무용은 일상의 움직임이 아닌 정신적 도구로서 신체의 움직임을 통한 종합 예술 이다. 그래서 무용은 음악, 의상 , 조명 , 무대 영상, 연기 등의 다양한 분야를 모두 가지고 있는 것이다. 사람의 몸을 통해 다양한 신체의 움직임을 가지고 사람의 생각과 사상 그리고 정신세계 까지도 표현해 내고 있는 진정한 표현 예술일 것이다. 창작 무용 또한 이러한 여러 요소와 주제를 가지고 예술적 표현 방법과 아름다운 신체의 움직임을 결합해 온전하고 완전한 하나의 예술로 탄생되어진다. 따라서 표현의 접근방법에 있어 수많은 다양성을 갖는데 그 중에서도 정신적 표현의 실체라고 할 수 있으며, 주제와 소재에 있어서 예술의 한분야인 문학의 시는 창작무용 영역의 무한한 확장을 가능케 하는 중요한 매개체 역할을 하고 있다. 시의 해석을 통한 무용 ...
무용은 일상의 움직임이 아닌 정신적 도구로서 신체의 움직임을 통한 종합 예술 이다. 그래서 무용은 음악, 의상 , 조명 , 무대 영상, 연기 등의 다양한 분야를 모두 가지고 있는 것이다. 사람의 몸을 통해 다양한 신체의 움직임을 가지고 사람의 생각과 사상 그리고 정신세계 까지도 표현해 내고 있는 진정한 표현 예술일 것이다. 창작 무용 또한 이러한 여러 요소와 주제를 가지고 예술적 표현 방법과 아름다운 신체의 움직임을 결합해 온전하고 완전한 하나의 예술로 탄생되어진다. 따라서 표현의 접근방법에 있어 수많은 다양성을 갖는데 그 중에서도 정신적 표현의 실체라고 할 수 있으며, 주제와 소재에 있어서 예술의 한분야인 문학의 시는 창작무용 영역의 무한한 확장을 가능케 하는 중요한 매개체 역할을 하고 있다. 시의 해석을 통한 무용 공연예술의 창작이 가능하고 또 무용 공연을 통한 시의 창작이 가능한 일례는 문화 예술의 전반에 걸쳐 다양하게 일어나고 있다. 본 논자는 단순히 시를 통한 무용창작 작업을 하는 것뿐만 아니라 작가론 적 입장에서 시인이 추구하는 정신세계와 그의 생명사상 을 연구함으로 창작무용 작업과 연관시켜 보고자 하였다. 박경리의 유고시집 「버리고 갈 것만 남아서 참 홀가분하다」에 나타난 예술세계관과 시에 나타나 있는 함축적 의미와 이미지가 창작무용 표현에 있어 어떠한 방법으로 연관되어 무대화가 되어 지는지를 기존의 문헌과 선행연구 되어 진 학위논문을 바탕으로 연구 분석하고자 하였다. 익히 알려져 있는 박경리의 문학 작품은 시대와 상처의 아픔을 가지고 인간의 삶과 죽음 그리고 생명의 소중함 이 늘 함께 공존하고 있음을 알 수 있다. 이번 유고 시집 속에도 작가는 인간의 소중함을 표현 했고 생명의 중요함을 말하고 있다. 그것은 생명을 살려 낼 수 있는 자연회복에 까지 이르고 있는 것이다. 욕심으로 사는 것이 아니라 자연 그자체로 살면서 서로를 살리고 존중하는 상생의 세계를 말하고 있는 것이다. 본 자는 박경리의 유고시집중에 시인의 사상이 가장 잘 나타나 있는 「넋」이라는 작품을 무대화 시켜 창작 작업을 통해 시인의 사상을 표현하고 무용 의 관점 에서 문학을 재해석하고 그를 통하여 창작의 영역을 화장시키고자 무용작품으로 안무되어진 것이다. 본 논문 역시 이 무용창작품 「넋」의 작품 분석을 통하여 창작 장르의 영역을 넓히는 새로운 틀을 만들어 보고자 하는 의미에 그 목적을 두고 있다. 본 논문은 문학과의 새로운 접목을 통해 보다 넓은 무용 예술의 다양한 영역 확장과 그 가능성을 타진해 보고자 하는 의도로 진행되었다. 그리고 여러 문헌 과 학위 논문집, 서적 등을 기본 자료로 활용하였다. 또한 박경리의 예술적 세계와 시인의 사상을 표현한 박경리의 유고 시집 버리고 갈 것만 남아서 참 홀 가분하다 중「넋」이라는 작품을 이번 창작의 대본으로 하였다. 그리고 춤의 형태는 한국적 춤사위를 기본 바탕으로 구성하여 춤의 의미를 부여하였고 작품이미지에 적합하게 무대의 공간을 구성하였으며 음악이나 의상 또한 주제에 부합될 수 있도록 연구하였다.
