국 문 요 약 오늘날의 청소년들은 자신의 생각을 적극적으로 표현할 수 있는 개방적이고 자율적인 교육체제 속에서 성장하고 경제성장에 따른 물질적인 풍요, 영상매체에 대한 익숙함, 인터넷 보급 등 다양한 환경변화에 영향을 받으며 성장하고 있다. 이러한 사회환경속에서 성장하고 있는 청소년들은 과거에 비해 개인주의적 성향이 농후하고 동조성과 개성이 공존하고 스타에 대한 모방행동이 강하고 그들과 함께 많은 시간을 공유할 수 있는 소유물을 통하여 자신들의 다양한 욕구들을 충족시키려는 경향이 짙다. 이러한 욕구들을 충족시키기 위한 대상은 대부분의 시간을 보내는 학교공간에서 착용되고 있는 교복이며, 이는 자신을 표현하는 중요한 수단이 되었다. 그러나 신학기마다 교복가격의 거품, 인기스타의 교복광고 영향에 의한 교복브랜드 추구, 각 학교에서 지정한 교복디자인 기준에서 벗어난 교복착용 등의 현상이 사회적 문제로 제기되어 왔다. 따라서 이러한 사회적 문제점 해결을 위해서는 교복착용자인 학생, 학부모, 교복업체, 학교 등을 중심으로 한 연구들이 진행되어야 함을 시사하며, 특히 교복착용자인 학생을 대상으로 한 연구가 필요하다. 여고생들이 교복에 대해서 어떤 생각을 갖고 있는지, 교복디자인에 대한 평가 등을 고찰함으로써 문제점의 원인을 발견하여 문제해결을 위한 방안을 모색할 수 있기 때문에 교복디자인과 관련된 연구가 진행되어져야 한다. 그러므로 본 연구는 이러한 관점에서 울산지역 소재 인문계․실업계의 1․2학년 여고생들을 대상으로 추동용 교복디자인에 대한 일반적인 평가, 교복착용 선호도, 교복디자인 선호도, 교복디자인 감성이미지, 교복디자인 추구감성이미지를 고찰하고 분석하는데 그 목적을 두고자 한다. 본 연구의 방법은 배부된 440부의 설문지 중 응답이 불성실한 설문지를 제외한 총 396부가 ...
국 문 요 약 오늘날의 청소년들은 자신의 생각을 적극적으로 표현할 수 있는 개방적이고 자율적인 교육체제 속에서 성장하고 경제성장에 따른 물질적인 풍요, 영상매체에 대한 익숙함, 인터넷 보급 등 다양한 환경변화에 영향을 받으며 성장하고 있다. 이러한 사회환경속에서 성장하고 있는 청소년들은 과거에 비해 개인주의적 성향이 농후하고 동조성과 개성이 공존하고 스타에 대한 모방행동이 강하고 그들과 함께 많은 시간을 공유할 수 있는 소유물을 통하여 자신들의 다양한 욕구들을 충족시키려는 경향이 짙다. 이러한 욕구들을 충족시키기 위한 대상은 대부분의 시간을 보내는 학교공간에서 착용되고 있는 교복이며, 이는 자신을 표현하는 중요한 수단이 되었다. 그러나 신학기마다 교복가격의 거품, 인기스타의 교복광고 영향에 의한 교복브랜드 추구, 각 학교에서 지정한 교복디자인 기준에서 벗어난 교복착용 등의 현상이 사회적 문제로 제기되어 왔다. 따라서 이러한 사회적 문제점 해결을 위해서는 교복착용자인 학생, 학부모, 교복업체, 학교 등을 중심으로 한 연구들이 진행되어야 함을 시사하며, 특히 교복착용자인 학생을 대상으로 한 연구가 필요하다. 여고생들이 교복에 대해서 어떤 생각을 갖고 있는지, 교복디자인에 대한 평가 등을 고찰함으로써 문제점의 원인을 발견하여 문제해결을 위한 방안을 모색할 수 있기 때문에 교복디자인과 관련된 연구가 진행되어져야 한다. 그러므로 본 연구는 이러한 관점에서 울산지역 소재 인문계․실업계의 1․2학년 여고생들을 대상으로 추동용 교복디자인에 대한 일반적인 평가, 교복착용 선호도, 교복디자인 선호도, 교복디자인 감성이미지, 교복디자인 추구감성이미지를 고찰하고 분석하는데 그 목적을 두고자 한다. 본 연구의 방법은 배부된 440부의 설문지 중 응답이 불성실한 설문지를 제외한 총 396부가 SPSS 12.0을 이용하여 빈도, 백분율, 교차분석, t-test 분석으로 이루어졌다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 추동용 교복디자인 중요 요소를 분석한 결과, 교복이 갖추어야 할 중요한 요소는 계열과 학년에 상관없이 보온성이라고 하였고, 교복착용 시 고려하는 아이템은 계열과 학년에 상관없이 상의와 하의로 나타났다. 