본 연구의 목적은 노인 독서 프로그램을 개발하고 실행하여 프로그램이 노인의 자아통합 증진과 우울 감소에 긍정적인 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 노인 독서 프로그램 개발을 위한 기초 조사로 노인의 독서 실태를 파악하고 전문가 면담 조사를 실시하였다. 노인 독서 프로그램은 독서 실태 기초 조사 결과와 전문가들의 의견, 노인들의 회상에 대한 문헌을 참조하여 개발되었다. 회상은 독서 프로그램에서 주로 사용되는 기법으로 노인의 자아통합 증진과 우울 감소에 도움을 준다. 개발된 독서 프로그램은 특성이 다른 노인 두 집단을 대상으로 실행하여 프로그램의 타당성을 파악하였다. 본 연구의 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 노인 독서 실태와 전문가 면담 조사 결과 노인들과 전문가들은 모두 독서를 노년기에 필요한 활동으로 인식하고 있었으며 독서 프로그램 또한 필요하다는 요구를 가지고 있었다. 노인 독서 프로그램의 목표인 ...
본 연구의 목적은 노인 독서 프로그램을 개발하고 실행하여 프로그램이 노인의 자아통합 증진과 우울 감소에 긍정적인 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 노인 독서 프로그램 개발을 위한 기초 조사로 노인의 독서 실태를 파악하고 전문가 면담 조사를 실시하였다. 노인 독서 프로그램은 독서 실태 기초 조사 결과와 전문가들의 의견, 노인들의 회상에 대한 문헌을 참조하여 개발되었다. 회상은 독서 프로그램에서 주로 사용되는 기법으로 노인의 자아통합 증진과 우울 감소에 도움을 준다. 개발된 독서 프로그램은 특성이 다른 노인 두 집단을 대상으로 실행하여 프로그램의 타당성을 파악하였다. 본 연구의 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 노인 독서 실태와 전문가 면담 조사 결과 노인들과 전문가들은 모두 독서를 노년기에 필요한 활동으로 인식하고 있었으며 독서 프로그램 또한 필요하다는 요구를 가지고 있었다. 노인 독서 프로그램의 목표인 자아통합감 증진과 우울 감소도 타당하다고 조사되었다. 둘째, 개발된 노인 독서 프로그램은 모두 네 단계로 구성되었다. 첫 번째는 도입 단계, 두 번째는 과거 수용 단계, 세 번째는 현재 수용 단계, 네 번째는 마무리 단계이다. 각 단계에서 노인들은 수직적 회상 기법을 사용하여 과거에서부터 현재까지 생애 과정을 회상한다. 프로그램의 도서 자료로는 그림책과 시가 선정되었다. 끝으로, 프로그램 실행 결과 독서 프로그램은 노인의 자아통합감 증진과 우울 감소에 긍정적인 영향을 미친다는 것이 밝혀졌다. 프로그램의 평가 또한 긍정적이었다. 노인 복지 전문가들과 프로그램 참가자들은 독서 프로그램이 노인의 심리적 안정에 도움을 준다고 평가하였다.
본 연구의 목적은 노인 독서 프로그램을 개발하고 실행하여 프로그램이 노인의 자아통합 증진과 우울 감소에 긍정적인 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 노인 독서 프로그램 개발을 위한 기초 조사로 노인의 독서 실태를 파악하고 전문가 면담 조사를 실시하였다. 노인 독서 프로그램은 독서 실태 기초 조사 결과와 전문가들의 의견, 노인들의 회상에 대한 문헌을 참조하여 개발되었다. 회상은 독서 프로그램에서 주로 사용되는 기법으로 노인의 자아통합 증진과 우울 감소에 도움을 준다. 개발된 독서 프로그램은 특성이 다른 노인 두 집단을 대상으로 실행하여 프로그램의 타당성을 파악하였다. 본 연구의 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 노인 독서 실태와 전문가 면담 조사 결과 노인들과 전문가들은 모두 독서를 노년기에 필요한 활동으로 인식하고 있었으며 독서 프로그램 또한 필요하다는 요구를 가지고 있었다. 노인 독서 프로그램의 목표인 자아통합감 증진과 우울 감소도 타당하다고 조사되었다. 둘째, 개발된 노인 독서 프로그램은 모두 네 단계로 구성되었다. 첫 번째는 도입 단계, 두 번째는 과거 수용 단계, 세 번째는 현재 수용 단계, 네 번째는 마무리 단계이다. 각 단계에서 노인들은 수직적 회상 기법을 사용하여 과거에서부터 현재까지 생애 과정을 회상한다. 프로그램의 도서 자료로는 그림책과 시가 선정되었다. 끝으로, 프로그램 실행 결과 독서 프로그램은 노인의 자아통합감 증진과 우울 감소에 긍정적인 영향을 미친다는 것이 밝혀졌다. 프로그램의 평가 또한 긍정적이었다. 노인 복지 전문가들과 프로그램 참가자들은 독서 프로그램이 노인의 심리적 안정에 도움을 준다고 평가하였다.
The purpose of this study is to research if the reading program can improve ego integrate and reduce depression of the aged by developing and execution the program. In this research, I investigated the reading actual condition of the elderly and interviewed experts as a basic research for developing...
The purpose of this study is to research if the reading program can improve ego integrate and reduce depression of the aged by developing and execution the program. In this research, I investigated the reading actual condition of the elderly and interviewed experts as a basic research for developing program. Reading program for the elderly was developed by considering literatures about reflection based on a survey. The reflection that is commonly used methods in reading program should help improve ego integrate and reduce depression for elderly. I determined the feasibility of the reading program by applying it to two elderly groups that have different characters respectively. Comprehensive results of this research is as follows. First, the aged and experts think that the reading is needed activity in old age and reading program is also needed. The research shows that reading program will improve ego integrate and reduce depression. Second, the reading program is consist of 4 steps. First step is introduction, second step is acceptance of the past, third step is acceptance of the present, fourth step is the finishing one. Within each steps, one recall from the past to the present followed life process using vertical reflection method. The picture book and poen is chosen for text book for the program. Finally, the reading program for the aged have a positive influence on improvement of ego integrate and reduction of depression as a result. The evalution result of the program is also positive. The experts of aged welfare and the participants evaluate that the program will help to make psychological stability of the aged..
The purpose of this study is to research if the reading program can improve ego integrate and reduce depression of the aged by developing and execution the program. In this research, I investigated the reading actual condition of the elderly and interviewed experts as a basic research for developing program. Reading program for the elderly was developed by considering literatures about reflection based on a survey. The reflection that is commonly used methods in reading program should help improve ego integrate and reduce depression for elderly. I determined the feasibility of the reading program by applying it to two elderly groups that have different characters respectively. Comprehensive results of this research is as follows. First, the aged and experts think that the reading is needed activity in old age and reading program is also needed. The research shows that reading program will improve ego integrate and reduce depression. Second, the reading program is consist of 4 steps. First step is introduction, second step is acceptance of the past, third step is acceptance of the present, fourth step is the finishing one. Within each steps, one recall from the past to the present followed life process using vertical reflection method. The picture book and poen is chosen for text book for the program. Finally, the reading program for the aged have a positive influence on improvement of ego integrate and reduction of depression as a result. The evalution result of the program is also positive. The experts of aged welfare and the participants evaluate that the program will help to make psychological stability of the aged..
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.