경제성장과 주 5일제의 시행으로 국민의 여가시간의 증대, 가계소득의 증가, 국내 관광여건의 개선, 관광을 통한 삶의 질 향상 추구 등 관관에 대한 가치관의 변화로 국내 관광에 대한 수요는 매년 증가하고 있다. 또한 사회가 안정되고 장애인에 대한 교육기회의 균등, 사회 참여 및 기회 확대에 대한 관심이 증가되면서 비장애인들과 마찬가지로 관광과 휴양을 통한 신체적 정신적 건강에 대한 관심이 높아지고 있다. 하지만 국내 관광시설의 경우 장애인 및 노약자를 위한 기본적인 편의시설의 설치만 이루어지고 있어 실제적으로 장애인 및 노약자가 이용하는데 장애가 발생하고 있다. 이에 본 연구는 장애인 및 노약자의 휴양시설이용의 활성화 방안을 모색하기 위하여 장애인 및 노약자의 여가생활 중 휴양참여도가 높은 자연휴양림의 이용에 장애가 되는 시설적, 물리적, 제도적 문제점을 도출하고 이를 바탕으로 장애인 및 노약자의 특성을 고려하여 이용에 불편이 없는 ...
경제성장과 주 5일제의 시행으로 국민의 여가시간의 증대, 가계소득의 증가, 국내 관광여건의 개선, 관광을 통한 삶의 질 향상 추구 등 관관에 대한 가치관의 변화로 국내 관광에 대한 수요는 매년 증가하고 있다. 또한 사회가 안정되고 장애인에 대한 교육기회의 균등, 사회 참여 및 기회 확대에 대한 관심이 증가되면서 비장애인들과 마찬가지로 관광과 휴양을 통한 신체적 정신적 건강에 대한 관심이 높아지고 있다. 하지만 국내 관광시설의 경우 장애인 및 노약자를 위한 기본적인 편의시설의 설치만 이루어지고 있어 실제적으로 장애인 및 노약자가 이용하는데 장애가 발생하고 있다. 이에 본 연구는 장애인 및 노약자의 휴양시설이용의 활성화 방안을 모색하기 위하여 장애인 및 노약자의 여가생활 중 휴양참여도가 높은 자연휴양림의 이용에 장애가 되는 시설적, 물리적, 제도적 문제점을 도출하고 이를 바탕으로 장애인 및 노약자의 특성을 고려하여 이용에 불편이 없는 무장애 자연휴양림의 계획방향을 제시하고자 한다. 우선, 장애인 및 노약자 그리고 자연휴양림에 대한 기본적인 개념을 이해하고, 장애인 및 노약자가 자연휴양림의 이용 시 얻을 수 있는 효과 등에 대하여 선행연구를 하고 현재 진행되고 있는 자연휴양림에 대한 선행연구를 병행하여 정리 하였다. 다음으로 장애인 과 노약자를 대상으로 설문 분석과 전국 자연휴양림을 대상으로 조사를 실시하였다. 설문은 1차와 2차로 나누어 실시하였다. 1차 조사는 자연휴양림의 예비 이용자 및 이용경험을 가진 조사대상을 복지관, 장애인 관련시설 등에서 조사하였으며, 2차 조사는 자연휴양림을 방문한 실제 이용자를 대상으로 시설의 문제점, 희망도, 관련서비스 개선 방안 등을 조사하였다. 