의상의 유형은 고증을 중시한 의상, 고증으로부터 변형된 의상, 창작된 의상으로 구분되었다. 또한 상고시대까지 확장된 의상, 퓨전사극 의상, 새로운 직업군의 등장으로 인해 다양하게 표현된 수많은 사극의상 등은 사극의 시대별·인물별 다양화에서 비롯되었으며, 이는 대중문화의 다양성, 혼성성, 유연성, 변화지향성과 연관된다. 여섯째, 2000년대 사극의상의 미는 형식·형태, 문양, 색, 소재, 장신구 등 외형적 요소별로 분석한 전통미에 비추어 전승 혹은 변화된 특징이 공존하고 있다. 또한 미적가치 등을 포함한 사극의상의 내재적 측면에서도, 정신적인 미, 정서적인 미, 실용의 미로 구분하여 전통적인 미적 특성에 근거하여 살펴 본 결과 전승된 특성과 변화된 특성이 함께 나타났다. 특히 2000년대에 새롭게 부각된 사극의상의 미적 특성은, 사극의상의 다양화로 인해 부각된 전통적 특성과 제작의도의 반영으로 변화된 특성이 나타났으며, 변화된 요인 및 배경의 중심에는 오늘날의 대중문화가 함께하고 있다. 이상 2000년대 사극의상의
Historical dramas and films in the 2000s have been diversified in connection with popular culture. In addition, historical costumes that enhance the ability of these dramas and films not only play the role of the medium expressing a time in the past but also cross between traditional inheritance and...
Historical dramas and films in the 2000s have been diversified in connection with popular culture. In addition, historical costumes that enhance the ability of these dramas and films not only play the role of the medium expressing a time in the past but also cross between traditional inheritance and modern fusion by communicating with the general public at the same time. Focusing on the value of the historical costume, which is particularly important in historical dramas and films and has strongly impacted fashion of the past and today, this study generally analyzed historical costumes in the 2000s in terms of its characteristics, types, aesthetic aspects, and so forth. Based on the analysis, the study observed the transition of the change and the traditional characteristics appearing in historical costume today as well as analyzed the changing factors in connection with popular culture. Accordingly, this study at first sought to understand how historical dramas and films and historical costumes communicate with the general public through the popular culture and what type of periodical characteristics and trends they portray. On the basis of this understanding, the study investigated the present status and value as popular culture as well as the factor of the diversification, and then analyzed type and characteristics of historical costumes. As the next step, the study analyzed Korean beauty appearing in historical costumes and specified the connection between historical costumes in the 2000s and popular culture after the analytical process of the continuity of traditional beauty’s characteristics and the changed or created features. For the analysis, the study approached the characteristics of popular culture in the 2000s from sociocultural, economical, and emotional perspectives and utilized such resources to examine 47 historical TV dramas and 21 historical films produced in the 2000s through web sites, articles, promotional pictures, and the like. The conclusions of this study are as follows. First, historical dramas and films as well as historical costumes have increased in value related to popular culture, including the economical and traditional value, in the process of broadening communication with the general public. These modernized dramas, films, and costumes from the 2000s, which were far from the mix among various genres and the standardized synopsis, generated a good response from the general public while adding value as popular culture. In addition, successful historical dramas and films brought economical value, such as developing related products and cultural contents, exporting “Hallyu,” and commercializing shooting locations for tourism. Historical costumes also influenced the market economy by increasing production costs, commercializing traditional items, establishing fusion Hanbok (Korean clothes), and the like. The historical evidence and diversification of the historical costume in the 2000s generated pride in Korean styles and added traditional value by providing a place of understanding for the culture of the traditional costume. Second, historical costumes in the 2000s largely reflected the intention of production in considering the emotional aspect of the general public. Historical costumes have been given more weight to spotlight the character, create dramatic expression, promote serious consideration of the beauty of the scene, and so forth, thereby drawing the interest of the general public as a result of being presented through the design concept from a modern perspective. Thus, the intention of the production in light of the preference of the general public (i.e., applying a modern perspective of beauty) becomes the primary factor leading changes of historical costumes. In particular, the change of the historical costume reflecting the characteristics of the popular culture (i.e., fusion and fashion) extends the consumers to females and younger generations as well as broadens the range of the communication by showing various Korean style beauties. Third, the new media environment and three-dimensional imaging technology of the 2000s have enhanced the completion of historical dramas and films as well as historical costumes. According to the technical background, the realistic expression and beauty of the scene become more important. The historical costume as a visual factor not only demonstrates aesthetic features in a more elegant, ornamental, and elaborate manner, but also incorporates a fantastic tendency through computer graphics. Fourth, historical costumes in the 2000s were also created based on sound historical evidence, unlike in the past. However, the number of opposite examples far from the historical evidence increased; as an example, the fusion crossing between tradition and contemporary perspectives was more deeply involved. Besides of existing legitimate historical dramas and films and popular historical dramas and films, fusion historical dramas and films were derived in the 2000s, which resulted in the diversification of the genre. Furthermore, a trend emerged in which the border between genres became more ambiguous because of re-interpreting history from a modern perspective and increasing fictional factors. The trend of such diversification by genre and the modernization of the historical dramas and films led the diversification of historical costumes in the 2000s as well as the chance to bring out the features of historical evidence and modernization. Fifth, in regard to historical costumes in the 2000s, the current study categorized cases based on historical evidence. As a result, historical costumes can be categorized as costumes stressing historical evidence, costumes transformed by historical evidence, and costumes completely created. In addition, costumes presenting ancient times, the fusion of historical costumes, and a number of diversely expressed historical costumes due to the advent of new occupation