교복착용 시 고려하는 요소는 체형결점과 몸매강조로 나타났고, 교복디자인의 중요 요소는 계열과 학년에 상관없이 교복착용 시 실루엣을 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 교복구입 시 중요 요소는 가격, 교복 코디아이템은 헤어스타일로 나타났다. 둘째, 추동용 교복구입 후 불ㆍ만족도를 분석한 결과, 추동용 교복구입 후 계열과 학년에 상관없이 불만족을 하고 있는 것으로 나타났고, 교복구입 후 만족 이유는 계열과 학년에 상관없이 디자인이라 응답하였고, 불만족 이유로 인문계는 디자인, 실업계는 품질저하를, 1학년과 2학년은 디자인에서 불만족을 하고 있는 것으로 나타났다. 교복구입 후 수선경험은 실업계와 2학년이 수선경험이 많은 것으로 나타났다. 수선경험이 있는 학생들의 변형부위는 인문계는 상의 품, 상의 길이, 스커트 길이로 나타났고, 실업계는 허리ㆍ엉덩이 둘레로 나타났다. 2학년은 1학년에 비해 모든 변형부위에서 수선이 이루어지는 것으로 나타났다. 추동용 교복수선 이유는 계열과 학년에 상관없이 체형결점보완을 위해 수선하는 것으로 나타났고, 추동용 교복구매 시 부모님과 동행하는 것으로 나타났다. 셋째, 교복착용 선호도를 분석한 결과, 사진 자극물9에서 계열별, 사진 자극물6에서 학년별 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 교복디자인 선호도를 분석한 결과, 사진 자극물2는 전체적인 조화, 색상 배합에서, 사진 자극물3은 디테일에서, 사진 자극물7은 하의 디자인에서, 사진 자극물8은 상의 디자인에서, 사진 자극물9는 전체적인 조화, 상의 디자인, 하의 디자인, 색상 배합, 디테일에서 계열별 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 사진 자극물1은 디테일에서, 사진 자극물2,3,6은 색상 배합에서, 사진 자극물4는 전체적인 조화, 상의 디자인에서, 사진 자극물7은 상의 디자인에서 학년별 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 교복디자인 감성이미지를 분석한 결과, 사진 자극물1은 계열간에는 얌전한 이미지에서, 학년간에는 비활동적인 이미지에서, 사진 자극물2는 계열간에는 소년같은, 차분한, 촌스러운, 평범한, 수수한, 눈에 띄지 않는 이미지에서, 학년간에는 남성적인, 얌전한, 비활동적인 이미지에서, 사진 자극물3은 계열간에는 세련된, 화려한, 눈에 띄는 이미지에서, 학년간에는 깔끔한 이미지에서, 사진 자극물4는 계열간에는 활동적인 이미지에서, 학년간에는 깔끔한 이미지에서, 사진 자극물5는 계열간에는 촌스러운 이미지에서, 사진 자극물6은 계열간에는 차분한, 깔끔한, 평범한, 눈에 띄지 않는 이미지에서, 학년간에는 딱딱한, 촌스러운, 눈에 띄지 않는 이미지에서 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 사진 자극물7은 세련된 이미지에서, 사진 자극물8은 깔끔한 이미지에서, 사진 자극물9는 깔끔한 이미지에서 계열별 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 교복디자인 추구감성이미지를 분석한 결과, 계열간에는 성숙한, 부드러운, 실용적인 이미지에서, 학년간에는 세련된 이미지에서 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통하여 현재 착용되고 있는 교복과 관련된 여고생들의 태도를 추정할 수 있었고, 학생들의 욕구를 만족시킬 수 있는 바람직한 교복디자인을 기획 제작할 시 제기되어 온 여러 문제점들을 해결할 수 있는 자료로 활용될 수 있을 것으로 사료된다.
