[학위논문]유아의 경제교육을 통한 아나바다 경제활동 및 구매행동에 관한 연구 (A) study on the effects of children's economy education to ANABADA economic activities and purchasing behaviors원문보기
본 연구는 교육프로젝트를 통해 유아에 대한 경제개념교육과 구매행동교육이 건전한 유아소비자로서의 습관형성과 확립에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하고 이에 영향력을 미치는 변수들의 영향력을 규명하고자 수행되었다. 이를 위해 경제교육의 실질적 효과를 높이고자 아나바다 활동을 중심으로 교육프로젝트가 진행되었으며, 프로젝트 진행과정 동안 유아의 경제관 및 구매행동의 변화에 대한 학부모와 교사의 관점에서 실증적 연구가 이루어졌다. 연구결과, 경제교육내용(희소성, 화폐가치와 교환, 기회비용, 재화와 서비스, 보충과 대안)과 아나바다 경제활동은 학부모와 교사에게 있어 교육전후 차이가 나타나는 부분도 있었고, 차이를 보이지 않는 부분도 있었다. 하지만, 일반적으로는 교육전보다 교육 후에 학부모와 교사에게서 차이가 나타나는 부분이 많은 것으로 분석되어 경제활동 교육의 효과가 높음이 확인되었다. 또한 교육 전 후에 따른 아나바다 경제활동과 구매활동은, 학부모는 아껴 쓰기, 나눠 쓰기, 다시 쓰기에 있어 교육 후에는 유의한 차이가 나타나고, 교사의 경우는 교육 후 아껴 쓰기 부문에서만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 경제활동 교육 프로젝트가 학부모의 입장에서는 구매행동의 변화를 가져왔다고 보았으나 교사의 입장에서는 이러한 교육 프로젝트가 가정과의 연계적 교육이 없이는 단시간의 교육만으로 뚜렷한 성과를 보기 어렵다고 지각함을 알 수 있다. 본 연구의 실증분석을 통해 유아에 대한 경제개념 교육은 단편적이고 일회성 프로젝트가 아니라 건전한 경제적 가치관을 심어줄 수 있도록 장기적인 관점에서 이루어져야 함을 확인하였다. 이를 위해 우선적으로 학부모와 교사의 유아 경제교육에 대한 필요성과 욕구를 충족시킬 수 있는 다양한 프로그램의 개발과 더불어 국가적인 관심과 지원이 이루어져야 할 것이다. 특히 유아를 대상으로 하는 기업의 입장에서는 ...
본 연구는 교육프로젝트를 통해 유아에 대한 경제개념교육과 구매행동교육이 건전한 유아소비자로서의 습관형성과 확립에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하고 이에 영향력을 미치는 변수들의 영향력을 규명하고자 수행되었다. 이를 위해 경제교육의 실질적 효과를 높이고자 아나바다 활동을 중심으로 교육프로젝트가 진행되었으며, 프로젝트 진행과정 동안 유아의 경제관 및 구매행동의 변화에 대한 학부모와 교사의 관점에서 실증적 연구가 이루어졌다. 연구결과, 경제교육내용(희소성, 화폐가치와 교환, 기회비용, 재화와 서비스, 보충과 대안)과 아나바다 경제활동은 학부모와 교사에게 있어 교육전후 차이가 나타나는 부분도 있었고, 차이를 보이지 않는 부분도 있었다. 하지만, 일반적으로는 교육전보다 교육 후에 학부모와 교사에게서 차이가 나타나는 부분이 많은 것으로 분석되어 경제활동 교육의 효과가 높음이 확인되었다. 