마지막으로 체크리스트를 이용한 편의시설 및 시설 관찰조사, 장애인 및 노약자의 동선을 고려한 시설의 배치 및 동선에 대한 조사 등을 실시하여 분석결과를 설문결과와 접목시켜 무장애 자연휴양림 계획방향을 제시한다. 본 연구의 결과는 크게 자연휴양림의 이용 문제점과 그 개선대안으로 분류하여 자연휴양림의 계획방향을 제시하는데 있으며 이를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 현행법상 휴양시설에 대한 구체적인 정의와 규정이 미흡한 실정이다. 또한 장애인의 이용을 위한 「편의증진법」의 규정만 적용하기에는 다양한 유형의 휴양시설을 분석하기에 한계가 따른다. 때문에 실제로 휴양시설을 이용하는 이용자의 장애유형과, 이용하는 휴양의 종류에 따라 세부적인 기준을 제시해야 한다. 둘째, 장애인 대상 설문조사에서 휴양시설을 이용하는데 있어 시설적 불편으로는 산책로를 비롯한 이용시설에 대한 문제와 도우미와 제공서비스 부족으로 인하여 휴양시설을 선택하여 이용하는데 제약이 된다는 의견이 가장 높게 나타났다. 따라서 장애인의 독립적인 휴양활동을 보장하기 위한 시설의 정비와 함께 장애인을 대상으로 하는 인적, 물리적 서비스에 대하여 보다 체계적인 계획과 그에 따른 실천이 필요하다. 또한 인적 서비스를 위하여 담당직원의 배치 및 교육을 실시하여 올바른 서비스가 실현되도록 뒷받침 되어야 한다. 또한 운영적 측면에서 자연휴양림의 문제점으로는 장애인 전용객실의 이용에 관한 문제로 실제 장애인의 이용률을 높이기 위한 제도적 개선안이 제시되어야 한다. 셋째, 조사 대상 자연휴양림에서는 장애인을 위한 시설적 정비는 이루어지지 않고 있는 실정 이였으며, 더욱이 피난 및 경고, 구급과 관련된 분석에서는 장애인 및 노약자의 이동이 불가능한 경우가 많이 나타났다. 이는 곧 이용자의 이용편의와 안전이 보장 받지 못하는 의미로 해석이 가능하기에 피난 및 경고, 구급과 관련 시설의 적정설치가 이루어져야한다. 넷째, 자연휴양림은 시설별로 배치나 이용공간에서 많은 차이를 보이고 있다. 하지만 자연휴양림을 계획하는데 있어 공통적으로 적용해야 할 기준을 제시하면, ①무장애 보행네트워크 및 공원을 이용한 시설연계, ②장애물 없는 보행로 설치, ③장애유형별 이용 가능한 유도 및 안내시설 확충, ④객실 및 숙박시설의 정비, ⑤장애인 및 노약자의 특성을 고려한 산책로 정비 ⑥모두가 이용 가능한 체험장 및 놀이시설 조성 ⑦장애인 대상 인적, 물리적 서비스 확충 등이 있다. 다섯째, 「산림․문화휴양에 관한 법률」에서는 장애인의 이용을 고려한 시설적 규정이 없는 실정이다. 따라서 본 연구에서 제안하는 휴양시설의 개선방안 및 기준이 활용 될 수 있도록 제도적 장치가 마련되어야 하며, 향후 휴양시설의 종류별로 장애인과 비장애인이 함께 이용 가능한 휴양시설의 건축모형을 연구․개발해 나가는 것도 필요하다.
