본 연구는 대내외적으로 위기상황에 처한 우리나라 인삼산업을 활성화시키기 위한 방안을 마련하기 위한 목적을 가지고, 현재 우리나라 인삼산업의 현황을 정리하고, 시장에서의 경쟁을 중심으로 하는 효율화 방안을 살펴보았다. 제1장에서는 연구의 배경 및 목적을 서술하였다. 제2장에서는 한국의 인삼 상업 전반에 대한 검토를 통하여 농산품 시장에서 인삼 산업의 중요성에 대하여 알아보았다. 국내 인삼 산업은 쌀 수출 다음으로 제 2위의 위치를 차지하고 있으나 최근 국내적으로는 생산비의 급격한 앙등, 노동력의 양적·부족, 후계인력의 부족, 재배적지의 감소, 인삼가격의 실질적 하락으로 고전을 하고 있는 상황이다. 제3장에서는 먼저 브랜드에 대한 개념을 정리하고, 농산물 공동 브랜드에 대한 개념 및 형황을 파악하여 금산인삼 공동 브랜드가 성공하기위한 이론적 연구에 대하여 알아보았다. 농산물의 공동 브랜드는 영세한 생산자 단체위주의 개별적인 시장 활동을 통합하여 경제적인 효과를 높이고 마케팅 전개를 효과적으로 수행할 수 있게 하며 ...
본 연구는 대내외적으로 위기상황에 처한 우리나라 인삼산업을 활성화시키기 위한 방안을 마련하기 위한 목적을 가지고, 현재 우리나라 인삼산업의 현황을 정리하고, 시장에서의 경쟁을 중심으로 하는 효율화 방안을 살펴보았다. 제1장에서는 연구의 배경 및 목적을 서술하였다. 제2장에서는 한국의 인삼 상업 전반에 대한 검토를 통하여 농산품 시장에서 인삼 산업의 중요성에 대하여 알아보았다. 국내 인삼 산업은 쌀 수출 다음으로 제 2위의 위치를 차지하고 있으나 최근 국내적으로는 생산비의 급격한 앙등, 노동력의 양적·부족, 후계인력의 부족, 재배적지의 감소, 인삼가격의 실질적 하락으로 고전을 하고 있는 상황이다. 제3장에서는 먼저 브랜드에 대한 개념을 정리하고, 농산물 공동 브랜드에 대한 개념 및 형황을 파악하여 금산인삼 공동 브랜드가 성공하기위한 이론적 연구에 대하여 알아보았다. 농산물의 공동 브랜드는 영세한 생산자 단체위주의 개별적인 시장 활동을 통합하여 경제적인 효과를 높이고 마케팅 전개를 효과적으로 수행할 수 있게 하며 브랜드 인지도 제고 규모화를 촉진시킬 수 있어서 농산품 시장의 경쟁력 강화를 위해서는 필요한 것이고 유통환경의 급격한 변화로 경쟁상황이 치열할 때 공동 브랜드화를 통한 제품차별화를 통하여 브랜드 경쟁우위를 도모할 수 있다. 제4장에서는 국내외의 브랜드마케팅에서 성공한 사례를 프랑스의 ‘브레따뉴’ 및 뉴질랜드의 ‘제스프’리 국내 사례로는 한국과수 농협연합회의 ‘썬플러스’와 개성인삼의 ‘한송정’등의 사례를 살펴보았다. 성공한 브랜드는 조직을 규모화를 통한 경쟁력을 강화와 강력한 브랜드 이미지구축 및 유통 경로에 따른 지속적이고 다양한 프로모션 및 홍보가 실시되고 있음을 알 수 있었다. 제5장에서는 국내의 인삼 브랜드의 일반적 문제점과 정부정책의 문제점을 정리하였다. 국내 시장구조가 공급과잉 구조로 급변하면서 차별화의 가장 핵심적인 수단으로 브랜드화가 추진되고 있다. 이와 함께 철저한 품질관리와 안정적인 물량공급, 효과적인 사후관리 등 브랜드화의 필요조건에서 개별브랜드화의 한계를 극복하기 위해 다양한 주체들에 의한 공동브랜드화가 급증하고 있다. 그러나 지금까지의 공동 브랜드화는 필요한 기반구축과 필요조건이 충족되지 못한 상태에서 단순히 광역단위의 표장표시 및 포장디자인 개선 등 포장화 측면에서 전시적 이고 형식적 공동브랜드화가 추진되고 있다. 제6장에서는 금산인삼공동 브랜드의 전략적 육성 및 운영방안을 제시하였다. 날로 치열해져가는 인삼 시장에서의 경쟁력 확보를 위해서는 공동 브랜드 마케팅의 도입이 도움을 줄 수 있는데 현재의 기 생산 제품에 상표를 부착하는 단순한 의미의 공동 브랜드화 보다는 실질적인 공동 브랜드화를 추진하는 것이 바람직하다. 그러기위해서 첫째, 탄탄한 브랜드 추진조직 및 관리조직 구축, 둘째, 적합한 브랜드 추진 유형과 적정규모 결정, 셋째, 합리적인 추진형태 도출, 넷째, 차별적인 브랜드 개발, 다섯째, 품질관리 및 통제시스템 구축, 여섯째, 마케팅 전략 수립·및 통합관리 능력과 시스템 확보, 마지막으로 관련 조직과의 효율적인 연계 등을 인삼 공동 브랜드 육성방안으로 제시하였다.