또한 교육 전 후에 따른 아나바다 경제활동과 구매활동은, 학부모는 아껴 쓰기, 나눠 쓰기, 다시 쓰기에 있어 교육 후에는 유의한 차이가 나타나고, 교사의 경우는 교육 후 아껴 쓰기 부문에서만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 경제활동 교육 프로젝트가 학부모의 입장에서는 구매행동의 변화를 가져왔다고 보았으나 교사의 입장에서는 이러한 교육 프로젝트가 가정과의 연계적 교육이 없이는 단시간의 교육만으로 뚜렷한 성과를 보기 어렵다고 지각함을 알 수 있다. 본 연구의 실증분석을 통해 유아에 대한 경제개념 교육은 단편적이고 일회성 프로젝트가 아니라 건전한 경제적 가치관을 심어줄 수 있도록 장기적인 관점에서 이루어져야 함을 확인하였다. 이를 위해 우선적으로 학부모와 교사의 유아 경제교육에 대한 필요성과 욕구를 충족시킬 수 있는 다양한 프로그램의 개발과 더불어 국가적인 관심과 지원이 이루어져야 할 것이다. 특히 유아를 대상으로 하는 기업의 입장에서는 TV 프로그램이나 제품 광고시에 유아의 발달단계에 따라 경제적 추론이 가능하고, 유아가 직접 제품을 구매하는 경험을 통해 경제적인 개념을 익힐 수 있도록 내용 구성에 유념해야 한다. 또한 매체가 유아의 소비행동에 미치는 결과를 정기적으로 분석하는 등의 제도적 장치를 마련하여 사회적 책임을 다하여야 할 것이다.
본 연구는 교육프로젝트를 통해 유아에 대한 경제개념교육과 구매행동교육이 건전한 유아소비자로서의 습관형성과 확립에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하고 이에 영향력을 미치는 변수들의 영향력을 규명하고자 수행되었다. 이를 위해 경제교육의 실질적 효과를 높이고자 아나바다 활동을 중심으로 교육프로젝트가 진행되었으며, 프로젝트 진행과정 동안 유아의 경제관 및 구매행동의 변화에 대한 학부모와 교사의 관점에서 실증적 연구가 이루어졌다. 연구결과, 경제교육내용(희소성, 화폐가치와 교환, 기회비용, 재화와 서비스, 보충과 대안)과 아나바다 경제활동은 학부모와 교사에게 있어 교육전후 차이가 나타나는 부분도 있었고, 차이를 보이지 않는 부분도 있었다. 하지만, 일반적으로는 교육전보다 교육 후에 학부모와 교사에게서 차이가 나타나는 부분이 많은 것으로 분석되어 경제활동 교육의 효과가 높음이 확인되었다. 또한 교육 전 후에 따른 아나바다 경제활동과 구매활동은, 학부모는 아껴 쓰기, 나눠 쓰기, 다시 쓰기에 있어 교육 후에는 유의한 차이가 나타나고, 교사의 경우는 교육 후 아껴 쓰기 부문에서만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 경제활동 교육 프로젝트가 학부모의 입장에서는 구매행동의 변화를 가져왔다고 보았으나 교사의 입장에서는 이러한 교육 프로젝트가 가정과의 연계적 교육이 없이는 단시간의 교육만으로 뚜렷한 성과를 보기 어렵다고 지각함을 알 수 있다. 본 연구의 실증분석을 통해 유아에 대한 경제개념 교육은 단편적이고 일회성 프로젝트가 아니라 건전한 경제적 가치관을 심어줄 수 있도록 장기적인 관점에서 이루어져야 함을 확인하였다. 이를 위해 우선적으로 학부모와 교사의 유아 경제교육에 대한 필요성과 욕구를 충족시킬 수 있는 다양한 프로그램의 개발과 더불어 국가적인 관심과 지원이 이루어져야 할 것이다. 특히 유아를 대상으로 하는 기업의 입장에서는 TV 프로그램이나 제품 광고시에 유아의 발달단계에 따라 경제적 추론이 가능하고, 유아가 직접 제품을 구매하는 경험을 통해 경제적인 개념을 익힐 수 있도록 내용 구성에 유념해야 한다. 또한 매체가 유아의 소비행동에 미치는 결과를 정기적으로 분석하는 등의 제도적 장치를 마련하여 사회적 책임을 다하여야 할 것이다.
