이 연구의 목적은 지구과학 수업에 적용한 MBL(Microcomputer Based Laboratory, 이하 MBL)이 중학생의 그래프 능력, 과학탐구능력 및 정의적 특성(과학적 태도, 과학 흥미도)에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다.
중학교 지구과학 내용 중 5개의 실험 주제를 선정하고, 이에 대한 MBL 활용 탐구 활동 자료를 개발하였다. 이 MBL 수업을 33명의 중학생들에게 적용하고 사전 검사와 사후 검사를 실시하였다.
연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, MBL 수업은 중학생의 그래프 능력 향상에 유의미한 효과가 있었다. 그래프 능력의 하위 영역인 그래프 작성, 그래프 해석 능력 모두에서 유의미한 향상을 보였다. 특히 자료 변환하기 영역에서 유의미한 효과가 크게 나타났다.
둘째, MBL 수업은 중학생의 과학탐구능력 향상에 유의미한 효과가 있었다. 특히 가설설정, ...
이 연구의 목적은 지구과학 수업에 적용한 MBL(Microcomputer Based Laboratory, 이하 MBL)이 중학생의 그래프 능력, 과학탐구능력 및 정의적 특성(과학적 태도, 과학 흥미도)에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다.
중학교 지구과학 내용 중 5개의 실험 주제를 선정하고, 이에 대한 MBL 활용 탐구 활동 자료를 개발하였다. 이 MBL 수업을 33명의 중학생들에게 적용하고 사전 검사와 사후 검사를 실시하였다.
연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, MBL 수업은 중학생의 그래프 능력 향상에 유의미한 효과가 있었다. 그래프 능력의 하위 영역인 그래프 작성, 그래프 해석 능력 모두에서 유의미한 향상을 보였다. 특히 자료 변환하기 영역에서 유의미한 효과가 크게 나타났다.
둘째, MBL 수업은 중학생의 과학탐구능력 향상에 유의미한 효과가 있었다. 특히 가설설정, 조작적 정의, 그래프화/자료해석 영역에서 유의미한 향상을 보였다.
셋째, MBL 수업은 중학생의 과학적 태도, 과학 흥미도 향상에는 유의미한 효과를 보이지 않아 과학과 관련된 정의적 특성의 향상에는 별다른 영향을 주지 않았음을 알 수 있다.
따라서 지구과학 수업에서 MBL 적용은 중학생들의 그래프 능력과 과학탐구능력 향상에 효과적이라 할 수 있다.
이 연구의 목적은 지구과학 수업에 적용한 MBL(Microcomputer Based Laboratory, 이하 MBL)이 중학생의 그래프 능력, 과학탐구능력 및 정의적 특성(과학적 태도, 과학 흥미도)에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다.
중학교 지구과학 내용 중 5개의 실험 주제를 선정하고, 이에 대한 MBL 활용 탐구 활동 자료를 개발하였다. 이 MBL 수업을 33명의 중학생들에게 적용하고 사전 검사와 사후 검사를 실시하였다.
연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, MBL 수업은 중학생의 그래프 능력 향상에 유의미한 효과가 있었다. 그래프 능력의 하위 영역인 그래프 작성, 그래프 해석 능력 모두에서 유의미한 향상을 보였다. 특히 자료 변환하기 영역에서 유의미한 효과가 크게 나타났다.
둘째, MBL 수업은 중학생의 과학탐구능력 향상에 유의미한 효과가 있었다. 특히 가설설정, 조작적 정의, 그래프화/자료해석 영역에서 유의미한 향상을 보였다.
셋째, MBL 수업은 중학생의 과학적 태도, 과학 흥미도 향상에는 유의미한 효과를 보이지 않아 과학과 관련된 정의적 특성의 향상에는 별다른 영향을 주지 않았음을 알 수 있다.
따라서 지구과학 수업에서 MBL 적용은 중학생들의 그래프 능력과 과학탐구능력 향상에 효과적이라 할 수 있다.
The purpose of this study is to what influence MBL(Microcomputer Based Laboratory), which is applied for Earth Science in middle school, has on the ability of graph, science process skill and affective characteristic.
I chose five experiment topics out of the contents involved in Earth Science in...
The purpose of this study is to what influence MBL(Microcomputer Based Laboratory), which is applied for Earth Science in middle school, has on the ability of graph, science process skill and affective characteristic.
I chose five experiment topics out of the contents involved in Earth Science in middle school. I developed the materials of the inquiry activity. I applied these MBL teaching materials to 33 middle school students and took pre and post tests.
The results of this study are as follow :
First, MBL classes revealed that they were effective to the inquiry ability of middle school students. They were efficient both graph construction and graph interpretation. They were especially effective for data transformation.
Second, MBL classes were effective in developing the ability of graph of the middle school students - especially in the subordinate area, the hypothesis establishment, the operational definition, the drawing graphics and data analysis.
Third, MBL classes rarely affected the enhancement of affective characteristic (the scientific attitude and the interest towards science).
Therefore MBL in Earth science of middle school was effective in improving science process skills and ability about graph.
The purpose of this study is to what influence MBL(Microcomputer Based Laboratory), which is applied for Earth Science in middle school, has on the ability of graph, science process skill and affective characteristic.
I chose five experiment topics out of the contents involved in Earth Science in middle school. I developed the materials of the inquiry activity. I applied these MBL teaching materials to 33 middle school students and took pre and post tests.
The results of this study are as follow :
First, MBL classes revealed that they were effective to the inquiry ability of middle school students. They were efficient both graph construction and graph interpretation. They were especially effective for data transformation.
Second, MBL classes were effective in developing the ability of graph of the middle school students - especially in the subordinate area, the hypothesis establishment, the operational definition, the drawing graphics and data analysis.
Third, MBL classes rarely affected the enhancement of affective characteristic (the scientific attitude and the interest towards science).
Therefore MBL in Earth science of middle school was effective in improving science process skills and ability about graph.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.