1990년 이후 한국 개신교회의 예배유형에 따른 예배공간특성 : 전통예배공간과 현대예배공간을 중심으로 The Characteristics of Worship Space of Worship type in Korea Protestant Church Since 1990원문보기
한국 개신교회는 1885년 교회선교를 시작으로 짧은 기간 동안 교회수와 교인수가 증가하였고 세계 기독교 역사상 유래 없는 부흥으로 급격한 성장을 하였다. 그러나 한국교회의 성장은 1980년대 후반부터 그 성장속도가 둔화되기 시작하였다. 교회성장 둔화의 원인은 1980년대 후반 한국사회의 정치, 경제, 사회구조의 급격한 변화와 정보화 시대에 따른 현대문화의 급변속에서 능동적이고 선구적인 모습을 보이지 못한 채 양적 성장에만 치중한 개신교회에서 그 원인을 발견 할 수 있다. 이로 인해 한국 개신교회의 변화와 갱신에 대한 필요성이 요구되었고 그 가운데 하나가 예배에 대한 변화이다. 사회적, 교회적 환경의 변화는 설교중심의 전통예배에 대하여 다양한 변화를 요구하였고, 시대성을 반영한 새로운 ‘예배유형’들이 등장하게 되었다. 이러한 예배유형의 변화는 예배공간의 형태와 구성에도 많은 영향을 미치고 있다. 예배를 드리는 공간과 장소의 변화는 예배자체의 변화를 반영한 것이며, 실제적으로 예배의 변천은 건축기술의 발달과 사회적 변화와 함께 현대예배공간에 많은 영향을 주고 있다. 따라서 우리는 예배를 위한 기본적 공간들 즉 강단부, 성가대석, ...
한국 개신교회는 1885년 교회선교를 시작으로 짧은 기간 동안 교회수와 교인수가 증가하였고 세계 기독교 역사상 유래 없는 부흥으로 급격한 성장을 하였다. 그러나 한국교회의 성장은 1980년대 후반부터 그 성장속도가 둔화되기 시작하였다. 교회성장 둔화의 원인은 1980년대 후반 한국사회의 정치, 경제, 사회구조의 급격한 변화와 정보화 시대에 따른 현대문화의 급변속에서 능동적이고 선구적인 모습을 보이지 못한 채 양적 성장에만 치중한 개신교회에서 그 원인을 발견 할 수 있다. 이로 인해 한국 개신교회의 변화와 갱신에 대한 필요성이 요구되었고 그 가운데 하나가 예배에 대한 변화이다. 사회적, 교회적 환경의 변화는 설교중심의 전통예배에 대하여 다양한 변화를 요구하였고, 시대성을 반영한 새로운 ‘예배유형’들이 등장하게 되었다. 이러한 예배유형의 변화는 예배공간의 형태와 구성에도 많은 영향을 미치고 있다. 예배를 드리는 공간과 장소의 변화는 예배자체의 변화를 반영한 것이며, 실제적으로 예배의 변천은 건축기술의 발달과 사회적 변화와 함께 현대예배공간에 많은 영향을 주고 있다. 따라서 우리는 예배를 위한 기본적 공간들 즉 강단부, 성가대석, 회중석의 공간들을 살펴보아야 한다. 이 공간들의 상호관계와 다양한 예배시설들과의 관계는 예배에 어떤 일들이 행해지는가와 예배형식을 알려주는 중요한 지표들이다. 이에 본 연구는 한국 개신교회의 건축 및 디자인에 관련된 시각적 자료들을 건축 잡지나 작품집과 현장조사를 통해 수집하고, 각 교회별로 전화인터뷰를 통하여 예배유형을 전통예배와 현대예배로 분류하였다. 이를 바탕으로 1990년 이후 한국 개신교회를 연구대상으로 하여 예배유형에 따른 예배공간 구성요소의 차이점을 파악하고자 하였다. 첫째, 한국 개신교회는 민족대이동과 전후 복구사업, 빈곤, 부정, 부패 등 사회적 혼란 와중에도 한국교회는 성장과 분열을 거듭하였고 따라서 수많은 교회건축이 이루어졌다. 그러나 한국 개신교회의 성장 둔화와 사회적, 교회적 환경의 변화는 설교중심의 전통예배에 대하여 다양한 변화를 요구하였고, 이로 인하여 시대성을 반영한 새로운 현대예배가 등장하게 되었다. 