Historical dramas and films in the 2000s have been diversified in connection with popular culture. In addition, historical costumes that enhance the ability of these dramas and films not only play the role of the medium expressing a time in the past but also cross between traditional inheritance and modern fusion by communicating with the general public at the same time. Focusing on the value of the historical costume, which is particularly important in historical dramas and films and has strongly impacted fashion of the past and today, this study generally analyzed historical costumes in the 2000s in terms of its characteristics, types, aesthetic aspects, and so forth. Based on the analysis, the study observed the transition of the change and the traditional characteristics appearing in historical costume today as well as analyzed the changing factors in connection with popular culture. Accordingly, this study at first sought to understand how historical dramas and films and historical costumes communicate with the general public through the popular culture and what type of periodical characteristics and trends they portray. On the basis of this understanding, the study investigated the present status and value as popular culture as well as the factor of the diversification, and then analyzed type and characteristics of historical costumes. As the next step, the study analyzed Korean beauty appearing in historical costumes and specified the connection between historical costumes in the 2000s and popular culture after the analytical process of the continuity of traditional beauty’s characteristics and the changed or created features. For the analysis, the study approached the characteristics of popular culture in the 2000s from sociocultural, economical, and emotional perspectives and utilized such resources to examine 47 historical TV dramas and 21 historical films produced in the 2000s through web sites, articles, promotional pictures, and the like. The conclusions of this study are as follows. First, historical dramas and films as well as historical costumes have increased in value related to popular culture, including the economical and traditional value, in the process of broadening communication with the general public. These modernized dramas, films, and costumes from the 2000s, which were far from the mix among various genres and the standardized synopsis, generated a good response from the general public while adding value as popular culture. In addition, successful historical dramas and films brought economical value, such as developing related products and cultural contents, exporting “Hallyu,” and commercializing shooting locations for tourism. Historical costumes also influenced the market economy by increasing production costs, commercializing traditional items, establishing fusion Hanbok (Korean clothes), and the like. The historical evidence and diversification of the historical costume in the 2000s generated pride in Korean styles and added traditional value by providing a place of understanding for the culture of the traditional costume. Second, historical costumes in the 2000s largely reflected the intention of production in considering the emotional aspect of the general public. Historical costumes have been given more weight to spotlight the character, create dramatic expression, promote serious consideration of the beauty of the scene, and so forth, thereby drawing the interest of the general public as a result of being presented through the design concept from a modern perspective. Thus, the intention of the production in light of the preference of the general public (i.e., applying a modern perspective of beauty) becomes the primary factor leading changes of historical costumes. In particular, the change of the historical costume reflecting the characteristics of the popular culture (i.e., fusion and fashion) extends the consumers to females and younger generations as well as broadens the range of the communication by showing various Korean style beauties. Third, the new media environment and three-dimensional imaging technology of the 2000s have enhanced the completion of historical dramas and films as well as historical costumes. According to the technical background, the realistic expression and beauty of the scene become more important. The historical costume as a visual factor not only demonstrates aesthetic features in a more elegant, ornamental, and elaborate manner, but also incorporates a fantastic tendency through computer graphics. Fourth, historical costumes in the 2000s were also created based on sound historical evidence, unlike in the past. However, the number of opposite examples far from the historical evidence increased; as an example, the fusion crossing between tradition and contemporary perspectives was more deeply involved. Besides of existing legitimate historical dramas and films and popular historical dramas and films, fusion historical dramas and films were derived in the 2000s, which resulted in the diversification of the genre. Furthermore, a trend emerged in which the border between genres became more ambiguous because of re-interpreting history from a modern perspective and increasing fictional factors. The trend of such diversification by genre and the modernization of the historical dramas and films led the diversification of historical costumes in the 2000s as well as the chance to bring out the features of historical evidence and modernization. Fifth, in regard to historical costumes in the 2000s, the current study categorized cases based on historical evidence. As a result, historical costumes can be categorized as costumes stressing historical evidence, costumes transformed by historical evidence, and costumes completely created. In addition, costumes presenting ancient times, the fusion of historical costumes, and a number of diversely expressed historical costumes due to the advent of new occupation
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.