국 문 요 약 오늘날의 청소년들은 자신의 생각을 적극적으로 표현할 수 있는 개방적이고 자율적인 교육체제 속에서 성장하고 경제성장에 따른 물질적인 풍요, 영상매체에 대한 익숙함, 인터넷 보급 등 다양한 환경변화에 영향을 받으며 성장하고 있다. 이러한 사회환경속에서 성장하고 있는 청소년들은 과거에 비해 개인주의적 성향이 농후하고 동조성과 개성이 공존하고 스타에 대한 모방행동이 강하고 그들과 함께 많은 시간을 공유할 수 있는 소유물을 통하여 자신들의 다양한 욕구들을 충족시키려는 경향이 짙다. 이러한 욕구들을 충족시키기 위한 대상은 대부분의 시간을 보내는 학교공간에서 착용되고 있는 교복이며, 이는 자신을 표현하는 중요한 수단이 되었다. 그러나 신학기마다 교복가격의 거품, 인기스타의 교복광고 영향에 의한 교복브랜드 추구, 각 학교에서 지정한 교복디자인 기준에서 벗어난 교복착용 등의 현상이 사회적 문제로 제기되어 왔다. 따라서 이러한 사회적 문제점 해결을 위해서는 교복착용자인 학생, 학부모, 교복업체, 학교 등을 중심으로 한 연구들이 진행되어야 함을 시사하며, 특히 교복착용자인 학생을 대상으로 한 연구가 필요하다. 여고생들이 교복에 대해서 어떤 생각을 갖고 있는지, 교복디자인에 대한 평가 등을 고찰함으로써 문제점의 원인을 발견하여 문제해결을 위한 방안을 모색할 수 있기 때문에 교복디자인과 관련된 연구가 진행되어져야 한다. 그러므로 본 연구는 이러한 관점에서 울산지역 소재 인문계․실업계의 1․2학년 여고생들을 대상으로 추동용 교복디자인에 대한 일반적인 평가, 교복착용 선호도, 교복디자인 선호도, 교복디자인 감성이미지, 교복디자인 추구감성이미지를 고찰하고 분석하는데 그 목적을 두고자 한다. 본 연구의 방법은 배부된 440부의 설문지 중 응답이 불성실한 설문지를 제외한 총 396부가 SPSS 12.0을 이용하여 빈도, 백분율, 교차분석, t-test 분석으로 이루어졌다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 추동용 교복디자인 중요 요소를 분석한 결과, 교복이 갖추어야 할 중요한 요소는 계열과 학년에 상관없이 보온성이라고 하였고, 교복착용 시 고려하는 아이템은 계열과 학년에 상관없이 상의와 하의로 나타났다. 교복착용 시 고려하는 요소는 체형결점과 몸매강조로 나타났고, 교복디자인의 중요 요소는 계열과 학년에 상관없이 교복착용 시 실루엣을 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 교복구입 시 중요 요소는 가격, 교복 코디아이템은 헤어스타일로 나타났다. 둘째, 추동용 교복구입 후 불ㆍ만족도를 분석한 결과, 추동용 교복구입 후 계열과 학년에 상관없이 불만족을 하고 있는 것으로 나타났고, 교복구입 후 만족 이유는 계열과 학년에 상관없이 디자인이라 응답하였고, 불만족 이유로 인문계는 디자인, 실업계는 품질저하를, 1학년과 2학년은 디자인에서 불만족을 하고 있는 것으로 나타났다. 교복구입 후 수선경험은 실업계와 2학년이 수선경험이 많은 것으로 나타났다. 수선경험이 있는 학생들의 변형부위는 인문계는 상의 품, 상의 길이, 스커트 길이로 나타났고, 실업계는 허리ㆍ엉덩이 둘레로 나타났다. 2학년은 1학년에 비해 모든 변형부위에서 수선이 이루어지는 것으로 나타났다. 추동용 교복수선 이유는 계열과 학년에 상관없이 체형결점보완을 위해 수선하는 것으로 나타났고, 추동용 교복구매 시 부모님과 동행하는 것으로 나타났다. 셋째, 교복착용 선호도를 분석한 결과, 사진 자극물9에서 계열별, 사진 자극물6에서 학년별 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 교복디자인 선호도를 분석한 결과, 사진 자극물2는 전체적인 조화, 색상 배합에서, 사진 자극물3은 디테일에서, 사진 자극물7은 하의 디자인에서, 사진 자극물8은 상의 디자인에서, 사진 자극물9는 전체적인 조화, 상의 디자인, 하의 디자인, 색상 배합, 디테일에서 계열별 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 사진 자극물1은 디테일에서, 사진 자극물2,3,6은 색상 배합에서, 사진 자극물4는 전체적인 조화, 상의 디자인에서, 사진 자극물7은 상의 디자인에서 학년별 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 교복디자인 감성이미지를 분석한 결과, 사진 자극물1은 계열간에는 얌전한 이미지에서, 학년간에는 비활동적인 이미지에서, 사진 자극물2는 계열간에는 소년같은, 차분한, 촌스러운, 평범한, 수수한, 눈에 띄지 않는 이미지에서, 학년간에는 남성적인, 얌전한, 비활동적인 이미지에서, 사진 자극물3은 계열간에는 세련된, 화려한, 눈에 띄는 이미지에서, 학년간에는 깔끔한 이미지에서, 사진 자극물4는 계열간에는 활동적인 이미지에서, 학년간에는 깔끔한 이미지에서, 사진 자극물5는 계열간에는 촌스러운 이미지에서, 사진 자극물6은 계열간에는 차분한, 깔끔한, 평범한, 눈에 띄지 않는 이미지에서, 학년간에는 딱딱한, 촌스러운, 눈에 띄지 않는 이미지에서 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 사진 자극물7은 세련된 이미지에서, 사진 자극물8은 깔끔한 이미지에서, 사진 자극물9는 깔끔한 이미지에서 계열별 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 교복디자인 추구감성이미지를 분석한 결과, 계열간에는 성숙한, 부드러운, 실용적인 이미지에서, 학년간에는 세련된 이미지에서 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통하여 현재 착용되고 있는 교복과 관련된 여고생들의 태도를 추정할 수 있었고, 학생들의 욕구를 만족시킬 수 있는 바람직한 교복디자인을 기획 제작할 시 제기되어 온 여러 문제점들을 해결할 수 있는 자료로 활용될 수 있을 것으로 사료된다.
ABSTRACT A Study on the Girls' High School Uniform design - focusing on design evaluation, design preference, design sensibility image - Mee hee Han Dept. of Home Education The Graduate School of Education Ulsan University Teenagers nowadays grow up in autonomous education system in which they can e...
