대표적인 프로젝트 산업인 조선 산업에서의 목표인 이익 극대화를 위해서는 인력, 설비와 같은 생산자원의 효율 극대화, 선박의 납기준수, 비용의 최소화가 관건이며 이는 효과적인 일정계획과 관리를 통해 얻을 수 있다. 하지만, 선박의 건조과정은 다단계의 제조 프로세스가 장시간에 걸쳐 상당히 복잡하게 구성되어 있고 각종 시간/공간적 자원제약으로 인해 효과적이고 일관된 생산계획의 수립이 어려운 실정이다. 선박의 건조를 위한 일정계획에서 탑재공정은 조선소의 물류가 최종적으로 합쳐지는 곳이고 가장 먼저 일정계획이 세워지는 공정으로써 다른 공정에 비해 효율적인 일정계획의 중요성이 요구된다. 그러나 탑재일정계획수립에 이용되는 PERT/CPM기법이 소요공기추정의 불확실성에 대한 문제와 각 활동들에 할당된 자원들의 경합과 같은 부정적인 문제를 발생으로 인하여 일정관리에 대한 신뢰도 하락뿐만 아니라 주기적인 일정의 변경에 따르는 시간적/경제적 손실을 야기하고 생산성에 악영향을 미치는 결과를 낳고 있다. 또한 탑재일정계획이 수립된 후 일정계획이 작성되는 선행탑재 공정은 탑재공정과 주요자원을 공유하여 사용하고 있어서 자원의 경합이 발생되고 탑재일정계획의 수정에 따른 선행탑재공정의 일정변화의 변화도 발생을 유발시키고 있다. 본 연구에서는 기존의 일정계획 및 관리방법인 PERT/CPM의 단점을 개선하고 핵심자원들의 효율성을 극대화시키기 위하여 제약이론(Theory Of Constraints, ...
대표적인 프로젝트 산업인 조선 산업에서의 목표인 이익 극대화를 위해서는 인력, 설비와 같은 생산자원의 효율 극대화, 선박의 납기준수, 비용의 최소화가 관건이며 이는 효과적인 일정계획과 관리를 통해 얻을 수 있다. 하지만, 선박의 건조과정은 다단계의 제조 프로세스가 장시간에 걸쳐 상당히 복잡하게 구성되어 있고 각종 시간/공간적 자원제약으로 인해 효과적이고 일관된 생산계획의 수립이 어려운 실정이다. 선박의 건조를 위한 일정계획에서 탑재공정은 조선소의 물류가 최종적으로 합쳐지는 곳이고 가장 먼저 일정계획이 세워지는 공정으로써 다른 공정에 비해 효율적인 일정계획의 중요성이 요구된다. 그러나 탑재일정계획수립에 이용되는 PERT/CPM기법이 소요공기추정의 불확실성에 대한 문제와 각 활동들에 할당된 자원들의 경합과 같은 부정적인 문제를 발생으로 인하여 일정관리에 대한 신뢰도 하락뿐만 아니라 주기적인 일정의 변경에 따르는 시간적/경제적 손실을 야기하고 생산성에 악영향을 미치는 결과를 낳고 있다. 또한 탑재일정계획이 수립된 후 일정계획이 작성되는 선행탑재 공정은 탑재공정과 주요자원을 공유하여 사용하고 있어서 자원의 경합이 발생되고 탑재일정계획의 수정에 따른 선행탑재공정의 일정변화의 변화도 발생을 유발시키고 있다. 본 연구에서는 기존의 일정계획 및 관리방법인 PERT/CPM의 단점을 개선하고 핵심자원들의 효율성을 극대화시키기 위하여 제약이론(Theory Of Constraints, TOC)의 일정관리 분야인 크리티컬 체인 프로젝트 관리(Critical Chain Project Management, CCPM)에 대한 소개와 함께 조선 산업에서의 선행탑재 및 탑재 일정계획 수립과 일정관리 부분에 대한 CCPM방법의 적용을 위한 모델 제시하였다. 추가적으로 도크에서 동시에 작업되는 Batch단위의 호선들의 선행탑재 및 탑재단계를 통합화하는 방안을 제시하고 통합네트워크를 활용한 부하평준화 알고리듬을 제시하였다. 더불어 수립된 일정계획을 바탕으로 프로젝트 실행실험을 통해 제시된 모델의 효용성을 검증한다.
