여말선초는 중세와 근세를 연결하는 부분으로 조선시대 여인의 머리 형태가 변천해온 첫 단계를 밝혀주는 중요한 기간이다. 더구나 중세는 불교를 기반으로 하고 있었고, 마지막에 원의 간섭을 받고 있었다. 근세는 유교의 이념에 기반을 두면서 신흥국인 명과 선린관계를 유지해야 하는 통념상 이질적이고 복잡다단한 관계 속에 있었다. 그로 인한 머리모양의 변화 양상이 어떠한지 밝혀내는 일은 고전머리 역사의 중심 부분을 보다 선명하게 드러내는 일에 해당된다. 그럼에도 고전머리 연구는 대부분 풍속화가 나온 후기에 치중해 있으며 이때를 기준으로 조선...
여말선초는 중세와 근세를 연결하는 부분으로 조선시대 여인의 머리 형태가 변천해온 첫 단계를 밝혀주는 중요한 기간이다. 더구나 중세는 불교를 기반으로 하고 있었고, 마지막에 원의 간섭을 받고 있었다. 근세는 유교의 이념에 기반을 두면서 신흥국인 명과 선린관계를 유지해야 하는 통념상 이질적이고 복잡다단한 관계 속에 있었다. 그로 인한 머리모양의 변화 양상이 어떠한지 밝혀내는 일은 고전머리 역사의 중심 부분을 보다 선명하게 드러내는 일에 해당된다. 그럼에도 고전머리 연구는 대부분 풍속화가 나온 후기에 치중해 있으며 이때를 기준으로 조선 초까지 거슬러 올라가고 있는 실정이다. 본 연구에서의 필요성은 조선시대 의 머리모양이 대부분 영, 정조 시대 이후에 치중하고 있다는 점을 알고 조선시대 초기의 고전머리의 실체를 알기위해서 대변혁의 시기였던 여말 선 초의 여성의 주요부분인 머리모양이 어떤 상황에 놓여있는지를 고전머리의 기본적인 연구에 있어서 가장 필요한 요소라고 보았다. 본 연구에서의 목적은 여말선초의 불화에 그려진 당시의 여인들 모습이 다양하게 표현되어 있는 점을 중시하고 이를 중심으로 여인들의 머리모양을 고찰해보고자 했다. 여기에 벽화고분 두 군데와 초상화, 기록화, 출토 가체 등 유물자료를 포함시켜 여말선초의 모습을 가능한 한 유추해보고자 한 것이다. 결론적으로 여말 선초 여성의 머리모양의 변천과정을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 상류층인 비빈을 비롯한 명부 층의 머리모양은 원의 간섭에도 불구하고 개성적이었으며 특히 조선 궁중 양식인 거두 미 형식의 관이 여말부터 이어져 온 것으로 확인되었다. 원의 전통 양식인 변발은 평민층에서 가장 두드러지게 나타났다. 쪽머리, 얹은머리, 땋은 머리가 주류를 이루었는데 그것들은 모두 기본적으로 변발이 있어야 가능했기 때문이다. 처녀들의 길게 땋은 머리는 원래 있던 땋은 머리가 원의 변발과 만나면서 더 커져 조선에 정착한 것이었다. 둘째, 평민층 여성들은 비교적 자유분방해서 상류층의 가체머리를 모방 하 므로서 신분상승이라는 간접적 효과를 노리기도 했다. 변발이 가장 큰 영향을 끼친 머리는 얹은머리였다. 원래 얹은머리는 본머리로 하는 것이었는데 여말선초를 거치면서 굵은 변발로 가체를 만들어 씌우는 형식의 얹은머리로 변했기 때문이었다. 셋째, 하류층 여성들은 쌍계를 기본으로 해서 여러 형태의 변형 쌍계가 파생되었다. 귀 아래쪽으로 나란히 내려온 쌍계는 불화에 전체적으로 많이 보이며 머리 위에 똑같은 형식을 이룬 것은 예인들의 머리에서도 발견되었다. 원으로부터 온 변발은 그 영향이 의외로 크지가 않았다. 원 자신이 당과 송의 문화를 흡수했기 때문이고, 변발 자체가 한민족의 고유 머리 형태였기 때문이기도 했다. 이런 점은 무엇보다 여말선초에 크게 유행했던 관경변상도에 잘 표현되어 있었으며 감로탱 에도 다양하게 표현되어 있었다. 고려 말의 머리모양은 오백년이 넘는 조선시대의 초기 단계이고 그것은 고려로부터 전통적인 맥과 함께 형성되면서 출발했다는 점을 보여주고 있다. 이는 조선의 머리 형태가 조선의 사회적, 문화적 토양 속에서 형성된 것이 아니라 고려로부터의 전통 속에서 유지되고 발전해 왔다는 사실을 말해주는 것이기도 하다. 가장 두드러진 특징이었던 가체는 그 연원을 여말선초에서 밝혀낼 수 있었으며 그럼으로 인해 중기, 후기의 역사적 사실들은 자연스럽게 타당성을 지니고 연결될 수 있었다. 뿐만 아니라 신분별 머리모양이나 그 타당성에 대해서도 여말선초의 형성 과정을 보면 자연스럽다는 인상을 갖게 한다. 그것은 결국 고려의 제도에서 자연스럽게 변화된 양상이었지 인위적인 제재에 의해 정해진 것이 아니라는 점을 알 수 있게 되었기 때문이다.
