다중지능이론을 적용한 독서전략 초록 이 연구의 목적은 어느 한 가지 지능이 조금 부족하다 할지라도 다양한 8가지의 지능 중에 반드시 우수한 지능들이 있으며, 그러한 강점지능을 바탕으로 하여 약점지능 또한 보완해 가며 다양하게 8가지의 지능들을 고르게 발달 시켜나갈 수 있는 다중지능이론을 적용한 독서전략을 개발 하는 것이다. 학교 교육에서 교사의 가장 중요한 역할 중의 하나는 학생의 잠재능력을 발견하고 이끌어 주는 것이다. 독서 교육은 교과 교육에서 자칫 소홀하기 쉬운 정의적 영역을 담당할 수 있다는 점에서 매우 효과적이다. 독서를 통해 아이들은 등장인물의 어떤 점과 자기를 강하게 동일시 함으로 객관적으로 자기의 모습을 통찰할 수 있다. 그리고 표출할 방법을 알지 못해 억압되어 있던 사고와 느낌을 방출함으로 인식의 심오한 체험이 될 수 있는 정화를 얻는다. 또한, 책 속에서 아동․청소년기에 꼭 필요한 삶의 모델을 찾아내기도 한다. 이 시기에 발견한 모델은 앞으로 성인이 되어 어떤 가치관을 가지고 살아 갈 것인가에 지대한 영향을 미칠 수 있다. 따라서 범 교과성을 특징으로 하는 학교도서관의 독서교육은 다른 교과목에서 간과하기 쉬운 정의적 영역, 즉 올바른 가치관 확립, 깊은 통찰을 통한 자기이해를 바탕으로 ...
다중지능이론을 적용한 독서전략 초록 이 연구의 목적은 어느 한 가지 지능이 조금 부족하다 할지라도 다양한 8가지의 지능 중에 반드시 우수한 지능들이 있으며, 그러한 강점지능을 바탕으로 하여 약점지능 또한 보완해 가며 다양하게 8가지의 지능들을 고르게 발달 시켜나갈 수 있는 다중지능이론을 적용한 독서전략을 개발 하는 것이다. 학교 교육에서 교사의 가장 중요한 역할 중의 하나는 학생의 잠재능력을 발견하고 이끌어 주는 것이다. 독서 교육은 교과 교육에서 자칫 소홀하기 쉬운 정의적 영역을 담당할 수 있다는 점에서 매우 효과적이다. 독서를 통해 아이들은 등장인물의 어떤 점과 자기를 강하게 동일시 함으로 객관적으로 자기의 모습을 통찰할 수 있다. 그리고 표출할 방법을 알지 못해 억압되어 있던 사고와 느낌을 방출함으로 인식의 심오한 체험이 될 수 있는 정화를 얻는다. 또한, 책 속에서 아동․청소년기에 꼭 필요한 삶의 모델을 찾아내기도 한다. 이 시기에 발견한 모델은 앞으로 성인이 되어 어떤 가치관을 가지고 살아 갈 것인가에 지대한 영향을 미칠 수 있다. 따라서 범 교과성을 특징으로 하는 학교도서관의 독서교육은 다른 교과목에서 간과하기 쉬운 정의적 영역, 즉 올바른 가치관 확립, 깊은 통찰을 통한 자기이해를 바탕으로 대인관계능력 향상 등에 초점을 맞추는 것이 바람직하다. 또한, 기초 학습능력인 자기주도 학습능력 향상에 기여할 수 있어야 한다. 이러한 연구 목적을 위해서는 어느 교과목보다도 독서교육에서 그 성과를 크게 나타낼 수 있었다. 독서교육은 다양한 8가지의 지능에 해당하는 포괄적인 주제를 가지고 있는 독서자료를 활용할 수 있으며, 또한 8가지의 지능개발을 고르게 자극하기 위한 다양한 활동들도 독후활동에서 가능하기 때문이다. 