국문초록 프로젝트 접근법을 통한 경제교육이 유아 경제기본개념에 미치는 영향 유아교육전공 신 정 옥 지 도 교 수 이 경 화 장기적인 경제 침체로 인해 유아들의 경제교육에 대한 관심이 높아지고 있으며 중요하게 여겨지고 있다. 따라서 본 연구는 경제 프로젝트 접근법을 통해 변화하는 유아의 경제기본개념에 미치는 영향 대해 알아보고 이를 토대로 유아의 발달 수준에 적합한 경제교육 프로그램을 계획하고 교육현장에서 활용할 수 있도록 기초 자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. ⒈. 프로젝트 접근법을 통한 경제교육은 유아의 경제기본개념에 영향을 미치는가? ⒉ 프로젝트 접근법을 통한 경제교육은 유아의 경제개념변인(희소성과 선택에 따른 기회비용, 소비, 상품과 서비스, 화폐, 직업과 일, 가격과 교환, 시장)에 영향을 미칠 것인가? ⒊ 프로젝트 접근법을 통한 경제교육이 실시되는 동안 실험집단 유아들의 행동에 어떤 변화가 나타났는가? 본 연구의 대상은 경기도 부천시에 위치한 H 유치원의 만 5세 30명으로 실험집단(15명)과 통제집단(15명)을 구성하였다. 실험집단과 통제집단의 연령과 성별은 차이가 없도록 선발하였으며 경제기본개념에 대한 사전검사를 실시한 결과 실험집단과 통제집단간의 차이가 통계적으로 유의미하게 차이가 나타나지 않아(p>.05) 집단 간 동질성을 확보하였다. 실험 대상 유아들은 9월 21일부터 10월 16일까지 4주 동안 총 12회의 프로젝트 접근법을 통한 경제교육 프로그램에 참여하였다. 통제집단은 기간 동안 교육부가 지정한 '유치원 교육 활동지도 자료집'에서 유치원 생활주제와 관련하여 활동을 실시하였다. 주제는 '우리나라'와 '세계 여러 나라'이며 경제와 관련한 활동들을 실시하지 않았다. 실험을 마친 후 통계처리는 ...
국문초록 프로젝트 접근법을 통한 경제교육이 유아 경제기본개념에 미치는 영향 유아교육전공 신 정 옥 지 도 교 수 이 경 화 장기적인 경제 침체로 인해 유아들의 경제교육에 대한 관심이 높아지고 있으며 중요하게 여겨지고 있다. 따라서 본 연구는 경제 프로젝트 접근법을 통해 변화하는 유아의 경제기본개념에 미치는 영향 대해 알아보고 이를 토대로 유아의 발달 수준에 적합한 경제교육 프로그램을 계획하고 교육현장에서 활용할 수 있도록 기초 자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. ⒈. 프로젝트 접근법을 통한 경제교육은 유아의 경제기본개념에 영향을 미치는가? ⒉ 프로젝트 접근법을 통한 경제교육은 유아의 경제개념변인(희소성과 선택에 따른 기회비용, 소비, 상품과 서비스, 화폐, 직업과 일, 가격과 교환, 시장)에 영향을 미칠 것인가? ⒊ 프로젝트 접근법을 통한 경제교육이 실시되는 동안 실험집단 유아들의 행동에 어떤 변화가 나타났는가? 본 연구의 대상은 경기도 부천시에 위치한 H 유치원의 만 5세 30명으로 실험집단(15명)과 통제집단(15명)을 구성하였다. 실험집단과 통제집단의 연령과 성별은 차이가 없도록 선발하였으며 경제기본개념에 대한 사전검사를 실시한 결과 실험집단과 통제집단간의 차이가 통계적으로 유의미하게 차이가 나타나지 않아(p>.05) 집단 간 동질성을 확보하였다. 실험 대상 유아들은 9월 21일부터 10월 16일까지 4주 동안 총 12회의 프로젝트 접근법을 통한 경제교육 프로그램에 참여하였다. 통제집단은 기간 동안 교육부가 지정한 '유치원 교육 활동지도 자료집'에서 유치원 생활주제와 관련하여 활동을 실시하였다. 주제는 '우리나라'와 '세계 여러 나라'이며 경제와 관련한 활동들을 실시하지 않았다. 실험을 마친 후 통계처리는 SPSSWIN 14.0을 이용하고 두 집단 간의 차이검증을 위하여 t-test를 실시하여 비교 분석하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 프로젝트 접근법을 통한 경제교육 프로그램을 실시한 실험집단과 통제 집단 간에 경제기본개념에 있어서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 경제프로젝트 활동이 유아의 경제기본개념을 증진시키는데 효과가 있음을 의미한다. 둘째, 프로젝트 접근법을 통한 경제교육 프로그램을 실시한 실험집단과 통제 집단 간에 유아의 하위요인별 경제개념변인 중에 희소성과 선택에 따른 기회비용, 소비, 화폐, 가격과 교환, 시장에 있어서 유의미하게 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 상품과 서비스, 직업과 일에서는 점수의 차이가 나타나지 않았다. 이는 경제프로젝트 활동이 유아의 경제개념변인 중에 희소성과 선택에 따른 기회비용, 소비, 화폐, 가격과 교환, 시장에 대한 개념을 증진시키는데 효과가 있고 상품과 서비스, 직업과 일에 대한 개념발달에는 효과가 없음을 의미한다.셋째, 프로젝트 접근법을 통해 경제교육을 실시하는 동안 실험집단의 유아들은 처음에는 경제에 대해 어렵게 생각하였으나 활동을 진행하는 과정에서 경제와 돈, 시장, 은행 등에 대해 높은 관심을 가졌으며 특히 시장놀이, 은행놀이와 같은 역할 놀이에 대해 적극적으로 참여하는 모습을 보였다. 결론적으로 프로젝트 접근법을 통한 경제교육활동은 유아들의 경제기본개념과 하위요인별 경제개념변인 중의 일부인 희소성과 선택에 따른 기회비용, 소비, 화폐, 가격과 교환, 시장에서 통계적으로 유의미하게 증진되었으므로 경제교육에 효과적인 교수방법이 될 수 있다고 본다.
국문초록 프로젝트 접근법을 통한 경제교육이 유아 경제기본개념에 미치는 영향 유아교육전공 신 정 옥 지 도 교 수 이 경 화 장기적인 경제 침체로 인해 유아들의 경제교육에 대한 관심이 높아지고 있으며 중요하게 여겨지고 있다. 따라서 본 연구는 경제 프로젝트 접근법을 통해 변화하는 유아의 경제기본개념에 미치는 영향 대해 알아보고 이를 토대로 유아의 발달 수준에 적합한 경제교육 프로그램을 계획하고 교육현장에서 활용할 수 있도록 기초 자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. ⒈. 프로젝트 접근법을 통한 경제교육은 유아의 경제기본개념에 영향을 미치는가? ⒉ 프로젝트 접근법을 통한 경제교육은 유아의 경제개념변인(희소성과 선택에 따른 기회비용, 소비, 상품과 서비스, 화폐, 직업과 일, 가격과 교환, 시장)에 영향을 미칠 것인가? ⒊ 프로젝트 접근법을 통한 경제교육이 실시되는 동안 실험집단 유아들의 행동에 어떤 변화가 나타났는가? 본 연구의 대상은 경기도 부천시에 위치한 H 유치원의 만 5세 30명으로 실험집단(15명)과 통제집단(15명)을 구성하였다. 실험집단과 통제집단의 연령과 성별은 차이가 없도록 선발하였으며 경제기본개념에 대한 사전검사를 실시한 결과 실험집단과 통제집단간의 차이가 통계적으로 유의미하게 차이가 나타나지 않아(p>.05) 집단 간 동질성을 확보하였다. 