본 연구는 대내외적으로 위기상황에 처한 우리나라 인삼산업을 활성화시키기 위한 방안을 마련하기 위한 목적을 가지고, 현재 우리나라 인삼산업의 현황을 정리하고, 시장에서의 경쟁을 중심으로 하는 효율화 방안을 살펴보았다. 제1장에서는 연구의 배경 및 목적을 서술하였다. 제2장에서는 한국의 인삼 상업 전반에 대한 검토를 통하여 농산품 시장에서 인삼 산업의 중요성에 대하여 알아보았다. 국내 인삼 산업은 쌀 수출 다음으로 제 2위의 위치를 차지하고 있으나 최근 국내적으로는 생산비의 급격한 앙등, 노동력의 양적·부족, 후계인력의 부족, 재배적지의 감소, 인삼가격의 실질적 하락으로 고전을 하고 있는 상황이다. 제3장에서는 먼저 브랜드에 대한 개념을 정리하고, 농산물 공동 브랜드에 대한 개념 및 형황을 파악하여 금산인삼 공동 브랜드가 성공하기위한 이론적 연구에 대하여 알아보았다. 농산물의 공동 브랜드는 영세한 생산자 단체위주의 개별적인 시장 활동을 통합하여 경제적인 효과를 높이고 마케팅 전개를 효과적으로 수행할 수 있게 하며 브랜드 인지도 제고 규모화를 촉진시킬 수 있어서 농산품 시장의 경쟁력 강화를 위해서는 필요한 것이고 유통환경의 급격한 변화로 경쟁상황이 치열할 때 공동 브랜드화를 통한 제품차별화를 통하여 브랜드 경쟁우위를 도모할 수 있다. 제4장에서는 국내외의 브랜드마케팅에서 성공한 사례를 프랑스의 ‘브레따뉴’ 및 뉴질랜드의 ‘제스프’리 국내 사례로는 한국과수 농협연합회의 ‘썬플러스’와 개성인삼의 ‘한송정’등의 사례를 살펴보았다. 성공한 브랜드는 조직을 규모화를 통한 경쟁력을 강화와 강력한 브랜드 이미지구축 및 유통 경로에 따른 지속적이고 다양한 프로모션 및 홍보가 실시되고 있음을 알 수 있었다. 제5장에서는 국내의 인삼 브랜드의 일반적 문제점과 정부정책의 문제점을 정리하였다. 국내 시장구조가 공급과잉 구조로 급변하면서 차별화의 가장 핵심적인 수단으로 브랜드화가 추진되고 있다. 이와 함께 철저한 품질관리와 안정적인 물량공급, 효과적인 사후관리 등 브랜드화의 필요조건에서 개별브랜드화의 한계를 극복하기 위해 다양한 주체들에 의한 공동브랜드화가 급증하고 있다. 그러나 지금까지의 공동 브랜드화는 필요한 기반구축과 필요조건이 충족되지 못한 상태에서 단순히 광역단위의 표장표시 및 포장디자인 개선 등 포장화 측면에서 전시적 이고 형식적 공동브랜드화가 추진되고 있다. 제6장에서는 금산인삼공동 브랜드의 전략적 육성 및 운영방안을 제시하였다. 날로 치열해져가는 인삼 시장에서의 경쟁력 확보를 위해서는 공동 브랜드 마케팅의 도입이 도움을 줄 수 있는데 현재의 기 생산 제품에 상표를 부착하는 단순한 의미의 공동 브랜드화 보다는 실질적인 공동 브랜드화를 추진하는 것이 바람직하다. 그러기위해서 첫째, 탄탄한 브랜드 추진조직 및 관리조직 구축, 둘째, 적합한 브랜드 추진 유형과 적정규모 결정, 셋째, 합리적인 추진형태 도출, 넷째, 차별적인 브랜드 개발, 다섯째, 품질관리 및 통제시스템 구축, 여섯째, 마케팅 전략 수립·및 통합관리 능력과 시스템 확보, 마지막으로 관련 조직과의 효율적인 연계 등을 인삼 공동 브랜드 육성방안으로 제시하였다.
The purpose of this study is to plan the ways to activate the ginseng industry in Korea which is in critical situation both domestically and internationally, to arrange the ginseng industry's trend, and to find the efficient ways that is focused on the competition in market. The first chapter is des...
