전국 초·중등학교를 대상으로 인터넷 및 게임 중독 검사를 실시한 결과 전체 학생의 10% 이상이 중독 고위험군에 속하며 30% 이상이 잠재고위험군에 속한다는 분석이 나오고 있어 효과적인 게임 중독의 치료 내용과 방법이 필요하다. 이 연구에서는 건전한 정보문화 이해와 인터넷 및 게임 중독을 치료하기 위한 구체적인 내용과 방법을 개발하고 적용하는 것을 목적으로 실시하였다. 우선 게임중독 치료를 위한 기초 연구를 하였으며 게임 중독학생의 시선 돌리기를 위한 ...
전국 초·중등학교를 대상으로 인터넷 및 게임 중독 검사를 실시한 결과 전체 학생의 10% 이상이 중독 고위험군에 속하며 30% 이상이 잠재고위험군에 속한다는 분석이 나오고 있어 효과적인 게임 중독의 치료 내용과 방법이 필요하다. 이 연구에서는 건전한 정보문화 이해와 인터넷 및 게임 중독을 치료하기 위한 구체적인 내용과 방법을 개발하고 적용하는 것을 목적으로 실시하였다. 우선 게임중독 치료를 위한 기초 연구를 하였으며 게임 중독학생의 시선 돌리기를 위한 EPL 기반 게임 개발 프로그래밍 교육과정을 설계하고 개발하였다. 게임 중독 학생들을 대상으로 치료프로그램을 실시하고 게임 개발 프로그래밍을 EPL을 활용하여 실시하였다. 게임 중독 아동의 개선도를 파악하기 위해 치료프로그램 진행 중에 관찰과 면담을 실시하였고, 3차례에 걸쳐 프로그램 시작·종료 후·3개월 뒤에 중독성 사전사후검사를 통해 변화를 검사하였다. 본 연구를 통하여 도출된 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 치료프로그램은 게임중독 치료에 긍정적인 효과를 가져왔다. 둘째, 본 치료프로그램은 게임에 대한 사고의 전환과 지적능력의 향상을 가져왔다. 셋째, 본 치료프로그램은 정의적 영역에 긍정적인 효과를 가져왔다.
전국 초·중등학교를 대상으로 인터넷 및 게임 중독 검사를 실시한 결과 전체 학생의 10% 이상이 중독 고위험군에 속하며 30% 이상이 잠재고위험군에 속한다는 분석이 나오고 있어 효과적인 게임 중독의 치료 내용과 방법이 필요하다. 이 연구에서는 건전한 정보문화 이해와 인터넷 및 게임 중독을 치료하기 위한 구체적인 내용과 방법을 개발하고 적용하는 것을 목적으로 실시하였다. 우선 게임중독 치료를 위한 기초 연구를 하였으며 게임 중독학생의 시선 돌리기를 위한 EPL 기반 게임 개발 프로그래밍 교육과정을 설계하고 개발하였다. 게임 중독 학생들을 대상으로 치료프로그램을 실시하고 게임 개발 프로그래밍을 EPL을 활용하여 실시하였다. 게임 중독 아동의 개선도를 파악하기 위해 치료프로그램 진행 중에 관찰과 면담을 실시하였고, 3차례에 걸쳐 프로그램 시작·종료 후·3개월 뒤에 중독성 사전사후검사를 통해 변화를 검사하였다. 본 연구를 통하여 도출된 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 치료프로그램은 게임중독 치료에 긍정적인 효과를 가져왔다. 둘째, 본 치료프로그램은 게임에 대한 사고의 전환과 지적능력의 향상을 가져왔다. 셋째, 본 치료프로그램은 정의적 영역에 긍정적인 효과를 가져왔다.
A result from inspection of Internet and game addiction conducted with whole elementary and middle students showed that over 10% of them were in high-risk group and over 30% of them were in potential high-risk group. It suggests that the contents and method of effective treatment program for game ad...
A result from inspection of Internet and game addiction conducted with whole elementary and middle students showed that over 10% of them were in high-risk group and over 30% of them were in potential high-risk group. It suggests that the contents and method of effective treatment program for game addiction are necessary. Therefore, the purpose of this study is to develop and apply concrete contents and method for understanding healthy information literacy and treating Internet and game addiction. To accomplish this, I conducted basic research on treatment for game addiction, and planned and developed game development programming curriculum based on EPL to call addict's attention. Operating treatment program for addicted students, I used game development programming by utilizing EPL. To identify the improvement of addicted students, observation and interview were conducted during the process, and before and after test of addiction to check the change were conducted three times: in the beginning, in the ending and after 3 months. From the results of this study, I can conclude as follows. First, this treatment program has a good impact on treatment for game addiction problems. Second, this treatment program converts students' thought about game and improves their intellectual ability. Third, this treatment program has a good impact on affective domain.
A result from inspection of Internet and game addiction conducted with whole elementary and middle students showed that over 10% of them were in high-risk group and over 30% of them were in potential high-risk group. It suggests that the contents and method of effective treatment program for game addiction are necessary. Therefore, the purpose of this study is to develop and apply concrete contents and method for understanding healthy information literacy and treating Internet and game addiction. To accomplish this, I conducted basic research on treatment for game addiction, and planned and developed game development programming curriculum based on EPL to call addict's attention. Operating treatment program for addicted students, I used game development programming by utilizing EPL. To identify the improvement of addicted students, observation and interview were conducted during the process, and before and after test of addiction to check the change were conducted three times: in the beginning, in the ending and after 3 months. From the results of this study, I can conclude as follows. First, this treatment program has a good impact on treatment for game addiction problems. Second, this treatment program converts students' thought about game and improves their intellectual ability. Third, this treatment program has a good impact on affective domain.
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