대표적인 프로젝트 산업인 조선 산업에서의 목표인 이익 극대화를 위해서는 인력, 설비와 같은 생산자원의 효율 극대화, 선박의 납기준수, 비용의 최소화가 관건이며 이는 효과적인 일정계획과 관리를 통해 얻을 수 있다. 하지만, 선박의 건조과정은 다단계의 제조 프로세스가 장시간에 걸쳐 상당히 복잡하게 구성되어 있고 각종 시간/공간적 자원제약으로 인해 효과적이고 일관된 생산계획의 수립이 어려운 실정이다. 선박의 건조를 위한 일정계획에서 탑재공정은 조선소의 물류가 최종적으로 합쳐지는 곳이고 가장 먼저 일정계획이 세워지는 공정으로써 다른 공정에 비해 효율적인 일정계획의 중요성이 요구된다. 그러나 탑재일정계획수립에 이용되는 PERT/CPM기법이 소요공기추정의 불확실성에 대한 문제와 각 활동들에 할당된 자원들의 경합과 같은 부정적인 문제를 발생으로 인하여 일정관리에 대한 신뢰도 하락뿐만 아니라 주기적인 일정의 변경에 따르는 시간적/경제적 손실을 야기하고 생산성에 악영향을 미치는 결과를 낳고 있다. 또한 탑재일정계획이 수립된 후 일정계획이 작성되는 선행탑재 공정은 탑재공정과 주요자원을 공유하여 사용하고 있어서 자원의 경합이 발생되고 탑재일정계획의 수정에 따른 선행탑재공정의 일정변화의 변화도 발생을 유발시키고 있다. 본 연구에서는 기존의 일정계획 및 관리방법인 PERT/CPM의 단점을 개선하고 핵심자원들의 효율성을 극대화시키기 위하여 제약이론(Theory Of Constraints, TOC)의 일정관리 분야인 크리티컬 체인 프로젝트 관리(Critical Chain Project Management, CCPM)에 대한 소개와 함께 조선 산업에서의 선행탑재 및 탑재 일정계획 수립과 일정관리 부분에 대한 CCPM방법의 적용을 위한 모델 제시하였다. 추가적으로 도크에서 동시에 작업되는 Batch단위의 호선들의 선행탑재 및 탑재단계를 통합화하는 방안을 제시하고 통합네트워크를 활용한 부하평준화 알고리듬을 제시하였다. 더불어 수립된 일정계획을 바탕으로 프로젝트 실행실험을 통해 제시된 모델의 효용성을 검증한다.
In order to maximize profits in shipbuilding industry, meeting due date of shipbuilding, maximizing efficiency of production resources, and minimizing costs are crucial and these are gained through effective scheduling and management. However, processes of shipbuilding are difficult to make a consis...
In order to maximize profits in shipbuilding industry, meeting due date of shipbuilding, maximizing efficiency of production resources, and minimizing costs are crucial and these are gained through effective scheduling and management. However, processes of shipbuilding are difficult to make a consistent production planning because they are not only consisted of complicated multi-step manufacturing processes, but process also has resource constraints about time and space. A Erection process, which is the place where material flows are joined finally and it built up the scheduling for the first step, is more required importance of effective scheduling than other processes. However, PERT/CPM, one of the most practical technique in the field of project management, has been brought many negative problems such as uncertainty of task duration estimate, and resource contention from each activity. As a result, PERT/CPM has had a bad influence on productivity such as declining credibility about scheduling, the economic losses followed by frequent rescheduling. In addition, after Erection scheduling is built, Pre-Erection process which scheduling is planned has used by sharing main resources. As a result, resources conflict with each other and it has an effect on Pre-Erection scheduling. In order to improve the weak point about PERT/CPM, this paper describes a CCPM(Critical Chain Project Management), a part of TOC(Theory Of Constraints), and suggests a model on application of CCPM about Pre-Erection & Erection scheduling and project management in shipbuilding industry. Additionally, in order for a batch of ship to be worked simultaneously in a dock, a study suggests plan for integrating a step between Pre-Erection and Erection and describe a Load Leveling Algorithm by utilizing an integrated network. Also, it verifies effectiveness of model through a simulation based on planned scheduling.
In order to maximize profits in shipbuilding industry, meeting due date of shipbuilding, maximizing efficiency of production resources, and minimizing costs are crucial and these are gained through effective scheduling and management. However, processes of shipbuilding are difficult to make a consistent production planning because they are not only consisted of complicated multi-step manufacturing processes, but process also has resource constraints about time and space. A Erection process, which is the place where material flows are joined finally and it built up the scheduling for the first step, is more required importance of effective scheduling than other processes. However, PERT/CPM, one of the most practical technique in the field of project management, has been brought many negative problems such as uncertainty of task duration estimate, and resource contention from each activity. As a result, PERT/CPM has had a bad influence on productivity such as declining credibility about scheduling, the economic losses followed by frequent rescheduling. In addition, after Erection scheduling is built, Pre-Erection process which scheduling is planned has used by sharing main resources. As a result, resources conflict with each other and it has an effect on Pre-Erection scheduling. In order to improve the weak point about PERT/CPM, this paper describes a CCPM(Critical Chain Project Management), a part of TOC(Theory Of Constraints), and suggests a model on application of CCPM about Pre-Erection & Erection scheduling and project management in shipbuilding industry. Additionally, in order for a batch of ship to be worked simultaneously in a dock, a study suggests plan for integrating a step between Pre-Erection and Erection and describe a Load Leveling Algorithm by utilizing an integrated network. Also, it verifies effectiveness of model through a simulation based on planned scheduling.
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