무용은 일상의 움직임이 아닌 정신적 도구로서 신체의 움직임을 통한 종합 예술 이다. 그래서 무용은 음악, 의상 , 조명 , 무대 영상, 연기 등의 다양한 분야를 모두 가지고 있는 것이다. 사람의 몸을 통해 다양한 신체의 움직임을 가지고 사람의 생각과 사상 그리고 정신세계 까지도 표현해 내고 있는 진정한 표현 예술일 것이다. 창작 무용 또한 이러한 여러 요소와 주제를 가지고 예술적 표현 방법과 아름다운 신체의 움직임을 결합해 온전하고 완전한 하나의 예술로 탄생되어진다. 따라서 표현의 접근방법에 있어 수많은 다양성을 갖는데 그 중에서도 정신적 표현의 실체라고 할 수 있으며, 주제와 소재에 있어서 예술의 한분야인 문학의 시는 창작무용 영역의 무한한 확장을 가능케 하는 중요한 매개체 역할을 하고 있다. 시의 해석을 통한 무용 공연예술의 창작이 가능하고 또 무용 공연을 통한 시의 창작이 가능한 일례는 문화 예술의 전반에 걸쳐 다양하게 일어나고 있다. 본 논자는 단순히 시를 통한 무용창작 작업을 하는 것뿐만 아니라 작가론 적 입장에서 시인이 추구하는 정신세계와 그의 생명사상 을 연구함으로 창작무용 작업과 연관시켜 보고자 하였다. 박경리의 유고시집 「버리고 갈 것만 남아서 참 홀가분하다」에 나타난 예술세계관과 시에 나타나 있는 함축적 의미와 이미지가 창작무용 표현에 있어 어떠한 방법으로 연관되어 무대화가 되어 지는지를 기존의 문헌과 선행연구 되어 진 학위논문을 바탕으로 연구 분석하고자 하였다. 익히 알려져 있는 박경리의 문학 작품은 시대와 상처의 아픔을 가지고 인간의 삶과 죽음 그리고 생명의 소중함 이 늘 함께 공존하고 있음을 알 수 있다. 이번 유고 시집 속에도 작가는 인간의 소중함을 표현 했고 생명의 중요함을 말하고 있다. 그것은 생명을 살려 낼 수 있는 자연회복에 까지 이르고 있는 것이다. 욕심으로 사는 것이 아니라 자연 그자체로 살면서 서로를 살리고 존중하는 상생의 세계를 말하고 있는 것이다. 본 자는 박경리의 유고시집중에 시인의 사상이 가장 잘 나타나 있는 「넋」이라는 작품을 무대화 시켜 창작 작업을 통해 시인의 사상을 표현하고 무용 의 관점 에서 문학을 재해석하고 그를 통하여 창작의 영역을 화장시키고자 무용작품으로 안무되어진 것이다. 본 논문 역시 이 무용창작품 「넋」의 작품 분석을 통하여 창작 장르의 영역을 넓히는 새로운 틀을 만들어 보고자 하는 의미에 그 목적을 두고 있다. 본 논문은 문학과의 새로운 접목을 통해 보다 넓은 무용 예술의 다양한 영역 확장과 그 가능성을 타진해 보고자 하는 의도로 진행되었다. 그리고 여러 문헌 과 학위 논문집, 서적 등을 기본 자료로 활용하였다. 또한 박경리의 예술적 세계와 시인의 사상을 표현한 박경리의 유고 시집 버리고 갈 것만 남아서 참 홀 가분하다 중「넋」이라는 작품을 이번 창작의 대본으로 하였다. 그리고 춤의 형태는 한국적 춤사위를 기본 바탕으로 구성하여 춤의 의미를 부여하였고 작품이미지에 적합하게 무대의 공간을 구성하였으며 음악이나 의상 또한 주제에 부합될 수 있도록 연구하였다.