This study was performed in order to understand what kind of effect economic concept education and purchasing behavior education for children will have for creating habits that are healthy to children through educational projects and to define the effects of variables that influence these effects. I...
This study was performed in order to understand what kind of effect economic concept education and purchasing behavior education for children will have for creating habits that are healthy to children through educational projects and to define the effects of variables that influence these effects. In order to enhance the actual effect of this kind of education on the economy, the educational program was conducted focusing on the ANABADA economic activities(save, share, replace and reuse of resources). The changes in the child's view on the economy and the child's purchasing behavior during the project were objectively based on the perspectives of the parents and teachers. According to the results of the study, there were some parts with differences before and after education and others with no differences in the view of parents and teachers on economic education contents (scarcity, monetary value/exchange value, opportunity cost, goods and services, supplementation and substitutions) and ANABADA economic activities. However, it was analyzed that there were more parts that showed a difference for the parents and teachers after education compared to before it, thus confirming that education in economical activities had a high effect. In addition, for ANABADA economic activities and purchasing activities before and after education, there was a noticeable change in parents for saving, sharing and reusing after education; and in the case of teachers, there were noticeable changes only for saving after the education. In other words, economic activities educational projects brought changes in the purchasing behavior for the parents, but teachers perceived that without continued education at the home, this kind of educational project cannot bring about clear-cut results through a short-term education alone. Through the analytic analysis of this study, we confirmed that economic concept education for children should not be a short, one-time project, but rather should be performed from a long-term perspective in order to teach healthy economic values. In order to address this, there is a primary need to develop various programs that can satisfy the needs and demands of child economy education for parents and teachers. In addition, there is also a need for national interest and support for this. In particular, for companies that target children, they must take into consideration composing their contents so that an economic reasoning is possible according to the child's development stage during TV programs and product advertisements, and also compose it so that the child can learn economic concepts through experiences in which the child can purchase the product for them selves. Furthermore, policy tools such as regularly analyzing the effects of the media on child consumption activities should be provided in order for the company to fulfill its social responsibilities.
This study was performed in order to understand what kind of effect economic concept education and purchasing behavior education for children will have for creating habits that are healthy to children through educational projects and to define the effects of variables that influence these effects. In order to enhance the actual effect of this kind of education on the economy, the educational program was conducted focusing on the ANABADA economic activities(save, share, replace and reuse of resources). The changes in the child's view on the economy and the child's purchasing behavior during the project were objectively based on the perspectives of the parents and teachers. According to the results of the study, there were some parts with differences before and after education and others with no differences in the view of parents and teachers on economic education contents (scarcity, monetary value/exchange value, opportunity cost, goods and services, supplementation and substitutions) and ANABADA economic activities. However, it was analyzed that there were more parts that showed a difference for the parents and teachers after education compared to before it, thus confirming that education in economical activities had a high effect. In addition, for ANABADA economic activities and purchasing activities before and after education, there was a noticeable change in parents for saving, sharing and reusing after education; and in the case of teachers, there were noticeable changes only for saving after the education. In other words, economic activities educational projects brought changes in the purchasing behavior for the parents, but teachers perceived that without continued education at the home, this kind of educational project cannot bring about clear-cut results through a short-term education alone. Through the analytic analysis of this study, we confirmed that economic concept education for children should not be a short, one-time project, but rather should be performed from a long-term perspective in order to teach healthy economic values. In order to address this, there is a primary need to develop various programs that can satisfy the needs and demands of child economy education for parents and teachers. In addition, there is also a need for national interest and support for this. In particular, for companies that target children, they must take into consideration composing their contents so that an economic reasoning is possible according to the child's development stage during TV programs and product advertisements, and also compose it so that the child can learn economic concepts through experiences in which the child can purchase the product for them selves. Furthermore, policy tools such as regularly analyzing the effects of the media on child consumption activities should be provided in order for the company to fulfill its social responsibilities.
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