이후 전통예배와 현대예배의 혼합과 혼용이 이루어지기 시작하였고, 시대성을 반영한 다양한 예배유형이 등장하게 되었다. 이러한 예배형태의 변화는 예배공간의 건축적 구성요소에 매우 많은 영향을 미치는 것을 발견할 수 있었으며, 예배유형별로 강단부 제단배치형태, 강단부 입면형태, 강단부 십자가 설치유무, 성가대석 배치형태, 회중석 의자형태에서 예배유형에 따른 예배공간의 차이점을 발견할 수 있었다. 둘째, 전통예배는 한국교회 안에서 가장 보편적인 설교중심의 예배형태로서 장로교회의 전형적인 유형이기도 하지만 대부분 교회들의 특징이다. 설교중심의 예배는 하나님 말씀의 진리를 깨닫고 말씀의 은혜를 받는 것이기 때문에 그 만큼 설교시간의 비중도 절대적이며, 교육적인 의도를 반영하는 예배이다. 예배인도자의 주도 아래에서 이루어지기 때문에 상대적으로 평신도들의 역할은 수동적이며, 예배의 공동성을 상실하게 된다. 전통예배는 설교와 예배의 관계를 동일시하는 것으로 볼 수 있으며, 엄숙, 경건, 질서, 위엄, 수동성, 권위적이라는 강한 상징성이 나타나는 예배이다. 이러한 전통예배의 특성은 예배공간의 구성요소 중 강단부의 형태에서 그 성향이 강하게 나타난다. 즉, 전통예배는 종교적 권위와 상징성을 표현하기 위하여 제단중심형태의 강단부, 수직적 형태의 강단부, 십자가의 설치, 성가대석의 측면배치, 알코브형의 성가대석, 장의자 형태에서 전통예배의 강한 상징적 요소가 예배공간을 구성하는 요소에도 뚜렷하게 나타나고 있다. 셋째, 현대예배는 전통예배의 틀에서 벗어나 현재 한국교회 안에서 새롭게 등장한 예배를 말한다. 축제적인 예배이며, 복음의 시각적인 효과들이 인쇄물보다 중요한 위치를 차지하며, 전통적인 찬송가가 예배를 이끌어가지 않으며, 드라마처럼 생생하게 살아 움직이는 예배이다. 현재 한국교회 안에서 드려지는 대표적 현대예배유형은 열린예배이다. 열린예배는 불신자를 고려한 예배로 다양한 악기, 찬양, 뮤지컬, 연극, 율동 등과 같은 대중문화를 예배형식에 도입하여 좀 더 쉽게 예배에 참여할 수 있도록 하기 위한 것이다. 이로 인해 예배공간의 상징적인 요소들이 배제되고, 사교, 하나 됨, 민주주의, 능동성, 개방성이라는 현대인들의 감성적 체험을 중요시하는 특성이 나타난다. 이러한 현대예배의 특성 또한 예배공간의 구성요소 중 상징적 요소들의 배제와 편안한 예배공간의 분위기를 위하여 강단부의 개방형 평면형태와 강단부의 평면적 입면형태를 선호하였으며, 예배공간의 크기에 대한 요구로부터 교육 및 친교, 봉사 등 다목적용도로 사용하기 위하여 설교대 중심의 가변형 제단배치형태, 성가대석의 회중석배치, 회중석의 개별의자형태를 선호하였다. 현대예배는 사교, 하나 됨, 민주주의, 능동성이라는 특성이 예배공간을 구성하는 요소에 많은 영향을 미치고 있다. 넷째, 보수적인 전통예배공간에 현대예배공간의 특성을 혼합하거나, 현대예배공간에 상징적 구성요소를 혼합하는 사례들이 적지 않게 발견 되었다. 예배공간의 통합적이고 일관된 요소의 불일치는 예배형식의 체계적인 신학적 분석이 깊이 있게 이루어지지 못한 채 단지 급속도로 변화하는 현대문화에 대한 무분별한 수용에 의한 결과로 판단된다. 예배유형의 특성과 예배의 변화를 파악하는 것은 교회건축에서 전제가 되어야 할 아주 중요한 사항이다. 따라서 한국 개신교회의 예배유형에 따른 예배공간의 표현에 대한 합리적이고, 체계적인 공간구성의 구축 방안이 필요하며, 실내디자인 관점에서의 접근방안도 이루어져야 한다.