경제성장과 주 5일제의 시행으로 국민의 여가시간의 증대, 가계소득의 증가, 국내 관광여건의 개선, 관광을 통한 삶의 질 향상 추구 등 관관에 대한 가치관의 변화로 국내 관광에 대한 수요는 매년 증가하고 있다. 또한 사회가 안정되고 장애인에 대한 교육기회의 균등, 사회 참여 및 기회 확대에 대한 관심이 증가되면서 비장애인들과 마찬가지로 관광과 휴양을 통한 신체적 정신적 건강에 대한 관심이 높아지고 있다. 하지만 국내 관광시설의 경우 장애인 및 노약자를 위한 기본적인 편의시설의 설치만 이루어지고 있어 실제적으로 장애인 및 노약자가 이용하는데 장애가 발생하고 있다. 이에 본 연구는 장애인 및 노약자의 휴양시설이용의 활성화 방안을 모색하기 위하여 장애인 및 노약자의 여가생활 중 휴양참여도가 높은 자연휴양림의 이용에 장애가 되는 시설적, 물리적, 제도적 문제점을 도출하고 이를 바탕으로 장애인 및 노약자의 특성을 고려하여 이용에 불편이 없는 무장애 자연휴양림의 계획방향을 제시하고자 한다. 우선, 장애인 및 노약자 그리고 자연휴양림에 대한 기본적인 개념을 이해하고, 장애인 및 노약자가 자연휴양림의 이용 시 얻을 수 있는 효과 등에 대하여 선행연구를 하고 현재 진행되고 있는 자연휴양림에 대한 선행연구를 병행하여 정리 하였다. 다음으로 장애인 과 노약자를 대상으로 설문 분석과 전국 자연휴양림을 대상으로 조사를 실시하였다. 설문은 1차와 2차로 나누어 실시하였다. 1차 조사는 자연휴양림의 예비 이용자 및 이용경험을 가진 조사대상을 복지관, 장애인 관련시설 등에서 조사하였으며, 2차 조사는 자연휴양림을 방문한 실제 이용자를 대상으로 시설의 문제점, 희망도, 관련서비스 개선 방안 등을 조사하였다. 마지막으로 체크리스트를 이용한 편의시설 및 시설 관찰조사, 장애인 및 노약자의 동선을 고려한 시설의 배치 및 동선에 대한 조사 등을 실시하여 분석결과를 설문결과와 접목시켜 무장애 자연휴양림 계획방향을 제시한다. 본 연구의 결과는 크게 자연휴양림의 이용 문제점과 그 개선대안으로 분류하여 자연휴양림의 계획방향을 제시하는데 있으며 이를 요약하면 아래와 같다. 첫째, 현행법상 휴양시설에 대한 구체적인 정의와 규정이 미흡한 실정이다. 또한 장애인의 이용을 위한 「편의증진법」의 규정만 적용하기에는 다양한 유형의 휴양시설을 분석하기에 한계가 따른다. 때문에 실제로 휴양시설을 이용하는 이용자의 장애유형과, 이용하는 휴양의 종류에 따라 세부적인 기준을 제시해야 한다. 둘째, 장애인 대상 설문조사에서 휴양시설을 이용하는데 있어 시설적 불편으로는 산책로를 비롯한 이용시설에 대한 문제와 도우미와 제공서비스 부족으로 인하여 휴양시설을 선택하여 이용하는데 제약이 된다는 의견이 가장 높게 나타났다. 따라서 장애인의 독립적인 휴양활동을 보장하기 위한 시설의 정비와 함께 장애인을 대상으로 하는 인적, 물리적 서비스에 대하여 보다 체계적인 계획과 그에 따른 실천이 필요하다. 또한 인적 서비스를 위하여 담당직원의 배치 및 교육을 실시하여 올바른 서비스가 실현되도록 뒷받침 되어야 한다. 또한 운영적 측면에서 자연휴양림의 문제점으로는 장애인 전용객실의 이용에 관한 문제로 실제 장애인의 이용률을 높이기 위한 제도적 개선안이 제시되어야 한다. 셋째, 조사 대상 자연휴양림에서는 장애인을 위한 시설적 정비는 이루어지지 않고 있는 실정 이였으며, 더욱이 피난 및 경고, 구급과 관련된 분석에서는 장애인 및 노약자의 이동이 불가능한 경우가 많이 나타났다. 이는 곧 이용자의 이용편의와 안전이 보장 받지 못하는 의미로 해석이 가능하기에 피난 및 경고, 구급과 관련 시설의 적정설치가 이루어져야한다. 넷째, 자연휴양림은 시설별로 배치나 이용공간에서 많은 차이를 보이고 있다. 하지만 자연휴양림을 계획하는데 있어 공통적으로 적용해야 할 기준을 제시하면, ①무장애 보행네트워크 및 공원을 이용한 시설연계, ②장애물 없는 보행로 설치, ③장애유형별 이용 가능한 유도 및 안내시설 확충, ④객실 및 숙박시설의 정비, ⑤장애인 및 노약자의 특성을 고려한 산책로 정비 ⑥모두가 이용 가능한 체험장 및 놀이시설 조성 ⑦장애인 대상 인적, 물리적 서비스 확충 등이 있다. 다섯째, 「산림․문화휴양에 관한 법률」에서는 장애인의 이용을 고려한 시설적 규정이 없는 실정이다. 따라서 본 연구에서 제안하는 휴양시설의 개선방안 및 기준이 활용 될 수 있도록 제도적 장치가 마련되어야 하며, 향후 휴양시설의 종류별로 장애인과 비장애인이 함께 이용 가능한 휴양시설의 건축모형을 연구․개발해 나가는 것도 필요하다.
