본 연구는 대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 특성이 만족도 및 지속적 사용의도에 어떠한 영향을 미치는지 파악하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 연구방법으로 설문조사를 활용한 실증분석을 실시하였다. 실증분석에 앞서 선행연구 및 이론적 고찰을 통해 대학로 공연과 공연 온라인 마케팅, 온라인 마케팅 커뮤니케이션 채널 사례, 그리고 대학로 공연현황을 중심으로 살펴보았고 이를 통해 수집된 측정항목을 바탕으로 연구가설 검증을 위해 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 이용자 450명을 대상으로 2일간 온라인으로 진행하였으며, 이 중 유효표본 401부를 실증분석에 사용하여 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 연구설계를 통해 도출한 ‘대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 특성은 만족도 및 지속적 사용의도에 긍정적인 영향을 미칠 것이다’와 ‘대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 만족도는 지속적 사용의도에 긍정적인 영향을 미칠 것이다’는 가설 모두 실증분석을 통해 검증한 결과 채택되었다. 둘째, 대학로 공연 관람실태에 대해 분석한 결과 가장 선호하는 장르는 연극이며, 공연 내용은 일상적인 소재를 개인적인 취향에 따라 선택하는 것으로 나타났다. 대학로 공연 관람동반자는 대체적으로 친구와 동료였으며, 티켓 구입방법은 대다수 인터넷예매를 하는 것으로 나타났다. 셋째, ...
본 연구는 대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 특성이 만족도 및 지속적 사용의도에 어떠한 영향을 미치는지 파악하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 연구방법으로 설문조사를 활용한 실증분석을 실시하였다. 실증분석에 앞서 선행연구 및 이론적 고찰을 통해 대학로 공연과 공연 온라인 마케팅, 온라인 마케팅 커뮤니케이션 채널 사례, 그리고 대학로 공연현황을 중심으로 살펴보았고 이를 통해 수집된 측정항목을 바탕으로 연구가설 검증을 위해 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 이용자 450명을 대상으로 2일간 온라인으로 진행하였으며, 이 중 유효표본 401부를 실증분석에 사용하여 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 연구설계를 통해 도출한 ‘대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 특성은 만족도 및 지속적 사용의도에 긍정적인 영향을 미칠 것이다’와 ‘대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 만족도는 지속적 사용의도에 긍정적인 영향을 미칠 것이다’는 가설 모두 실증분석을 통해 검증한 결과 채택되었다. 둘째, 대학로 공연 관람실태에 대해 분석한 결과 가장 선호하는 장르는 연극이며, 공연 내용은 일상적인 소재를 개인적인 취향에 따라 선택하는 것으로 나타났다. 대학로 공연 관람동반자는 대체적으로 친구와 동료였으며, 티켓 구입방법은 대다수 인터넷예매를 하는 것으로 나타났다. 셋째, 소셜미디어 이용실태에 대해 분석한 결과 일반적으로 가장 선호하는 온라인 마케팅 채널은 인스타그램(Instagram)이었으나, 대학로 공연의 온라인 마케팅 채널에서는 페이스북(facebook)을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 넷째, 대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 특성의 하위요인별 상호작용성, 관계성은 만족도와 지속적 사용의도에 긍정적인 영향을 미치며, 또한 대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 만족도는 지속적 사용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 소극장 중심의 공연 밀집 지역인 대학로의 공연을 살펴보고 상대적으로 조직과 비용이 부족한 대학로 극단 및 제작사에 온라인 마케팅전략 수립을 위한 유용한 정보를 제공하는데 의의가 있다. 향후 국내 공연의 메카인 대학로 공연과 마케팅에 대한 폭넓은 연구가 지속적으로 이어지기를 기대해 본다.
본 연구는 대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 특성이 만족도 및 지속적 사용의도에 어떠한 영향을 미치는지 파악하는데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 연구방법으로 설문조사를 활용한 실증분석을 실시하였다. 실증분석에 앞서 선행연구 및 이론적 고찰을 통해 대학로 공연과 공연 온라인 마케팅, 온라인 마케팅 커뮤니케이션 채널 사례, 그리고 대학로 공연현황을 중심으로 살펴보았고 이를 통해 수집된 측정항목을 바탕으로 연구가설 검증을 위해 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 이용자 450명을 대상으로 2일간 온라인으로 진행하였으며, 이 중 유효표본 401부를 실증분석에 사용하여 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 연구설계를 통해 도출한 ‘대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 특성은 만족도 및 지속적 사용의도에 긍정적인 영향을 미칠 것이다’와 ‘대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 만족도는 지속적 사용의도에 긍정적인 영향을 미칠 것이다’는 가설 모두 실증분석을 통해 검증한 결과 채택되었다. 둘째, 대학로 공연 관람실태에 대해 분석한 결과 가장 선호하는 장르는 연극이며, 공연 내용은 일상적인 소재를 개인적인 취향에 따라 선택하는 것으로 나타났다. 대학로 공연 관람동반자는 대체적으로 친구와 동료였으며, 티켓 구입방법은 대다수 인터넷예매를 하는 것으로 나타났다. 셋째, 소셜미디어 이용실태에 대해 분석한 결과 일반적으로 가장 선호하는 온라인 마케팅 채널은 인스타그램(Instagram)이었으나, 대학로 공연의 온라인 마케팅 채널에서는 페이스북(facebook)을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 넷째, 대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 특성의 하위요인별 상호작용성, 관계성은 만족도와 지속적 사용의도에 긍정적인 영향을 미치며, 또한 대학로 공연의 온라인 마케팅 채널 만족도는 지속적 사용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 소극장 중심의 공연 밀집 지역인 대학로의 공연을 살펴보고 상대적으로 조직과 비용이 부족한 대학로 극단 및 제작사에 온라인 마케팅전략 수립을 위한 유용한 정보를 제공하는데 의의가 있다. 향후 국내 공연의 메카인 대학로 공연과 마케팅에 대한 폭넓은 연구가 지속적으로 이어지기를 기대해 본다.
