[학위논문]영화 장르의 진화와 매너리즘의 상관관계에 대한 연구 : 서부극 장르 영화를 중심으로 (A) study about the mutual relation between the development of the film genre and mannerism : focusing on some western films원문보기
매너리즘(Mannerism, Manierismo)이란 용어는 16세기 르네상스 말기에 접어들어 이탈리아 화가들의 양식과 기교에 치중하는 경향을 일컬어 사용하기 시작한 표현이다. 매너리즘은 보통 기법이나 형식이 습관적으로 되풀이되는 부정적 의미로 인식되어왔다. 그러나 이 말은 원래 ‘마니에라Maniera'에서 유래한 것으로 양식, 방식의 개념이며 모방에 근거한 작가의 주관적 스타일을 말한다. 매너리즘 예술 양식은 종말을 고한 후에도 후대의 예술에서 사회적 정신적 변화의 시점에 그 흔적이 되풀이되어 나타났다. 16세기 르네상스의 조화와 균형의 이상화된 예술은 완벽의 경지에 다다르며 예술 역사의 하나의 주기가 완결되었음을 의미했다. 이를테면 앞서 나타난 거장들 -레오나르도 다 빈치, 미켈란젤로, 라파엘로-이 완벽함에 도달했다면 다음 세대의 창작가들은 이미 ‘성숙’의 단계에 접어든 상황에서, 소재의 위기와 함께 창작의 해답을 찾아야만 하는 것이다. 결국 그들이 찾아낸 해답은 전대의 ‘양식Maniera’으로 창조력을 발휘하는 것이었다. 확실한 창작의 이유 없이 ...
매너리즘(Mannerism, Manierismo)이란 용어는 16세기 르네상스 말기에 접어들어 이탈리아 화가들의 양식과 기교에 치중하는 경향을 일컬어 사용하기 시작한 표현이다. 매너리즘은 보통 기법이나 형식이 습관적으로 되풀이되는 부정적 의미로 인식되어왔다. 그러나 이 말은 원래 ‘마니에라Maniera'에서 유래한 것으로 양식, 방식의 개념이며 모방에 근거한 작가의 주관적 스타일을 말한다. 매너리즘 예술 양식은 종말을 고한 후에도 후대의 예술에서 사회적 정신적 변화의 시점에 그 흔적이 되풀이되어 나타났다. 16세기 르네상스의 조화와 균형의 이상화된 예술은 완벽의 경지에 다다르며 예술 역사의 하나의 주기가 완결되었음을 의미했다. 이를테면 앞서 나타난 거장들 -레오나르도 다 빈치, 미켈란젤로, 라파엘로-이 완벽함에 도달했다면 다음 세대의 창작가들은 이미 ‘성숙’의 단계에 접어든 상황에서, 소재의 위기와 함께 창작의 해답을 찾아야만 하는 것이다. 결국 그들이 찾아낸 해답은 전대의 ‘양식Maniera’으로 창조력을 발휘하는 것이었다. 확실한 창작의 이유 없이 컨벤션을 반복하는 경우도 있었지만, 기성의 방법론을 끌어와 작품 속에 주관성을 부여하고 그것을 변형하는 정신은 새로운 예술의 변화를 이끌어냈다. 20세기의 예술인 영화의 역사에서도 매너리즘 현상을 발견할 수 있다. 매너리즘은 사회의 변화, 창작가의 주관성, 산업적 발전 차이로 인해 그것이 발현되는 시기적 차이가 있지만 동시대의 다양한 영화들을 이해하고 설명하는데 유용한 도구로 인식되었다. 영화 창작자들 역시 16세기 매너리즘 화가들이 그랬던 것처럼 과거의 영화를 끌어와 자신의 창작력을 가늠할 수 있는 기회로 삼으며 예술의지를 보여주었던 것이다. 영화에서의 매너리즘이 확실히 적용된다고 할 수 있는 것은 장르 영화이다. 장르 영화는 그 자체가 모방에 근거한 영화라고 할 수 있다. 즉 한편의 장르 영화는 관객이 전에 관람한 동일 장르의 영화에 근거를 두고 있다. 장르는 관습이 형성되고 가치가 확실해진 성숙의 단계가 지나면 컨벤션의 반복으로 관객의 경험에 호소해야 하는 틀이 정해지기 때문이다. 