여말선초는 중세와 근세를 연결하는 부분으로 조선시대 여인의 머리 형태가 변천해온 첫 단계를 밝혀주는 중요한 기간이다. 더구나 중세는 불교를 기반으로 하고 있었고, 마지막에 원의 간섭을 받고 있었다. 근세는 유교의 이념에 기반을 두면서 신흥국인 명과 선린관계를 유지해야 하는 통념상 이질적이고 복잡다단한 관계 속에 있었다. 그로 인한 머리모양의 변화 양상이 어떠한지 밝혀내는 일은 고전머리 역사의 중심 부분을 보다 선명하게 드러내는 일에 해당된다. 그럼에도 고전머리 연구는 대부분 풍속화가 나온 후기에 치중해 있으며 이때를 기준으로 조선 초까지 거슬러 올라가고 있는 실정이다. 본 연구에서의 필요성은 조선시대 의 머리모양이 대부분 영, 정조 시대 이후에 치중하고 있다는 점을 알고 조선시대 초기의 고전머리의 실체를 알기위해서 대변혁의 시기였던 여말 선 초의 여성의 주요부분인 머리모양이 어떤 상황에 놓여있는지를 고전머리의 기본적인 연구에 있어서 가장 필요한 요소라고 보았다. 본 연구에서의 목적은 여말선초의 불화에 그려진 당시의 여인들 모습이 다양하게 표현되어 있는 점을 중시하고 이를 중심으로 여인들의 머리모양을 고찰해보고자 했다. 여기에 벽화고분 두 군데와 초상화, 기록화, 출토 가체 등 유물자료를 포함시켜 여말선초의 모습을 가능한 한 유추해보고자 한 것이다. 결론적으로 여말 선초 여성의 머리모양의 변천과정을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 상류층인 비빈을 비롯한 명부 층의 머리모양은 원의 간섭에도 불구하고 개성적이었으며 특히 조선 궁중 양식인 거두 미 형식의 관이 여말부터 이어져 온 것으로 확인되었다. 원의 전통 양식인 변발은 평민층에서 가장 두드러지게 나타났다. 쪽머리, 얹은머리, 땋은 머리가 주류를 이루었는데 그것들은 모두 기본적으로 변발이 있어야 가능했기 때문이다. 처녀들의 길게 땋은 머리는 원래 있던 땋은 머리가 원의 변발과 만나면서 더 커져 조선에 정착한 것이었다. 둘째, 평민층 여성들은 비교적 자유분방해서 상류층의 가체머리를 모방 하 므로서 신분상승이라는 간접적 효과를 노리기도 했다. 변발이 가장 큰 영향을 끼친 머리는 얹은머리였다. 원래 얹은머리는 본머리로 하는 것이었는데 여말선초를 거치면서 굵은 변발로 가체를 만들어 씌우는 형식의 얹은머리로 변했기 때문이었다. 셋째, 하류층 여성들은 쌍계를 기본으로 해서 여러 형태의 변형 쌍계가 파생되었다. 귀 아래쪽으로 나란히 내려온 쌍계는 불화에 전체적으로 많이 보이며 머리 위에 똑같은 형식을 이룬 것은 예인들의 머리에서도 발견되었다. 원으로부터 온 변발은 그 영향이 의외로 크지가 않았다. 원 자신이 당과 송의 문화를 흡수했기 때문이고, 변발 자체가 한민족의 고유 머리 형태였기 때문이기도 했다. 이런 점은 무엇보다 여말선초에 크게 유행했던 관경변상도에 잘 표현되어 있었으며 감로탱 에도 다양하게 표현되어 있었다. 고려 말의 머리모양은 오백년이 넘는 조선시대의 초기 단계이고 그것은 고려로부터 전통적인 맥과 함께 형성되면서 출발했다는 점을 보여주고 있다. 이는 조선의 머리 형태가 조선의 사회적, 문화적 토양 속에서 형성된 것이 아니라 고려로부터의 전통 속에서 유지되고 발전해 왔다는 사실을 말해주는 것이기도 하다. 가장 두드러진 특징이었던 가체는 그 연원을 여말선초에서 밝혀낼 수 있었으며 그럼으로 인해 중기, 후기의 역사적 사실들은 자연스럽게 타당성을 지니고 연결될 수 있었다. 뿐만 아니라 신분별 머리모양이나 그 타당성에 대해서도 여말선초의 형성 과정을 보면 자연스럽다는 인상을 갖게 한다. 그것은 결국 고려의 제도에서 자연스럽게 변화된 양상이었지 인위적인 제재에 의해 정해진 것이 아니라는 점을 알 수 있게 되었기 때문이다.
