본 연구는 어머니의 양육태도와 유아의 자아개념 간의 관계를 알아보는데 그 목적을 두고 있다. 이를 위하여 어머니의 배경변인을 교육수준, 연령, 직업유무로 구분하고 양육태도는 애정적, 거부적, 자율적, 통제적 태도와 자아개념은 학문적, 비학문적, 일반적 자아개념으로 구분하여, 각 변인간의 상관관계를 살펴보았다. 그리고 배경변인과 양육태도에 따라 유아의 자아개념에 차이가 있는지, 배경변인 중 유아의 자아개념 형성에 가장 영향을 미치는 변인은 무엇인지 확인하였다. 본 연구에서는 경기도 김포시에 위치한 4곳의 어린이집에 다니는 만 4세와 만 5세 유아 106명과 그들의 어머니를 연구대상으로 하였다. 통계처리는 SSPS 14.0 프로그램을 사용하여 ...
본 연구는 어머니의 양육태도와 유아의 자아개념 간의 관계를 알아보는데 그 목적을 두고 있다. 이를 위하여 어머니의 배경변인을 교육수준, 연령, 직업유무로 구분하고 양육태도는 애정적, 거부적, 자율적, 통제적 태도와 자아개념은 학문적, 비학문적, 일반적 자아개념으로 구분하여, 각 변인간의 상관관계를 살펴보았다. 그리고 배경변인과 양육태도에 따라 유아의 자아개념에 차이가 있는지, 배경변인 중 유아의 자아개념 형성에 가장 영향을 미치는 변인은 무엇인지 확인하였다. 본 연구에서는 경기도 김포시에 위치한 4곳의 어린이집에 다니는 만 4세와 만 5세 유아 106명과 그들의 어머니를 연구대상으로 하였다. 통계처리는 SSPS 14.0 프로그램을 사용하여 평균, 표준편차를 산출하고, 어머니의 배경변인에 따른 차이를 알아보기 위해서 일원분산분석(One-way ANOVA)과 t-test를 실시하고, Pearson의 상관계수(r)를 산출하였다. 이러한 연구과정을 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 어머니의 양육태도와 유아의 자아개념과의 관계에서 어머니의 애정적 양육태도일 경우 학문적, 비학문적 자아개념이 높게 나타났으며, 자율적 양육태도 일 경우에는 일반적 자아개념이 높게 나타났다. 통계적으로도 비학문적 자아개념, 학문적 자아개념. 일반적 자아개념에서 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 어머니의 양육태도와 유아의 자아개념 간의 관계에서 애정적 양육태도는 학문적 자아개념, 자율적 양육태도는 비학문적 자아개념, 학문적 자아개념, 일반적 자아개념과 정적 상관을 보였으나, 거부적 양육태도는 일반적 자아개념과 부적 상관을 보였다. 셋째, 유아의 자아개념 형성에 어머니의 배경변인 중 연령에 따라서는 유의미한 차이를 보였으나, 교육수준과 직업유무에 따라서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이상과 같이 어머니의 양육태도와 배경변인에 따라 유아의 자아개념에는 부분적으로 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 어머니의 양육태도에 따른 유아의 자아개념에 대한 연구가 지속적으로 이루어짐으로써 어머니의 바람직한 양육방식에 대한 부모상담 및 교육을 통해 유아가 긍정적 자아개념을 형성 할 수 있도록 해야 할 것이다.
본 연구는 어머니의 양육태도와 유아의 자아개념 간의 관계를 알아보는데 그 목적을 두고 있다. 이를 위하여 어머니의 배경변인을 교육수준, 연령, 직업유무로 구분하고 양육태도는 애정적, 거부적, 자율적, 통제적 태도와 자아개념은 학문적, 비학문적, 일반적 자아개념으로 구분하여, 각 변인간의 상관관계를 살펴보았다. 그리고 배경변인과 양육태도에 따라 유아의 자아개념에 차이가 있는지, 배경변인 중 유아의 자아개념 형성에 가장 영향을 미치는 변인은 무엇인지 확인하였다. 본 연구에서는 경기도 김포시에 위치한 4곳의 어린이집에 다니는 만 4세와 만 5세 유아 106명과 그들의 어머니를 연구대상으로 하였다. 통계처리는 SSPS 14.0 프로그램을 사용하여 평균, 표준편차를 산출하고, 어머니의 배경변인에 따른 차이를 알아보기 위해서 일원분산분석(One-way ANOVA)과 t-test를 실시하고, Pearson의 상관계수(r)를 산출하였다. 이러한 연구과정을 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 어머니의 양육태도와 유아의 자아개념과의 관계에서 어머니의 애정적 양육태도일 경우 학문적, 비학문적 자아개념이 높게 나타났으며, 자율적 양육태도 일 경우에는 일반적 자아개념이 높게 나타났다. 통계적으로도 비학문적 자아개념, 학문적 자아개념. 일반적 자아개념에서 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 어머니의 양육태도와 유아의 자아개념 간의 관계에서 애정적 양육태도는 학문적 자아개념, 자율적 양육태도는 비학문적 자아개념, 학문적 자아개념, 일반적 자아개념과 정적 상관을 보였으나, 거부적 양육태도는 일반적 자아개념과 부적 상관을 보였다. 셋째, 유아의 자아개념 형성에 어머니의 배경변인 중 연령에 따라서는 유의미한 차이를 보였으나, 교육수준과 직업유무에 따라서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이상과 같이 어머니의 양육태도와 배경변인에 따라 유아의 자아개념에는 부분적으로 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 어머니의 양육태도에 따른 유아의 자아개념에 대한 연구가 지속적으로 이루어짐으로써 어머니의 바람직한 양육방식에 대한 부모상담 및 교육을 통해 유아가 긍정적 자아개념을 형성 할 수 있도록 해야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the relationship between maternal child rearing attitudes and young children's self-perception. For this, maternal background variables were classified into academic career, age and employment. Child rearing attitudes were classified into affective attitude, ...
