지금 우리가 살고 있는 21세기는 과학기술이 비약적으로 발전하고 인류는 물질적으로 전례 없는 풍요로움을 누리며 살고 있다. 그러나 과학의 발전은 다른 한편으로 인간의 생활과 의식구조에 큰 영향을 주었다. 우리의 삶은 다람쥐가 쳇바퀴 돌듯이 끊임없이 뛰어다녀야 하며, 생활의 스트레스 또한 시대의 발전과 정비례하여 점점 더 크게 우리의 마음을 짓누르고 있다. 우리는 비록 물질의 혜택을 받지만 반대로 내면의 자유를 잃어버리고 물질의 노예로 전락하였다. 많은 사람들은 더 이상 진정한 자유가 무엇인지 어떻게 하면 자유를 얻을 수 있는지 질...
지금 우리가 살고 있는 21세기는 과학기술이 비약적으로 발전하고 인류는 물질적으로 전례 없는 풍요로움을 누리며 살고 있다. 그러나 과학의 발전은 다른 한편으로 인간의 생활과 의식구조에 큰 영향을 주었다. 우리의 삶은 다람쥐가 쳇바퀴 돌듯이 끊임없이 뛰어다녀야 하며, 생활의 스트레스 또한 시대의 발전과 정비례하여 점점 더 크게 우리의 마음을 짓누르고 있다. 우리는 비록 물질의 혜택을 받지만 반대로 내면의 자유를 잃어버리고 물질의 노예로 전락하였다. 많은 사람들은 더 이상 진정한 자유가 무엇인지 어떻게 하면 자유를 얻을 수 있는지 질문조차 잃어버렸다. 그들은 단지 기계가 만들어낸 문명에 따라 기계적인 삶을 살고 있다. 무수한 사람들이 진리를 표현해 보려고 했다. 그러나 몇몇 사람들만이 그것의 그림자를 묘사하는데 성공할 수 있었을 뿐이다. 장자는 그 좀처럼 드문 사람들 중 한 사람이다. 장자는 예술가와 같은 세계가 있다. 그는 시인이며 훌륭한 이야기꾼이다. 누군가가 삶을 체험했을 때 그 체험은 우화로 꽃핀다. 장자의 우화를 이해하기 위하여 우리는 참된 삶을 살아야 한다. 생각이란 무엇인가? 우리가 <나는 생각하고 있다>고 말할 때 그것은 무엇을 의미하는가? 그것은 다름 아닌 이론이나 과학 등에서 수집해온 모순된 독백이다. 진리는 경험이다. 경험은 거기에 더 이상 사고가 없을 때 일어난다. 그러므로 “도(道)”에서 이론은 아무런 도움을 주지 못한다고 말한다. 논리는 우리를 돕지 못한다. 도덕은 우리를 돕지 못한다. 단지 진리에 대한 경험만이 우리를 정확한 길로 인도하는 것이다. 도가(道家)의 자세와 유가(儒家)의 자세는 전혀 다르다. 공자는 법을 따른다. 공자는 관습을 따르면 원칙을 따른다. 공자는 인격을 따르며 도덕, 문화, 사회를 따르고 교육을 신봉한다. 그러나 “도(道)”는 자성(自性)을 믿으며 개인과 자유를 믿는다. 도는 반항이다. 공자는 순응주의자이다. 도교는 세상에서 지금까지 발달해온 것보다 심오한 비(非)순응주의이다. “소요 유”는 『장자』의 첫 편으로 장자사상의 핵심내용이며 『장자』를 연구하는 사람들로부터 깊은 관심을 받아왔다. “소요 유”란 내면의 궁극적인 자유를 말하는 것으로 인간완성의 최고 단계라 할 수 있다. 본 논문은 역사적으로 학자들의 『장자』에 대한 연구를 통하여 『장자』“소요 유”에 대한 사상을 포괄적으로 분석하고, “소요 유”사상의 철학적 구조와 “소요”사상을 중심으로 장자와 후학들의 사상을 비교 분석 하였다. “소요 유”는 장자사상의 가장 중요한 부분으로 그동안 많은 연구가 있었지만 대부분 학자들은 “소요 유”를 단순한“자유자재”로만 해석하고, “소요 유”의 단계적 차이점에 대해 소홀이 하였다. 