우리나라 초중등 학생들은 대부분의 시간을 학교안과 밖에서 교과공부를 하면서 보내고, 그 중에서도 수학교과에 많은 경제적 시간적 노력을 들이고 있다. 물론 수학 교육을 담당하는 교사들도 효율적인 교수학습을 위한 노력을 게을리하지 않고 있다. 그런 연유로 우리나라 학생들의 수학 학업성취도는 세계적으로도 인정받고 있는 실정이다. 하지만, 실제로 우리나라 학생들의 수학 과목에 대한 호감도나 자신감, 그리고 학습활동을 통한 지적 정의적 만족도는 지극히 낮은게 현실이다. 왜 이런 현상이 나타나게 되었을까에 대한 근본적인 질문을 하고, 그에 대한 해결점을 미래 목표에 대한 관련성 즉, 자신의 진로와의 연계성에 초점을 두고 이 연구를 시작하였다.
연구방법은 2007개정 교육과정에 맞춰 편찬된 15종의 수학Ⅰ교과서와 그에 대한 보조교과서로 구성된 수학익힘책을 “행렬” 단원에 국한하여 비교 분석하는 방법을 취했다. 그리고, 수학과 교수학습활동에 주체가 되는 수학교사와 학생들을 대상으로 수학과 교수학습활동에 대한 평소의 인식, 가장 기본적인 교수학습자료인 교과서에 대한 평가, 그리고 수학과 학습 내용과 진로지도와의 연관성에 대한 인식 정도를 자체제작한 설문지를 통해 조사 분석하였다. 마지막으로 2007개정 교육과정에서 추구하는 수준별 수업의 교수학습자료로 제작된 수학익힘책의 구성과 특징, 그리고 그 활용방안에 대해 고찰하였다.
그 결과 15종 대부분의 교과서들이 수학과 학습내용과 실생활과의 연관성을 다양한 방법으로 제시하고 있음을 발견했다. 이는 수학적 내용의 실용성을 알려주고, 직접적으로는 대학 진학 학과와 졸업후에 선택할 직업과의 연계성까지 알려줌으로써 학생들의 학습동기유발과 함께 학습의지력을 높여주고자 하는 의도로 보인다. 이는 제7차 교육과정의 근본 취지인 선택중심 교육과정 운영의 실효성 및 진로와의 연계성 강화를 그대로 이어 받은 2007 수학과 개정 교육과정의 목표와 부합된다. 학생들과 교사들은 ...
우리나라 초중등 학생들은 대부분의 시간을 학교안과 밖에서 교과공부를 하면서 보내고, 그 중에서도 수학교과에 많은 경제적 시간적 노력을 들이고 있다. 물론 수학 교육을 담당하는 교사들도 효율적인 교수학습을 위한 노력을 게을리하지 않고 있다. 그런 연유로 우리나라 학생들의 수학 학업성취도는 세계적으로도 인정받고 있는 실정이다. 하지만, 실제로 우리나라 학생들의 수학 과목에 대한 호감도나 자신감, 그리고 학습활동을 통한 지적 정의적 만족도는 지극히 낮은게 현실이다. 왜 이런 현상이 나타나게 되었을까에 대한 근본적인 질문을 하고, 그에 대한 해결점을 미래 목표에 대한 관련성 즉, 자신의 진로와의 연계성에 초점을 두고 이 연구를 시작하였다.
연구방법은 2007개정 교육과정에 맞춰 편찬된 15종의 수학Ⅰ교과서와 그에 대한 보조교과서로 구성된 수학익힘책을 “행렬” 단원에 국한하여 비교 분석하는 방법을 취했다. 그리고, 수학과 교수학습활동에 주체가 되는 수학교사와 학생들을 대상으로 수학과 교수학습활동에 대한 평소의 인식, 가장 기본적인 교수학습자료인 교과서에 대한 평가, 그리고 수학과 학습 내용과 진로지도와의 연관성에 대한 인식 정도를 자체제작한 설문지를 통해 조사 분석하였다. 마지막으로 2007개정 교육과정에서 추구하는 수준별 수업의 교수학습자료로 제작된 수학익힘책의 구성과 특징, 그리고 그 활용방안에 대해 고찰하였다.