매너리즘이 그랬던 것처럼 장르도 관습적 형식의 반복으로 주관적 창작성이 폄하되기도 했지만 장르적 관습이 기계적으로 모방되고 되풀이되기만 했다면 그것의 진화는 이루어지지 않았을 것이다. 장르의 역사는 전대의 관습적 ‘양식’을 토대로 그것을 주관적으로 수정, 변형하여 또 다른 진화된 ‘양식’으로 나아간다. 이 시기에 매너리즘 현상이 나타나는 것이다. 사회적 변화, 관객의 경험, 영화 산업 체제의 외적 요인과 그것을 극복하려는 매너리즘의 발현은 새로운 변화를 이끌어 내 왔다. 필름 느와르의 새로운 변형들, 장 삐에르 멜빌의 프렌치 느와르, 80년대 오우삼의 홍콩 느와르, 미국 서부극의 변형들, 세르지오 레오네의 스파게티 서부극 등은 전대의 원형질에서 왜곡, 확대, 축소 등을 통해 또 다른 스타일을 일구어내었다. 미국적 장르인 서부극은 이미 전쟁 직전에 성숙한 형태에 도달하였고 서서히 매너리즘의 단계에 접어들게 된다. 서부극은 전후 50년대 초반에 고전에 대한 회의에서 시작하여 50년대 후반에 이르러 개인주의가 심화된 형태를 보였으며, 60년대에 이르러서는 서부극 장르의 역사와 가치를 전복하거나 자의식적인 양식화의 모습을 보이고 있다. 70년대에 이르러 서부극은 타 장르인 SF 영화나 경찰 영화들로 이식되기 시작한다. 이러한 흐름은 사회 공동체의 변화 속에서 주제적 특징, 인물 변형, 형식적 특징을 통해 잘 나타나고 있다. ‘공공의 안전’이라는 목표 아래 선악이 분명했던 초기 서부극은 주인공의 인물 유형이 변형되고 왜곡되는 것을 시작으로 70년대 경찰 영화인 <더티 해리>에 이르면 감정이 축소되고, 선악이 모호한 초기 서부극과 동떨어진 현대적 서부극을 발견하게 된다. 서부극에서 현대 경찰 영화에 이르기까지 그 변화에는 사회적 경제적 요인과 함께 매너리즘의 정신이 존재하며, 70~80년대를 지나는 동안 테크놀로지의 발달로 텍스트로의 접근성이 쉬워져 과거의 영화와 현재의 영화는 동시대에 접근 가능한 저장소가 되었다. 영화 역사에 대한 애정과 거장에 대한 압박감으로 시작됐던 매너리즘은 현대에 들어와 영상의 재활용이라는 성격을 띠기도 하지만 이는 새로운 문화적 기능으로 다시 태어난다는 긍정적인 의미를 지니기도 한다. 최초의 매너리즘 위에 매너리즘은 계속 새로이 세워지고 이는 현대 영화 예술을 이해하는데 중요한 예술 창작 방법론이라고 할 수 있다.
매너리즘(Mannerism, Manierismo)이란 용어는 16세기 르네상스 말기에 접어들어 이탈리아 화가들의 양식과 기교에 치중하는 경향을 일컬어 사용하기 시작한 표현이다. 매너리즘은 보통 기법이나 형식이 습관적으로 되풀이되는 부정적 의미로 인식되어왔다. 그러나 이 말은 원래 ‘마니에라Maniera'에서 유래한 것으로 양식, 방식의 개념이며 모방에 근거한 작가의 주관적 스타일을 말한다. 매너리즘 예술 양식은 종말을 고한 후에도 후대의 예술에서 사회적 정신적 변화의 시점에 그 흔적이 되풀이되어 나타났다. 16세기 르네상스의 조화와 균형의 이상화된 예술은 완벽의 경지에 다다르며 예술 역사의 하나의 주기가 완결되었음을 의미했다. 이를테면 앞서 나타난 거장들 -레오나르도 다 빈치, 미켈란젤로, 라파엘로-이 완벽함에 도달했다면 다음 세대의 창작가들은 이미 ‘성숙’의 단계에 접어든 상황에서, 소재의 위기와 함께 창작의 해답을 찾아야만 하는 것이다. 결국 그들이 찾아낸 해답은 전대의 ‘양식Maniera’으로 창조력을 발휘하는 것이었다. 확실한 창작의 이유 없이 컨벤션을 반복하는 경우도 있었지만, 기성의 방법론을 끌어와 작품 속에 주관성을 부여하고 그것을 변형하는 정신은 새로운 예술의 변화를 이끌어냈다. 20세기의 예술인 영화의 역사에서도 매너리즘 현상을 발견할 수 있다. 