대학로는 서울연극제, 서울무용제, 서울국제공연예술제, 현대무용 축제, 신춘단막극제, 젊은 연극제 등 다양한 국내외의 공연예술 축제와 연극, 무용, 뮤지컬 등이 연중 개최되고 있다. 세계적으로 유례가 드물 정도로 공연장이 밀집해 있고, 다양한 공연예술이 존재하는 대학로를 우리나라 공연예술의 메카로 불리며, 공연예술의 조류를 주도해 오고 있다. 따라서 대학로는 국내외의 제작자들에게도 공연예술의 마켓으로 창작과 유통지역으로 알려져 있다. 외국의 공연예술 축제나 대학로와 유사하게 공연장 ...
대학로는 서울연극제, 서울무용제, 서울국제공연예술제, 현대무용 축제, 신춘단막극제, 젊은 연극제 등 다양한 국내외의 공연예술 축제와 연극, 무용, 뮤지컬 등이 연중 개최되고 있다. 세계적으로 유례가 드물 정도로 공연장이 밀집해 있고, 다양한 공연예술이 존재하는 대학로를 우리나라 공연예술의 메카로 불리며, 공연예술의 조류를 주도해 오고 있다. 따라서 대학로는 국내외의 제작자들에게도 공연예술의 마켓으로 창작과 유통지역으로 알려져 있다. 외국의 공연예술 축제나 대학로와 유사하게 공연장 클러스터를 형성하고 있는 브로드웨이의 공연예술이 지역 경제에 미치는 파급효과는 연구되고 있으나 대학로의 경제적 유발효과에 대한 실증적 선행연구는 없다. 따라서 본 연구는 대학로 공연예술이 지역경제에 미치는 효과를 연구하여 공연예술정책 수립에 기여하게 하고자 한다. 연구방법은 산업연구원의 ‘문화예술의 경제적 효과분석과 활성화 방안(2006)’ 을 연구모델로 하여 산업연관분석(IO 분석)에 의한 직?간접의 경제적 파급효과를 분석하였으며, 향후 임상오 교수의 ‘예술의 가치평가분석’의 연구에서 시도한 CVM을 활용하여 대학로의 사회적, 문화적 가치 등 비시장적 가치를 분석하고자 한다. 경제적 파급효과 분석에 있어 선행된 실증연구가 없으므로 설문조사를 통해 대학로 공연장운영 실태와 관람객의 평균 소비지출액을 추정하고, 산업연관분석의 유발계수를 적용하여 대학로 지역의 경제적 간접파급 효과를 분석하였다. 분석결과 평균 소비지출액은 50,611원, 지출용도는 총 지출비용의 81.9%를 공연관람과 식사비용으로 지출한 것으로 분석되었다. 공연장 운영조사결과는 2009년 11월 현재 121개 공연장, 총 객석 수 19,667석, 평균 객석수 162석, 연간 총 관람객수는 3,241,860명으로 조사되었다. 경제적 파급효과 분석결과 직접파급효과는 2,210억 원, 간접파급효과는 생산유발효과 3,934억 원, 부가가치유발효과 1,967억 원 등 총 6,144억 원의 유발효과와 4,949명 의 취업유발효과가 있는 것으로 분석되었다. 본 연구는 대체계수 사용을 지양하고 실증조사와 분석을 통하여 경제적 직?간접의 파급효과를 연구함으로써 특정한 지역의 경제적 파급효과를 계량적으로 제시함으로써 향후 이 지역에 대한 공연예술정책 수립에 기여할 것이며, 여타의 예술축제 평가분석에 새로운 방법의 모델을 제시하였다. 또한 공연예술의 경제적 파급효과분석에 있어서 실증적 연구의 첫 사례라는 점, 실증연구에 의해 대학로 공연관람객의 평균 소비지출액을 도출한 점, 공연예술에 의해 유발되는 특정지역의 경제적 효과를 계량화 하였다는 점, 공연예술에 의한 파급효과분석이 활성화 될 수 있는 계기를 만들었다는 점, 공연예술정책이나 지역경제정책에 활용할 수 있는 최초의 실증적 분석과 산출액을 도출했다는 점 등은 유의미한 연구결과이다. 연구의 한계와 과제로는 공연장 운영비용, 작품제작비용의 실 지출액을 확보하여 보다 더 정밀한 연구가 필요하며, 이러한 경제적효과 연구가 일정기간을 간격으로 지속되어 대학로 현상의 변화추이를 분석하여 정책의 수립에 기여할 수 있도록 연구를 연속해야 한다. 또한 대학로 공연기획사의 특성, 예술단체의 작품제작과 운영비용 조달에 관한 연구, 취업유발효과의 내용을 구체적으로 분석하는 등 미시적 측면에서의 연구도 계속해야 하며, 공연예술의 사회적 가치, 문화적 가치 등 비 시장적 재화에 대한 가치평가를 연구를 향후 과제로 남긴다.