그 결과 15종 대부분의 교과서들이 수학과 학습내용과 실생활과의 연관성을 다양한 방법으로 제시하고 있음을 발견했다. 이는 수학적 내용의 실용성을 알려주고, 직접적으로는 대학 진학 학과와 졸업후에 선택할 직업과의 연계성까지 알려줌으로써 학생들의 학습동기유발과 함께 학습의지력을 높여주고자 하는 의도로 보인다. 이는 제7차 교육과정의 근본 취지인 선택중심 교육과정 운영의 실효성 및 진로와의 연계성 강화를 그대로 이어 받은 2007 수학과 개정 교육과정의 목표와 부합된다. 학생들과 교사들은 진로교육과 연계된 수학교과시간이 필요하다는 것에 대해서는 인정하면서도 기본 학습자료가 되는 교과서에 대해서는 부정적인 인식이 강했다. 이는 교육과정을 개발하고 교과서를 편찬하는 전문가들이 유념해야 할 부분이다. 이 연구를 진행하면서 아쉬웠던 점은 15종 교과서에 제시된 내용들이 그 표현과 형태만 달리했을 뿐 내용면에서는 거의 차이가 없었다는 점이다. “행렬과 그래프이론”이 공학과 자연과학, 그리고 통계학, 경상계열에서 쓰인다는 지나치게 포괄적인 표현들만 있었고, 좀 더 세부적이고 구체적인 자료나 정보의 제시는 거의 없었다. 더욱이 현재 우리나라 일반계 고등학교의 최대 목표가 대학 진학인 이 시점에서 수학교과시간을 통해 관련 직업이나 진학 학과에 대한 정확하고도 구체적인 정보를 얻을 수 있다면 현재 우리 교육의 큰 과제중 하나인 진로지도도 자연스럽게 이뤄질 수 있을 것이다.
여기서, 우리 교사들의 역할이 중요하다. 교과서를 기본 교수학습자료로 활용하되 이를 바탕으로 다양한 학습자료를 학생들의 요구수준에 맞게 재구성하여 교수학습활동을 하는 것이 우리들 수학교사들이 진정 노력해야 할 부분이라고 생각한다. 이 연구에서는 15종의 교과서를 진로지도 측면에서 비교 분석만 하였지만, 장차 이 자료를 토대로 실제 교수학습자료를 제작하여 활용하고 그 효과를 검증하는 것을 지속할 생각이다.
우리나라 초중등 학생들은 대부분의 시간을 학교안과 밖에서 교과공부를 하면서 보내고, 그 중에서도 수학교과에 많은 경제적 시간적 노력을 들이고 있다. 물론 수학 교육을 담당하는 교사들도 효율적인 교수학습을 위한 노력을 게을리하지 않고 있다. 그런 연유로 우리나라 학생들의 수학 학업성취도는 세계적으로도 인정받고 있는 실정이다. 하지만, 실제로 우리나라 학생들의 수학 과목에 대한 호감도나 자신감, 그리고 학습활동을 통한 지적 정의적 만족도는 지극히 낮은게 현실이다. 왜 이런 현상이 나타나게 되었을까에 대한 근본적인 질문을 하고, 그에 대한 해결점을 미래 목표에 대한 관련성 즉, 자신의 진로와의 연계성에 초점을 두고 이 연구를 시작하였다.
연구방법은 2007개정 교육과정에 맞춰 편찬된 15종의 수학Ⅰ교과서와 그에 대한 보조교과서로 구성된 수학익힘책을 “행렬” 단원에 국한하여 비교 분석하는 방법을 취했다. 그리고, 수학과 교수학습활동에 주체가 되는 수학교사와 학생들을 대상으로 수학과 교수학습활동에 대한 평소의 인식, 가장 기본적인 교수학습자료인 교과서에 대한 평가, 그리고 수학과 학습 내용과 진로지도와의 연관성에 대한 인식 정도를 자체제작한 설문지를 통해 조사 분석하였다. 마지막으로 2007개정 교육과정에서 추구하는 수준별 수업의 교수학습자료로 제작된 수학익힘책의 구성과 특징, 그리고 그 활용방안에 대해 고찰하였다.