ABSTRACT A Study on the Girls' High School Uniform design - focusing on design evaluation, design preference, design sensibility image - Mee hee Han Dept. of Home Education The Graduate School of Education Ulsan University Teenagers nowadays grow up in autonomous education system in which they can express their ideas freely. Also, they are under a great deal of influences from the constantly changing circumstances such as material wealth produced by the economic development, intimacy to visual media, and the widespread internet access. These teenagers under such social environment tend to be more individualistic than those in the past, and they sympathize with others while also they have distinctive personalities. They show strong inclination to imitate the TV stars and satisfy their desire through their possessions on which they devote most of their time and enegy. The only interest that they are attracted to meet their desire is the school uniform that they are wearing throughout the day at school and it became an important tool to express themselves. However, in every new semester, it has been brought up as a serious social issue that the price of the school uniform is too expensive ; students pursue only brand name of the uniform advertised by the superstar ; students mend the design of the uniform for their own taste which is against the school rule. Therefore, in order to solve this social problem, research should be made focused on the students who wear the school uniform, the parents, the school uniform companies and the schools, and especially on students. Because the solution of the problem can be only found by understanding the root of the matter, the study about the design of the school uniform should be conducted considering how the female highschool students evaluate their uniform as consumers. Accordingly, this research is aimed at contemplating and analayzing the general appraisal, preference of the wearing, the preference of the design, sensibility image and its preference of the sensibility image of the autumn and winter school uniform targeting the first and the second grade female students at academical and vocational high schools located in Ulsan, Korea. For this research, SPSS 12.0 was used to measure the frequency, the percentage the cross analysis, and the t-test analysis of 396 questionaires excluding the pooly answered of 440 questionaires distributed. The results of this study are as follows. First, as a result of analysis important features of autumn-winter school uniforms, when students were asked, they answered heat-retainment was the most important. They also answered upper and lower set clothing as the most favored fashion item and body shape weak points and emphasis on figure as the most contemplated factors. They also considered the silhouette of the uniform when worn as a vital factor. The primary factors in purchasing a uniform appeared to be price and For interested items related to school uniforms, students showed interests in hair style. Second, as a result of analysis satisfied or unsatisfied with purchased school uniforms, girl's high school students appeared to be unsatisfied with purchased school uniforms regardless of academic sphere or grade. The reason of satisfaction was found to be design regardless of academic sphere or grade, and the most prevalent reason of