각 지능별로 그 지능을 향상시킬 수 있는 독후활동 방법들을 연구한 선행연구들을 참고하여 본 연구자는 독후활동 뿐만 아니라 가장 핵심이 될 수 있는 독서자료의 내용과 주제를 각 지능에 맞게 활용할 수 있는 방법을 구안해 보았다. 그리고 거기에 선행연구에서 밝혀낸 각 지능에 맞는 독후활동을 함께 접목시켜 독서자료의 내용과 주제, 그리고 그에 맞는 독후활동들을 통해 각 지능을 자극하고 개발하고자 하였다. 연구의 방법으로는 농촌지역에 있는 초등학교 5, 6학년 아이들 12명을 선정하여 다중지능 사전검사를 한 후 본 연구자가 개발한 독서전략을 활용한 독서프로그램을 17차시간 진행한 후 사후검사를 하여 사전·사후간 점수의 비교를 통해서 다중지능이론을 적용한 독서전략을 적용했을 때의 다중지능 개발의 효과성을 입증하고자 했다. 통계프로그램은 SPSS 14.0을 활용하였으며 통계방법은 사전·사후 점수차이의 변화를 조사하기 위해 대응표본 t검증을 활용하였다. 3월부터 7월까지 주 1회 총 17차시에 걸쳐 지도한 결과는 다음과 같다. 첫째, 아이들 각자가 자기의 강점지능과 약점지능을 인식하게 되었다. 17차시간의 독서교육을 통해 약점지능을 그대로 방치해 두면 19세 정도에는 개체가 환경에 적응하는 하나의 과정으로서 그 부분을 잘라내게 된다는 것을 아이들이 인식하고 그래서 메론 표면처럼 신경세포들이 시냅스로 연결되어 촘촘한 그물망을 형성하여 어른이 되어서도 필요할 때면 언제라도 다중지능을 활용할 수 있도록 하려면 꾸준히 약점지능도 개발해야 함을 아이들이 공감할 수 있는 계기가 되었다. 둘째, 아이들 간에 논리수학, 언어지능 중심으로 평가되는 성적의 차이를 넘어서 각자가 잘하는 분야가 다 다를 수 있으므로 자기의 강점지능과 약점지능을 서로 공유하는데 전혀 거부감을 느끼지 않고, 그 분야에 있어서는 서로를 존중해주는 분위기를 형성해 갈 수 있었다. 셋째, 선행연구에서는 각 지능별 해당지능을 개발할 수 있는 독후활동들을 개발하였고, 그 활동 결과 독서흥미, 독서태도, 독서능력신장, 어휘력 향상 등에 주안점을 두었다. 본 연구자는 독후활동 뿐만 아니라 가장 핵심이 될 수 있는 독서자료의 내용과 주제를 활용하고 독후활동도 추가하여 다중지능개발에 어떠한 영향을 주는 지를 연구한 결과 지속적으로 각 지능에 해당하는 독서자료의 주제와 내용, 그리고 독후활동을 지도하면 다중지능 개발에 영향을 줄 수 있음으로 유의미한 결과를 얻었다. 마지막으로 아이들의 잠재능력을 개발하고 잘 이끌어주는 것은 교사의 중요한 역할 중에 하나임을 논문의 서두에서도 밝혔듯이 획일적인 관점으로 아이들을 바라보고 약점지능에 대해서 아이들에게 낙인감을 심어주는 것보다 아이들이 자기의 강점 지능을 이해하고 거기에서 자신감을 얻을 수 있도록 하였다. 그 에너지로 강점지능을 활용해서 약점 지능을 보완해 가도록 하여 아이들이 성장하고 발달해 가는데 에너지와 동력을 심어 줄 수 있었다.