그 결과 15종 대부분의 교과서들이 수학과 학습내용과 실생활과의 연관성을 다양한 방법으로 제시하고 있음을 발견했다. 이는 수학적 내용의 실용성을 알려주고, 직접적으로는 대학 진학 학과와 졸업후에 선택할 직업과의 연계성까지 알려줌으로써 학생들의 학습동기유발과 함께 학습의지력을 높여주고자 하는 의도로 보인다. 이는 제7차 교육과정의 근본 취지인 선택중심 교육과정 운영의 실효성 및 진로와의 연계성 강화를 그대로 이어 받은 2007 수학과 개정 교육과정의 목표와 부합된다. 학생들과 교사들은 진로교육과 연계된 수학교과시간이 필요하다는 것에 대해서는 인정하면서도 기본 학습자료가 되는 교과서에 대해서는 부정적인 인식이 강했다. 이는 교육과정을 개발하고 교과서를 편찬하는 전문가들이 유념해야 할 부분이다. 이 연구를 진행하면서 아쉬웠던 점은 15종 교과서에 제시된 내용들이 그 표현과 형태만 달리했을 뿐 내용면에서는 거의 차이가 없었다는 점이다. “행렬과 그래프이론”이 공학과 자연과학, 그리고 통계학, 경상계열에서 쓰인다는 지나치게 포괄적인 표현들만 있었고, 좀 더 세부적이고 구체적인 자료나 정보의 제시는 거의 없었다. 더욱이 현재 우리나라 일반계 고등학교의 최대 목표가 대학 진학인 이 시점에서 수학교과시간을 통해 관련 직업이나 진학 학과에 대한 정확하고도 구체적인 정보를 얻을 수 있다면 현재 우리 교육의 큰 과제중 하나인 진로지도도 자연스럽게 이뤄질 수 있을 것이다.
여기서, 우리 교사들의 역할이 중요하다. 교과서를 기본 교수학습자료로 활용하되 이를 바탕으로 다양한 학습자료를 학생들의 요구수준에 맞게 재구성하여 교수학습활동을 하는 것이 우리들 수학교사들이 진정 노력해야 할 부분이라고 생각한다. 이 연구에서는 15종의 교과서를 진로지도 측면에서 비교 분석만 하였지만, 장차 이 자료를 토대로 실제 교수학습자료를 제작하여 활용하고 그 효과를 검증하는 것을 지속할 생각이다.
Most Korean elementary and secondary school students spend their time in a course of study both inside and outside of the school. Most of all, students devote themselves to studying Mathematics. It is true that teachers who charge mathematics also do not lazy in making efforts for the effective teac...
Most Korean elementary and secondary school students spend their time in a course of study both inside and outside of the school. Most of all, students devote themselves to studying Mathematics. It is true that teachers who charge mathematics also do not lazy in making efforts for the effective teaching. For this reason, academic achievement of Korean students in mathematics has gained the worldwide recognition. However, it should be acknowledged that preference, confidence, and intellectual and affective satisfaction of students about mathematics through learning activity tend to be low. This research attempts to find solutions to these problems and connect the subject, mathematics to the future objective and course of students through asking the fundamental question about the education. As the method of study, 15 kinds of mathematics 1 textbook and the secondary textbooks were selected. These textbooks were compiled in accordance with 2007 revised curriculum. The unit was confined to "matrices" in the mathematics studying book and a comparative analysis was performed. The investigation and analysis towards the mathematics teachers and students was conducted through the self-manufactured questionnaire papers in regard to the general recognition of mathematics teaching and learning activity, the evaluation of the most basic teaching-learning materials, and the recognition about the correlation between maths learning contents and education course guidance. Lastly, this research inquired into the composition, and features and the utilization of mathematics studying book, which was manufactured for the level-based class teaching and learning materials in accordance with the 2007 revised curriculum. As a result of research, it is found that most textbooks of 15 kinds present various methods relating the learning materials of mathematics with real life. It proves the practicality of mathematical contents, and the learning of mathematics informs students of the correlation between the following course and the vocation which will be selected after graduating from University through invoking the learning motives and learning volition. It corresponds to the objective of 2007 revised curriculum of mathematics which succeeds to the strengthening of the link between the effectiveness of the operation of selective oriented curriculum and a course which is the primary purpose of the 7th curriculum. Students and teachers admitted that the study of mathematics that is linked to the course education is required, but they have a strong negative recognition about textbooks which are the basic learning materials. Specialists who develop curriculum and compile textbooks should remember this fact. While progressing this research project, it was the most wanting part is that the 15 kinds of textbook have no distinction in distinction except for the difference in expression and form. There were overly comprehensive expressions that "the Matrices and Graph Algorithm" is used in engineering, natural science, statistics and the series of accounting. However, more detail and concrete presentation of data or the information was little. Furthermore, the biggest goal of most high schools is to make students enter the University. In this situation, if accurate and concrete information about the correlation between mathematics study and relevant course is given, it will be easy to guide the future route of students which is one of crucial tasks in education. In this point, the role of teachers is important. It is estimated that mathematics teachers need to make every effort in restructuring of teaching and learning activities and utilizing a variety of learning materials which are fit for the requirements and demands of students as far as the textbooks are used as teaching and learning materials. This research conducted the comparative analysis of 15 kinds of textbook in terms of course guidance. In addition, the continual research or study to utilize actual teaching and learning materials and verify the effect is required.