한국 개신교회는 1885년 교회선교를 시작으로 짧은 기간 동안 교회수와 교인수가 증가하였고 세계 기독교 역사상 유래 없는 부흥으로 급격한 성장을 하였다. 그러나 한국교회의 성장은 1980년대 후반부터 그 성장속도가 둔화되기 시작하였다. 교회성장 둔화의 원인은 1980년대 후반 한국사회의 정치, 경제, 사회구조의 급격한 변화와 정보화 시대에 따른 현대문화의 급변속에서 능동적이고 선구적인 모습을 보이지 못한 채 양적 성장에만 치중한 개신교회에서 그 원인을 발견 할 수 있다. 이로 인해 한국 개신교회의 변화와 갱신에 대한 필요성이 요구되었고 그 가운데 하나가 예배에 대한 변화이다. 사회적, 교회적 환경의 변화는 설교중심의 전통예배에 대하여 다양한 변화를 요구하였고, 시대성을 반영한 새로운 ‘예배유형’들이 등장하게 되었다. 이러한 예배유형의 변화는 예배공간의 형태와 구성에도 많은 영향을 미치고 있다. 예배를 드리는 공간과 장소의 변화는 예배자체의 변화를 반영한 것이며, 실제적으로 예배의 변천은 건축기술의 발달과 사회적 변화와 함께 현대예배공간에 많은 영향을 주고 있다. 따라서 우리는 예배를 위한 기본적 공간들 즉 강단부, 성가대석, 회중석의 공간들을 살펴보아야 한다. 이 공간들의 상호관계와 다양한 예배시설들과의 관계는 예배에 어떤 일들이 행해지는가와 예배형식을 알려주는 중요한 지표들이다. 이에 본 연구는 한국 개신교회의 건축 및 디자인에 관련된 시각적 자료들을 건축 잡지나 작품집과 현장조사를 통해 수집하고, 각 교회별로 전화인터뷰를 통하여 예배유형을 전통예배와 현대예배로 분류하였다. 이를 바탕으로 1990년 이후 한국 개신교회를 연구대상으로 하여 예배유형에 따른 예배공간 구성요소의 차이점을 파악하고자 하였다. 첫째, 한국 개신교회는 민족대이동과 전후 복구사업, 빈곤, 부정, 부패 등 사회적 혼란 와중에도 한국교회는 성장과 분열을 거듭하였고 따라서 수많은 교회건축이 이루어졌다. 그러나 한국 개신교회의 성장 둔화와 사회적, 교회적 환경의 변화는 설교중심의 전통예배에 대하여 다양한 변화를 요구하였고, 이로 인하여 시대성을 반영한 새로운 현대예배가 등장하게 되었다. 이후 전통예배와 현대예배의 혼합과 혼용이 이루어지기 시작하였고, 시대성을 반영한 다양한 예배유형이 등장하게 되었다. 이러한 예배형태의 변화는 예배공간의 건축적 구성요소에 매우 많은 영향을 미치는 것을 발견할 수 있었으며, 예배유형별로 강단부 제단배치형태, 강단부 입면형태, 강단부 십자가 설치유무, 성가대석 배치형태, 회중석 의자형태에서 예배유형에 따른 예배공간의 차이점을 발견할 수 있었다. 둘째, 전통예배는 한국교회 안에서 가장 보편적인 설교중심의 예배형태로서 장로교회의 전형적인 유형이기도 하지만 대부분 교회들의 특징이다. 설교중심의 예배는 하나님 말씀의 진리를 깨닫고 말씀의 은혜를 받는 것이기 때문에 그 만큼 설교시간의 비중도 절대적이며, 교육적인 의도를 반영하는 예배이다. 예배인도자의 주도 아래에서 이루어지기 때문에 상대적으로 평신도들의 역할은 수동적이며, 예배의 공동성을 상실하게 된다. 