본 연구는 고등교육기관 여학생의 진로탐색을 돕기 위해 여자대학생용 직업카드를 개발하고 그 효과를 검증하기 위한 목적으로 수행되었다. 이에 대한 연구문제는 첫째, 여자대학생용 직업카드로서 타당한가? 둘째, 직업카드 분류활동을 적용한 진로탐색 프로그램은 여자대학생의 진로정체감을 높여주는가? 셋째, 직업카드 분류활동을 적용한 진로탐색프로그램은 여자대학생의 진로결정수준을 높여주는가? 라는 것을 검증하는 것이다. 연구내용으로는 직업카드 개발과 관련하여 자문위원 구성, 직업카드의 직업선정기준, 선정된 직업분석, 직업카드개수의 적정성 검토, 직업카드의 규격 및 디자인 결정, 전문가 검토 등의 직업카드 제작에 관한 내용과 카드활용 방안을 구성하여 여자대학생들에게 실시 한 다음 여자대학생들의 의견과 전문상담원들의 의견 등을 분석하고 또한 프로그램에 대한 효과성을 분석하였다. 연구방법은 직업카드와 관련된 서적이나 논문, 저녈 등을 수집, 분석하는 문헌연구와 진로․직업․대학교수 등의 전문가 6명을 자문위원으로 구성하여 이들에게 자문을 얻는 방법, 또한 여자대학생 105명에게 직업카드의 타당성을 검증하기 위하여 직업카드분류활동을 실시한 후 5점 Likert 척도 평가지를 실시하여 분석하였고, 현재 진로 전문가로 활동하는 진로전문가 3인에게 각각 2명의 여자대학생을 무선 배정하여 실시한 후 상담자의 의견을 자유롭게 기술하게 하여 그 결과를 분석하였다. 그리고 직업카드분류활동을 적용한 진로탐색 프로그램의 효과성을 검증하기 위하여 진로탐색프로그램 실시 전․후로 질문지를 사용하여 효과성을 검증하였다. 본 연구에서 개발한 직업카드는 119장으로 카드의 규격은 7×11cm, 기입내용에는 직업카드 일련번호, 직업구분. 홀랜드 세 자리 기호, 직업명, 직업개요, 학력 및 자격, 여성비율, 근무환경 및 업무특징, 급여수준, 직업전망, 직장 내 긴급체계, 관련 직업 등의 12개 항목으로 구성되었으며, 직업선정은 한국직업전망서, 2007·2009미래직업의 세계, 여성유망직종 66개, 여성이 도전할만한 신 직업 25선, 대학생희망직업 23선, 여대생 희망직업21선 등에서 2회 이상 공통되는 직업을 선정하였다. 진로탐색 프로그램의 목표는 진로준비나 취업 직전 상태에 있는 여자대학생들의 직업흥미와 적성을 확고히 하여 진로나 직업선택을 돕고, 또한 스스로 진로나 직업을 탐색하고 결정할 수 있는 방법을 제시하는 것을 목표로 설정하였다. 진로탐색과정은 직업카드분류단계, 모르는 직업카드 재분류 단계, 직업선택의 이유 찾기 단계, 직업선호도 및 최종직업선택 단계, 진로계획세우기 단계 등의 5단계로 구성하였다. 직업카드 활용의 결과 분석은 다음과 같다. 먼저 여자대학생들의 활동소감을 분석한 것을 보면 직업카드분류활동에 대한 전체 사용자 만족도는 평균 4.30(5점 척도)이었으며, 개별 문항을 통해 첫째, 직업카드 종류가 다양하여 모르는 직업을 알게 되었고, 직업흥미와 적성을 찾고 진로를 선택하는데 도움이 되었다. 둘째, 직업카드의 설명은 간략하고 핵심적이어서 직업을 특성을 이해하는데 도움이 되었다. 셋째, 직업카드에 기록된 다양한 정보내용은 직업세계에 현실적으로 다가가게 해주었다. 넷째, 진로탐색활동은 진로를 확고히 하거나 취업준비에 대한 ...
