[학위논문]몰입단계를 적용한 리코더 교수-학습 전략이 학습 몰입 수준과 리코더 성취도에 미치는 영향 A Study on the Effects of Recorder Teaching-Learning Strategies Using Flow Learning Stages on Flow Experience and Recorder Performance원문보기
본 연구의 목적은 첸, 위젠드, 닐란(Chen , Wigand & Nilan, 1999)의 몰입단계를 바탕으로 리코더 교수-학습 전략을 개발하고 적용하여 학습몰입 수준과 리코더 성취도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하는 데 있다. 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 가. 몰입단계를 적용한 리코더 교수-학습 전략이 학습자의 학습몰입수준에 영향을 미치는가? 나. 몰입단계를 적용한 리코더 교수-학습 전략이 학습자의 리코더 성취도에 영향을 미치는가? 연구 대상은 파주시에 소재한 M초등학교 5학년 1개 반 25명(남학생 13명, 여학생 12명)으로 하였다. 연구 도구는 첸, 위젠드, 닐란이 칙센트미하이(...
본 연구의 목적은 첸, 위젠드, 닐란(Chen , Wigand & Nilan, 1999)의 몰입단계를 바탕으로 리코더 교수-학습 전략을 개발하고 적용하여 학습몰입 수준과 리코더 성취도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하는 데 있다. 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 가. 몰입단계를 적용한 리코더 교수-학습 전략이 학습자의 학습몰입수준에 영향을 미치는가? 나. 몰입단계를 적용한 리코더 교수-학습 전략이 학습자의 리코더 성취도에 영향을 미치는가? 연구 대상은 파주시에 소재한 M초등학교 5학년 1개 반 25명(남학생 13명, 여학생 12명)으로 하였다. 연구 도구는 첸, 위젠드, 닐란이 칙센트미하이(Csikszentmihalyi)의 몰입의 9가지 요인을 몰입의 과정에 따라 3단계로 범주화하였는데 그 중 1, 2단계에 속하는 선행요인과 경험요인을 전략 구상의 기초로 하여 개발한 리코더 교수-학습 전략이다. 연구 분석을 위한 검사 도구는 사전·사후에 실시한 리코더 학습 몰입 검사와 리코더 성취도 검사이다. 리코더 학습 몰입 검사는 석임복과 강이철(2007)이 개발한 학습몰입척도를 본 연구에 알맞게 수정한 뒤 전문가에게 타당도를 검증받았으며 리코더 성취도 검사는 5명의 음악 교사가 채점하여 최저, 최고 점수를 제외한 나머지 점수의 평균을 구하였다. 리코더 교수-학습 전략의 효과를 검증하기 위해 사전·사후 검사 결과를 SPSS를 통해 t검증하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습몰입 검사지의 통계분석 결과 몰입단계를 적용한 리코더 교수-학습 전략은 몰입의 9가지 요인 중 구체적 피드백 요인을 제외한 8가지 요인이 p<0.001 수준에서 유의한 효과가 있었다. 둘째, 성별에 따른 학습몰입 수준의 비교 분석한 결과 남학생보다 여학생이 몰입이 잘 이루어지는 것으로 나타났으며, 남학생들은 도전과 능력의 조화요인이 가장 유의미한 결과를 얻었고 여학생들은 시간감각의 왜곡요인이 가장 유의미하였다. 셋째, 리코더 성취도 검사의 통계분석 결과 평가영역인 리듬은 p<0.001 수준에서 가락, 음악적 표현은 p<0.01 수준에서 모두 유의한 효과가 있었다. 넷째, 성별에 따라 리코더 성취도를 비교 분석한 결과 남학생은 리듬 영역에서 p<0.01 수준에서 유의하였으나 가락이나 음악적 표현 영역은 유의하지 않았다. 여학생은 리듬과 음악적 표현은 p<0.05 수준에서 가락은 p<0.01 수준에서 유의하였다. 이를 통해 리코더 교수-학습 전략을 통한 리코더 성취도는 남학생보다 여학생에게 더 효과적이었다고 말할 수 있다. 본 연구 결과를 통해 몰입단계를 적용한 리코더 교수-학습 전략은 학생의 학습 몰입 수준과 리코더 연주 기능을 향상시키는데 긍정적인 영향을 끼쳤음을 확인할 수 있었다.
