일차의료기관에서의 병원코디네이터 업무에 관한 연구 : 치과.성형외과.피부과.한의원을 중심으로 A Role of Hospital Coordinator in Primary Health Clinic:Dentistry, Plastic Surgery, Oriental medical and Dermatologic Clinic원문보기
의료 환경의 변화에 따른 고객 요구 수준 증대와 의료서비스의 제공형태의 다양성으로 인하여 일차 의료기관의 병원코디네이터 업무 만족도 및 기여도 등을 분석하여 보다 체계적인 의료서비스 업무를 파악하여 고객만족과 더불어 병원경영 효율화를 촉진하고자함이 본 연구의 목적이다. 연구도구로는 설문지를 이용하였으며, 조사대상병원은 병원코디네이터의 채용 빈도가 높은 일차의료기관을 대상기관으로 선정하였고, 조사대상지역은 부산광역시 전체 행정구에 분포하고 있는 일차의료기관을 행정구역별 분포비율에 따라 배분하였다. 진료과목은 치과, 한의원, 성형외과, 피부과를 대상으로 각 의료기관에 설문지를 1부씩 배포하여 총 662개의 일차의료기관을 중심으로 설문지를 회수하였다. 연구자와 조사요원에 의하여 배포한 설문지의 배포기간은 2009년 8월25일부터 9월25일까지 1개월 동안이었다. 각 진료 과에 따른 성별, 직급별, 연령별, 채용 유·무에 따라 병원코디네이터의 업무 만족도와 필요성, 전문성, 미래지향성에 대한 의견과 아울러 병원코디네이터 채용 유·무별 의료서비스 실적 등에 따른 경영효과 등을 분석하기 위한 통계분석방법은 ...
의료 환경의 변화에 따른 고객 요구 수준 증대와 의료서비스의 제공형태의 다양성으로 인하여 일차 의료기관의 병원코디네이터 업무 만족도 및 기여도 등을 분석하여 보다 체계적인 의료서비스 업무를 파악하여 고객만족과 더불어 병원경영 효율화를 촉진하고자함이 본 연구의 목적이다. 연구도구로는 설문지를 이용하였으며, 조사대상병원은 병원코디네이터의 채용 빈도가 높은 일차의료기관을 대상기관으로 선정하였고, 조사대상지역은 부산광역시 전체 행정구에 분포하고 있는 일차의료기관을 행정구역별 분포비율에 따라 배분하였다. 진료과목은 치과, 한의원, 성형외과, 피부과를 대상으로 각 의료기관에 설문지를 1부씩 배포하여 총 662개의 일차의료기관을 중심으로 설문지를 회수하였다. 연구자와 조사요원에 의하여 배포한 설문지의 배포기간은 2009년 8월25일부터 9월25일까지 1개월 동안이었다. 각 진료 과에 따른 성별, 직급별, 연령별, 채용 유·무에 따라 병원코디네이터의 업무 만족도와 필요성, 전문성, 미래지향성에 대한 의견과 아울러 병원코디네이터 채용 유·무별 의료서비스 실적 등에 따른 경영효과 등을 분석하기 위한 통계분석방법은 SPSS Statistics 17.0을 이용하여 빈도, 비율, 교차, 평균, 분산분석 등의 차이분석과 직무수행 만족도에 미치는 영향 등을 알아보기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 치과, 한의원, 성형외과, 피부과의 병원코디네이터의 채용 현황은 662개의 병원 중, 병원코디네이터를 채용한 병원의 수가 404개, 채용하지 않은 병원의 수가 258개로 채용한 병원의 수가 많았으며, 4개의 진료과중 성형외과의 병원코디네이터의 채용 비율이 가장 높게 나타났다. 둘째, 병원코디네이터 업무는 고객관리 업무에서 가장 많은 분포를 보였다. 고객관리 업무의 분포가 높은 진료 과는 피부과, 성형외과, 한의원, 치과의 순으로 나타났다. 셋째, 진료과별 병원코디네이터 업무분석 결과, 치과는 상담부문에서 가장 높았으며, 한의원, 성형외과, 피부과는 고객관리업무에서 가장 높게 나타났다. 