때문에 본 논문은 장자의 “소요 유”사상에 대한 연구로부터 시작하여 내편과 외, 잡 편에서 보여준 공통점과 차이점을 비교 분석해 본 것이다. 『장자』는 내칠편(內七篇)을 기점으로 이론근거, 체도방법, 생사관념, 생명존재, 사회사상 등 측면으로부터 방대한“소요”의 사상체계를 구성하여 장자만의 이론특징을 나타내며 후학들에 많은 연구의 공간을 만들어 주었다. 장자의 인성에 대한 관심은 그가 처해있던 시대와 밀접한 연관이 있다. 춘추전국시대는 중국 역사상 가장 다사다난(多事多難)의 시대로써 장자가 생각건대 사회의 동란은 성인들의 “성인이 나와 예의와 음악으로 번거롭게 하여 천하의 모양을 뜯어 고쳤다. 인의를 내걸고 세상 사람들의 마음을 위로했다. 그러자 백성들은 일에 힘쓰면서 다투어 이익을 추구하게 되었고, 이를 막을 수 없게 되었다. 이것은 성인의 잘못이다.”『장자』.「마제(馬蹄)」때문이라 하였다. 성인들은 한 사람의 사욕을 채우기 위하여 예의제도를 세우고, 인의도덕을 만들어 세상을 어지럽힌 것이다. 때문에 이런 인위적, 형식적인 제도를 폐지하는 것만이 ‘무아(無我)’, ‘무공(無功)’을 실현하는 것이며, 또한 그렇게 해야만 사회는 안정되고 백성들은 자유를 찾을 수 있다고 생각했다. 이것이 바로 장자가 인간의 기본 생존에 대한 관심이라 할 수 있다. 그동안 논쟁이 많았던 외, 잡편(雜篇)과 내칠편(內七篇)은 비슷한 사상체계로서 장자 소요사상의 중요한 구성부분이라 볼 수 있다. 이 책의 저자들은 자신의 시각으로 소요를 바라보고 소요의 사상체계를 건립하였다. 때문에 내칠편(內七篇)에 대한 연구 분석 뿐 아니라 외, 잡편(雜篇)에 대해 연구함으로써 우리가 장자의 소요사상을 깊이 있게 이해하는데 도움이 되고자 한다.
지금 우리가 살고 있는 21세기는 과학기술이 비약적으로 발전하고 인류는 물질적으로 전례 없는 풍요로움을 누리며 살고 있다. 그러나 과학의 발전은 다른 한편으로 인간의 생활과 의식구조에 큰 영향을 주었다. 우리의 삶은 다람쥐가 쳇바퀴 돌듯이 끊임없이 뛰어다녀야 하며, 생활의 스트레스 또한 시대의 발전과 정비례하여 점점 더 크게 우리의 마음을 짓누르고 있다. 우리는 비록 물질의 혜택을 받지만 반대로 내면의 자유를 잃어버리고 물질의 노예로 전락하였다. 많은 사람들은 더 이상 진정한 자유가 무엇인지 어떻게 하면 자유를 얻을 수 있는지 질문조차 잃어버렸다. 그들은 단지 기계가 만들어낸 문명에 따라 기계적인 삶을 살고 있다. 무수한 사람들이 진리를 표현해 보려고 했다. 그러나 몇몇 사람들만이 그것의 그림자를 묘사하는데 성공할 수 있었을 뿐이다. 장자는 그 좀처럼 드문 사람들 중 한 사람이다. 장자는 예술가와 같은 세계가 있다. 그는 시인이며 훌륭한 이야기꾼이다. 누군가가 삶을 체험했을 때 그 체험은 우화로 꽃핀다. 장자의 우화를 이해하기 위하여 우리는 참된 삶을 살아야 한다. 생각이란 무엇인가? 우리가 <나는 생각하고 있다>고 말할 때 그것은 무엇을 의미하는가? 그것은 다름 아닌 이론이나 과학 등에서 수집해온 모순된 독백이다. 진리는 경험이다. 경험은 거기에 더 이상 사고가 없을 때 일어난다. 그러므로 “도(道)”에서 이론은 아무런 도움을 주지 못한다고 말한다. 논리는 우리를 돕지 못한다. 도덕은 우리를 돕지 못한다. 단지 진리에 대한 경험만이 우리를 정확한 길로 인도하는 것이다. 도가(道家)의 자세와 유가(儒家)의 자세는 전혀 다르다. 공자는 법을 따른다. 