본 연구의 목적은 첸, 위젠드, 닐란(Chen , Wigand & Nilan, 1999)의 몰입단계를 바탕으로 리코더 교수-학습 전략을 개발하고 적용하여 학습몰입 수준과 리코더 성취도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하는 데 있다. 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 가. 몰입단계를 적용한 리코더 교수-학습 전략이 학습자의 학습몰입수준에 영향을 미치는가? 나. 몰입단계를 적용한 리코더 교수-학습 전략이 학습자의 리코더 성취도에 영향을 미치는가? 연구 대상은 파주시에 소재한 M초등학교 5학년 1개 반 25명(남학생 13명, 여학생 12명)으로 하였다. 연구 도구는 첸, 위젠드, 닐란이 칙센트미하이(Csikszentmihalyi)의 몰입의 9가지 요인을 몰입의 과정에 따라 3단계로 범주화하였는데 그 중 1, 2단계에 속하는 선행요인과 경험요인을 전략 구상의 기초로 하여 개발한 리코더 교수-학습 전략이다. 연구 분석을 위한 검사 도구는 사전·사후에 실시한 리코더 학습 몰입 검사와 리코더 성취도 검사이다. 리코더 학습 몰입 검사는 석임복과 강이철(2007)이 개발한 학습몰입척도를 본 연구에 알맞게 수정한 뒤 전문가에게 타당도를 검증받았으며 리코더 성취도 검사는 5명의 음악 교사가 채점하여 최저, 최고 점수를 제외한 나머지 점수의 평균을 구하였다. 리코더 교수-학습 전략의 효과를 검증하기 위해 사전·사후 검사 결과를 SPSS를 통해 t검증하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습몰입 검사지의 통계분석 결과 몰입단계를 적용한 리코더 교수-학습 전략은 몰입의 9가지 요인 중 구체적 피드백 요인을 제외한 8가지 요인이 p<0.001 수준에서 유의한 효과가 있었다. 둘째, 성별에 따른 학습몰입 수준의 비교 분석한 결과 남학생보다 여학생이 몰입이 잘 이루어지는 것으로 나타났으며, 남학생들은 도전과 능력의 조화요인이 가장 유의미한 결과를 얻었고 여학생들은 시간감각의 왜곡요인이 가장 유의미하였다. 셋째, 리코더 성취도 검사의 통계분석 결과 평가영역인 리듬은 p<0.001 수준에서 가락, 음악적 표현은 p<0.01 수준에서 모두 유의한 효과가 있었다. 넷째, 성별에 따라 리코더 성취도를 비교 분석한 결과 남학생은 리듬 영역에서 p<0.01 수준에서 유의하였으나 가락이나 음악적 표현 영역은 유의하지 않았다. 여학생은 리듬과 음악적 표현은 p<0.05 수준에서 가락은 p<0.01 수준에서 유의하였다. 이를 통해 리코더 교수-학습 전략을 통한 리코더 성취도는 남학생보다 여학생에게 더 효과적이었다고 말할 수 있다. 본 연구 결과를 통해 몰입단계를 적용한 리코더 교수-학습 전략은 학생의 학습 몰입 수준과 리코더 연주 기능을 향상시키는데 긍정적인 영향을 끼쳤음을 확인할 수 있었다.
The current study investigated recorder teaching-learning strategies using the flow learning stages of Chen, Wigand & Nilan (1999). The result indicated that these strategies had positive effects on fifth grade elementary school students' flow experience and recorder performances. Two questions are ...