실험 대상 유아들은 9월 21일부터 10월 16일까지 4주 동안 총 12회의 프로젝트 접근법을 통한 경제교육 프로그램에 참여하였다. 통제집단은 기간 동안 교육부가 지정한 '유치원 교육 활동지도 자료집'에서 유치원 생활주제와 관련하여 활동을 실시하였다. 주제는 '우리나라'와 '세계 여러 나라'이며 경제와 관련한 활동들을 실시하지 않았다. 실험을 마친 후 통계처리는 SPSS WIN 14.0을 이용하고 두 집단 간의 차이검증을 위하여 t-test를 실시하여 비교 분석하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 프로젝트 접근법을 통한 경제교육 프로그램을 실시한 실험집단과 통제 집단 간에 경제기본개념에 있어서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 경제프로젝트 활동이 유아의 경제기본개념을 증진시키는데 효과가 있음을 의미한다. 둘째, 프로젝트 접근법을 통한 경제교육 프로그램을 실시한 실험집단과 통제 집단 간에 유아의 하위요인별 경제개념변인 중에 희소성과 선택에 따른 기회비용, 소비, 화폐, 가격과 교환, 시장에 있어서 유의미하게 차이가 있는 것으로 나타났다. 그러나 상품과 서비스, 직업과 일에서는 점수의 차이가 나타나지 않았다. 이는 경제프로젝트 활동이 유아의 경제개념변인 중에 희소성과 선택에 따른 기회비용, 소비, 화폐, 가격과 교환, 시장에 대한 개념을 증진시키는데 효과가 있고 상품과 서비스, 직업과 일에 대한 개념발달에는 효과가 없음을 의미한다.셋째, 프로젝트 접근법을 통해 경제교육을 실시하는 동안 실험집단의 유아들은 처음에는 경제에 대해 어렵게 생각하였으나 활동을 진행하는 과정에서 경제와 돈, 시장, 은행 등에 대해 높은 관심을 가졌으며 특히 시장놀이, 은행놀이와 같은 역할 놀이에 대해 적극적으로 참여하는 모습을 보였다. 결론적으로 프로젝트 접근법을 통한 경제교육활동은 유아들의 경제기본개념과 하위요인별 경제개념변인 중의 일부인 희소성과 선택에 따른 기회비용, 소비, 화폐, 가격과 교환, 시장에서 통계적으로 유의미하게 증진되었으므로 경제교육에 효과적인 교수방법이 될 수 있다고 본다.
Abstract The Effects of Project about Economic Education on Children's Basic Economic Concept Shin, Jung-Ok Major in Early Children Education Graduate School of Education Soongsil University Supervised by Professor. Lee, Kyung-Hwa The purpose of this study was to identify the effects of project abou...
Abstract The Effects of Project about Economic Education on Children's Basic Economic Concept Shin, Jung-Ok Major in Early Children Education Graduate School of Education Soongsil University Supervised by Professor. Lee, Kyung-Hwa The purpose of this study was to identify the effects of project about economic education on children's basic economic concept. For the purpose of these, 3 research problems were established as follow; ⒈. Did education about economics through project access method have an influence on children's economic basic concepts? ⒉ Did education about economics through project access method have an effect on economic concept factors per children's subordinate factors (opportunity cost according to scarcity and selection, consumption, commodity and service, money, jobs and work, price and exchange, market)? ⒊ What kind of change in behavior of the experiment group children was observed in the course of carrying out education about economics through project access method? The participants of research were randomly selected from 5-aged 30 children of H kindergarten located in Bucheon City, Gyeonggi-do and each 15 of them were arranged into experiment group and control group. The children in the experiment group and the control group were similar in age and sex. As a result of pre-test about economic basic concepts, there was no significant difference in statistics between a experiment group and a control group. The children joining the test have participated in education programs about economics through project access method 12 times in total for four weeks beginning from September 21 through October 16. A control group carried out such activities as were related to living themes related to a kindergarten that came from 'Activities Instruction Guidebook about Kindergarten Education' designated by the Ministry of Education. The topic was about 'our nation' and 'other countries in the world', but no activities were done in