IT기술과 인터넷의 급격한 발전은 기업들로 하여금 투자를 확대시키면서 새로운 형태의 비즈니스 모델을 출현시켰다. 이 중 하나가 선택적 복지제도라고 할 수 있는데, 선택적 복지제도란 회사가 다양한 복리후생 메뉴를 제공하고 임직원 개인은 부여된 복지포인트 한도 내에서 자신의 취향과 니즈에 따라 다양한 복리후생 항목 및 수혜수준을 선택할 수 있도록 한 제도를 말한다. 이 제도가 인터넷을 기반으로 시스템화 되면서 기업은 장기적인 복지 비용계획 수립 및 임직원 간 복리후생 지원의 형평성 제고가 가능 해 졌으며, 임직원들은 자신의 니즈에 맞도록 시간과 장소에 구애받지 않고 복지서비스를 이용할 수 있게 됨으로써 기업과 임직원 모두의 만족도를 높일 수 있게 된 것이다.
본 연구는 선택적 복지제도에 설계되어 있는 여러 가지 복지항목 중 하나인 인터넷쇼핑몰(이하 복지몰이라 한다.)을 이용하는 임직원들의 ...
IT기술과 인터넷의 급격한 발전은 기업들로 하여금 투자를 확대시키면서 새로운 형태의 비즈니스 모델을 출현시켰다. 이 중 하나가 선택적 복지제도라고 할 수 있는데, 선택적 복지제도란 회사가 다양한 복리후생 메뉴를 제공하고 임직원 개인은 부여된 복지포인트 한도 내에서 자신의 취향과 니즈에 따라 다양한 복리후생 항목 및 수혜수준을 선택할 수 있도록 한 제도를 말한다. 이 제도가 인터넷을 기반으로 시스템화 되면서 기업은 장기적인 복지 비용계획 수립 및 임직원 간 복리후생 지원의 형평성 제고가 가능 해 졌으며, 임직원들은 자신의 니즈에 맞도록 시간과 장소에 구애받지 않고 복지서비스를 이용할 수 있게 됨으로써 기업과 임직원 모두의 만족도를 높일 수 있게 된 것이다.
본 연구는 선택적 복지제도에 설계되어 있는 여러 가지 복지항목 중 하나인 인터넷쇼핑몰(이하 복지몰이라 한다.)을 이용하는 임직원들의 구매의도에 영향을 미치는 요인들을 분석하여, 회사입장에서는 임직원들이 좀 더 회사가 원하는 방향으로 복지포인트를 소진할 수 있도록 유도하고, 임직원들에게는 선택적 복지제도의 만족도를 제고시킬 수 있는 방안에 대해 모색하고자 다음과 같이 연구를 진행하였다.
먼저, 기존 문헌들을 통해 선택적 복지제도와 인터넷쇼핑몰 소비자 구매행동에 대한 이론적 개념을 정립하고, 선행 연구모형들을 살펴 인터넷 쇼핑몰에서 소비자의 구매의도에 영향을 미치는 요인들을 살펴보았다.
두 번째, 선행 연구모형을 통해 추출한 요인들을 기반으로 연구모형 및 가설을 설정하였으며, 선택적 복지제도를 실시하고 있는 회사의 임직원들을 대상으로 설문조사를 실시한 후 그 결과를 분석하여 본 연구에서 제시한 가설을 검증하였다.
Cronbach's Alpha의 신뢰도 분석과 Varimax를 이용한 요인분석을 통해 신뢰, 고객서비스, 거래안전성, 사이트기능, 구전 총 5가지 요인이 추출되었으며, 이들 요인과 구매의도와의 관계를 알아보기 위해 다중회귀 분석을 실시한 결과, 고객서비스, 사이트기능, 구전 3 가지 요인은 복지몰 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었으나, 신뢰 및 거래안전성 요인은 구매의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그러나 신뢰 및 거래안전성 요인의 세부항목 중 구매의도에 영향을 미치는 항목이 있는지 여부를 분석하기 위해 추가적으로 회귀분석을 실시한 결과 '약속기한 내 배송' 과 '개인정보보안' 항목은 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
본 연구를 통해 분석된 내용을 바탕으로 복지몰 운영자는 복지몰을 이용하는 임직원들의 구매의도를 높이기 위해 고품질, 최신상품, 저렴한 가격, 제품상세정보 및 이벤트 제공, 고객상담센터 운영과 관련한 고객서비스 요인과 사이트의 효율적 작동, 편리한 사용, 그리고 신속한 거래와 관련한 사이트기능 요인, 마지막으로 인터넷 구매시 더욱 뚜렷한 영향을 미치는 긍정적 구전 요인에 초점을 맞춰 복지몰을 운영해야 하며, 더불어 기한 내 배송 및 개인정보 보안에도 관심을 기울여야 할 것이다.