다중지능이론을 적용한 독서전략 초록 이 연구의 목적은 어느 한 가지 지능이 조금 부족하다 할지라도 다양한 8가지의 지능 중에 반드시 우수한 지능들이 있으며, 그러한 강점지능을 바탕으로 하여 약점지능 또한 보완해 가며 다양하게 8가지의 지능들을 고르게 발달 시켜나갈 수 있는 다중지능이론을 적용한 독서전략을 개발 하는 것이다. 학교 교육에서 교사의 가장 중요한 역할 중의 하나는 학생의 잠재능력을 발견하고 이끌어 주는 것이다. 독서 교육은 교과 교육에서 자칫 소홀하기 쉬운 정의적 영역을 담당할 수 있다는 점에서 매우 효과적이다. 독서를 통해 아이들은 등장인물의 어떤 점과 자기를 강하게 동일시 함으로 객관적으로 자기의 모습을 통찰할 수 있다. 그리고 표출할 방법을 알지 못해 억압되어 있던 사고와 느낌을 방출함으로 인식의 심오한 체험이 될 수 있는 정화를 얻는다. 또한, 책 속에서 아동․청소년기에 꼭 필요한 삶의 모델을 찾아내기도 한다. 이 시기에 발견한 모델은 앞으로 성인이 되어 어떤 가치관을 가지고 살아 갈 것인가에 지대한 영향을 미칠 수 있다. 따라서 범 교과성을 특징으로 하는 학교도서관의 독서교육은 다른 교과목에서 간과하기 쉬운 정의적 영역, 즉 올바른 가치관 확립, 깊은 통찰을 통한 자기이해를 바탕으로 대인관계능력 향상 등에 초점을 맞추는 것이 바람직하다. 또한, 기초 학습능력인 자기주도 학습능력 향상에 기여할 수 있어야 한다. 이러한 연구 목적을 위해서는 어느 교과목보다도 독서교육에서 그 성과를 크게 나타낼 수 있었다. 독서교육은 다양한 8가지의 지능에 해당하는 포괄적인 주제를 가지고 있는 독서자료를 활용할 수 있으며, 또한 8가지의 지능개발을 고르게 자극하기 위한 다양한 활동들도 독후활동에서 가능하기 때문이다. 각 지능별로 그 지능을 향상시킬 수 있는 독후활동 방법들을 연구한 선행연구들을 참고하여 본 연구자는 독후활동 뿐만 아니라 가장 핵심이 될 수 있는 독서자료의 내용과 주제를 각 지능에 맞게 활용할 수 있는 방법을 구안해 보았다. 그리고 거기에 선행연구에서 밝혀낸 각 지능에 맞는 독후활동을 함께 접목시켜 독서자료의 내용과 주제, 그리고 그에 맞는 독후활동들을 통해 각 지능을 자극하고 개발하고자 하였다. 연구의 방법으로는 농촌지역에 있는 초등학교 5, 6학년 아이들 12명을 선정하여 다중지능 사전검사를 한 후 본 연구자가 개발한 독서전략을 활용한 독서프로그램을 17차시간 진행한 후 사후검사를 하여 사전·사후간 점수의 비교를 통해서 다중지능이론을 적용한 독서전략을 적용했을 때의 다중지능 개발의 효과성을 입증하고자 했다. 통계프로그램은 SPSS 14.0을 활용하였으며 통계방법은 사전·사후 점수차이의 변화를 조사하기 위해 대응표본 t검증을 활용하였다. 3월부터 7월까지 주 1회 총 17차시에 걸쳐 지도한 결과는 다음과 같다. 첫째, 아이들 각자가 자기의 강점지능과 약점지능을 인식하게 되었다. 17차시간의 독서교육을 통해 약점지능을 그대로 방치해 두면 19세 정도에는 개체가 환경에 적응하는 하나의 과정으로서 그 부분을 잘라내게 된다는 것을 아이들이 인식하고 그래서 메론 표면처럼 신경세포들이 시냅스로 연결되어 촘촘한 그물망을 형성하여 어른이 되어서도 필요할 때면 언제라도 다중지능을 활용할 수 있도록 하려면 꾸준히 약점지능도 개발해야 함을 아이들이 공감할 수 있는 계기가 되었다. 둘째, 아이들 간에 논리수학, 언어지능 중심으로 평가되는 성적의 차이를 넘어서 각자가 잘하는 분야가 다 다를 수 있으므로 자기의 강점지능과 약점지능을 서로 공유하는데 전혀 거부감을 느끼지 않고, 그 분야에 있어서는 서로를 존중해주는 분위기를 형성해 갈 수 있었다. 셋째, 선행연구에서는 각 지능별 해당지능을 개발할 수 있는 독후활동들을 개발하였고, 그 활동 결과 독서흥미, 독서태도, 독서능력신장, 어휘력 향상 등에 주안점을 두었다. 본 연구자는 독후활동 뿐만 아니라 가장 핵심이 될 수 있는 독서자료의 내용과 주제를 활용하고 독후활동도 추가하여 다중지능개발에 어떠한 영향을 주는 지를 연구한 결과 지속적으로 각 지능에 해당하는 독서자료의 주제와 내용, 그리고 독후활동을 지도하면 다중지능 개발에 영향을 줄 수 있음으로 유의미한 결과를 얻었다. 마지막으로 아이들의 잠재능력을 개발하고 잘 이끌어주는 것은 교사의 중요한 역할 중에 하나임을 논문의 서두에서도 밝혔듯이 획일적인 관점으로 아이들을 바라보고 약점지능에 대해서 아이들에게 낙인감을 심어주는 것보다 아이들이 자기의 강점 지능을 이해하고 거기에서 자신감을 얻을 수 있도록 하였다. 그 에너지로 강점지능을 활용해서 약점 지능을 보완해 가도록 하여 아이들이 성장하고 발달해 가는데 에너지와 동력을 심어 줄 수 있었다.