relation to economics. After completing the test, the statistical data was processed using SPSS WIN 14.0 and t-test was made to verify such group-to-group difference by comparing and analyzing each other. The results of this study are as follows; First of all, it proved that there was significant difference in economic basic concepts between the experiment group and the control group after carrying out education programs about economics through project access method. It meant that economic project activities could positively improve children's economic basic concepts. Second, it proved that there was significant difference in opportunity cost according to scarcity and selection, consumption, money, price and exchange, market out of economic concept factors per children's subordinate factors between the experiment group and the control group after carrying out education programs about economics through project access method. But, there wasn't much difference in the scores of commodity and service, jobs and work. This meant that economic project activities were effective to positively improving concepts about opportunity cost according to scarcity and selection, consumption, money, price and exchange, market out of children's economic concept factors, but they did not positively influence development of concepts about commodity and service, jobs and work. Third, the children in the experiment group thought of economics as tough job at first in the course of experiencing the project access method education about economics, but they started to pay great attention to economics and money, market, bank, etc while going forward to playing activities. In particular, they seemed to actively participate in role plays such as the market play, bank play, etc. In addition, they came to use economic words and do economic activities more frequently than before even when they did not do the activities. In conclusion, it was notable that education activities about economics through project access method created statistically significant improvement in opportunity cost according to scarcity and selection, consumption, money, price and exchange, market which were parts of economic concept factors per economic basic concepts and subordinate factors for children and could be an effective teaching method for education about economics.
Abstract The Effects of Project about Economic Education on Children's Basic Economic Concept Shin, Jung-Ok Major in Early Children Education Graduate School of Education Soongsil University Supervised by Professor. Lee, Kyung-Hwa The purpose of this study was to identify the effects of project about economic education on children's basic economic concept. For the purpose of these, 3 research problems were established as follow; ⒈. Did education about economics through project access method have an influence on children's economic basic concepts? ⒉ Did education about economics through project access method have an effect on economic concept factors per children's subordinate factors (opportunity cost according to scarcity and selection, consumption, commodity and service, money, jobs and work, price and exchange, market)? ⒊ What kind of change in behavior of the experiment group children was observed in the course of carrying out education about economics through project access method? The