IT기술과 인터넷의 급격한 발전은 기업들로 하여금 투자를 확대시키면서 새로운 형태의 비즈니스 모델을 출현시켰다. 이 중 하나가 선택적 복지제도라고 할 수 있는데, 선택적 복지제도란 회사가 다양한 복리후생 메뉴를 제공하고 임직원 개인은 부여된 복지포인트 한도 내에서 자신의 취향과 니즈에 따라 다양한 복리후생 항목 및 수혜수준을 선택할 수 있도록 한 제도를 말한다. 이 제도가 인터넷을 기반으로 시스템화 되면서 기업은 장기적인 복지 비용계획 수립 및 임직원 간 복리후생 지원의 형평성 제고가 가능 해 졌으며, 임직원들은 자신의 니즈에 맞도록 시간과 장소에 구애받지 않고 복지서비스를 이용할 수 있게 됨으로써 기업과 임직원 모두의 만족도를 높일 수 있게 된 것이다.
본 연구는 선택적 복지제도에 설계되어 있는 여러 가지 복지항목 중 하나인 인터넷쇼핑몰(이하 복지몰이라 한다.)을 이용하는 임직원들의 구매의도에 영향을 미치는 요인들을 분석하여, 회사입장에서는 임직원들이 좀 더 회사가 원하는 방향으로 복지포인트를 소진할 수 있도록 유도하고, 임직원들에게는 선택적 복지제도의 만족도를 제고시킬 수 있는 방안에 대해 모색하고자 다음과 같이 연구를 진행하였다.
먼저, 기존 문헌들을 통해 선택적 복지제도와 인터넷쇼핑몰 소비자 구매행동에 대한 이론적 개념을 정립하고, 선행 연구모형들을 살펴 인터넷 쇼핑몰에서 소비자의 구매의도에 영향을 미치는 요인들을 살펴보았다.
두 번째, 선행 연구모형을 통해 추출한 요인들을 기반으로 연구모형 및 가설을 설정하였으며, 선택적 복지제도를 실시하고 있는 회사의 임직원들을 대상으로 설문조사를 실시한 후 그 결과를 분석하여 본 연구에서 제시한 가설을 검증하였다.
Cronbach's Alpha의 신뢰도 분석과 Varimax를 이용한 요인분석을 통해 신뢰, 고객서비스, 거래안전성, 사이트기능, 구전 총 5가지 요인이 추출되었으며, 이들 요인과 구매의도와의 관계를 알아보기 위해 다중회귀 분석을 실시한 결과, 고객서비스, 사이트기능, 구전 3 가지 요인은 복지몰 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었으나, 신뢰 및 거래안전성 요인은 구매의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그러나 신뢰 및 거래안전성 요인의 세부항목 중 구매의도에 영향을 미치는 항목이 있는지 여부를 분석하기 위해 추가적으로 회귀분석을 실시한 결과 '약속기한 내 배송' 과 '개인정보보안' 항목은 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
본 연구를 통해 분석된 내용을 바탕으로 복지몰 운영자는 복지몰을 이용하는 임직원들의 구매의도를 높이기 위해 고품질, 최신상품, 저렴한 가격, 제품상세정보 및 이벤트 제공, 고객상담센터 운영과 관련한 고객서비스 요인과 사이트의 효율적 작동, 편리한 사용, 그리고 신속한 거래와 관련한 사이트기능 요인, 마지막으로 인터넷 구매시 더욱 뚜렷한 영향을 미치는 긍정적 구전 요인에 초점을 맞춰 복지몰을 운영해야 하며, 더불어 기한 내 배송 및 개인정보 보안에도 관심을 기울여야 할 것이다.
The rapid development of IT technology and internet has caused enterprises to expand an investment and new types of business models to appear. One of them is a cafeteria benefit plan. Cafeteria benefit plan refers to a system that enables a company to offer various benefits to its employees and each...
The rapid development of IT technology and internet has caused enterprises to expand an investment and new types of business models to appear. One of them is a cafeteria benefit plan. Cafeteria benefit plan refers to a system that enables a company to offer various benefits to its employees and each of them to select the item and level of benefits according to their inclination and necessity within the limit of their assigned benefit point. As this system is systematized based on internet, enterprises can devise a long-term plan of benefit costs and consider the fairness of benefits among employees. Further, the system improves satisfaction of both enterprises and their employees in that those employees can use welfare services according to their necessity regardless of time and place.
