이 연구는 베토벤의 작곡 양식 중 제2기에 해당하는『피아노와 첼로를 위한 소나타 작품 69, 3번』제1악장을 분석하여 세 가지를 고찰하였다. 첫째, 이 작품의 구조적 형식과 이 형식을 구성하는 요소, 즉 선율 혹은 선율 선(melody contour), 동기의 전개 방식, 화음의 진행, 리듬의 변형, 다이내믹스 기법(dynamics), 그리고 짜임새(text...
이 연구는 베토벤의 작곡 양식 중 제2기에 해당하는『피아노와 첼로를 위한 소나타 작품 69, 3번』제1악장을 분석하여 세 가지를 고찰하였다. 첫째, 이 작품의 구조적 형식과 이 형식을 구성하는 요소, 즉 선율 혹은 선율 선(melody contour), 동기의 전개 방식, 화음의 진행, 리듬의 변형, 다이내믹스 기법(dynamics), 그리고 짜임새(texture) 등을 연구하였다. 둘째, 선행 연구를 바탕으로 이 작품에 나타나는 전통적인 양식과 낭만적 양식을 고찰하였다. 그리고 마지막으로 첼로와 피아노 성부 간의 상호관계에 대하여 연구하였다. 이 연구를 통해, 작품의 전통적인 양식과 19세기 낭만주의 음악 양식이 예견되고 있다는 것을 발견하게 되었다. 다시 말해, 이 작품의 형식은 고전주의 소나타 형식을 기초로 작곡하였다. 그러나 이 형식을 구성하는 내적인 요소들은 19세기 낭만주의 음악 기법과 미학적인 경향이 나타난다. 즉, 대조적이고 급격한 다이내믹스 기법과 모방·스트레토 기법과 같은 대위적 짜임새는 낭만주의 음악 양식의 선구적인 경향을 드러내고 있는 것이다. 그리고 이러한 기법을 통해 주관적 혹은 내적 감정을 표현하는 낭만주의 음악미학의 효시가 되는 것을 고찰하였다. 또한 베토벤은 첼로가 선율 악기로서의 가능성을 보여준 작품 중 하나로 평가할 수 있다. 이렇게 첼로와 피아노의 상호관계는 하나의 악기가 아니라 앞서 제시한 그의 작곡 기법을 통해 2중주로서 그 면모가 드러난다. 후대의 음악학자들은 베토벤의 위대한 공로 중 하나가 고전주의 음악 양식을 계승·발전시키고 낭만주의 양식을 개척한 작곡가로 평가한다. 이 작품 역시 분석연구를 통해 그의 위대한 공로를 다시 생각하는 계기가 되었다.
이 연구는 베토벤의 작곡 양식 중 제2기에 해당하는『피아노와 첼로를 위한 소나타 작품 69, 3번』제1악장을 분석하여 세 가지를 고찰하였다. 첫째, 이 작품의 구조적 형식과 이 형식을 구성하는 요소, 즉 선율 혹은 선율 선(melody contour), 동기의 전개 방식, 화음의 진행, 리듬의 변형, 다이내믹스 기법(dynamics), 그리고 짜임새(texture) 등을 연구하였다. 둘째, 선행 연구를 바탕으로 이 작품에 나타나는 전통적인 양식과 낭만적 양식을 고찰하였다. 그리고 마지막으로 첼로와 피아노 성부 간의 상호관계에 대하여 연구하였다. 이 연구를 통해, 작품의 전통적인 양식과 19세기 낭만주의 음악 양식이 예견되고 있다는 것을 발견하게 되었다. 다시 말해, 이 작품의 형식은 고전주의 소나타 형식을 기초로 작곡하였다. 그러나 이 형식을 구성하는 내적인 요소들은 19세기 낭만주의 음악 기법과 미학적인 경향이 나타난다. 즉, 대조적이고 급격한 다이내믹스 기법과 모방·스트레토 기법과 같은 대위적 짜임새는 낭만주의 음악 양식의 선구적인 경향을 드러내고 있는 것이다. 그리고 이러한 기법을 통해 주관적 혹은 내적 감정을 표현하는 낭만주의 음악미학의 효시가 되는 것을 고찰하였다. 또한 베토벤은 첼로가 선율 악기로서의 가능성을 보여준 작품 중 하나로 평가할 수 있다. 이렇게 첼로와 피아노의 상호관계는 하나의 악기가 아니라 앞서 제시한 그의 작곡 기법을 통해 2중주로서 그 면모가 드러난다. 후대의 음악학자들은 베토벤의 위대한 공로 중 하나가 고전주의 음악 양식을 계승·발전시키고 낭만주의 양식을 개척한 작곡가로 평가한다. 이 작품 역시 분석연구를 통해 그의 위대한 공로를 다시 생각하는 계기가 되었다.
This study consider Sonata for piano and cello No.3, Op, 69, 1st movement in three aspects. First, this sonata was studied organized form, constucting element, either melody or melody contour, chord's movement, rhythem's change, dynamics and texture. Second, this study analyzed romantic form and tra...
This study consider Sonata for piano and cello No.3, Op, 69, 1st movement in three aspects. First, this sonata was studied organized form, constucting element, either melody or melody contour, chord's movement, rhythem's change, dynamics and texture. Second, this study analyzed romantic form and tranditional style. Third, this study analyzed correlation of cello and piano in this sonata. The results are as follow : Traditional style and 19th Romanticism Music form was foresaw by Sonata for piano and cello No. 3, Op, 69, 1st movement. So, style was composed by Classic Sonata style. However, internal elements consisted this style expressed 19th Romanticism Music technic and esthetic aspects. Structured forms such as contastable, sudden dynamics and copying·stretto expressed pioneering aspects of Romantic style. Composers like Frans Joseph Hayden and Wolfgand Amadeus Mozart in 18th century deal with cello as s support accompaniment role. This sonata, however, showed a possible of cello as a melody instrument. Because this sonata expressed features of piano and cello well. Ludwig Van Beethoven as one of the most renowned composers of Classicism, was estimated completing the Classical Music and as a pioneer of Romanticism with his innovative composing technical methods. So, this study make writer think twice about Beethoven.
This study consider Sonata for piano and cello No.3, Op, 69, 1st movement in three aspects. First, this sonata was studied organized form, constucting element, either melody or melody contour, chord's movement, rhythem's change, dynamics and texture. Second, this study analyzed romantic form and tranditional style. Third, this study analyzed correlation of cello and piano in this sonata. The results are as follow : Traditional style and 19th Romanticism Music form was foresaw by Sonata for piano and cello No. 3, Op, 69, 1st movement. So, style was composed by Classic Sonata style. However, internal elements consisted this style expressed 19th Romanticism Music technic and esthetic aspects. Structured forms such as contastable, sudden dynamics and copying·stretto expressed pioneering aspects of Romantic style. Composers like Frans Joseph Hayden and Wolfgand Amadeus Mozart in 18th century deal with cello as s support accompaniment role. This sonata, however, showed a possible of cello as a melody instrument. Because this sonata expressed features of piano and cello well. Ludwig Van Beethoven as one of the most renowned composers of Classicism, was estimated completing the Classical Music and as a pioneer of Romanticism with his innovative composing technical methods. So, this study make writer think twice about Beethoven.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.