ABSTRACT A Study on Development of Reading Strategies Adapting Multiple Intelligences Oh. Mi Sun Department of Library & Information Science Education The graduate School of Education, Kongju National University Supervised by Prof.Song, Gi Ho The purpose of this study is to develop a reading strateg...
ABSTRACT A Study on Development of Reading Strategies Adapting Multiple Intelligences Oh. Mi Sun Department of Library & Information Science Education The graduate School of Education, Kongju National University Supervised by Prof.Song, Gi Ho The purpose of this study is to develop a reading strategy applying multiple intelligence theory asserting that people must have excellent intelligence among 8 kinds even if they lack one a little and based on the strong ones, they can develop the various 8 kinds evenly complementing one they lack. One of the most important roles of teacher in school education is to discover and lead potentialities of students. Reading education is very effective in that it can play an affective role which is easy to be overlooked in subject education. Through reading, children can have an insight into themselves by identifying themselves with some properties of characters. And they can get purification that may be a deep experience of cognition by releasing their thoughts and feelings which have been suppressed without having known how to express them. Also, in books, they may find a role of their lives required in childhood and adolescent period. The model found in this period may affect greatly how to live on having what values they have in adulthood in the future. Thus, it is desirable that the reading education of trans-disciplinary school libraries should focus on affective area which is easily overlooked by other subjects, that is, the establishment of correct values, improvement of abilities in interpersonal relationship through deep insight. In addition, it should be able to contribute to the enhancement of self-directed learning ability, a basic learning ability. For this research purpose, reading education was able to achieve greater results than any other subjects. It is because reading education can utilize reading materials with inclusive themes corresponding to the 8 kinds of intelligence, and various activities to stimulate evenly the development of the 8 kinds of intelligence are available in post-reading activities. With reference to the preceding researches that have studies the methods of post-reading activities that can improve the intelligence individually, this researcher designed methods to utilize not only post-reading activities but also the contents and themes of the reading materials, which may be the key for each intelligence. And I tried to stimulate and develop each one through the post-reading activities appropriate for the contents and themes of the reading materials connected to the activities for each one proven in the preceding studies. For the research method, I selected 12 children in grade 5 and 6 in elementary school in rural areas, did a pre-test of multiple intelligence and a post-test after running a reading program for 17 sessions utilizing the reading strategies this researcher had developed and then tried to prove the effectiveness of multiple intelligence development when the reading strategies were applied through a comparison pre- with post-reading. I used SPSS 14.0 as statistics program and for statistical method, I used a paired t-test to examine the difference between pre- and post-reading scores. The results of instructions through the 17 sessions from March to July are as follows: First, the children came to recognize their own strong intelligence and weak one. Through the reading education for the 17 sessions, they recognized that if they leave their weak intelligence intact, at about their age 19, as one of the process in which individuals adapt themselves to environment, they cut the part out, so it became a chance for them to sympathize that they have to develop also their weak intelligence constantly to utilize multiple intelligence whenever they need even after having become adults by forming fine net with nerve cells connected with synapse like the surface of melon. Second, beyond the differences among the children in grades evaluated centering around logical math and linguistic intelligence, since their strong areas may differ, they never had any rejection sharing their own strong and weak intelligences, and were able to create an atmosphere in which they respected each other in the specific area. Third, the preceding researches have developed the post-reading that can develop the appropriate intelligence for each one, consequently, they have focused on reading interest, reading attitude, reading ability improvement and vocabulary enhancement, etc. This researcher utilized not only post-reading activities but also the contents and themes of the reading materials which may be the key and as a result of a study on the effect of those on the development of multiple intelligence, instructing them with the themes and contents of the reading materials corresponding to each intelligence and post-reading activities constantly could affect the development of their multiple intelligence, which was a significant result. Lastly, as mentioned in the beginning of this paper that developing and guiding well children's potentialities is one of the important roles of teachers, I allowed the children to understand their own strong intelligence and to have confidence in that rather than looking at them from standardized view and stigmatizing them about their weak intelligence. I was able to plant them energy and power for them to grow up and develop by allowing them to utilize their strong intelligence to complement their weak one with the energy.