This research aims to explore a plan that leads a company to use welfare points in the more preferable direction and improves its employees' satisfaction on the cafeteria benefit plan. To achieve the purpose, It adopts as a scope an internet shopping mall (hereafter, welfare mall) of benefit items designed by the system and analyzes factors that affect employees' purchase intention. It is carried out as follows.
First, this research establish theoretical concepts of the cafeteria benefit plan and welfare mall consumers' purchase behavior, based on previous studies. It examines factors those consumers' purchase intention suggested by models of previous studies.
Secondly, this research sets up a research model and a hypothesis, on the basis of factors obtained from the above models. Further, it conducts surveys of employees of companies that enforce the cafeteria benefit plan and verify the hypothesis by analyzing these surveys.
The five factors trust, customer service, business safety, the functions of site, and transmit by word of mouth are obtained from the reliability analysis of Cronbach's Alpha and the factor analysis of Varimax. The regression analysis is done to inquire into the relation between these five factors and employees' purchase intention. This regression analysis shows that other two factors trust and business safety do not affect the intention whereas the three factors the functions of site, customer service, and transmit by word of mouth exert a significant effect on the purchase intention of welfare mall. However, the additional regression analysis which sets trust and business safety as independent variables and verifies particular items of factors of purchase intention tells us that the two items 'delivery within a time limit' and 'security of personal information' have a significant influence on the purchase intention.
In conclusion, the above analyses show that we are required to manage the welfare mall focusing on the followings, in order to promote the relevant employees' purchase intention: (1) high quality, (2) latest product, (3) competitive price, (4) offer of detailed information of products and events, (5) customer service regarding the operation of the customer service center, (6) the functions of cite regarding its effective operation, convenient use and prompt business, and (7) a positive factor of transmit by word of mouth that affects an internet purchase more significantly. Moreover, these analyses suggest us that we are required to be concerned about delivery within a time limit and security of personal information to operate the welfare mall.
The rapid development of IT technology and internet has caused enterprises to expand an investment and new types of business models to appear. One of them is a cafeteria benefit plan. Cafeteria benefit plan refers to a system that enables a company to offer various benefits to its employees and each of them to select the item and level of benefits according to their inclination and necessity within the limit of their assigned benefit point. As this system is systematized based on internet, enterprises can devise a long-term plan of benefit costs and consider the fairness of benefits among employees. Further, the system improves satisfaction of both enterprises and their employees in that those employees can use welfare services according to their necessity regardless of time and place.
This research aims to explore a plan that leads a company to use welfare points in the more preferable direction and improves its employees' satisfaction on the cafeteria benefit plan. To achieve the purpose, It adopts as a scope an internet shopping mall (hereafter, welfare mall) of benefit items designed by the system and analyzes factors that affect employees' purchase intention. It is carried out as follows.
First, this research establish theoretical concepts of the cafeteria benefit plan and welfare mall consumers' purchase behavior, based on previous studies. It examines factors those consumers' purchase intention suggested by models of previous studies.
Secondly, this research sets up a research model and a hypothesis, on the basis of factors obtained from the above models. Further, it conducts surveys of employees of companies that enforce the cafeteria benefit plan and verify the hypothesis by analyzing these surveys.
The five factors trust, customer service, business safety, the functions of site, and transmit by word of mouth are obtained from the reliability analysis of Cronbach's Alpha and the factor analysis of Varimax. The regression analysis is done to inquire into the relation between these five factors and employees' purchase intention. This regression analysis shows that other two factors trust and business safety do not affect the intention whereas the three factors the functions of site, customer service, and transmit by word of mouth exert a significant effect on the purchase intention of welfare mall. However, the additional regression analysis which sets trust and business safety as independent variables and verifies particular items of factors of purchase intention tells us that the two items 'delivery within a time limit' and 'security of personal information' have a significant influence on the purchase intention.
In conclusion, the above analyses show that we are required to manage the welfare mall focusing on the followings, in order to promote the relevant employees' purchase intention: (1) high quality, (2) latest product, (3) competitive price, (4) offer of detailed information of products and events, (5) customer service regarding the operation of the customer service center, (6) the functions of cite regarding its effective operation, convenient use and prompt business, and (7) a positive factor of transmit by word of mouth that affects an internet purchase more significantly. Moreover, these analyses suggest us that we are required to be concerned about delivery within a time limit and security of personal information to operate the welfare mall.
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