매너리즘은 사회의 변화, 창작가의 주관성, 산업적 발전 차이로 인해 그것이 발현되는 시기적 차이가 있지만 동시대의 다양한 영화들을 이해하고 설명하는데 유용한 도구로 인식되었다. 영화 창작자들 역시 16세기 매너리즘 화가들이 그랬던 것처럼 과거의 영화를 끌어와 자신의 창작력을 가늠할 수 있는 기회로 삼으며 예술의지를 보여주었던 것이다. 영화에서의 매너리즘이 확실히 적용된다고 할 수 있는 것은 장르 영화이다. 장르 영화는 그 자체가 모방에 근거한 영화라고 할 수 있다. 즉 한편의 장르 영화는 관객이 전에 관람한 동일 장르의 영화에 근거를 두고 있다. 장르는 관습이 형성되고 가치가 확실해진 성숙의 단계가 지나면 컨벤션의 반복으로 관객의 경험에 호소해야 하는 틀이 정해지기 때문이다. 매너리즘이 그랬던 것처럼 장르도 관습적 형식의 반복으로 주관적 창작성이 폄하되기도 했지만 장르적 관습이 기계적으로 모방되고 되풀이되기만 했다면 그것의 진화는 이루어지지 않았을 것이다. 장르의 역사는 전대의 관습적 ‘양식’을 토대로 그것을 주관적으로 수정, 변형하여 또 다른 진화된 ‘양식’으로 나아간다. 이 시기에 매너리즘 현상이 나타나는 것이다. 사회적 변화, 관객의 경험, 영화 산업 체제의 외적 요인과 그것을 극복하려는 매너리즘의 발현은 새로운 변화를 이끌어 내 왔다. 필름 느와르의 새로운 변형들, 장 삐에르 멜빌의 프렌치 느와르, 80년대 오우삼의 홍콩 느와르, 미국 서부극의 변형들, 세르지오 레오네의 스파게티 서부극 등은 전대의 원형질에서 왜곡, 확대, 축소 등을 통해 또 다른 스타일을 일구어내었다. 미국적 장르인 서부극은 이미 전쟁 직전에 성숙한 형태에 도달하였고 서서히 매너리즘의 단계에 접어들게 된다. 서부극은 전후 50년대 초반에 고전에 대한 회의에서 시작하여 50년대 후반에 이르러 개인주의가 심화된 형태를 보였으며, 60년대에 이르러서는 서부극 장르의 역사와 가치를 전복하거나 자의식적인 양식화의 모습을 보이고 있다. 70년대에 이르러 서부극은 타 장르인 SF 영화나 경찰 영화들로 이식되기 시작한다. 이러한 흐름은 사회 공동체의 변화 속에서 주제적 특징, 인물 변형, 형식적 특징을 통해 잘 나타나고 있다. ‘공공의 안전’이라는 목표 아래 선악이 분명했던 초기 서부극은 주인공의 인물 유형이 변형되고 왜곡되는 것을 시작으로 70년대 경찰 영화인 <더티 해리>에 이르면 감정이 축소되고, 선악이 모호한 초기 서부극과 동떨어진 현대적 서부극을 발견하게 된다. 서부극에서 현대 경찰 영화에 이르기까지 그 변화에는 사회적 경제적 요인과 함께 매너리즘의 정신이 존재하며, 70~80년대를 지나는 동안 테크놀로지의 발달로 텍스트로의 접근성이 쉬워져 과거의 영화와 현재의 영화는 동시대에 접근 가능한 저장소가 되었다. 영화 역사에 대한 애정과 거장에 대한 압박감으로 시작됐던 매너리즘은 현대에 들어와 영상의 재활용이라는 성격을 띠기도 하지만 이는 새로운 문화적 기능으로 다시 태어난다는 긍정적인 의미를 지니기도 한다. 최초의 매너리즘 위에 매너리즘은 계속 새로이 세워지고 이는 현대 영화 예술을 이해하는데 중요한 예술 창작 방법론이라고 할 수 있다.
The term Mannerism was set by the end of the Renaissance, in the 16th. Later it has been used by the Italian painters who stressed on the idea of form and technical skill. Because of its continuous stressing on form and technique, Mannerism has assumed by time a negative meaning. The term traces ori...