본 연구는 고등교육기관 여학생의 진로탐색을 돕기 위해 여자대학생용 직업카드를 개발하고 그 효과를 검증하기 위한 목적으로 수행되었다. 이에 대한 연구문제는 첫째, 여자대학생용 직업카드로서 타당한가? 둘째, 직업카드 분류활동을 적용한 진로탐색 프로그램은 여자대학생의 진로정체감을 높여주는가? 셋째, 직업카드 분류활동을 적용한 진로탐색프로그램은 여자대학생의 진로결정수준을 높여주는가? 라는 것을 검증하는 것이다. 연구내용으로는 직업카드 개발과 관련하여 자문위원 구성, 직업카드의 직업선정기준, 선정된 직업분석, 직업카드개수의 적정성 검토, 직업카드의 규격 및 디자인 결정, 전문가 검토 등의 직업카드 제작에 관한 내용과 카드활용 방안을 구성하여 여자대학생들에게 실시 한 다음 여자대학생들의 의견과 전문상담원들의 의견 등을 분석하고 또한 프로그램에 대한 효과성을 분석하였다. 연구방법은 직업카드와 관련된 서적이나 논문, 저녈 등을 수집, 분석하는 문헌연구와 진로․직업․대학교수 등의 전문가 6명을 자문위원으로 구성하여 이들에게 자문을 얻는 방법, 또한 여자대학생 105명에게 직업카드의 타당성을 검증하기 위하여 직업카드분류활동을 실시한 후 5점 Likert 척도 평가지를 실시하여 분석하였고, 현재 진로 전문가로 활동하는 진로전문가 3인에게 각각 2명의 여자대학생을 무선 배정하여 실시한 후 상담자의 의견을 자유롭게 기술하게 하여 그 결과를 분석하였다. 그리고 직업카드분류활동을 적용한 진로탐색 프로그램의 효과성을 검증하기 위하여 진로탐색프로그램 실시 전․후로 질문지를 사용하여 효과성을 검증하였다. 본 연구에서 개발한 직업카드는 119장으로 카드의 규격은 7×11cm, 기입내용에는 직업카드 일련번호, 직업구분. 홀랜드 세 자리 기호, 직업명, 직업개요, 학력 및 자격, 여성비율, 근무환경 및 업무특징, 급여수준, 직업전망, 직장 내 긴급체계, 관련 직업 등의 12개 항목으로 구성되었으며, 직업선정은 한국직업전망서, 2007·2009미래직업의 세계, 여성유망직종 66개, 여성이 도전할만한 신 직업 25선, 대학생희망직업 23선, 여대생 희망직업21선 등에서 2회 이상 공통되는 직업을 선정하였다. 진로탐색 프로그램의 목표는 진로준비나 취업 직전 상태에 있는 여자대학생들의 직업흥미와 적성을 확고히 하여 진로나 직업선택을 돕고, 또한 스스로 진로나 직업을 탐색하고 결정할 수 있는 방법을 제시하는 것을 목표로 설정하였다. 진로탐색과정은 직업카드분류단계, 모르는 직업카드 재분류 단계, 직업선택의 이유 찾기 단계, 직업선호도 및 최종직업선택 단계, 진로계획세우기 단계 등의 5단계로 구성하였다. 직업카드 활용의 결과 분석은 다음과 같다. 먼저 여자대학생들의 활동소감을 분석한 것을 보면 직업카드분류활동에 대한 전체 사용자 만족도는 평균 4.30(5점 척도)이었으며, 개별 문항을 통해 첫째, 직업카드 종류가 다양하여 모르는 직업을 알게 되었고, 직업흥미와 적성을 찾고 진로를 선택하는데 도움이 되었다. 둘째, 직업카드의 설명은 간략하고 핵심적이어서 직업을 특성을 이해하는데 도움이 되었다. 셋째, 직업카드에 기록된 다양한 정보내용은 직업세계에 현실적으로 다가가게 해주었다. 넷째, 진로탐색활동은 진로를 확고히 하거나 취업준비에 대한 동기부여가 되었다. 라는 의견을 제시하였다. 