대학로는 서울연극제, 서울무용제, 서울국제공연예술제, 현대무용 축제, 신춘단막극제, 젊은 연극제 등 다양한 국내외의 공연예술 축제와 연극, 무용, 뮤지컬 등이 연중 개최되고 있다. 세계적으로 유례가 드물 정도로 공연장이 밀집해 있고, 다양한 공연예술이 존재하는 대학로를 우리나라 공연예술의 메카로 불리며, 공연예술의 조류를 주도해 오고 있다. 따라서 대학로는 국내외의 제작자들에게도 공연예술의 마켓으로 창작과 유통지역으로 알려져 있다. 외국의 공연예술 축제나 대학로와 유사하게 공연장 클러스터를 형성하고 있는 브로드웨이의 공연예술이 지역 경제에 미치는 파급효과는 연구되고 있으나 대학로의 경제적 유발효과에 대한 실증적 선행연구는 없다. 따라서 본 연구는 대학로 공연예술이 지역경제에 미치는 효과를 연구하여 공연예술정책 수립에 기여하게 하고자 한다. 연구방법은 산업연구원의 ‘문화예술의 경제적 효과분석과 활성화 방안(2006)’ 을 연구모델로 하여 산업연관분석(IO 분석)에 의한 직?간접의 경제적 파급효과를 분석하였으며, 향후 임상오 교수의 ‘예술의 가치평가분석’의 연구에서 시도한 CVM을 활용하여 대학로의 사회적, 문화적 가치 등 비시장적 가치를 분석하고자 한다. 경제적 파급효과 분석에 있어 선행된 실증연구가 없으므로 설문조사를 통해 대학로 공연장운영 실태와 관람객의 평균 소비지출액을 추정하고, 산업연관분석의 유발계수를 적용하여 대학로 지역의 경제적 간접파급 효과를 분석하였다. 분석결과 평균 소비지출액은 50,611원, 지출용도는 총 지출비용의 81.9%를 공연관람과 식사비용으로 지출한 것으로 분석되었다. 공연장 운영조사결과는 2009년 11월 현재 121개 공연장, 총 객석 수 19,667석, 평균 객석수 162석, 연간 총 관람객수는 3,241,860명으로 조사되었다. 경제적 파급효과 분석결과 직접파급효과는 2,210억 원, 간접파급효과는 생산유발효과 3,934억 원, 부가가치유발효과 1,967억 원 등 총 6,144억 원의 유발효과와 4,949명 의 취업유발효과가 있는 것으로 분석되었다. 본 연구는 대체계수 사용을 지양하고 실증조사와 분석을 통하여 경제적 직?간접의 파급효과를 연구함으로써 특정한 지역의 경제적 파급효과를 계량적으로 제시함으로써 향후 이 지역에 대한 공연예술정책 수립에 기여할 것이며, 여타의 예술축제 평가분석에 새로운 방법의 모델을 제시하였다. 또한 공연예술의 경제적 파급효과분석에 있어서 실증적 연구의 첫 사례라는 점, 실증연구에 의해 대학로 공연관람객의 평균 소비지출액을 도출한 점, 공연예술에 의해 유발되는 특정지역의 경제적 효과를 계량화 하였다는 점, 공연예술에 의한 파급효과분석이 활성화 될 수 있는 계기를 만들었다는 점, 공연예술정책이나 지역경제정책에 활용할 수 있는 최초의 실증적 분석과 산출액을 도출했다는 점 등은 유의미한 연구결과이다. 연구의 한계와 과제로는 공연장 운영비용, 작품제작비용의 실 지출액을 확보하여 보다 더 정밀한 연구가 필요하며, 이러한 경제적효과 연구가 일정기간을 간격으로 지속되어 대학로 현상의 변화추이를 분석하여 정책의 수립에 기여할 수 있도록 연구를 연속해야 한다. 또한 대학로 공연기획사의 특성, 예술단체의 작품제작과 운영비용 조달에 관한 연구, 취업유발효과의 내용을 구체적으로 분석하는 등 미시적 측면에서의 연구도 계속해야 하며, 공연예술의 사회적 가치, 문화적 가치 등 비 시장적 재화에 대한 가치평가를 연구를 향후 과제로 남긴다.
The performance places in Korea are concentrated in Daehangno, and domestic and foreign performances are held throughout the year, including dramas, dances, musicals, etc. Daehangno, known as the Mecca of Korean performance art, has led the trend of our performing arts. Thus, it has also been known ...