전통예배는 설교와 예배의 관계를 동일시하는 것으로 볼 수 있으며, 엄숙, 경건, 질서, 위엄, 수동성, 권위적이라는 강한 상징성이 나타나는 예배이다. 이러한 전통예배의 특성은 예배공간의 구성요소 중 강단부의 형태에서 그 성향이 강하게 나타난다. 즉, 전통예배는 종교적 권위와 상징성을 표현하기 위하여 제단중심형태의 강단부, 수직적 형태의 강단부, 십자가의 설치, 성가대석의 측면배치, 알코브형의 성가대석, 장의자 형태에서 전통예배의 강한 상징적 요소가 예배공간을 구성하는 요소에도 뚜렷하게 나타나고 있다. 셋째, 현대예배는 전통예배의 틀에서 벗어나 현재 한국교회 안에서 새롭게 등장한 예배를 말한다. 축제적인 예배이며, 복음의 시각적인 효과들이 인쇄물보다 중요한 위치를 차지하며, 전통적인 찬송가가 예배를 이끌어가지 않으며, 드라마처럼 생생하게 살아 움직이는 예배이다. 현재 한국교회 안에서 드려지는 대표적 현대예배유형은 열린예배이다. 열린예배는 불신자를 고려한 예배로 다양한 악기, 찬양, 뮤지컬, 연극, 율동 등과 같은 대중문화를 예배형식에 도입하여 좀 더 쉽게 예배에 참여할 수 있도록 하기 위한 것이다. 이로 인해 예배공간의 상징적인 요소들이 배제되고, 사교, 하나 됨, 민주주의, 능동성, 개방성이라는 현대인들의 감성적 체험을 중요시하는 특성이 나타난다. 이러한 현대예배의 특성 또한 예배공간의 구성요소 중 상징적 요소들의 배제와 편안한 예배공간의 분위기를 위하여 강단부의 개방형 평면형태와 강단부의 평면적 입면형태를 선호하였으며, 예배공간의 크기에 대한 요구로부터 교육 및 친교, 봉사 등 다목적용도로 사용하기 위하여 설교대 중심의 가변형 제단배치형태, 성가대석의 회중석배치, 회중석의 개별의자형태를 선호하였다. 현대예배는 사교, 하나 됨, 민주주의, 능동성이라는 특성이 예배공간을 구성하는 요소에 많은 영향을 미치고 있다. 넷째, 보수적인 전통예배공간에 현대예배공간의 특성을 혼합하거나, 현대예배공간에 상징적 구성요소를 혼합하는 사례들이 적지 않게 발견 되었다. 예배공간의 통합적이고 일관된 요소의 불일치는 예배형식의 체계적인 신학적 분석이 깊이 있게 이루어지지 못한 채 단지 급속도로 변화하는 현대문화에 대한 무분별한 수용에 의한 결과로 판단된다. 예배유형의 특성과 예배의 변화를 파악하는 것은 교회건축에서 전제가 되어야 할 아주 중요한 사항이다. 따라서 한국 개신교회의 예배유형에 따른 예배공간의 표현에 대한 합리적이고, 체계적인 공간구성의 구축 방안이 필요하며, 실내디자인 관점에서의 접근방안도 이루어져야 한다.
Korean Protestant church has increased the number of church and people during the short time with the mission work in 1885 and grown rapidly beyond all precedents in the world christianity history. But the growing rate of Korean church has begun to slowdown since the late -1980s. The cause of the Ko...