The current study investigated recorder teaching-learning strategies using the flow learning stages of Chen, Wigand & Nilan (1999). The result indicated that these strategies had positive effects on fifth grade elementary school students' flow experience and recorder performances. Two questions are raised. A. How do recorder teaching-learning strategies with flow learning stages affect the flow experience of students? B. How do recorder teaching-learning strategies with flow learning stages affect recorder performance of students? Twenty-five fifth grade elementary students (thirteen male and twelve female students) from Paju, South Korea participated in the current study. Chen, Wigand & Nilan reorganized the nine elements of flow learning, developed by Csikszentmihalyi, and reduced them into three factors. The current study builds upon teaching-learning strategies, incorporating the factors categorized by Chen, Wigand & Nilan. Pre and post learning flow scale questionnaires and recorder performance assessments were used for comparative analysis. The current study modified the learning flow scale questionnaires developed by Suk, Im-bok and Kang, Yi-chul (2007). The validity of this modified scale was verified by a scale questionnaire expert. Recorder performance assessments were performed by five music teachers. The highest and lowest scores were omitted from each student’ calculated average. The results of the study are as follows: First, the results of statistical analysis of the learning flow scale questionnaires showed that eight of the nine factors in flow learning showed a statistical significance at p<0.001. Second, the results of comparative analysis of learning flow experience by sex showed that more female students than male students were in flow. Male students showed the most significant results in the balance between challenges and abilities while female students showed the most significant results in the distortion of time perception. Third, the results of a statistical analysis on recorder performance assessment were significant in rhythm at p<0.001. Melody and musical expression were significant at p<0.01. Fourth, the results of a comparative analysis on recorder performance assessment by sex were statistically significant in the case of male students in rhythm, at p<0.01, while melody and musical expression were not. As for the female students, significant results were shown in rhythm and musical expression at p<0.05 and in melody at p<0.01. Such results demonstrate that recorder teaching-learning strategies have the most positive effects on female students' recorder performance. The current study suggests that recorder teaching-learning strategies incorporating flow learning stages have a positive effect on students' flow experience and recorder performances.
The current study investigated recorder teaching-learning strategies using the flow learning stages of Chen, Wigand & Nilan (1999). The result indicated that these strategies had positive effects on fifth grade elementary school students' flow experience and recorder performances. Two questions are raised. A. How do recorder teaching-learning strategies with flow learning stages affect the flow experience of students? B. How do recorder teaching-learning strategies with flow learning stages affect recorder performance of students? Twenty-five fifth grade elementary students (thirteen male and twelve female students) from Paju, South Korea participated in the current study. Chen, Wigand & Nilan reorganized the nine elements of flow learning, developed by Csikszentmihalyi, and reduced them into three factors. The current study builds upon teaching-learning strategies, incorporating the factors categorized by Chen, Wigand & Nilan. Pre and post learning flow scale questionnaires and recorder performance assessments were used for comparative analysis. The current study modified the learning flow scale questionnaires developed by Suk, Im-bok and Kang, Yi-chul (2007). The validity of this modified scale was verified by a scale questionnaire expert. Recorder performance assessments were performed by five music teachers. The highest and lowest scores were omitted from each student’ calculated average. The results of the study are as follows: First, the results of statistical analysis of the learning flow scale questionnaires showed that eight of the nine factors in flow learning showed a statistical significance at p<0.001. Second, the results of comparative analysis of learning flow experience by sex showed that more female students than male students were in flow. Male students showed the most significant results in the balance between challenges and abilities while female students showed the most significant results in the distortion of time perception. Third, the results of a statistical analysis on recorder performance assessment were significant in rhythm at p<0.001. Melody and musical expression were significant at p<0.01. Fourth, the results of a comparative analysis on recorder performance assessment by sex were statistically significant in the case of male students in rhythm, at p<0.01, while melody and musical expression were not. As for the female students, significant results were shown in rhythm and musical expression at p<0.05 and in melody at p<0.01. Such results demonstrate that recorder teaching-learning strategies have the most positive effects on female students' recorder performance. The current study suggests that recorder teaching-learning strategies incorporating flow learning stages have a positive effect on students' flow experience and recorder performances.
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