The purpose of this study was to examine the relationship between maternal child rearing attitudes and young children's self-perception. For this, maternal background variables were classified into academic career, age and employment. Child rearing attitudes were classified into affective attitude, rejective attitude, self-regulatory attitude and controlling attitude. Self-perception was classified into academic self-perception, non-academic self-perception and general self- perception. And then the correlations among above variables were examined. In addition, the influence of background variables and child rearing attitudes upon young children's self-perception was examined, together with the examination of most influential background variable upon the formation of young children's self-perception. Study subjects were 106 4- and 5-year-old children who were attending in for nurseries in Kimpo City, Gyeonggi-Do and their mothers. Collected data we analyzed using spss Wim 14.0 and processed disaiptive stat's tics. In order to identify the influence of maternal background variables, such analytic techniques as one-way ANOVA, t-test and Pearson's correlation coefficient (r) were used. Study findings were as follows: First, as for the relationship between maternal child rearing attitudes and young children's self-perception, when a maternal child rearing attitude was affective, young children's academic and non-academic self-perception were higher. When it was a self- regulatory attitude, general self-perception was higher. There was a statistically significant difference in non-academic self-perception, academic self-perception and general self-perception. Second, as for the relationship between maternal child rearing attitudes and young children's self-perception, an affective child rearing attitude had a positive relation with academic self-perception and a self-regulatory attitude had also positive relation with non-academic self-perception, academic self-perception and general self-perception, but a rejective attitude had a negative relation with general self-perception. Third, maternal background of age had a significant influence upon the formation of young children's self-perception, but maternal backgrounds of academic career and employment had no significant influence upon the formation of young children's self-perception. In conclusion, maternal child rearing attitudes and background variables have a partial influence upon young children's self- perception. Therefore, by continuously carrying out studies on the influence of maternal child rearing attitudes upon young children's self-perception and providing parents the opportunity of consultation and education for the desirable maternal child rearing techniques, young children must form positive self-perception.
The purpose of this study was to examine the relationship between maternal child rearing attitudes and young children's self-perception. For this, maternal background variables were classified into academic career, age and employment. Child rearing attitudes were classified into affective attitude, rejective attitude, self-regulatory attitude and controlling attitude. Self-perception was classified into academic self-perception, non-academic self-perception and general self- perception. And then the correlations among above variables were examined. In addition, the influence of background variables and child rearing attitudes upon young children's self-perception was examined, together with the examination of most influential background variable upon the formation of young children's self-perception. Study subjects were 106 4- and 5-year-old children who were attending in for nurseries in Kimpo City, Gyeonggi-Do and their mothers. Collected data we analyzed using spss Wim 14.0 and processed disaiptive stat's tics. In order to identify the influence of maternal background variables, such analytic techniques as one-way ANOVA, t-test and Pearson's correlation coefficient (r) were used. Study findings were as follows: First, as for the relationship between maternal child rearing attitudes and young children's self-perception, when a maternal child rearing attitude was affective, young children's academic and non-academic self-perception were higher. When it was a self- regulatory attitude, general self-perception was higher. There was a statistically significant difference in non-academic self-perception, academic self-perception and general self-perception. Second, as for the relationship between maternal child rearing attitudes and young children's self-perception, an affective child rearing attitude had a positive relation with academic self-perception and a self-regulatory attitude had also positive relation with non-academic self-perception, academic self-perception and general self-perception, but a rejective attitude had a negative relation with general self-perception. Third, maternal background of age had a significant influence upon the formation of young children's self-perception, but maternal backgrounds of academic career and employment had no significant influence upon the formation of young children's self-perception. In conclusion, maternal child rearing attitudes and background variables have a partial influence upon young children's self- perception. Therefore, by continuously carrying out studies on the influence of maternal child rearing attitudes upon young children's self-perception and providing parents the opportunity of consultation and education for the desirable maternal child rearing techniques, young children must form positive self-perception.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.