Korean Protestant church has increased the number of church and people during the short time with the mission work in 1885 and grown rapidly beyond all precedents in the world christianity history. But the growing rate of Korean church has begun to slowdown since the late -1980s. The cause of the Korean church's slowdown can be found from the Korean Protestant church that has focused only on quantitative growth of church without showing the active and leading aspect in the rapid variation of Korean society's politics, economics, and the organization and information age in the late-1980s. Because of that, the necessity of change and renewal of Korean Protestant church was demanded. And one of those changes is the change of the worship. The environmental change of the society and church demands the variation from the traditional worship which is only focused on the preaching. And the new type of "worship" by reflecting timeliness has begun to show up. This new type of worship is affecting the form and construction of worship places. The worship place's change reflects the change of worship itself. Actually, the change of worship is affecting the architecture's development and modern worship places with social change. Hence we have to see the basic places for worship like platform, rails for choir, and the seats for congregation. The mutual relation of these places and worship equipments shows what's going on during the worship and the procedure of worship. So, this study collected the visual data related with Korean Protestant church's architecture and design through the architecture magazine, works, and field work and classified the type of worship into traditional and modern worship through the phone interview to the churches. With that study, we are trying to know the differences of worship places according to the type of worship about the Korean Protestantism after 1990s. First, Korean Protestant church repeats growth and division during the social trouble times like migration of people, rehabilitation after war, poverty, corruption, and illegality. So it built a number of churches. But the slowdown of Korean Protestant church and the environmental change of society and church became the causes of the change of traditional worship focused only on the preaching. Because of that, modern type worship appeared reflecting the phases of the times. After that, traditional and modern worships mixed and the new type of worship varieties appeared. We could find that this kind of worship change affects the worship place's architectural elements a lot, and the differences of worship places like placement of alter, the form of platform, placement of cross, the form of choir rail, and the chairs for congregants according to worship type. Second, traditional worship is the typical type of presbyterian as a most universal worship type focused on preaching and also the feature of most churches. The purpose of the worship focused on preaching is for the realizing of God's words and receiving the blessing, so the preaching time is important. It has also educational purpose. It is performed mainly by the leader of worship, so the common believers are passive and it is easy to lose the cooperation. The traditional worship considers that the concept of the worship and the preaching is same and represents the silence, devotion, discipline, dignity, passivity, authority. The feature of this traditional worship is shown from the form the platform among worship places' elements. In other words, in the traditional worship, we can see the platform to represent alter, platform of vertical form, placement of cross, side placement of choir rail, choir rail with the form of alcove, long bench to represent religious authority and symbol. Third, Modern worship means the worship which appears newly from inside the Korean church currently getting out of traditional worship's frame. It is a festival worship and the visual effects of godsend occupies more important location than the printing and it is a moving worship freshly alive like a drama. Currently, typical modern worship type holding from inside the Korean church is a open-worship. The open-worship, which considers disbelief persons, is for participation with easier by introducing mass culture such as musical instrument, praise, the musical and the play, with rhythmic etc. in worship format. Because of those facts, the symbolic elements of worship place are eliminated, and the new features focused on the modern people's emotional experiences like social relationship, unity, democratism, activity, and openness appeared. The feature of this modern worship places is the comfortable worship places rather than symbolic places, so they prefer open type platform, flat surface platform. And they also like variable alter placement, replacement of choir rail, individual chair for each person for the education, social relationship, services of church people, and various purposes. The feature of Modern worship like social relationship, unity, democratism, and activity is affecting the elements of modern worship places. Fourth, Those instances which is mixing the characteristic of modern worship space today in the conservative traditional worship space or which is mixing the symbolic integral part in the modern worship space, were discovered in great numbers. We judge that integrated and consistent factor's discord of worship space has been caused by indiscreet reception regarding modern culture changing rapidly without systematic theological analysis of worship format. The fact that grasps the change of worship and characteristic of worship type is quite important, which should be prerequisite from church construction. Therefore the construction plan of rational and systematic spatial composition is necessary about expression of the worship space which follows consequently in the worship type of Korean Protestant Church , also the approach plan from interior design viewpoint should be accomplished.
