본 연구는 일반적으로 배우들이 하고 있는 신체 훈련의 한계를 넘어 단순히 신체를 아름답고 건강하게 만드는 것이 아니라 배우의 정서를 자극 시키고 창조적 움직임을 만들 수 있는 신체 훈련 방법으로 라반 움직임 이론을 제시하였다. 또한 라반 움직임 이론이 스타니슬라브스키나 메이예르홀드, 자끄 꼬포, 아르토, 그로토브스키의 현대 연기론과 같이 심리와 신체가 유기적으로 역할을 강조한다는 점에서 배우를 위한 훈련으로서의 가능성과 라반 움직임 이론이 가지는 움직임 교육으로서의 특성을 연구하고 그 가치를 규명하고자 하였다. 본 연구를 위해 현...
본 연구는 일반적으로 배우들이 하고 있는 신체 훈련의 한계를 넘어 단순히 신체를 아름답고 건강하게 만드는 것이 아니라 배우의 정서를 자극 시키고 창조적 움직임을 만들 수 있는 신체 훈련 방법으로 라반 움직임 이론을 제시하였다. 또한 라반 움직임 이론이 스타니슬라브스키나 메이예르홀드, 자끄 꼬포, 아르토, 그로토브스키의 현대 연기론과 같이 심리와 신체가 유기적으로 역할을 강조한다는 점에서 배우를 위한 훈련으로서의 가능성과 라반 움직임 이론이 가지는 움직임 교육으로서의 특성을 연구하고 그 가치를 규명하고자 하였다. 본 연구를 위해 현장에서 활동하고 있는 5명의 배우가 훈련과 작품제작에 참여하였고 총 11주간의 작업과정을 통해 라반 움직임 이론을 몸으로 습득하고, 라반 움직임 이론 중 Body와 Effort 요소를 적용하여 즉흥극을 만들어 보았다. 그리고 이 과정을 토대로 참가자들과의 심층면담과 제작과정상의 논의를 바탕으로 라반 움직임 이론의 배우 훈련으로서의 가치를 정리한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 자신의 몸과 움직임에 대한 객관적 정보를 얻을 수 있다. 라반 움직임 이론은 신체와 움직임에 대해 구체적이고 체계적으로 분류해 놓았으며, 이를 바탕으로 자신의 몸과 움직임에 대해 분석할 수 있는 틀을 가질 수 있다. 둘째, 분석의 틀을 통해 자신의 몸과 움직임에 대한 객관적 평가가 가능하게 하며, 변화의 방향성을 발견하게 한다. 셋째, 움직임 분석에 대한 적절한 용어를 제공하여 참가자들 사이의 소통을 더욱 쉽게 한다. 넷째, 분석의 범위를 확대시켜 다양한 신체언어 창조를 돕는다. 움직임이 있는 대상은 물론이고 움직임이 없는 대상이라고 하더라도 움직임으로 분석이 가능하게 하며 신체를 통해 역동적인 움직임으로 창조할 수 있다. 다섯째, 라반 움직임 이론 중 에포트의 활용을 통해 심리적 접근에서 벗어나 신체 행동을 통해 심리를 자극하는 방법론을 제공한다. 의도적으로 에포트를 변화시키는 것은 곧 전혀 다른 움직임을 드러내게 하며 자연스럽게 참여자의 심리에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 따라서 신체의 상태를 변화시켜 심리를 자극하는 방법으로 에포트를 활용할 수 있다. 여섯째, 라반 움직임 이론 중 에포트의 활용을 통해 캐릭터의 움직임을 창조할 수 있다. 같은 움직임이라도 에포트의 변화를 통해 전혀 다른 의도의 움직임으로 분석되는 것을 알 수 있다. 따라서 의도적인 에포트의 사용은 연기자의 목적과 의도를 더욱 분명하게 한다. 본 연구는 무용의 이론인 라반 움직임 이론을 배우의 신체 훈련으로 제시하고 실제 연구 사례를 통해 그 가능성과 효용성을 살펴보았다는 것에 의의를 갖는다. 배우가 자신의 신체에 대해 알고 신체의 영역을 키워나가려는 노력만이 창조적 움직임을 만들어 낼 수 있으며 창조적 움직임의 확장은 곧 창조적 인물을 만드는 데 기여할 수 있다. 그러나 본 연구가 라반 움직임 이론 중 일부만 진행되었다는 점은 논의되어야 될 부분이며 지속적인 연구가 진행되어야 할 것이다.