공자는 관습을 따르면 원칙을 따른다. 공자는 인격을 따르며 도덕, 문화, 사회를 따르고 교육을 신봉한다. 그러나 “도(道)”는 자성(自性)을 믿으며 개인과 자유를 믿는다. 도는 반항이다. 공자는 순응주의자이다. 도교는 세상에서 지금까지 발달해온 것보다 심오한 비(非)순응주의이다. “소요 유”는 『장자』의 첫 편으로 장자사상의 핵심내용이며 『장자』를 연구하는 사람들로부터 깊은 관심을 받아왔다. “소요 유”란 내면의 궁극적인 자유를 말하는 것으로 인간완성의 최고 단계라 할 수 있다. 본 논문은 역사적으로 학자들의 『장자』에 대한 연구를 통하여 『장자』“소요 유”에 대한 사상을 포괄적으로 분석하고, “소요 유”사상의 철학적 구조와 “소요”사상을 중심으로 장자와 후학들의 사상을 비교 분석 하였다. “소요 유”는 장자사상의 가장 중요한 부분으로 그동안 많은 연구가 있었지만 대부분 학자들은 “소요 유”를 단순한“자유자재”로만 해석하고, “소요 유”의 단계적 차이점에 대해 소홀이 하였다. 때문에 본 논문은 장자의 “소요 유”사상에 대한 연구로부터 시작하여 내편과 외, 잡 편에서 보여준 공통점과 차이점을 비교 분석해 본 것이다. 『장자』는 내칠편(內七篇)을 기점으로 이론근거, 체도방법, 생사관념, 생명존재, 사회사상 등 측면으로부터 방대한“소요”의 사상체계를 구성하여 장자만의 이론특징을 나타내며 후학들에 많은 연구의 공간을 만들어 주었다. 장자의 인성에 대한 관심은 그가 처해있던 시대와 밀접한 연관이 있다. 춘추전국시대는 중국 역사상 가장 다사다난(多事多難)의 시대로써 장자가 생각건대 사회의 동란은 성인들의 “성인이 나와 예의와 음악으로 번거롭게 하여 천하의 모양을 뜯어 고쳤다. 인의를 내걸고 세상 사람들의 마음을 위로했다. 그러자 백성들은 일에 힘쓰면서 다투어 이익을 추구하게 되었고, 이를 막을 수 없게 되었다. 이것은 성인의 잘못이다.”『장자』.「마제(馬蹄)」때문이라 하였다. 성인들은 한 사람의 사욕을 채우기 위하여 예의제도를 세우고, 인의도덕을 만들어 세상을 어지럽힌 것이다. 때문에 이런 인위적, 형식적인 제도를 폐지하는 것만이 ‘무아(無我)’, ‘무공(無功)’을 실현하는 것이며, 또한 그렇게 해야만 사회는 안정되고 백성들은 자유를 찾을 수 있다고 생각했다. 이것이 바로 장자가 인간의 기본 생존에 대한 관심이라 할 수 있다. 그동안 논쟁이 많았던 외, 잡편(雜篇)과 내칠편(內七篇)은 비슷한 사상체계로서 장자 소요사상의 중요한 구성부분이라 볼 수 있다. 이 책의 저자들은 자신의 시각으로 소요를 바라보고 소요의 사상체계를 건립하였다. 때문에 내칠편(內七篇)에 대한 연구 분석 뿐 아니라 외, 잡편(雜篇)에 대해 연구함으로써 우리가 장자의 소요사상을 깊이 있게 이해하는데 도움이 되고자 한다.
21th century which we are living now is the science and the technology progresses faster than ever and the mankind enjoies the richness as our living. But on the other side development of the science gave the life of the human and consciousness structure big influence. Our life is the low as the squ...