Most Korean elementary and secondary school students spend their time in a course of study both inside and outside of the school. Most of all, students devote themselves to studying Mathematics. It is true that teachers who charge mathematics also do not lazy in making efforts for the effective teaching. For this reason, academic achievement of Korean students in mathematics has gained the worldwide recognition. However, it should be acknowledged that preference, confidence, and intellectual and affective satisfaction of students about mathematics through learning activity tend to be low. This research attempts to find solutions to these problems and connect the subject, mathematics to the future objective and course of students through asking the fundamental question about the education. As the method of study, 15 kinds of mathematics 1 textbook and the secondary textbooks were selected. These textbooks were compiled in accordance with 2007 revised curriculum. The unit was confined to "matrices" in the mathematics studying book and a comparative analysis was performed. The investigation and analysis towards the mathematics teachers and students was conducted through the self-manufactured questionnaire papers in regard to the general recognition of mathematics teaching and learning activity, the evaluation of the most basic teaching-learning materials, and the recognition about the correlation between maths learning contents and education course guidance. Lastly, this research inquired into the composition, and features and the utilization of mathematics studying book, which was manufactured for the level-based class teaching and learning materials in accordance with the 2007 revised curriculum. As a result of research, it is found that most textbooks of 15 kinds present various methods relating the learning materials of mathematics with real life. It proves the practicality of mathematical contents, and the learning of mathematics informs students of the correlation between the following course and the vocation which will be selected after graduating from University through invoking the learning motives and learning volition. It corresponds to the objective of 2007 revised curriculum of mathematics which succeeds to the strengthening of the link between the effectiveness of the operation of selective oriented curriculum and a course which is the primary purpose of the 7th curriculum. Students and teachers admitted that the study of mathematics that is linked to the course education is required, but they have a strong negative recognition about textbooks which are the basic learning materials. Specialists who develop curriculum and compile textbooks should remember this fact. While progressing this research project, it was the most wanting part is that the 15 kinds of textbook have no distinction in distinction except for the difference in expression and form. There were overly comprehensive expressions that "the Matrices and Graph Algorithm" is used in engineering, natural science, statistics and the series of accounting. However, more detail and concrete presentation of data or the information was little. Furthermore, the biggest goal of most high schools is to make students enter the University. In this situation, if accurate and concrete information about the correlation between mathematics study and relevant course is given, it will be easy to guide the future route of students which is one of crucial tasks in education. In this point, the role of teachers is important. It is estimated that mathematics teachers need to make every effort in restructuring of teaching and learning activities and utilizing a variety of learning materials which are fit for the requirements and demands of students as far as the textbooks are used as teaching and learning materials. This research conducted the comparative analysis of 15 kinds of textbook in terms of course guidance. In addition, the continual research or study to utilize actual teaching and learning materials and verify the effect is required.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.