Within a short period of time of evangelical activities in Korea, the Korean Christianity has been explosively grown since 1884. Now Korea became one of the top countries exporting many missionaries to other countries. We call the 1970s and after as the time of diversity in Korean churches and those...
Within a short period of time of evangelical activities in Korea, the Korean Christianity has been explosively grown since 1884. Now Korea became one of the top countries exporting many missionaries to other countries. We call the 1970s and after as the time of diversity in Korean churches and those buildings. In this period, Korean churches have grown larger and bigger, so called mega-churches. Including Yoido Full Gospel Church, Seoul with 10,000 seats, there are 22 mega-churches in Korea out of the world top 50 mega-churches. Having the necessity of knowing the composition of worship space of mega- or super-mega-churches, we analyzed and classified the information of mega-churches which were built after 1970s. We collected resources through blueprints, visitations of buildings, and interviews by phone, For this study and research, we selected total 66 churches. Based upon the existing theories, we categorized the plane of worship space, its axis, the arrangement of attendant seats, the location of the choir, and the pattern of a cross section of buildings. We also brought the conclusion of specific characteristics given through the analysis according to the time period, the style, and the denomination of megachurches.
Within a short period of time of evangelical activities in Korea, the Korean Christianity has been explosively grown since 1884. Now Korea became one of the top countries exporting many missionaries to other countries. We call the 1970s and after as the time of diversity in Korean churches and those buildings. In this period, Korean churches have grown larger and bigger, so called mega-churches. Including Yoido Full Gospel Church, Seoul with 10,000 seats, there are 22 mega-churches in Korea out of the world top 50 mega-churches. Having the necessity of knowing the composition of worship space of mega- or super-mega-churches, we analyzed and classified the information of mega-churches which were built after 1970s. We collected resources through blueprints, visitations of buildings, and interviews by phone, For this study and research, we selected total 66 churches. Based upon the existing theories, we categorized the plane of worship space, its axis, the arrangement of attendant seats, the location of the choir, and the pattern of a cross section of buildings. We also brought the conclusion of specific characteristics given through the analysis according to the time period, the style, and the denomination of megachurches.
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문제 정의
교회 건축의 시대구분에 대하여는 선행되어진 연구가 있기에 본 연구에서는 그것을 인용하고자 한다. 기존의 선행연구로 홍순명의 분류를 인용하여 살펴보면 다음과 같다.
그리고 현재까지 다양한 교회 건축이 활발함은 물론 예배당의 크기도 초대형화되어 3500석 이상의 교회들이 건축되었다. 이에 본 연구의 목적은 대형 및 초대형교회 예배공간의 공간구성 방법을 사례분석을 통하여 밝히고자 한다.
제안 방법
우리나라 개신교는 역사가 100여 년 밖에 되지 않았으나 다양한 교파와 그에 소속된 분파가 존재하며 그 외에도 전 파방법이나 교육형태, 예배 형태가 매우 다양하고 자유롭기 때 문에 체계적인 연구가 어렵다. 따라서 문헌 고찰이나 종교적인 접근보다는 순수하게 교회 건축의 사례들을 수집하여 분석하고 데이터화하는 귀납적 방법이 적합하다고 생각되어 건축 잡지, 작품집을 통한 자료 수집과, 직접 답사하거나 전화 인터뷰를 통해 얻은 자료를 기초로 분석. 정리하여 그 특징을 분석하였다.
한 상식은(99) 캐나다 크리스천 칼리지 대학원 논문에서 매 주일 예배 참석인원을 기준으로 대형교회를 2, 000명 이상으로 보았으며 특히 초대형교회 10, 000명 이상으로 교회의 규모를 구분하였다. 오늘날과 같이 교회 기능이 복합화되고 다양화 되 는 경향에서 교회 규모를 단지 예배 공간의 크기에 의해 구분한다는 것은 너무나 단순한 구분이라 아니할 수 없으나 편의상 본 연구에서는 윤희철의 기준을 따르고 예배공간의 수용인원 규모에 따라 1, 00(广3, 500석 미만을 대형교회로, 3, 500석 이상의 교회를 초대형 교회로 구분한다.
따라서 문헌 고찰이나 종교적인 접근보다는 순수하게 교회 건축의 사례들을 수집하여 분석하고 데이터화하는 귀납적 방법이 적합하다고 생각되어 건축 잡지, 작품집을 통한 자료 수집과, 직접 답사하거나 전화 인터뷰를 통해 얻은 자료를 기초로 분석. 정리하여 그 특징을 분석하였다.
대상 데이터
연구대상 교회는 성도 석 1000석 이상의 대형교회로 평면 등 도면의 자료가 있는 66개 교회며 그중에서 성도 석 3500석 이상 초대형교회가 13개 교회였다. 평면의 유형에는 장방형, 정방 형, 부채꼴 형, 타원형, 원형, 십자형의 유형으로 분류 할 수 있고 뚜렷한 유형으로 분류하기 애매한 유형은 기타로 분류하였다.
연구의 범위는 예배공간의 수용인원을 기준으로 한 우리나라의 1, 000석 이상의 대형교회 중 한국교회 건축이 비교적 활발하고 양적인 성장보다는 건축적으로도 새로운 시도와 다양해지기 시작한 1970년대 이후의 신축된 대형 및 초대형 교회를 대상으로 한다. 우리나라 개신교는 역사가 100여 년 밖에 되지 않았으나 다양한 교파와 그에 소속된 분파가 존재하며 그 외에도 전 파방법이나 교육형태, 예배 형태가 매우 다양하고 자유롭기 때 문에 체계적인 연구가 어렵다.
성능/효과
둘째, 예배 공간의 유형은 평면에서는 장방형.부채꼴.
예배공간의 구성은 일반적으로 강단 부와 회중석의 관계에서 이루어지나 이러한 두 가지 요소뿐 아니라 성가대석도 예배공 간의 중요한 구성요소로 고려되어야 한다. 본 연구에서 성가대석의 위치를 강단 후면, 강단 전면, 강단 측면, 회중석 일부, 회중석 측면, 회중석 후면과 성가대 알코브 7가지로 분류 하였다 성가 대석의 배치는 회중석 측면에 배치한 교회가 가장 많았고 그다음이 성가대 알코브, 강단 측면, 강단 후면, 회중석 일부 순으로 나타났으며 강단 전면과 회중석 후면에 성가대석으로 배치한 교회는 한 곳도 없었다. 이는 한국의 대형 및 초대형 교회가 성가 대석을 회중과는 구별된다는 인식의 표현이라고 판단된다.
특히 현대의 교회 건축은 그 규모가 커지면서 한정된 공간에 어떻게 최대의 회중을 수용할 수 있느냐에 많은 관심이 모아지고 있다. 본연구의 사례에서 총 66개 교회 중 단면의 자료나 정보가 있는 43개의 대형교회 및 초대형교회에서 플랫형의 단면 형태는 찾아볼 수 없었으며 단일형의 유형은 두 곳에서 볼 수 있었는데 3, 500석 미만의 교회였다. 발코니형의 단면이 가장 많은 분포를 차지하였고 이 경우 예배공간의 층수가 2개 층과 3개 층인 경우로 분류 할 수 있다.
회중석의 배열은 대부분 평면의 유형을 따르고 성가대석은 회중석 측면을 사용하는 교회가 가장 많이 나타났다. 셋째, 교파별로 대형 및 초대형 교회의 수는 장로교회가 가장 많이 나타나며 감리교. 침례교 순으로 분포된다.
첫째, 1970년대 이후 현재까지 시기 중에서도 1990년대 이후에 대형교회의 건축이 많이 건축된 시기이다.
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