participants of research were randomly selected from 5-aged 30 children of H kindergarten located in Bucheon City, Gyeonggi-do and each 15 of them were arranged into experiment group and control group. The children in the experiment group and the control group were similar in age and sex. As a result of pre-test about economic basic concepts, there was no significant difference in statistics between a experiment group and a control group. The children joining the test have participated in education programs about economics through project access method 12 times in total for four weeks beginning from September 21 through October 16. A control group carried out such activities as were related to living themes related to a kindergarten that came from 'Activities Instruction Guidebook about Kindergarten Education' designated by the Ministry of Education. The topic was about 'our nation' and 'other countries in the world', but no activities were done in relation to economics. After completing the test, the statistical data was processed using SPSS WIN 14.0 and t-test was made to verify such group-to-group difference by comparing and analyzing each other. The results of this study are as follows; First of all, it proved that there was significant difference in economic basic concepts between the experiment group and the control group after carrying out education programs about economics through project access method. It meant that economic project activities could positively improve children's economic basic concepts. Second, it proved that there was significant difference in opportunity cost according to scarcity and selection, consumption, money, price and exchange, market out of economic concept factors per children's subordinate factors between the experiment group and the control group after carrying out education programs about economics through project access method. But, there wasn't much difference in the scores of commodity and service, jobs and work. This meant that economic project activities were effective to positively improving concepts about opportunity cost according to scarcity and selection, consumption, money, price and exchange, market out of children's economic concept factors, but they did not positively influence development of concepts about commodity and service, jobs and work. Third, the children in the experiment group thought of economics as tough job at first in the course of experiencing the project access method education about economics, but they started to pay great attention to economics and money, market, bank, etc while going forward to playing activities. In particular, they seemed to actively participate in role plays such as the market play, bank play, etc. In addition, they came to use economic words and do economic activities more frequently than before even when they did not do the activities. In conclusion, it was notable that education activities about economics through project access method created statistically significant improvement in opportunity cost according to scarcity and selection, consumption, money, price and exchange, market which were parts of economic concept factors per economic basic concepts and subordinate factors for children and could be an effective teaching method for education about economics.
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