넷째, 병원코디네이터의 직무수행 만족도에서는 접수 및 상담, 고객관리, 행정조직관리 등 모든 업무에서 비교적 높은 점수를 보였으며, 만족도가 가장 높은 점수를 나타내는 업무로는 접수 및 상담업무에서였다. 직급에 따른 직무수행 만족도는 일반직원에 비하여 원장과 중간관리자의 만족도가 높은 점수를 나타냈고, 과별로는 치과와 피부과는 중간관리자에서 가장 높은 점수를 보였으며, 한의원은 원장에서, 성형외과는 일반직원에서 가장 높은 점수를 보였다. 다섯째, 직업전문성에 대한 인식도 또한 비교적 높은 점수를 보였고, 병원코디네이터를 채용한 병원이 채용하지 않은 병원에 비하여 병원코디네이터 직업전문성에 따른 인식도 점수가 높게 나타났다. 여섯째, 환자진료와 병원수익 증감률을 경영효율성 부분으로 분석한 결과, 병원코디네이터를 채용한 병원이 채용하지 않은 병원에 비하여 경영효율성이 높게 나타났다. 일곱째, 병원코디네이터 직업의 대우에 대한 분석결과, 적절한 급여는 150만원에서, 인센티브제도 적용은 그 다음으로 높은 결과를 나타냈고, 병원코디네이터로서 적합한 학력정도는 전문대학 졸업이상에서 가장 높은 분포를 보였다. 여덟째, 병원코디네이터의 필요성에 대한 결과로는 향후 채용의사에서 병원코이터를 채용한 병원에서는 ‘가능한 오래 채용 하겠다’에서 가장 많은 분포를 보였고, 채용하지 않은 병원의 향후 채용의사로는 ‘채용하고 싶으나 여건상 어렵다’에서 가장 높은 빈도를 나타내었다. 아홉째, 병원코디네이터의 미래 전망과 필요성에 대한 분석결과, ‘향후 필요성과 전망이 밝다’ 에 비교적 높은 점수를 나타냈다. 또한 병원코디네이터를 채용하지 않은 병원보다 채용한 병원에서 보다 높은 필요성의 점수결과를 나타내었다. 마지막으로, 앞으로 병원코디네이터의 업무에 따른 대책부분은 서비스마인드제고, 정확한 업무체계 확립, 임금조절, 교육내용의 개선 등의 순으로 나타났다. 이상의 결과에서 일차의료기관에서는 병원코디네이터의 채용 필요성이 높게 나타났으며, 이에 준하여 병원코디네이터의 자격요건과 교육부분에서는 좀 더 체계적이고 현실적인 교육문화를 확립하여 병원서비스코디네이터의 업무가 의료소비자에게 단순한 친절서비스에서 보다 차별화된 마인드로 고객에게 응대 할 수 있는 부분으로 그 역할을 강화하여야 할 것이며, 보다 체계화된 업무분장과 역할정립으로 고객만족과 병원경영 효율화를 촉진시킬 수 있도록 변화되어야 할 것이다.
의료 환경의 변화에 따른 고객 요구 수준 증대와 의료서비스의 제공형태의 다양성으로 인하여 일차 의료기관의 병원코디네이터 업무 만족도 및 기여도 등을 분석하여 보다 체계적인 의료서비스 업무를 파악하여 고객만족과 더불어 병원경영 효율화를 촉진하고자함이 본 연구의 목적이다. 연구도구로는 설문지를 이용하였으며, 조사대상병원은 병원코디네이터의 채용 빈도가 높은 일차의료기관을 대상기관으로 선정하였고, 조사대상지역은 부산광역시 전체 행정구에 분포하고 있는 일차의료기관을 행정구역별 분포비율에 따라 배분하였다. 진료과목은 치과, 한의원, 성형외과, 피부과를 대상으로 각 의료기관에 설문지를 1부씩 배포하여 총 662개의 일차의료기관을 중심으로 설문지를 회수하였다. 연구자와 조사요원에 의하여 배포한 설문지의 배포기간은 2009년 8월25일부터 9월25일까지 1개월 동안이었다. 각 진료 과에 따른 성별, 직급별, 연령별, 채용 유·무에 따라 병원코디네이터의 업무 만족도와 필요성, 전문성, 미래지향성에 대한 의견과 아울러 병원코디네이터 채용 유·무별 의료서비스 실적 등에 따른 경영효과 등을 분석하기 위한 통계분석방법은 SPSS Statistics 17.0을 이용하여 빈도, 비율, 교차, 평균, 분산분석 등의 차이분석과 직무수행 만족도에 미치는 영향 등을 알아보기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 치과, 한의원, 성형외과, 피부과의 병원코디네이터의 채용 현황은 662개의 병원 중, 병원코디네이터를 채용한 병원의 수가 404개, 채용하지 않은 병원의 수가 258개로 채용한 병원의 수가 많았으며, 4개의 진료과중 성형외과의 병원코디네이터의 채용 비율이 가장 높게 나타났다. 