다음으로 직업카드분류활동을 지도한 상담자들의 의견을 분석한 것을 보면 A상담자는 직업카드가 직업에 대한 이해와 의사결정을 할 수 있는 진로상담의 매개체가 될 수 있고, 참여자가 자신의 진로에 대해서 생각하고 이해할 수 있었으며, 부드럽게 참여자의 흥미를 유발할 수 있다는 점, B상담자는 다른 진로검사 진행 없이 직업흥미에 대한 파악과 희망 직업의 확장이 가능하다는 것과 내담자 중심으로 직업카드를 활용할 수 있으며, 진로 미 결정자에게는 다양한 직업 탐색과 희망직업에 대해 구체화하는 계기가 되었고, 진로결정자에게는 자신의 진로를 재정립하는 계기가 되었다는 점, 그리고 한 번에 흥미를 파악하고 해석, 상담까지 진행할 수 있는 활동이며 진로 집단 상담으로 활용하기에 좋으면서도 쉬운 활동이라는 점을, C상담자는 필요한 직업에 대한 정보 획득과 빈 카드 사용의 유효성, 그리고 직업에 대한 동기유발에 대한 효과성과 직업카드의 집단 진로상담의 효과성, 직업정보 사이트를 이용하여 원하던 직업에 대해서 확실한 탐색을 할 수 있어서 좋았다. 라는 점과 내담자 스스로 흥미롭게 할 수 있는 활동이며 상담자 활용의 수이성과 편리성, 그리고 재취업 대상자에게도 좋은 도구일 것이라고 보고하였다. 직업카드분류활동을 적용한 진로탐색 프로그램의 효과성을 검증하기 위하여 여자대학생들에게 진로정체감과 진로결정수준에 대하여 사전․사후로 t검증 및 ANOVA 통계 분석한 결과를 보면 진로정체감검사에서는 전체점수와 하위요인 별 모두에 대하여 통계적으로 유의미한 것으로 확인되었다(전체점수 t=-8.002, p.001). 이는 직업카드를 적용한 진로탐색프로그램이 여자대학생들
본 연구는 고등교육기관 여학생의 진로탐색을 돕기 위해 여자대학생용 직업카드를 개발하고 그 효과를 검증하기 위한 목적으로 수행되었다. 이에 대한 연구문제는 첫째, 여자대학생용 직업카드로서 타당한가? 둘째, 직업카드 분류활동을 적용한 진로탐색 프로그램은 여자대학생의 진로정체감을 높여주는가? 셋째, 직업카드 분류활동을 적용한 진로탐색프로그램은 여자대학생의 진로결정수준을 높여주는가? 라는 것을 검증하는 것이다. 연구내용으로는 직업카드 개발과 관련하여 자문위원 구성, 직업카드의 직업선정기준, 선정된 직업분석, 직업카드개수의 적정성 검토, 직업카드의 규격 및 디자인 결정, 전문가 검토 등의 직업카드 제작에 관한 내용과 카드활용 방안을 구성하여 여자대학생들에게 실시 한 다음 여자대학생들의 의견과 전문상담원들의 의견 등을 분석하고 또한 프로그램에 대한 효과성을 분석하였다. 연구방법은 직업카드와 관련된 서적이나 논문, 저녈 등을 수집, 분석하는 문헌연구와 진로․직업․대학교수 등의 전문가 6명을 자문위원으로 구성하여 이들에게 자문을 얻는 방법, 또한 여자대학생 105명에게 직업카드의 타당성을 검증하기 위하여 직업카드분류활동을 실시한 후 5점 Likert 척도 평가지를 실시하여 분석하였고, 현재 진로 전문가로 활동하는 진로전문가 3인에게 각각 2명의 여자대학생을 무선 배정하여 실시한 후 상담자의 의견을 자유롭게 기술하게 하여 그 결과를 분석하였다. 그리고 직업카드분류활동을 적용한 진로탐색 프로그램의 효과성을 검증하기 위하여 진로탐색프로그램 실시 전․후로 질문지를 사용하여 효과성을 검증하였다. 본 연구에서 개발한 직업카드는 119장으로 카드의 규격은 7×11cm, 기입내용에는 직업카드 일련번호, 직업구분. 홀랜드 세 자리 기호, 직업명, 직업개요, 학력 및 자격, 여성비율, 근무환경 및 업무특징, 급여수준, 직업전망, 직장 내 긴급체계, 관련 직업 등의 12개 항목으로 구성되었으며, 직업선정은 한국직업전망서, 2007·2009미래직업의 세계, 여성유망직종 66개, 여성이 도전할만한 신 직업 25선, 대학생희망직업 23선, 여대생 희망직업21선 등에서 2회 이상 공통되는 직업을 선정하였다. 