본 연구는 일반적으로 배우들이 하고 있는 신체 훈련의 한계를 넘어 단순히 신체를 아름답고 건강하게 만드는 것이 아니라 배우의 정서를 자극 시키고 창조적 움직임을 만들 수 있는 신체 훈련 방법으로 라반 움직임 이론을 제시하였다. 또한 라반 움직임 이론이 스타니슬라브스키나 메이예르홀드, 자끄 꼬포, 아르토, 그로토브스키의 현대 연기론과 같이 심리와 신체가 유기적으로 역할을 강조한다는 점에서 배우를 위한 훈련으로서의 가능성과 라반 움직임 이론이 가지는 움직임 교육으로서의 특성을 연구하고 그 가치를 규명하고자 하였다. 본 연구를 위해 현장에서 활동하고 있는 5명의 배우가 훈련과 작품제작에 참여하였고 총 11주간의 작업과정을 통해 라반 움직임 이론을 몸으로 습득하고, 라반 움직임 이론 중 Body와 Effort 요소를 적용하여 즉흥극을 만들어 보았다. 그리고 이 과정을 토대로 참가자들과의 심층면담과 제작과정상의 논의를 바탕으로 라반 움직임 이론의 배우 훈련으로서의 가치를 정리한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 자신의 몸과 움직임에 대한 객관적 정보를 얻을 수 있다. 라반 움직임 이론은 신체와 움직임에 대해 구체적이고 체계적으로 분류해 놓았으며, 이를 바탕으로 자신의 몸과 움직임에 대해 분석할 수 있는 틀을 가질 수 있다. 둘째, 분석의 틀을 통해 자신의 몸과 움직임에 대한 객관적 평가가 가능하게 하며, 변화의 방향성을 발견하게 한다. 셋째, 움직임 분석에 대한 적절한 용어를 제공하여 참가자들 사이의 소통을 더욱 쉽게 한다. 넷째, 분석의 범위를 확대시켜 다양한 신체언어 창조를 돕는다. 움직임이 있는 대상은 물론이고 움직임이 없는 대상이라고 하더라도 움직임으로 분석이 가능하게 하며 신체를 통해 역동적인 움직임으로 창조할 수 있다. 다섯째, 라반 움직임 이론 중 에포트의 활용을 통해 심리적 접근에서 벗어나 신체 행동을 통해 심리를 자극하는 방법론을 제공한다. 의도적으로 에포트를 변화시키는 것은 곧 전혀 다른 움직임을 드러내게 하며 자연스럽게 참여자의 심리에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 따라서 신체의 상태를 변화시켜 심리를 자극하는 방법으로 에포트를 활용할 수 있다. 여섯째, 라반 움직임 이론 중 에포트의 활용을 통해 캐릭터의 움직임을 창조할 수 있다. 같은 움직임이라도 에포트의 변화를 통해 전혀 다른 의도의 움직임으로 분석되는 것을 알 수 있다. 따라서 의도적인 에포트의 사용은 연기자의 목적과 의도를 더욱 분명하게 한다. 본 연구는 무용의 이론인 라반 움직임 이론을 배우의 신체 훈련으로 제시하고 실제 연구 사례를 통해 그 가능성과 효용성을 살펴보았다는 것에 의의를 갖는다. 배우가 자신의 신체에 대해 알고 신체의 영역을 키워나가려는 노력만이 창조적 움직임을 만들어 낼 수 있으며 창조적 움직임의 확장은 곧 창조적 인물을 만드는 데 기여할 수 있다. 그러나 본 연구가 라반 움직임 이론 중 일부만 진행되었다는 점은 논의되어야 될 부분이며 지속적인 연구가 진행되어야 할 것이다.
This study presented Laban movement analysis as a physical training method which can make creative movement and stimulate the emotions of the actors beyond the limits of physical training that actors generally practice, not just creating a beautiful and healthy body. Also, in terms that Laban moveme...