둘째, 병원코디네이터 업무는 고객관리 업무에서 가장 많은 분포를 보였다. 고객관리 업무의 분포가 높은 진료 과는 피부과, 성형외과, 한의원, 치과의 순으로 나타났다. 셋째, 진료과별 병원코디네이터 업무분석 결과, 치과는 상담부문에서 가장 높았으며, 한의원, 성형외과, 피부과는 고객관리업무에서 가장 높게 나타났다. 넷째, 병원코디네이터의 직무수행 만족도에서는 접수 및 상담, 고객관리, 행정조직관리 등 모든 업무에서 비교적 높은 점수를 보였으며, 만족도가 가장 높은 점수를 나타내는 업무로는 접수 및 상담업무에서였다. 직급에 따른 직무수행 만족도는 일반직원에 비하여 원장과 중간관리자의 만족도가 높은 점수를 나타냈고, 과별로는 치과와 피부과는 중간관리자에서 가장 높은 점수를 보였으며, 한의원은 원장에서, 성형외과는 일반직원에서 가장 높은 점수를 보였다. 다섯째, 직업전문성에 대한 인식도 또한 비교적 높은 점수를 보였고, 병원코디네이터를 채용한 병원이 채용하지 않은 병원에 비하여 병원코디네이터 직업전문성에 따른 인식도 점수가 높게 나타났다. 여섯째, 환자진료와 병원수익 증감률을 경영효율성 부분으로 분석한 결과, 병원코디네이터를 채용한 병원이 채용하지 않은 병원에 비하여 경영효율성이 높게 나타났다. 일곱째, 병원코디네이터 직업의 대우에 대한 분석결과, 적절한 급여는 150만원에서, 인센티브제도 적용은 그 다음으로 높은 결과를 나타냈고, 병원코디네이터로서 적합한 학력정도는 전문대학 졸업이상에서 가장 높은 분포를 보였다. 여덟째, 병원코디네이터의 필요성에 대한 결과로는 향후 채용의사에서 병원코이터를 채용한 병원에서는 ‘가능한 오래 채용 하겠다’에서 가장 많은 분포를 보였고, 채용하지 않은 병원의 향후 채용의사로는 ‘채용하고 싶으나 여건상 어렵다’에서 가장 높은 빈도를 나타내었다. 아홉째, 병원코디네이터의 미래 전망과 필요성에 대한 분석결과, ‘향후 필요성과 전망이 밝다’ 에 비교적 높은 점수를 나타냈다. 또한 병원코디네이터를 채용하지 않은 병원보다 채용한 병원에서 보다 높은 필요성의 점수결과를 나타내었다. 마지막으로, 앞으로 병원코디네이터의 업무에 따른 대책부분은 서비스마인드제고, 정확한 업무체계 확립, 임금조절, 교육내용의 개선 등의 순으로 나타났다. 이상의 결과에서 일차의료기관에서는 병원코디네이터의 채용 필요성이 높게 나타났으며, 이에 준하여 병원코디네이터의 자격요건과 교육부분에서는 좀 더 체계적이고 현실적인 교육문화를 확립하여 병원서비스코디네이터의 업무가 의료소비자에게 단순한 친절서비스에서 보다 차별화된 마인드로 고객에게 응대 할 수 있는 부분으로 그 역할을 강화하여야 할 것이며, 보다 체계화된 업무분장과 역할정립으로 고객만족과 병원경영 효율화를 촉진시킬 수 있도록 변화되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to promote efficiency of hospital management with customer satisfaction by understanding qualitative system about more systemic hospital service coordinator's job under analyzing the satisfactory degree and coherence of hospital service coordinator's job because of incre...