The purpose of this study is to understand how the characteristics of online marketing channels affect consumers' satisfaction and continued use of Daehangno performances. To achieve these research objectives, an empirical analysis using a survey was conducted as a research method. Prior to the empi...
The purpose of this study is to understand how the characteristics of online marketing channels affect consumers' satisfaction and continued use of Daehangno performances. To achieve these research objectives, an empirical analysis using a survey was conducted as a research method. Prior to the empirical analysis, the research and theoretical considerations focused on Daehangno performance, online marketing, online marketing communication channel cases, and Daehangno performance status, and the survey was conducted to verify the research theory based on the measurements collected. The survey was conducted online for two days on 450 users of the Daehangno performance online marketing channel, of which 401 copies of the effective sample were used for empirical analysis to produce the following findings. First, both the hypothesis that 'the characteristics of the performance online marketing channel of Daehangno will have a positive effect on satisfaction and continuous use' and 'the satisfaction of the online marketing channel of Daehangno will have a positive effect on the continuous use' were validated by empirical analysis. Second, an analysis of the viewing status of the Daehangno performance showed that the most preferred genre is theatre, and the contents of the performance preferred by users are everyday materials and choose according to their personal preferences. Most of the people who attended the concert in Daehangno were friends and colleagues, and most of the tickets were bought online. Third, an analysis of social media usage showed that the most preferred online marketing channel was Instagram, but Facebook was the most preferred online marketing channel for Daehangno performance. Fourth, the sub-factorial interaction and relationship of the characteristics of the Daehangno performance online marketing channel have a positive effect on satisfaction and continuous use, and the satisfaction of the Daehangno performance online marketing channel has a positive effect on continuous use. This study is meaningful in looking at the status of performances in Daehangno, a small theater-oriented performance-intensive area, and providing useful information to Daehangno theater companies and production companies that are relatively lacking in organization and cost. It is hoped that extensive research on performances and marketing in Daehangno, the mecca of domestic performances, will continue in the future.
The purpose of this study is to understand how the characteristics of online marketing channels affect consumers' satisfaction and continued use of Daehangno performances. To achieve these research objectives, an empirical analysis using a survey was conducted as a research method. Prior to the empirical analysis, the research and theoretical considerations focused on Daehangno performance, online marketing, online marketing communication channel cases, and Daehangno performance status, and the survey was conducted to verify the research theory based on the measurements collected. The survey was conducted online for two days on 450 users of the Daehangno performance online marketing channel, of which 401 copies of the effective sample were used for empirical analysis to produce the following findings. First, both the hypothesis that 'the characteristics of the performance online marketing channel of Daehangno will have a positive effect on satisfaction and continuous use' and 'the satisfaction of the online marketing channel of Daehangno will have a positive effect on the continuous use' were validated by empirical analysis. Second, an analysis of the viewing status of the Daehangno performance showed that the most preferred genre is theatre, and the contents of the performance preferred by users are everyday materials and choose according to their personal preferences. Most of the people who attended the concert in Daehangno were friends and colleagues, and most of the tickets were bought online. Third, an analysis of social media usage showed that the most preferred online marketing channel was Instagram, but Facebook was the most preferred online marketing channel for Daehangno performance. Fourth, the sub-factorial interaction and relationship of the characteristics of the Daehangno performance online marketing channel have a positive effect on satisfaction and continuous use, and the satisfaction of the Daehangno performance online marketing channel has a positive effect on continuous use. This study is meaningful in looking at the status of performances in Daehangno, a small theater-oriented performance-intensive area, and providing useful information to Daehangno theater companies and production companies that are relatively lacking in organization and cost. It is hoped that extensive research on performances and marketing in Daehangno, the mecca of domestic performances, will continue in the future.
주제어
#대학로 대학로 공연 온라인 마케팅 만족도 분석 Daehangno Daehangno performances online marketing Analysis of Satisfaction
학위논문 정보
저자
노희순
학위수여기관
중앙대학교 예술대학원
학위구분
국내석사
학과
예술경영학과 문화콘텐츠전공
지도교수
권병웅
발행연도
2021
총페이지
vi, 80 p.
키워드
대학로 대학로 공연 온라인 마케팅 만족도 분석 Daehangno Daehangno performances online marketing Analysis of Satisfaction
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