unsatisfaction was found to be 'design' in the humanity academic sphere, and 'low quality' in the industrial academic sphere. However, both the first and second graders are found to be unsatisfied with design. Repair experiences after purchasing a uniform found to count more among the students in the industrial academic and the second graders. Examination about transformed parts of uniforms for the students with experiences in uniform modification showed that many students in the humanity academic sphere modified length and width of upper wears, and length of skirts, while many students in the industrial sphere changed circumference of waist and hips. More second graders than first graders appeared to have modified in all areas. The reason of modifying their uniforms was found to be to complement weak points in their figures regardless of academic sphere and grade. when purchasing an autumn-winter school uniform, they answered they were accompanied by parents. Third, as a result of preference analysis of school uniform wearing, photo stimulant 9 showed a significant difference by department and photo stimulant 6 showed it by grade, respectively. As a result of uniform design preference analysis, significant differences were by academic shown on photo stimulant 2 in total harmony and color combination, on photo stimulant 3 in details, on photo stimulant 7 in lower garment design, on photo stimulant 8 in upper garment design, on photo stimulant 9 in total harmony, upper garment design, lower garment design, color combination and details, respectively. Meanwhile, photo stimulant 1 showed a significant difference by grade in color combination, photo stimulant 4 in total harmony and upper garment design, photo stimulant 7 in upper garment design, respectively. Fourth, as a result of uniform design sensibility image, photo stimulant 1 showed a significant difference in well-behaved image by academic and in inactive image by grade. Photo stimulant 2 showed it in boy-like, calm, countrified, common, ordinary-looking, plain by department and masculine, well-behaved, inactive image by grade. Photo stimulant 3 showed a significant difference in refined, splendid, remarkable image by academic and photo stimulant 4 showed it in active image by academic and neat image by grade. Photo stimulant 5 showed the difference in countrified image by academic and photo stimulant 6 showed it in calm, neat, common, ordinary-looking image by department and tough, countrified, ordinary-looking image by grade. In addition, photo stimulant 7 showed a significant difference by academic in refined image and photo stimulant 8 showed it in neat image, respectively. Photo stimulant 9 showed the difference in neat image by academic. Fifth, sensibility images about school uniform design preferred by girl's high school students, the study showed significant differences in terms of mature, soft, and practical images between different academic spheres, and in terms of refined image between different grades. Through the result of this study, we could assume schoolgirls' attitude toward school uniform currently worn by them and this study is considered to be used for resolving diverse problems which have been raised when school uniform design is being planned to satisfy students' desires.