The purpose of this study is to promote efficiency of hospital management with customer satisfaction by understanding qualitative system about more systemic hospital service coordinator's job under analyzing the satisfactory degree and coherence of hospital service coordinator's job because of increase of customer need level by medical environment improvement and the variety of offering method of medical service. I used a questionnaire on study tool and selected primary medical institution which employment frequency of hospital service coordinator is high as study object organization on the object hospital of this study and allocated according to ratios by each district(Gu) of primary medical institution located to total 16 administrative districts(Gu) in Pusan metropolitan city on the study object area. I allocated a questionnaire per each hospital around dentistry, Oriental medicine clinic, plastic surgery in medical examination department and withdrew questionnaire on total 662 hospitals. A questionnaire distribution period by researcher and investigator is during 1month from September-25-2009 to August-25-2009. A statistical analysis method for analyzing job satisfactory degree and necessity of hospital service coordinator, speciality. opinion of future directivity according to sex, job grade, age, employment or unemployment by each medical department and also medical service results by hospital service coordinator employment or un employment, etc investigated hospital service coordinator's job and it's role satisfactory degree around executive and middle manager, understanding role and job of hospital service coordinator, As a result of executing difference analysis for frequency, ratio, intersection, average, dispersion analysis, etc and regression analysis for recognizing influence on duty accomplishment satisfaction, etc by using SPSS Statistics package 17.0. The main result is as follows. First, A present employment situation of hospital service coordinator is more higher as 404 places of the hospital which hired than 258 places of the hospital which didn't hired at dentistry, plastic surgery, herb clinic among 662 primary medical institution and employment frequency of hospital service coordinator appeared highest at plastic surgery of 4 medical department. Second, A customer management job showed most a lot of distribution to hospital service coordinator job. High distribution on customer management job appeared in order of dermatology, plastic surgery, Oriental medicine clinic, dentistry in medical department. Third, As a result of job analysis of hospital service coordinator in 4 medical department hiring hospital service coordinator, The consultation was highest in dentistry and customer management business appeared highest in Oriental medicine clinic, plastic surgery and dermatology. Fourth, As a result of comparing duty accomplishment satisfaction to hospital coordinator's job, Comparatively high score results showed to all job such as receipt, consultation, customer management, administrative organization management, etc and job satisfaction on receipt and consultation part of them appeared highest score. A satisfaction of chief of hospital and middle manager showed high score compared with general employee on duty accomplishment satisfaction by job grade. A middle manager in dentistry and dermatology showed highest score, and a chief of hospital and general employee in plastic surgery showed highest score. Fifth, Recognition about occupation speciality showed also comparatively high score and recognition score on speciality of hospital service coordinator appeared high as comparing the hospital which hospital service coordinator is hired with the hospital which didn't hired in 4 medical department. Sixth, In the management efficiency part, patient's medical examination increase or decrease rate and hospital profit increase or decrease rate appeared high as comparing the hospital which hospital service coordinator is hired with the hospital which didn't hired. Seventh, A suitable salary on an occupation of hospital service coordinator showed most a lot of distribution in 1,500,000 won and incentive system showed the next high result. Eighth, A college graduation was highest in a viewpoint of the suitable scholarship degree as hospital service coordinator. Ninth, Whether or not hire a hospital service coordinator in the future, there were many possible hospitals which it would hire a hospital coordinator for a long time. And future employment of a hospital service coordinator in hospital which didn't hired a hospital coordinator is wanted but it showed with highest frequency that it is difficult to hire hospital service coordinator on conditions. Tenth, The result on future prospect that is a hospital service coordinator necessary continuously?,and near future necessity and prospect showed with high score in 4 medical department. Also, the necessity score of hospital coordinator shows higher in the hospitals which hired than the hospitals which didn't hire a hospital coordinator. Finally, Measures according to future job of hospital service coordinator appeared in order with service mind, correct business system establishment, wages adjustment, improvement of educational department, etc. According to the study results stated above, generally necessity on employment of a hospital service coordinator appeared high and To the necessity, I considered that a hospital service coordinator's job must strengthen the role for going still more to customer with discriminated mind and service not simple kind service to medical consumer, with establishing more systematic and realistic educational culture in qualification and educational department of a hospital service coordinator. Also a hospital service coordinator must be changed to promote customer satisfaction and efficiency of hospital management by more systematic business assignment and role establishment.