Demands about domestic tourism are increasing every year because of a change of the tourism value. These changes such as increasing family income and leisure time and improvement the domestic tourism conditions and the quality of life through tourism are influenced by the economic growth and the fiv...
Demands about domestic tourism are increasing every year because of a change of the tourism value. These changes such as increasing family income and leisure time and improvement the domestic tourism conditions and the quality of life through tourism are influenced by the economic growth and the five day work week system. Stable society provides equal access to education and expends social participation to disabled. As a result, promotion of disabled people's physical and mental health through tourism and recreation, like people usually do, draw public attention. However tourist facilities have only basic level convenient facilities installations in Korea. As a matter of fact, when the disabled and senior want to utilize those facilities, they encounter obstacles. Accordingly, the study finds out facilities, physical and institutional problems which could come out in national forest and shows Barrier-free National Forest plan considering the disabled and senior characteristics. First of all, a full understanding of fundamental notions about the disabled, senior and National Forest was required. Precedent studies, effects of national forest for them and improvements of National Forest facilities, were arranged. Next, the research, a matter of the national forest in Korea, was undertaken after the survey which was conducted to the disabled and elderly was twice carried out and analyzed. In the first round of the research, people who possibly and actually have utilized national forest were surveyed at the welfare facilities and facilities for disabled. The second survey asked people who have been national forest ever about the problems of facilities, requirements and improvements of related services. Lastly, the conclusions of the research stated barrier-free national forest planning based on results of the research. The research is comprised of questions asking facilities arrangement and circulation considering the observation study on convenient facilities and circulation of disabled and senior using check-list and the survey. Results of this study suggest National Forest plans classified by problems with utilization of National Forest and alternative plans of improvement. The summary drew the following. First, in the exiting law, specific definition and regulation are lacking. Also applying 「I support the Disability Anti_Discrimination Act」, for the utilization of the disabled, it follows limits. Because there are not enough regulations to analyze various types of recreation facilities. Therefore, actual and standard criteria must be presented in detail considering obstacle types of users who have had experiences of utilizing recreation forest and utilization types of recreation. Secondly, in the survey of disabled people, the highest opinion about choice and using of national forest facilities is difficulty of access to walkway caused obstacles when they approach those facilities and the lack of helpers and offered services follow behind. Therefore, improvement of facilities to ensure the independent recreation activities of the disabled is important. Human and physical services for the disabled, the better organized and the more practical, is also required. In addition, for human services, execute the appropriate placement and education to employee is needed so that right services can be carried out. The operational issue in the National Forest is exclusive rooms for the disabled. So institutional improvement plans should be suggested to enhance the disabled's coefficient of utilization. Third, National Forest, the subject of the survey on this study, is not attaining the maintenance of institutions. Moreover, in an analysis related to evacuation, warning and emergency, it was shown that the movement of the disabled and senior is impossible. It can be also interpreted as user's convenience and safety are not guaranteed. Consequently, proper installation related to evacuation, warning and emergency facilities must be kept. Fourth, every facilities in National Forest is different in an arrangement and utilization space plan. But National Forest plan have to apply standard criteria. It is summarized as follows. ① Barrier-free walking path network and linked facility using parks. ② Installation of Barrier-free walking path. ③ Expansion of the inducing and information facilities which is available for the disabled. ④ Maintenance of rooms and accommodations. ⑤ Maintenance of a walk considering characteristics of the disabled and senior. ⑥ Make-up places where can get experiences and recreations for everyone. ⑦ Expansion human and physical services for the disabled. Fifth, there are no facility regulation considered utilization of the disabled in 「ForestㆍCultural Recreation Act.」. Therefore, a sound system should be arranged to use improvement plan and criteria of recreation facilities suggested on this study. Also, research and development of recreation models that can be utilized for everyone are needed.