The late Goreyo and early Josen Dynasties are the important period that makes clear the early stage that the hair form of women in the Josen Dynasty as the period connecting the medieval times and the modern times. Moreover, the Goryeo Dynasty at the medieval times was based on Buddhism and interrup...
The late Goreyo and early Josen Dynasties are the important period that makes clear the early stage that the hair form of women in the Josen Dynasty as the period connecting the medieval times and the modern times. Moreover, the Goryeo Dynasty at the medieval times was based on Buddhism and interrupted by the Mongol. At the modern times, the Korean dynasty was placed in heterogeneous and complicated relationship in which it should maintain a good-neighbor relationship to the Ming Dynasty while based on the ideology of Confucianism. There is a need to find out how it changed the hairdo of women, which pertains to making clearer the central part of the history of the classical hairdo. Nevertheless, studies on the classical hairdo were mostly concentrated on the later period of the Goryeo Dynasty in which the genre painting emerged, and dated back to the early Joseon Dynasty with this period of time as a basis. That is, studies on the hairdo of women in the Joseon Dynasty have mostly been focused on that of women since the reigning periods of King Youngjo and King Jeongjo. So this study attempted to investigate the substance of the classical hairdo of women in the early Joseon Dynasty. And it viewed as the most essential element in the basic study of classical hairdo at what situation the hairdo, the principal part of women, was placed in the late Goryeo and early Joseon Dynasty which was the period of a new deal. The purpose of this study was to investigate the hairdo of women with a focus on the fact that the figure of the women was diversely portrayed on the Buddhistic painting in the late Goreyo and early Joseon Dynasties. Here it attempted to analogize the figure of women in the late Goryeo and early Joseon by including two mural, and such materials of relics as portraits, excavated gache, a kind of wig used to give body to th hair and so on. In conclusion, this study attempted to investigate the process of changes in the hairdo of women in the late Goryeo and early Joseon Dynasties. First, the hairdo of the social classes of prestigious women including the queen and the royal concubine were personal despite the interference of the Mong Empire. The pigtail, the traditional hair style of the Mongol Empire was remarkably found in the common people. Round chignon, round braided hair and braids formed the mainstream of hair style, which is because they were possible because of the basic existence of the pigtail. The long braided hair of the maiden took root in the Joseon Dynasty as the originally braided hair met the pigtail of the Mongols and became larger. Second, women belonging to the social class of the common people were comparatively free, so that they aimed at the indirect effect of upward social status by imitating the hairdo of 'gache' worn by women belonging to the upper class. It r class.round braided hair on which the pigtail had the greatest effect. Originally,lass.round braided hair r clmade by the original hair. It r clchanged into that in the form of making gache out of the thick pigtai and putting it through the late Goryeo and early Joseon Dynasties. Third, women belonging to the lower classes wore several forms of modified topknot with the double topknot as a basis. The topknot running side by side down the ears can be much found in Buddhist paintings, and the topknot worn over the head in the same form was found in the heads of entertainers. The pigtail originating from the Mongol Empire did not have a great effect. Seeing that the Mongol Empire absorbed the cultures of the Tang and Sung Dynasties, the pigtail was the hairdo proper to the Chinese people. This was greatly popular in the late Goryeo and early Joseon among other things, which was well expressed in Kwankyongbyungsangdo and diversely expressed in Kamrotaenghwa. The hairdo of women in the late Goryeo was at the early stage of the Joseon Dynasty with more than 500 years of history, which started with the formation of the traditional context from the Goryeo Dynasty. This tells that the hair form of women in the Joseon Dynasty was not formed in the social and cultural soil of the Joseon Dynasty but maintained and developed in traditions from the Goryeo Dynasty. It could be found that the origin of Gache, the most remarkable characteristic, dated back to the late Goryeo and early Joseon Dynasties. Thereby, the historical facts of the medium and late periods of the Joseon Dynasty could naturally be connected with each other with their validity. In addition, a close look at the process of formation in the late Goryeo and early Joseon Dynasties shows that hairdo by social status or its validity give use a natural impression. That is because it was an aspect naturally changed from the system of the Goryeo Dynasty but not determined by artificial sanctions.