진로탐색 프로그램의 목표는 진로준비나 취업 직전 상태에 있는 여자대학생들의 직업흥미와 적성을 확고히 하여 진로나 직업선택을 돕고, 또한 스스로 진로나 직업을 탐색하고 결정할 수 있는 방법을 제시하는 것을 목표로 설정하였다. 진로탐색과정은 직업카드분류단계, 모르는 직업카드 재분류 단계, 직업선택의 이유 찾기 단계, 직업선호도 및 최종직업선택 단계, 진로계획세우기 단계 등의 5단계로 구성하였다. 직업카드 활용의 결과 분석은 다음과 같다. 먼저 여자대학생들의 활동소감을 분석한 것을 보면 직업카드분류활동에 대한 전체 사용자 만족도는 평균 4.30(5점 척도)이었으며, 개별 문항을 통해 첫째, 직업카드 종류가 다양하여 모르는 직업을 알게 되었고, 직업흥미와 적성을 찾고 진로를 선택하는데 도움이 되었다. 둘째, 직업카드의 설명은 간략하고 핵심적이어서 직업을 특성을 이해하는데 도움이 되었다. 셋째, 직업카드에 기록된 다양한 정보내용은 직업세계에 현실적으로 다가가게 해주었다. 넷째, 진로탐색활동은 진로를 확고히 하거나 취업준비에 대한 동기부여가 되었다. 라는 의견을 제시하였다. 다음으로 직업카드분류활동을 지도한 상담자들의 의견을 분석한 것을 보면 A상담자는 직업카드가 직업에 대한 이해와 의사결정을 할 수 있는 진로상담의 매개체가 될 수 있고, 참여자가 자신의 진로에 대해서 생각하고 이해할 수 있었으며, 부드럽게 참여자의 흥미를 유발할 수 있다는 점, B상담자는 다른 진로검사 진행 없이 직업흥미에 대한 파악과 희망 직업의 확장이 가능하다는 것과 내담자 중심으로 직업카드를 활용할 수 있으며, 진로 미 결정자에게는 다양한 직업 탐색과 희망직업에 대해 구체화하는 계기가 되었고, 진로결정자에게는 자신의 진로를 재정립하는 계기가 되었다는 점, 그리고 한 번에 흥미를 파악하고 해석, 상담까지 진행할 수 있는 활동이며 진로 집단 상담으로 활용하기에 좋으면서도 쉬운 활동이라는 점을, C상담자는 필요한 직업에 대한 정보 획득과 빈 카드 사용의 유효성, 그리고 직업에 대한 동기유발에 대한 효과성과 직업카드의 집단 진로상담의 효과성, 직업정보 사이트를 이용하여 원하던 직업에 대해서 확실한 탐색을 할 수 있어서 좋았다. 라는 점과 내담자 스스로 흥미롭게 할 수 있는 활동이며 상담자 활용의 수이성과 편리성, 그리고 재취업 대상자에게도 좋은 도구일 것이라고 보고하였다. 직업카드분류활동을 적용한 진로탐색 프로그램의 효과성을 검증하기 위하여 여자대학생들에게 진로정체감과 진로결정수준에 대하여 사전․사후로 t검증 및 ANOVA 통계 분석한 결과를 보면 진로정체감검사에서는 전체점수와 하위요인 별 모두에 대하여 통계적으로 유의미한 것으로 확인되었다(전체점수 t=-8.002, p.001). 이는 직업카드를 적용한 진로탐색프로그램이 여자대학생들
This study was performed for the purposes of developing the occupational cards for female university students and verifying its effectiveness for assisting female university students in searching their career. The main purpose of this study is to verify the following problems: first, is it proper as...