The purpose of this study is to plan the ways to activate the ginseng industry in Korea which is in critical situation both domestically and internationally, to arrange the ginseng industry's trend, and to find the efficient ways that is focused on the competition in market. The first chapter is described about not only the background but also the purpose of this study. The second chapter is to figure out the importance of the ginseng industry in the agricultural product market through the general investigation on the ginseng industry in Korea. Export of rice is in the first place and domestic ginseng industry comes off second best. However, the ginseng industry is in hard situation because of domestically recent rapid increase in the cost of product, lack of the labor power's quantity and successive human power, right land for cultivation, actual drop in ginseng price. The third chapter is to describe the concept on the brand, to check the circumstances about the associated agricultural brand and to find out the theoretical study on succeeding it. The associated agricultural brand is to coordinate the shoestring producer community's individual market activity and to make the marketing perform effectively, to have the name recognition's scale promote. It is required to reinforce the competition of the agricultural products and makes the associated brand plan ahead through the product differentiation when there are extreme competitions in market due to rapid change of the environment. The fourth chapter is to introduce the successful examples in brand marketing including 'Bretagne' in France, 'Zespri' in Newzealand, 'Sunplus' in South Korea ,which is a fruit growing Nonghyeop union, as another example 'Hansongjeong' that is a ginseng brand name of Gaeseong Nonghyeop union in South Korea. The successful brand is put in effect with a variety of continuous promotions depending on distribution patterns or strong brand image, making the competition strengthen through the scope of organization. The fifth chapter is put in order about the general problems of the domestic ginseng brand and of the government policy. The brand has been driven forward as the core means because the domestic market structure has taken a sudden change into a drug on the market. Thus, associated brands are sharply increased by various subjects in order to deal successfully with the limits of the individual brands from the requirements of a radical quality control and of stable supply, and of effective management etc.. However, associated brands so far have not been satisfied with the required conditions and base building. So exhibitable and formal associated brands have been promoted in terms of packing with the wrapping indication of broad area unit and packing ginseng' s improvement etc.. The sixth chapter is presented with the strategic raise and management plan. Based on the study result, associated brand improvement ways are follows: first, strong brand's powerful driving force and management organization' construction.; second, proper brand promotion style and the decision of appropriate scale.: third, draws reasonably driven form.; fourth, a descriptive brand development; fifth, brand image raise needs product quality control and regulation system.; lastly, an associated brand improvement way refers efficient connection with the involved organization to an associated brand improvement.
The purpose of this study is to plan the ways to activate the ginseng industry in Korea which is in critical situation both domestically and internationally, to arrange the ginseng industry's trend, and to find the efficient ways that is focused on the competition in market. The first chapter is described about not only the background but also the purpose of this study. The second chapter is to figure out the importance of the ginseng industry in the agricultural product market through the general investigation on the ginseng industry in Korea. Export of rice is in the first place and domestic ginseng industry comes off second best. However, the ginseng industry is in hard situation because of domestically recent rapid increase in the cost of product, lack of the labor power's quantity and successive human power, right land for cultivation, actual drop in ginseng price. The third chapter is to describe the concept on the brand, to check the circumstances about the associated agricultural brand and to find out the theoretical study on succeeding it. The associated agricultural brand is to coordinate the shoestring producer community's individual market activity and to make the marketing perform effectively, to have the name recognition's scale promote. It is required to reinforce the competition of the agricultural products and makes the associated brand plan ahead through the product differentiation when there are extreme competitions in market due to rapid change of the environment. The fourth chapter is to introduce the successful examples in brand marketing including 'Bretagne' in France, 'Zespri' in Newzealand, 'Sunplus' in South Korea ,which is a fruit growing Nonghyeop union, as another example 'Hansongjeong' that is a ginseng brand name of Gaeseong Nonghyeop union in South Korea. The successful brand is put in effect with a variety of continuous promotions depending on distribution patterns or strong brand image, making the competition strengthen through the scope of organization. The fifth chapter is put in order about the general problems of the domestic ginseng brand and of the government policy. The brand has been driven forward as the core means because the domestic market structure has taken a sudden change into a drug on the market. Thus, associated brands are sharply increased by various subjects in order to deal successfully with the limits of the individual brands from the requirements of a radical quality control and of stable supply, and of effective management etc.. However, associated brands so far have not been satisfied with the required conditions and base building. So exhibitable and formal associated brands have been promoted in terms of packing with the wrapping indication of broad area unit and packing ginseng' s improvement etc.. The sixth chapter is presented with the strategic raise and management plan. Based on the study result, associated brand improvement ways are follows: first, strong brand's powerful driving force and management organization' construction.; second, proper brand promotion style and the decision of appropriate scale.: third, draws reasonably driven form.; fourth, a descriptive brand development; fifth, brand image raise needs product quality control and regulation system.; lastly, an associated brand improvement way refers efficient connection with the involved organization to an associated brand improvement.
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