21th century which we are living now is the science and the technology progresses faster than ever and the mankind enjoies the richness as our living. But on the other side development of the science gave the life of the human and consciousness structure big influence. Our life is the low as the squirrel rotates the sieve wheel only if it rushes constantly and also the stress of the life pressing our heart upon more and more greatly. Even though we take the advantage of the materials but on the other hand we lost the freedom of the inside and fell to a slave of the materials. Many people lost the question of what is real freedom and how do we get it. They have only follow the machine civilization and living life to be the mechanical. Many people were trying to explain what is The Ultimate Truth. But only few could successfully show us the shadow of it. Zhuang Zi is one of those. Zhuang Zi has the mind such as an artist. He is a poet and is a great fable teller. When somebody experienced the life his experience will became a wonderful fable. In order to understand the fable of Zhuang Zi we must live a true life. What is the thought? What does it mean when we say ? It is not different which I have collected in the theory or back of the science. The truth is the experience. The experience goes and gets up when there is no more think. So the 'TAO'says that the theory can not give any aid. The logic can not help us. The morality can not help us. Only the experience about the truth can just lead us to the right way. The posture of Confucianism is entirely different from the posture of Taoism. Confucius follows the law. Confucius follows the principle and the custom. Confucius follows the personality, a morality culture society and believe in the education. But Taoism believes freedom and the individual. Taoism is the resistence. Confucius follows social rules. Taoism is anti - social rules. “The Happy Excursion” is the first chapter of 『Zhuang Zi』and the key point content of the Zhuang Zi thought. It has taken keen interest from people who study it. “The Happy Excursion” means the ultimate freedom of inside and the top step of the human completion. This paper through research from the scholars study 『Zhuang Zi』 and analyze the thought to “The Happy Excursion”. This paper around the thought of “The Happy Excursion” to analyze it inclusively and tries to comparison the thought of younger students with Zhuang Zi. “The Happy Excursion” is one of the most important thought of Zhuang Zi. Even though there were many research about “The Happy Excursion” but most of them carelessness the difference but interpreted it as "free". This paper begin from research about the thought of “The Happy Excursion” and analyze the difference and sameness between inner chapter and outer chapter. The seven inner chapter was built six ways of “The Happy Excursion” thought. It express the theory feature of Zhuang Zi and made the space for younger students to study it. The concern about the human nature is comes from the age of Zhuang Zi. The age of Zhuang Zi is the most upheaval of the society in the history of China. To fill the selfish desire of one person the government built the etiquette system and make the benevolence and righteousness morality. Only to abolish artificial system and fulfill 'no-self' is the best way to get real freedom. This is the concern about Zhuang Zi for survival immediately of the human. There were many while controversy between inner and outer chapters but in fact they are similiar thought system. Both of them are important structure part of the thought of “The Happy Excursion”. The writers of this book to think “The Happy Excursion” from his own time of day and built the thought system. This paper analyze both inner and outer chapters try to be helpful to understand “The Happy Excursion” deeply.
21th century which we are living now is the science and the technology progresses faster than ever and the mankind enjoies the richness as our living. But on the other side development of the science gave the life of the human and consciousness structure big influence. Our life is the low as the squirrel rotates the sieve wheel only if it rushes constantly and also the stress of the life pressing our heart upon more and more greatly. Even though we take the advantage of the materials but on the other hand we lost the freedom of the inside and fell to a slave of the materials. Many people lost the question of what is real freedom and how do we get it. They have only follow the machine civilization and living life to be the mechanical. Many people were trying to explain what is The Ultimate Truth. But only few could successfully show us the shadow of it. Zhuang Zi is one of those. Zhuang Zi has the mind such as an artist. He is a poet and is a great fable teller. When somebody experienced the life his experience will became a wonderful fable. In order to understand the fable of Zhuang Zi we must live a true life. What is the thought? What does it mean when we say ? It is not different which I have collected in the theory or back of the science. The truth is the experience. The experience goes and gets up when there is no more think. So the 'TAO'says that the theory can not give any aid. The logic can not help us. The morality can not help us. Only the experience about the truth can just lead us to the right way. The posture of Confucianism is entirely different from the posture of Taoism. Confucius follows the law. Confucius follows the principle and the custom. Confucius follows the personality, a morality culture society and believe in the education. But Taoism believes freedom and the individual. Taoism is the resistence. Confucius follows social rules. Taoism is anti - social rules. “The Happy Excursion” is the first chapter of 『Zhuang Zi』and the key point content of the Zhuang Zi thought. It has taken keen interest from people who study it. “The Happy Excursion” means the ultimate freedom of inside and the top step of the human completion. This paper through research from the scholars study 『Zhuang Zi』 and analyze the thought to “The Happy Excursion”. This paper around the thought of “The Happy Excursion” to analyze it inclusively and tries to comparison the thought of younger students with Zhuang Zi. “The Happy Excursion” is one of the most important thought of Zhuang Zi. Even though there were many research about “The Happy Excursion” but most of them carelessness the difference but interpreted it as "free". This paper begin from research about the thought of “The Happy Excursion” and analyze the difference and sameness between inner chapter and outer chapter. The seven inner chapter was built six ways of “The Happy Excursion” thought. It express the theory feature of Zhuang Zi and made the space for younger students to study it. The concern about the human nature is comes from the age of Zhuang Zi. The age of Zhuang Zi is the most upheaval of the society in the history of China. To fill the selfish desire of one person the government built the etiquette system and make the benevolence and righteousness morality. Only to abolish artificial system and fulfill 'no-self' is the best way to get real freedom. This is the concern about Zhuang Zi for survival immediately of the human. There were many while controversy between inner and outer chapters but in fact they are similiar thought system. Both of them are important structure part of the thought of “The Happy Excursion”. The writers of this book to think “The Happy Excursion” from his own time of day and built the thought system. This paper analyze both inner and outer chapters try to be helpful to understand “The Happy Excursion” deeply.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.