This study was performed for the purposes of developing the occupational cards for female university students and verifying its effectiveness for assisting female university students in searching their career. The main purpose of this study is to verify the following problems: first, is it proper as an occupational card for female university students?; second, can the career searching program that has adapted the activity of sorting the occupational cards improve their career identity?; third, can the career searching program that has adapted the activity of sorting the occupational cards improve their level of career decision? This study consists of the contents related to making occupational cards, such as composition of counseling committee regarding the development of occupational cards, the standard for selecting occupations in the occupational cards, analysis of the selected occupation, review of the appropriateness of the number of occupational cards, the determination of the size and design of occupational cards, expert’s review, etc, and a plan for using these cards. It then conducted the experiment for female university students, and analyzed the opinions of them and professional counselors as well as the effectiveness of such program. As for the methods of study, this study performed literature research of collecting and analyzing books, research papers, or journals related to occupational card and sought the advices from counseling committee, which consists of 6 experts (including university professors) in the area of career or occupation. In addition, in order to verify the validity of occupational cards, it conducted occupational card sorts for 105 female university students, and then analyzed their sorting activities using Likert Scale. Furthermore, it assigned each two female university students to three career experts for counseling randomly, and then analyzed the result of counseling by freely describing the opinions of counselors. Furthermore, in order to verify the effectiveness of career searching program adapting occupational card sort, this study verified its effectiveness using the questionnaire before and after the execution of the career searching program. This study developed 119 occupational cards on 7 x 11 cm, and these cards consist of 12 items such as occupational card serial number, Holland Code, Occupational titles, education background and qualification, the ratio of women, working environment and properties, level of payment, occupational prospect, promotion system in work, related vocations, etc. The occupations were selected among common occupations cited for more than twice in Korean Occupation Prospect, the 2007 & 2009 World of Occupation in Future, 66 occupations for women, new 25 occupations challengeable to women, 23 occupations that university students prefer, 21 occupations that university students prefer, etc. The goal of the career searching program is to assist female university students who are preparing for career or are about to have a job in establishing their vocational interest and aptitude and to provide a method through that they can search and decide their career or occupation by themselves. The career searching processes consist of five stages, such as ‘occupational card sort’ stage, ‘re‐sorting for unknown occupational cards’ stage, ‘searching for the reasons of occupational selection’ stage, ‘occupational preference and final decision of occupation’ stage, and ‘establishment of career plan’ stage. The analysis on the result of usage of occupational cards is as follows: First of all, based on the analysis on the answers about sorting experience of female university students, overall satisfaction rating to occupational card sorting activity is 4.30 on average (5 point scale). In addition, by using individual items, the following opinions were provided: First, it was found that the types of occupational cards are various and there are many unknown occupations. Thus, it was helpful to find occupational interest and aptitude and select a career. Second, since the explanation of occupational cards was simple and core, it was helpful to understand the properties of occupations. Third, various information recorded in the occupational cards provided a more realistic opportunity to approach the world of occupation. Forth, career searching activity made career firm or provided motivation to recruit preparation. Next, based on the analysis of opinions of counselors who guided the occupational card sorting activities, this study concluded the followings: a) The counselors reported that occupational card could be a medium in career counseling for effectively understanding and making decision of the occupations, and they could generate interest of participants smoothly. b) The counselors reported that they could understand the occupational interest without additional career inventory, extend the occupation desired, and use the occupational cards focusing on the clients. The persons who haven’t decided their career could have an opportunity to search various occupations and embody their desired occupations. Finally, the persons who decided occupation thought that the occupation card sorting activity is an activity covering from identifying interest to interpretation and counseling and also is a very useful tool for group career counseling, reporting that they could reestablish their career. c) The counselors also reported the benefits of occupational card sort such as obtainment of information related to the necessary occupation, the efficiency of use of blank cards, the effectiveness of motivation to the occupations, the effectiveness in group career counseling, and exact searching of the desired occupations through the use of occupation information web site. They also mentioned that the occupational card sorting activity is an activity that the clients can perform by