Demands about domestic tourism are increasing every year because of a change of the tourism value. These changes such as increasing family income and leisure time and improvement the domestic tourism conditions and the quality of life through tourism are influenced by the economic growth and the five day work week system. Stable society provides equal access to education and expends social participation to disabled. As a result, promotion of disabled people's physical and mental health through tourism and recreation, like people usually do, draw public attention. However tourist facilities have only basic level convenient facilities installations in Korea. As a matter of fact, when the disabled and senior want to utilize those facilities, they encounter obstacles. Accordingly, the study finds out facilities, physical and institutional problems which could come out in national forest and shows Barrier-free National Forest plan considering the disabled and senior characteristics. First of all, a full understanding of fundamental notions about the disabled, senior and National Forest was required. Precedent studies, effects of national forest for them and improvements of National Forest facilities, were arranged. Next, the research, a matter of the national forest in Korea, was undertaken after the survey which was conducted to the disabled and elderly was twice carried out and analyzed. In the first round of the research, people who possibly and actually have utilized national forest were surveyed at the welfare facilities and facilities for disabled. The second survey asked people who have been national forest ever about the problems of facilities, requirements and improvements of related services. Lastly, the conclusions of the research stated barrier-free national forest planning based on results of the research. The research is comprised of questions asking facilities arrangement and circulation considering the observation study on convenient facilities and circulation of disabled and senior using check-list and the survey. Results of this study suggest National Forest plans classified by problems with utilization of National Forest and alternative plans of improvement. The summary drew the following. First, in the exiting law, specific definition and regulation are lacking. Also applying 「I support the Disability Anti_Discrimination Act」, for the utilization of the disabled, it follows limits. Because there are not enough regulations to analyze various types of recreation facilities. Therefore, actual and standard criteria must be presented in detail considering obstacle types of users who have had experiences of utilizing recreation forest and utilization types of recreation. Secondly, in the survey of disabled people, the highest opinion about choice and using of national forest facilities is difficulty of access to walkway caused obstacles when they approach those facilities and the lack of helpers and offered services follow behind. Therefore, improvement of facilities to ensure the independent recreation activities of the disabled is important. Human and physical services for the disabled, the better organized and the more practical, is also required. In addition, for human services, execute the appropriate placement and education to employee is needed so that right services can be carried out. The operational issue in the National Forest is exclusive rooms for the disabled. So institutional improvement plans should be suggested to enhance the disabled's coefficient of utilization. Third, National Forest, the subject of the survey on this study, is not attaining the maintenance of institutions. Moreover, in an analysis related to evacuation, warning and emergency, it was shown that the movement of the disabled and senior is impossible. It can be also interpreted as user's convenience and safety are not guaranteed. Consequently, proper installation related to evacuation, warning and emergency facilities must be kept. Fourth, every facilities in National Forest is different in an arrangement and utilization space plan. But National Forest plan have to apply standard criteria. It is summarized as follows. ① Barrier-free walking path network and linked facility using parks. ② Installation of Barrier-free walking path. ③ Expansion of the inducing and information facilities which is available for the disabled. ④ Maintenance of rooms and accommodations. ⑤ Maintenance of a walk considering characteristics of the disabled and senior. ⑥ Make-up places where can get experiences and recreations for everyone. ⑦ Expansion human and physical services for the disabled. Fifth, there are no facility regulation considered utilization of the disabled in 「ForestㆍCultural Recreation Act.」. Therefore, a sound system should be arranged to use improvement plan and criteria of recreation facilities suggested on this study. Also, research and development of recreation models that can be utilized for everyone are needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.