The performance places in Korea are concentrated in Daehangno, and domestic and foreign performances are held throughout the year, including dramas, dances, musicals, etc. Daehangno, known as the Mecca of Korean performance art, has led the trend of our performing arts. Thus, it has also been known to domestic and foreign producers as the market place of performing arts and as the area for the production and distribution of performing arts. The purpose of this thesis is to study the local economic impact of Daehangno's performing arts in order to contribute to making a better policy of performing arts. For this reason, this study analyzes the local economic impact directly and indirectly through input·output analysis with the model of 'Economic Analysis and Vitalization on Art and Culture (1996)' by the Institute of Industry Research. Since there were no preceding empirical studies, the actual running of Daehangno's performances and the average consumption of audiences must have been assumed with the survey. The local economic impact has been analyzed with the induction coefficient of input·output analysis. As a result of the analysis, the amount of consumption per capita is ₩50,611 on average. Among the gross consumption, 81.9% is spent on the admission fee and a meal. The survey on performance halls shows that at this moment there are 121 performance halls in Daehangno, which are usually furnished with 161 seats, and the gross annual spectators is 3,241,860 people. As a result of the analysis on economic impact, the direct economic impact is estimated at ₩221,000,000,000, the indirect impact of production induction is ₩393,400,000,000, and the induction impact for added value is ₩196,700,000,000. The whole induction impact will be ₩196,700,000,000 in total and the induction impact for employment is also estimated at 4,949 people, according to the survey. This study expects to help in making better policies for performing arts in that it will suggest the economic impact on this particular area with the measuring analysis and without the use of alternative figures, and it will suggest the direct and indirect economic impact through the empirical survey and analysis. The aims of the study are as follows: "To suggest a new approach, or model of evaluation, analysis of various art performances. To become the first case of empirical study on the economic impact of performing arts. To reach the amount of audience's average consumption. To measure the economic impact of a certain area causing performing arts. To motivate the impact analysis of performing arts. To make the first inductive analysis and output." One of the limits of this study is the difficulty in practically collecting the data involved in the operating costs of performance halls and the production costs of performances. To contribute to the development of art and the art policy, the study should be continued at large, analyzing Daehangno's phenomenon and how it changes. The study should be continued and should research the characteristics of performance agencies in Daehangno, how to raise the cost of production and operation for performing arts, the contents of the employment induction impact, etc. The analysis which applies the contingent valuation method (CVM) of unmarketable goods such as the social and also the cultural value of performing is left as a future task to be solved.
The performance places in Korea are concentrated in Daehangno, and domestic and foreign performances are held throughout the year, including dramas, dances, musicals, etc. Daehangno, known as the Mecca of Korean performance art, has led the trend of our performing arts. Thus, it has also been known to domestic and foreign producers as the market place of performing arts and as the area for the production and distribution of performing arts. The purpose of this thesis is to study the local economic impact of Daehangno's performing arts in order to contribute to making a better policy of performing arts. For this reason, this study analyzes the local economic impact directly and indirectly through input·output analysis with the model of 'Economic Analysis and Vitalization on Art and Culture (1996)' by the Institute of Industry Research. Since there were no preceding empirical studies, the actual running of Daehangno's performances and the average consumption of audiences must have been assumed with the survey. The local economic impact has been analyzed with the induction coefficient of input·output analysis. As a result of the analysis, the amount of consumption per capita is ₩50,611 on average. Among the gross consumption, 81.9% is spent on the admission fee and a meal. The survey on performance halls shows that at this moment there are 121 performance halls in Daehangno, which are usually furnished with 161 seats, and the gross annual spectators is 3,241,860 people. As a result of the analysis on economic impact, the direct economic impact is estimated at ₩221,000,000,000, the indirect impact of production induction is ₩393,400,000,000, and the induction impact for added value is ₩196,700,000,000. The whole induction impact will be ₩196,700,000,000 in total and the induction impact for employment is also estimated at 4,949 people, according to the survey. This study expects to help in making better policies for performing arts in that it will suggest the economic impact on this particular area with the measuring analysis and without the use of alternative figures, and it will suggest the direct and indirect economic impact through the empirical survey and analysis. The aims of the study are as follows: "To suggest a new approach, or model of evaluation, analysis of various art performances. To become the first case of empirical study on the economic impact of performing arts. To reach the amount of audience's average consumption. To measure the economic impact of a certain area causing performing arts. To motivate the impact analysis of performing arts. To make the first inductive analysis and output." One of the limits of this study is the difficulty in practically collecting the data involved in the operating costs of performance halls and the production costs of performances. To contribute to the development of art and the art policy, the study should be continued at large, analyzing Daehangno's phenomenon and how it changes. The study should be continued and should research the characteristics of performance agencies in Daehangno, how to raise the cost of production and operation for performing arts, the contents of the employment induction impact, etc. The analysis which applies the contingent valuation method (CVM) of unmarketable goods such as the social and also the cultural value of performing is left as a future task to be solved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.