The late Goreyo and early Josen Dynasties are the important period that makes clear the early stage that the hair form of women in the Josen Dynasty as the period connecting the medieval times and the modern times. Moreover, the Goryeo Dynasty at the medieval times was based on Buddhism and interrupted by the Mongol. At the modern times, the Korean dynasty was placed in heterogeneous and complicated relationship in which it should maintain a good-neighbor relationship to the Ming Dynasty while based on the ideology of Confucianism. There is a need to find out how it changed the hairdo of women, which pertains to making clearer the central part of the history of the classical hairdo. Nevertheless, studies on the classical hairdo were mostly concentrated on the later period of the Goryeo Dynasty in which the genre painting emerged, and dated back to the early Joseon Dynasty with this period of time as a basis. That is, studies on the hairdo of women in the Joseon Dynasty have mostly been focused on that of women since the reigning periods of King Youngjo and King Jeongjo. So this study attempted to investigate the substance of the classical hairdo of women in the early Joseon Dynasty. And it viewed as the most essential element in the basic study of classical hairdo at what situation the hairdo, the principal part of women, was placed in the late Goryeo and early Joseon Dynasty which was the period of a new deal. The purpose of this study was to investigate the hairdo of women with a focus on the fact that the figure of the women was diversely portrayed on the Buddhistic painting in the late Goreyo and early Joseon Dynasties. Here it attempted to analogize the figure of women in the late Goryeo and early Joseon by including two mural, and such materials of relics as portraits, excavated gache, a kind of wig used to give body to th hair and so on. In conclusion, this study attempted to investigate the process of changes in the hairdo of women in the late Goryeo and early Joseon Dynasties. First, the hairdo of the social classes of prestigious women including the queen and the royal concubine were personal despite the interference of the Mong Empire. The pigtail, the traditional hair style of the Mongol Empire was remarkably found in the common people. Round chignon, round braided hair and braids formed the mainstream of hair style, which is because they were possible because of the basic existence of the pigtail. The long braided hair of the maiden took root in the Joseon Dynasty as the originally braided hair met the pigtail of the Mongols and became larger. Second, women belonging to the social class of the common people were comparatively free, so that they aimed at the indirect effect of upward social status by imitating the hairdo of 'gache' worn by women belonging to the upper class. It r class.round braided hair on which the pigtail had the greatest effect. Originally,lass.round braided hair r clmade by the original hair. It r clchanged into that in the form of making gache out of the thick pigtai and putting it through the late Goryeo and early Joseon Dynasties. Third, women belonging to the lower classes wore several forms of modified topknot with the double topknot as a basis. The topknot running side by side down the ears can be much found in Buddhist paintings, and the topknot worn over the head in the same form was found in the heads of entertainers. The pigtail originating from the Mongol Empire did not have a great effect. Seeing that the Mongol Empire absorbed the cultures of the Tang and Sung Dynasties, the pigtail was the hairdo proper to the Chinese people. This was greatly popular in the late Goryeo and early Joseon among other things, which was well expressed in Kwankyongbyungsangdo and diversely expressed in Kamrotaenghwa. The hairdo of women in the late Goryeo was at the early stage of the Joseon Dynasty with more than 500 years of history, which started with the formation of the traditional context from the Goryeo Dynasty. This tells that the hair form of women in the Joseon Dynasty was not formed in the social and cultural soil of the Joseon Dynasty but maintained and developed in traditions from the Goryeo Dynasty. It could be found that the origin of Gache, the most remarkable characteristic, dated back to the late Goryeo and early Joseon Dynasties. Thereby, the historical facts of the medium and late periods of the Joseon Dynasty could naturally be connected with each other with their validity. In addition, a close look at the process of formation in the late Goryeo and early Joseon Dynasties shows that hairdo by social status or its validity give use a natural impression. That is because it was an aspect naturally changed from the system of the Goryeo Dynasty but not determined by artificial sanctions.
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#여말선초 불화 고분벽화 변발 얹은머리 가체
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