Korean Protestant church has increased the number of church and people during the short time with the mission work in 1885 and grown rapidly beyond all precedents in the world christianity history. But the growing rate of Korean church has begun to slowdown since the late -1980s. The cause of the Korean church's slowdown can be found from the Korean Protestant church that has focused only on quantitative growth of church without showing the active and leading aspect in the rapid variation of Korean society's politics, economics, and the organization and information age in the late-1980s. Because of that, the necessity of change and renewal of Korean Protestant church was demanded. And one of those changes is the change of the worship. The environmental change of the society and church demands the variation from the traditional worship which is only focused on the preaching. And the new type of "worship" by reflecting timeliness has begun to show up. This new type of worship is affecting the form and construction of worship places. The worship place's change reflects the change of worship itself. Actually, the change of worship is affecting the architecture's development and modern worship places with social change. Hence we have to see the basic places for worship like platform, rails for choir, and the seats for congregation. The mutual relation of these places and worship equipments shows what's going on during the worship and the procedure of worship. So, this study collected the visual data related with Korean Protestant church's architecture and design through the architecture magazine, works, and field work and classified the type of worship into traditional and modern worship through the phone interview to the churches. With that study, we are trying to know the differences of worship places according to the type of worship about the Korean Protestantism after 1990s. First, Korean Protestant church repeats growth and division during the social trouble times like migration of people, rehabilitation after war, poverty, corruption, and illegality. So it built a number of churches. But the slowdown of Korean Protestant church and the environmental change of society and church became the causes of the change of traditional worship focused only on the preaching. Because of that, modern type worship appeared reflecting the phases of the times. After that, traditional and modern worships mixed and the new type of worship varieties appeared. We could find that this kind of worship change affects the worship place's architectural elements a lot, and the differences of worship places like placement of alter, the form of platform, placement of cross, the form of choir rail, and the chairs for congregants according to worship type. Second, traditional worship is the typical type of presbyterian as a most universal worship type focused on preaching and also the feature of most churches. The purpose of the worship focused on preaching is for the realizing of God's words and receiving the blessing, so the preaching time is important. It has also educational purpose. It is performed mainly by the leader of worship, so the common believers are passive and it is easy to lose the cooperation. The traditional worship considers that the concept of the worship and the preaching is same and represents the silence, devotion, discipline, dignity, passivity, authority. The feature of this traditional worship is shown from the form the platform among worship places' elements. In other words, in the traditional worship, we can see the platform to represent alter, platform of vertical form, placement of cross, side placement of choir rail, choir rail with the form of alcove, long bench to represent religious authority and symbol. Third, Modern worship means the worship which appears newly from inside the Korean church currently getting out of traditional worship's frame. It is a festival worship and the visual effects of godsend occupies more important location than the printing and it is a moving worship freshly alive like a drama. Currently, typical modern worship type holding from inside the Korean church is a open-worship. The open-worship, which considers disbelief persons, is for participation with easier by introducing mass culture such as musical instrument, praise, the musical and the play, with rhythmic etc. in worship format. Because of those facts, the symbolic elements of worship place are eliminated, and the new features focused on the modern people's emotional experiences like social relationship, unity, democratism, activity, and openness appeared. The feature of this modern worship places is the comfortable worship places rather than symbolic places, so they prefer open type platform, flat surface platform. And they also like variable alter placement, replacement of choir rail, individual chair for each person for the education, social relationship, services of church people, and various purposes. The feature of Modern worship like social relationship, unity, democratism, and activity is affecting the elements of modern worship places. Fourth, Those instances which is mixing the characteristic of modern worship space today in the conservative traditional worship space or which is mixing the symbolic integral part in the modern worship space, were discovered in great numbers. We judge that integrated and consistent factor's discord of worship space has been caused by indiscreet reception regarding modern culture changing rapidly without systematic theological analysis of worship format. The fact that grasps the change of worship and characteristic of worship type is quite important, which should be prerequisite from church construction. Therefore the construction plan of rational and systematic spatial composition is necessary about expression of the worship space which follows consequently in the worship type of Korean Protestant Church , also the approach plan from interior design viewpoint should be accomplished.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.