The term Mannerism was set by the end of the Renaissance, in the 16th. Later it has been used by the Italian painters who stressed on the idea of form and technical skill. Because of its continuous stressing on form and technique, Mannerism has assumed by time a negative meaning. The term traces origin from the word ‘Maniera’ that means form or method and refers to some writers whose subjective style was based on the idea of imitation. Even though Mannerism refers just as an artistic movement, it influenced the latest generations of artists from the point of view of social and psychological changes. In the 16th century the artists masters of Renaissance -Leonardo da Vinci, Michelangelo, Raffaello- focusing on the concepts of harmony and balance, had reached the point of a complete style which put the artists of the next generations into a crisis of creation. Those new artists tried at that point to find their personal way of expression in the ‘form’ of things. They actually without a real reason, created a new artistic movement, giving through their works the idea of subjectivity, following the pre-existing methodologies. During the 20th century Mannerism influenced the cinema making as well. Even though cinema does not seem to have things in common with Mannerism because of the historical period, social changes, subjectivity of artists, it tried to understand and go through those differences finding in the Mannerism idea a useful instrument for making films. Mannerism has been a film genre connected to the imitation of real things. While Mannerism, like in the pictures, is connected to the expression of conventional forms, the film genre imitating mechanically the reality cannot reach the point of evolution comparing to the past. The historical genre following the idea of ‘form’ assumed by the former generations, transforms itself into a subjective genre creating another kind of ‘form’. It is at this point of the research that Mannerism appears. Mannerism tries to overcome social changes, the audience experiences, film industry in order to bring those important points into a new change. New Film Noire, the French Noir by Jean-Pierre Melville, the Hong Kong Noir of the 80s by John Woo, the American Western, the Spaghetti Western by Sergio Leone, all these new film genres through distortion, exaggeration and reduction, represents the metamorphosis of the past generations. The American Western genre just immediately before the War had reached the point of maturity of the classic genre and started to have contacts with Mannerism. From the second half of the 50s till the end of the 60s the Western genre overthrew the historical values and through a self awareness idea of ‘form’ influenced the 70s too with a new genre called Detective Film. The American Western Film Genre deals with the community problems and the metamorphosis of the characters. The protagonists of the first Western films under the objectives of ‘public security’ were fighting against the rascals of the society, becoming a sort of stereotype characters. The detective film of the 70s is a typical example of an American Western were the protagonist fights against the evil of the society and be far apart from the first American Western films influenced the development of the genre in the future. At this point Mannerism becomes close with this film genre. The oppressions due to the attachment and emotions about the past brought the directors to use Manneristic theories while creating their movies, because of metamorphosis of main characters and distortion of stereotypes made up by an esthetic and formal structure.
The term Mannerism was set by the end of the Renaissance, in the 16th. Later it has been used by the Italian painters who stressed on the idea of form and technical skill. Because of its continuous stressing on form and technique, Mannerism has assumed by time a negative meaning. The term traces origin from the word ‘Maniera’ that means form or method and refers to some writers whose subjective style was based on the idea of imitation. Even though Mannerism refers just as an artistic movement, it influenced the latest generations of artists from the point of view of social and psychological changes. In the 16th century the artists masters of Renaissance -Leonardo da Vinci, Michelangelo, Raffaello- focusing on the concepts of harmony and balance, had reached the point of a complete style which put the artists of the next generations into a crisis of creation. Those new artists tried at that point to find their personal way of expression in the ‘form’ of things. They actually without a real reason, created a new artistic movement, giving through their works the idea of subjectivity, following the pre-existing methodologies. During the 20th century Mannerism influenced the cinema making as well. Even though cinema does not seem to have things in common with Mannerism because of the historical period, social changes, subjectivity of artists, it tried to understand and go through those differences finding in the Mannerism idea a useful instrument for making films. Mannerism has been a film genre connected to the imitation of real things. While Mannerism, like in the pictures, is connected to the expression of conventional forms, the film genre imitating mechanically the reality cannot reach the point of evolution comparing to the past. The historical genre following the idea of ‘form’ assumed by the former generations, transforms itself into a subjective genre creating another kind of ‘form’. It is at this point of the research that Mannerism appears. Mannerism tries to overcome social changes, the audience experiences, film industry in order to bring those important points into a new change. New Film Noire, the French Noir by Jean-Pierre Melville, the Hong Kong Noir of the 80s by John Woo, the American Western, the Spaghetti Western by Sergio Leone, all these new film genres through distortion, exaggeration and reduction, represents the metamorphosis of the past generations. The American Western genre just immediately before the War had reached the point of maturity of the classic genre and started to have contacts with Mannerism. From the second half of the 50s till the end of the 60s the Western genre overthrew the historical values and through a self awareness idea of ‘form’ influenced the 70s too with a new genre called Detective Film. The American Western Film Genre deals with the community problems and the metamorphosis of the characters. The protagonists of the first Western films under the objectives of ‘public security’ were fighting against the rascals of the society, becoming a sort of stereotype characters. The detective film of the 70s is a typical example of an American Western were the protagonist fights against the evil of the society and be far apart from the first American Western films influenced the development of the genre in the future. At this point Mannerism becomes close with this film genre. The oppressions due to the attachment and emotions about the past brought the directors to use Manneristic theories while creating their movies, because of metamorphosis of main characters and distortion of stereotypes made up by an esthetic and formal structure.
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