ABSTRACT A Study on Development of Reading Strategies Adapting Multiple Intelligences Oh. Mi Sun Department of Library & Information Science Education The graduate School of Education, Kongju National University Supervised by Prof.Song, Gi Ho The purpose of this study is to develop a reading strategy applying multiple intelligence theory asserting that people must have excellent intelligence among 8 kinds even if they lack one a little and based on the strong ones, they can develop the various 8 kinds evenly complementing one they lack. One of the most important roles of teacher in school education is to discover and lead potentialities of students. Reading education is very effective in that it can play an affective role which is easy to be overlooked in subject education. Through reading, children can have an insight into themselves by identifying themselves with some properties of characters. And they can get purification that may be a deep experience of cognition by releasing their thoughts and feelings which have been suppressed without having known how to express them. Also, in books, they may find a role of their lives required in childhood and adolescent period. The model found in this period may affect greatly how to live on having what values they have in adulthood in the future. Thus, it is desirable that the reading education of trans-disciplinary school libraries should focus on affective area which is easily overlooked by other subjects, that is, the establishment of correct values, improvement of abilities in interpersonal relationship through deep insight. In addition, it should be able to contribute to the enhancement of self-directed learning ability, a basic learning ability. For this research purpose, reading education was able to achieve greater results than any other subjects. It is because reading education can utilize reading materials with inclusive themes corresponding to the 8 kinds of intelligence, and various activities to stimulate evenly the development of the 8 kinds of intelligence are available in post-reading activities. With reference to the preceding researches that have studies the methods of post-reading activities that can improve the intelligence individually, this researcher designed methods to utilize not only post-reading activities but also the contents and themes of the reading materials, which may be the key for each intelligence. And I tried to stimulate and develop each one through the post-reading activities appropriate for the contents and themes of the reading materials connected to the activities for each one proven in the preceding studies. For the research method, I selected 12 children in grade 5 and 6 in elementary school in rural areas, did a pre-test of multiple intelligence and a post-test after running a reading program for 17 sessions utilizing the reading strategies this researcher had developed and then tried to prove the effectiveness of multiple intelligence development when the reading strategies were applied through a comparison pre- with post-reading. I used SPSS 14.0 as statistics program and for statistical method, I used a paired t-test to examine the difference between pre- and post-reading scores. The results of instructions through the 17 sessions from March to July are as follows: First, the children came to recognize their own strong intelligence and weak one. Through the reading education for the 17 sessions, they recognized that if they leave their weak intelligence intact, at about their age 19, as one of the process in which individuals adapt themselves to environment, they cut the part out, so it became a chance for them to sympathize that they have to develop also their weak intelligence constantly to utilize multiple intelligence whenever they need even after having become adults by forming fine net with nerve cells connected with synapse like the surface of melon. Second, beyond the differences among the children in grades evaluated centering around logical math and linguistic intelligence, since their strong areas may differ, they never had any rejection sharing their own strong and weak intelligences, and were able to create an atmosphere in which they respected each other in the specific area. Third, the preceding researches have developed the post-reading that can develop the appropriate intelligence for each one, consequently, they have focused on reading interest, reading attitude, reading ability improvement and vocabulary enhancement, etc. This researcher utilized not only post-reading activities but also the contents and themes of the reading materials which may be the key and as a result of a study on the effect of those on the development of multiple intelligence, instructing them with the themes and contents of the reading materials corresponding to each intelligence and post-reading activities constantly could affect the development of their multiple intelligence, which was a significant result. Lastly, as mentioned in the beginning of this paper that developing and guiding well children's potentialities is one of the important roles of teachers, I allowed the children to understand their own strong intelligence and to have confidence in that rather than looking at them from standardized view and stigmatizing them about their weak intelligence. I was able to plant them energy and power for them to grow up and develop by allowing them to utilize their strong intelligence to complement their weak one with the energy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.