The history of Korean people shows that they would be the people who have the wisdom of the win-win principle that man and nature should coexist with each other and help each other. It is most likely clear that all people in this age have personally experienced, felt, kept and cultivated the value o...
The history of Korean people shows that they would be the people who have the wisdom of the win-win principle that man and nature should coexist with each other and help each other. It is most likely clear that all people in this age have personally experienced, felt, kept and cultivated the value of life and the nobility of nature. Our ancestors inherited to their posterity this as the heritage of life, and so we have thus far lived dreamt of and lived in peace in this world with all natural organisms. The poet Park Kyong-ri also is a great master of the literary circles who lived in our contemporary age. She is the figure whose thought viewed man and nature as the same community and awakened us to the principle of coexistence and win-win that they should coexist with each other. In her posthumous poetical works, 「I feel free and easy because only what I will throw away is left」, she contains the restoration of humanity, the providence of nature and the meaning of win-win of living in a beautiful world by soothing and consoling, thereby creating it. The creative work for this study focused on soothing and consoling the encounter of nature and man and their spirits on the basis of her thought, made a new attempt at artistic genres by reinterpreting it from a viewpoint of dance and contained the reflection and soul-searching of our self in it. Arts always pursue the new, further create and give birth to something new through diverse attempts with a focus on our human world. The fact is that a combination of poetry and dance has already been created as one genre of creation in diverse fields. The creation for this study endeavored to recombine the zeit-geist and thought of the poet with the artistic genre of dance, introduce the combination and de-construction of literature and dance into creative dance in accordance with the current social phenomenon and the stream of the times so as to perform it on the stage. As a result, it was found that it would be necessary to choreograph creative dance in a little more active way through internal and external approaches with a focus on the thought of the poet. The work for this study did not perfectly approach the spirit of the poet. But it is expected to lay the foundation for approaching Korean creative dance a little further and creating a better work through the sufficient consideration and realization of the creation and choreography of Korean dance.
The history of Korean people shows that they would be the people who have the wisdom of the win-win principle that man and nature should coexist with each other and help each other. It is most likely clear that all people in this age have personally experienced, felt, kept and cultivated the value of life and the nobility of nature. Our ancestors inherited to their posterity this as the heritage of life, and so we have thus far lived dreamt of and lived in peace in this world with all natural organisms. The poet Park Kyong-ri also is a great master of the literary circles who lived in our contemporary age. She is the figure whose thought viewed man and nature as the same community and awakened us to the principle of coexistence and win-win that they should coexist with each other. In her posthumous poetical works, 「I feel free and easy because only what I will throw away is left」, she contains the restoration of humanity, the providence of nature and the meaning of win-win of living in a beautiful world by soothing and consoling, thereby creating it. The creative work for this study focused on soothing and consoling the encounter of nature and man and their spirits on the basis of her thought, made a new attempt at artistic genres by reinterpreting it from a viewpoint of dance and contained the reflection and soul-searching of our self in it. Arts always pursue the new, further create and give birth to something new through diverse attempts with a focus on our human world. The fact is that a combination of poetry and dance has already been created as one genre of creation in diverse fields. The creation for this study endeavored to recombine the zeit-geist and thought of the poet with the artistic genre of dance, introduce the combination and de-construction of literature and dance into creative dance in accordance with the current social phenomenon and the stream of the times so as to perform it on the stage. As a result, it was found that it would be necessary to choreograph creative dance in a little more active way through internal and external approaches with a focus on the thought of the poet. The work for this study did not perfectly approach the spirit of the poet. But it is expected to lay the foundation for approaching Korean creative dance a little further and creating a better work through the sufficient consideration and realization of the creation and choreography of Korean dance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.