This study was performed for the purposes of developing the occupational cards for female university students and verifying its effectiveness for assisting female university students in searching their career. The main purpose of this study is to verify the following problems: first, is it proper as an occupational card for female university students?; second, can the career searching program that has adapted the activity of sorting the occupational cards improve their career identity?; third, can the career searching program that has adapted the activity of sorting the occupational cards improve their level of career decision? This study consists of the contents related to making occupational cards, such as composition of counseling committee regarding the development of occupational cards, the standard for selecting occupations in the occupational cards, analysis of the selected occupation, review of the appropriateness of the number of occupational cards, the determination of the size and design of occupational cards, expert’s review, etc, and a plan for using these cards. It then conducted the experiment for female university students, and analyzed the opinions of them and professional counselors as well as the effectiveness of such program. As for the methods of study, this study performed literature research of collecting and analyzing books, research papers, or journals related to occupational card and sought the advices from counseling committee, which consists of 6 experts (including university professors) in the area of career or occupation. In addition, in order to verify the validity of occupational cards, it conducted occupational card sorts for 105 female university students, and then analyzed their sorting activities using Likert Scale. Furthermore, it assigned each two female university students to three career experts for counseling randomly, and then analyzed the result of counseling by freely describing the opinions of counselors. Furthermore, in order to verify the effectiveness of career searching program adapting occupational card sort, this study verified its effectiveness using the questionnaire before and after the execution of the career searching program. This study developed 119 occupational cards on 7 x 11 cm, and these cards consist of 12 items such as occupational card serial number, Holland Code, Occupational titles, education background and qualification, the ratio of women, working environment and properties, level of payment, occupational prospect, promotion system in work, related vocations, etc. The occupations were selected among common occupations cited for more than twice in Korean Occupation Prospect, the 2007 & 2009 World of Occupation in Future, 66 occupations for women, new 25 occupations challengeable to women, 23 occupations that university students prefer, 21 occupations that university students prefer, etc. The goal of the career searching program is to assist female university students who are preparing for career or are about to have a job in establishing their vocational interest and aptitude and to provide a method through that they can search and decide their career or occupation by themselves. The career searching processes consist of five stages, such as ‘occupational card sort’ stage, ‘re‐sorting for unknown occupational cards’ stage, ‘searching for the reasons of occupational selection’ stage, ‘occupational preference and final decision of occupation’ stage, and ‘establishment of career plan’ stage. The analysis on the result of usage of occupational cards is as follows: First of all, based on the analysis on the answers about sorting experience of female university students, overall satisfaction rating to occupational card sorting activity is 4.30 on average (5 point scale). In addition, by using individual items, the following opinions were provided: First, it was found that the types of occupational cards are various and there are many unknown occupations. Thus, it was helpful to find occupational interest and aptitude and select a career. Second, since the explanation of occupational cards was simple and core, it was helpful to understand the properties of occupations. Third, various information recorded in the occupational cards provided a more realistic opportunity to approach the world of occupation. Forth, career searching activity made career firm or provided motivation to recruit preparation. Next, based on the analysis of opinions of counselors who guided the occupational card sorting activities, this study concluded the followings: a) The counselors reported that occupational card could be a medium in career counseling for effectively understanding and making decision of the occupations, and they could generate interest of participants smoothly. b) The counselors reported that they could understand the occupational interest without additional career inventory, extend the occupation desired, and use the occupational cards focusing on the clients. The persons who haven’t decided their career could have an opportunity to search various occupations and embody their desired occupations. Finally, the persons who decided occupation thought that the occupation card sorting activity is an activity covering from identifying interest to interpretation and counseling and also is a very useful tool for group career counseling, reporting that they could reestablish their career. c) The counselors also reported the benefits of occupational card sort such as obtainment of information related to the necessary occupation, the efficiency of use of blank cards, the effectiveness of motivation to the occupations, the effectiveness in group career counseling, and exact searching of the desired occupations through the use of occupation information web site. They also mentioned that the occupational card sorting activity is an activity that the clients can perform by
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.