ABSTRACT A Study on the Girls' High School Uniform design - focusing on design evaluation, design preference, design sensibility image - Mee hee Han Dept. of Home Education The Graduate School of Education Ulsan University Teenagers nowadays grow up in autonomous education system in which they can express their ideas freely. Also, they are under a great deal of influences from the constantly changing circumstances such as material wealth produced by the economic development, intimacy to visual media, and the widespread internet access. These teenagers under such social environment tend to be more individualistic than those in the past, and they sympathize with others while also they have distinctive personalities. They show strong inclination to imitate the TV stars and satisfy their desire through their possessions on which they devote most of their time and enegy. The only interest that they are attracted to meet their desire is the school uniform that they are wearing throughout the day at school and it became an important tool to express themselves. However, in every new semester, it has been brought up as a serious social issue that the price of the school uniform is too expensive ; students pursue only brand name of the uniform advertised by the superstar ; students mend the design of the uniform for their own taste which is against the school rule. Therefore, in order to solve this social problem, research should be made focused on the students who wear the school uniform, the parents, the school uniform companies and the schools, and especially on students. Because the solution of the problem can be only found by understanding the root of the matter, the study about the design of the school uniform should be conducted considering how the female highschool students evaluate their uniform as consumers. Accordingly, this research is aimed at contemplating and analayzing the general appraisal, preference of the wearing, the preference of the design, sensibility image and its preference of the sensibility image of the autumn and winter school uniform targeting the first and the second grade female students at academical and vocational high schools located in Ulsan, Korea. For this research, SPSS 12.0 was used to measure the frequency, the percentage the cross analysis, and the t-test analysis of 396 questionaires excluding the pooly answered of 440 questionaires distributed. The results of this study are as follows. First, as a result of analysis important features of autumn-winter school uniforms, when students were asked, they answered heat-retainment was the most important. They also answered upper and lower set clothing as the most favored fashion item and body shape weak points and emphasis on figure as the most contemplated factors. They also considered the silhouette of the uniform when worn as a vital factor. The primary factors in purchasing a uniform appeared to be price and For interested items related to school uniforms, students showed interests in hair style. Second, as a result of analysis satisfied or unsatisfied with purchased school uniforms, girl's high school students appeared to be unsatisfied with purchased school uniforms regardless of academic sphere or grade. The reason of satisfaction was found to be design regardless of academic sphere or grade, and the most prevalent reason of unsatisfaction was found to be 'design' in the humanity academic sphere, and 'low quality' in the industrial academic sphere. However, both the first and second graders are found to be unsatisfied with design. Repair experiences after purchasing a uniform found to count more among the students in the industrial academic and the second graders. Examination about transformed parts of uniforms for the students with experiences in uniform modification showed that many students in the humanity academic sphere modified length and width of upper wears, and length of skirts, while many students in the industrial sphere changed circumference of waist and hips. More second graders than first graders appeared to have modified in all areas. The reason of modifying their uniforms was found to be to complement weak points in their figures regardless of academic sphere and grade. when purchasing an autumn-winter school uniform, they answered they were accompanied by parents. Third, as a result of preference analysis of school uniform wearing, photo stimulant 9 showed a significant difference by department and photo stimulant 6 showed it by grade, respectively. As a result of uniform design preference analysis, significant differences were by academic shown on photo stimulant 2 in total harmony and color combination, on photo stimulant 3 in details, on photo stimulant 7 in lower garment design, on photo stimulant 8 in upper garment design, on photo stimulant 9 in total harmony, upper garment design, lower garment design, color combination and details, respectively. Meanwhile, photo stimulant 1 showed a significant difference by grade in color combination, photo stimulant 4 in total harmony and upper garment design, photo stimulant 7 in upper garment design, respectively. Fourth, as a result of uniform design sensibility image, photo stimulant 1 showed a significant difference in well-behaved image by academic and in inactive image by grade. Photo stimulant 2 showed it in boy-like, calm, countrified, common, ordinary-looking, plain by department and masculine, well-behaved, inactive image by grade. Photo stimulant 3 showed a significant difference in refined, splendid, remarkable image by academic and photo stimulant 4 showed it in active image by academic and neat image by grade. Photo stimulant 5 showed the difference in countrified image by academic and photo stimulant 6 showed it in calm, neat, common, ordinary-looking image by department and tough, countrified, ordinary-looking image by grade. In addition, photo stimulant 7 showed a significant difference by academic in refined image and photo stimulant 8 showed it in neat image, respectively. Photo stimulant 9 showed the difference in neat image by academic. Fifth, sensibility images about school uniform design preferred by girl's high school students, the study showed significant differences in terms of mature, soft, and practical images between different academic spheres, and in terms of refined image between different grades. Through the result of this study, we could assume schoolgirls' attitude toward school uniform currently worn by them and this study is considered to be used for resolving diverse problems which have been raised when school uniform design is being planned to satisfy students' desires.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.