The purpose of this study is to promote efficiency of hospital management with customer satisfaction by understanding qualitative system about more systemic hospital service coordinator's job under analyzing the satisfactory degree and coherence of hospital service coordinator's job because of increase of customer need level by medical environment improvement and the variety of offering method of medical service. I used a questionnaire on study tool and selected primary medical institution which employment frequency of hospital service coordinator is high as study object organization on the object hospital of this study and allocated according to ratios by each district(Gu) of primary medical institution located to total 16 administrative districts(Gu) in Pusan metropolitan city on the study object area. I allocated a questionnaire per each hospital around dentistry, Oriental medicine clinic, plastic surgery in medical examination department and withdrew questionnaire on total 662 hospitals. A questionnaire distribution period by researcher and investigator is during 1month from September-25-2009 to August-25-2009. A statistical analysis method for analyzing job satisfactory degree and necessity of hospital service coordinator, speciality. opinion of future directivity according to sex, job grade, age, employment or unemployment by each medical department and also medical service results by hospital service coordinator employment or un employment, etc investigated hospital service coordinator's job and it's role satisfactory degree around executive and middle manager, understanding role and job of hospital service coordinator, As a result of executing difference analysis for frequency, ratio, intersection, average, dispersion analysis, etc and regression analysis for recognizing influence on duty accomplishment satisfaction, etc by using SPSS Statistics package 17.0. The main result is as follows. First, A present employment situation of hospital service coordinator is more higher as 404 places of the hospital which hired than 258 places of the hospital which didn't hired at dentistry, plastic surgery, herb clinic among 662 primary medical institution and employment frequency of hospital service coordinator appeared highest at plastic surgery of 4 medical department. Second, A customer management job showed most a lot of distribution to hospital service coordinator job. High distribution on customer management job appeared in order of dermatology, plastic surgery, Oriental medicine clinic, dentistry in medical department. Third, As a result of job analysis of hospital service coordinator in 4 medical department hiring hospital service coordinator, The consultation was highest in dentistry and customer management business appeared highest in Oriental medicine clinic, plastic surgery and dermatology. Fourth, As a result of comparing duty accomplishment satisfaction to hospital coordinator's job, Comparatively high score results showed to all job such as receipt, consultation, customer management, administrative organization management, etc and job satisfaction on receipt and consultation part of them appeared highest score. A satisfaction of chief of hospital and middle manager showed high score compared with general employee on duty accomplishment satisfaction by job grade. A middle manager in dentistry and dermatology showed highest score, and a chief of hospital and general employee in plastic surgery showed highest score. Fifth, Recognition about occupation speciality showed also comparatively high score and recognition score on speciality of hospital service coordinator appeared high as comparing the hospital which hospital service coordinator is hired with the hospital which didn't hired in 4 medical department. Sixth, In the management efficiency part, patient's medical examination increase or decrease rate and hospital profit increase or decrease rate appeared high as comparing the hospital which hospital service coordinator is hired with the hospital which didn't hired. Seventh, A suitable salary on an occupation of hospital service coordinator showed most a lot of distribution in 1,500,000 won and incentive system showed the next high result. Eighth, A college graduation was highest in a viewpoint of the suitable scholarship degree as hospital service coordinator. Ninth, Whether or not hire a hospital service coordinator in the future, there were many possible hospitals which it would hire a hospital coordinator for a long time. And future employment of a hospital service coordinator in hospital which didn't hired a hospital coordinator is wanted but it showed with highest frequency that it is difficult to hire hospital service coordinator on conditions. Tenth, The result on future prospect that is a hospital service coordinator necessary continuously?,and near future necessity and prospect showed with high score in 4 medical department. Also, the necessity score of hospital coordinator shows higher in the hospitals which hired than the hospitals which didn't hire a hospital coordinator. Finally, Measures according to future job of hospital service coordinator appeared in order with service mind, correct business system establishment, wages adjustment, improvement of educational department, etc. According to the study results stated above, generally necessity on employment of a hospital service coordinator appeared high and To the necessity, I considered that a hospital service coordinator's job must strengthen the role for going still more to customer with discriminated mind and service not simple kind service to medical consumer, with establishing more systematic and realistic educational culture in qualification and educational department of a hospital service coordinator. Also a hospital service coordinator must be changed to promote customer satisfaction and efficiency of hospital management by more systematic business assignment and role establishment.
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