This study presented Laban movement analysis as a physical training method which can make creative movement and stimulate the emotions of the actors beyond the limits of physical training that actors generally practice, not just creating a beautiful and healthy body. Also, in terms that Laban movement analysis emphasizes an organic role of psycology and body like modern acting theory of Stanislavski, Meierhold, Jacques Copo, Artaud Grotowski, I studied the characteristic as the movement education that Laban movement analysis has and a possibility as training for actors and tried to identify value. For this study, 5 actors who is active in the field participated in training and productions and learned Laban movement analysis with body through the working process of a total of 11 weeks and made improvisations by applying Body and Effort Elements in Laban movement analysis. Based on this process, reserch result in which the value as an actor training of Laban movement analysis is organized throudh in-depth interview woth participants and discussion of production are as follows. First, objective information about one's body and movement can be obtained. Laban movement analysis classified body and movement specifically and systematically and we can have a framework to analyze about one's body and movement based on this. Second, objective assessment is possible about one's body and movement through a framework of analysis and direction of change can be found. Third, Communication between participants is much easier by providing the appropriate terms about movement analysis. Fourth, It help to create a variety of body language by expanding the scope of analysis. It is possible to analyze with movement not only moving objects but unmoving objects and you can create a dynamic movement through body. Fifth, through use of Effort in Laban Movement analysis, methodology which stimulates psychology through physical action away from th psychological approach is presented. Changing Effort intentionally reveals any different movement and we can see that it naturally affects the psychology of the participants. Therefore, Effort can be used as a method which stimulates psychology by changing the state of the body. Sixth, through ise of Effort in Laban movement analysis, movement of characers can be created. Despite the same movement, it can be analyzied as movement of a complerely diffrent intention through change of Effort. So use of intentional Effort makes the purpose and intent of actors more clear. The meaning og this study is that it presented Laban movement analysis which is a dance theory as physicial training of actors and the possibility and effectiveness were examined throufh actual study cases. Only actors' learning to know their own body and effort to develop the area of body can make the creative movement and expansion of the creative movement can contribute to making creative people. However, you should think that this study was conducted besed on th part og Laban movement analysis and Ongoing research will have to be peformed.
This study presented Laban movement analysis as a physical training method which can make creative movement and stimulate the emotions of the actors beyond the limits of physical training that actors generally practice, not just creating a beautiful and healthy body. Also, in terms that Laban movement analysis emphasizes an organic role of psycology and body like modern acting theory of Stanislavski, Meierhold, Jacques Copo, Artaud Grotowski, I studied the characteristic as the movement education that Laban movement analysis has and a possibility as training for actors and tried to identify value. For this study, 5 actors who is active in the field participated in training and productions and learned Laban movement analysis with body through the working process of a total of 11 weeks and made improvisations by applying Body and Effort Elements in Laban movement analysis. Based on this process, reserch result in which the value as an actor training of Laban movement analysis is organized throudh in-depth interview woth participants and discussion of production are as follows. First, objective information about one's body and movement can be obtained. Laban movement analysis classified body and movement specifically and systematically and we can have a framework to analyze about one's body and movement based on this. Second, objective assessment is possible about one's body and movement through a framework of analysis and direction of change can be found. Third, Communication between participants is much easier by providing the appropriate terms about movement analysis. Fourth, It help to create a variety of body language by expanding the scope of analysis. It is possible to analyze with movement not only moving objects but unmoving objects and you can create a dynamic movement through body. Fifth, through use of Effort in Laban Movement analysis, methodology which stimulates psychology through physical action away from th psychological approach is presented. Changing Effort intentionally reveals any different movement and we can see that it naturally affects the psychology of the participants. Therefore, Effort can be used as a method which stimulates psychology by changing the state of the body. Sixth, through ise of Effort in Laban movement analysis, movement of characers can be created. Despite the same movement, it can be analyzied as movement of a complerely diffrent intention through change of Effort. So use of intentional Effort makes the purpose and intent of actors more clear. The meaning og this study is that it presented Laban movement analysis which is a dance theory as physicial training of actors and the possibility and effectiveness were examined throufh actual study cases. Only actors' learning to know their own body and effort to develop the area of body can make the creative movement and expansion of the creative movement can contribute to making creative people. However, you should think that this study was conducted besed on th part og Laban movement analysis and Ongoing research will have to be peformed.
주제어
#라반 신체언어 움직임 배우훈련 신체훈련
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.