금융기업의 브랜드전략 수립을 위한 디자인경영 연구 : 투자성향에 따른 금융브랜드 선호도를 중심으로 Study in design management for establishment of brand strategy of financial services companies원문보기
최근 금융기업의 브랜드전략에 있어 브랜드이미지에 대한 중요성이 고조되고 있는 시점에서 기업의 경쟁우위 전략수단으로 디자인경영에 대한 관심이 한층 높아지고 있다. 본 연구에서는 금융기업의 마케팅 대상이 되는 투자자들과 그들의 가지고 있는 고유의 투자성향을 체계적으로 분류하고 그에 따른 브랜드선호도와 브랜드 개성(이미지)을 유형별로 분석함으로써 투자자의 투자성향이 브랜드와 기업성과에 미치는 영향을 실증적으로 검증하고 이에 따른 브랜드 경쟁전략을 연구 하고자 한다. 현재 금융시장은 외국계 금융기업들의 시장잠식과 국내 금융기업들의 무분별한 경쟁 과다로 인해 날로 어려워져 가고 있다. 또한 2009년 2월 발효된 ‘자본시장법’은 금융업간의 벽을 무너뜨림으로써, 금융시장의 변화와 경쟁은 더욱 더 가속화 될 것이다. 따라서 브랜드의 경쟁력 강화는 국내의 모든 금융기업의 당면과제가 되었으며, 이를 극복해 나가기 위한 디자인경영의 필요성과 브랜드강화전략에 대한 연구가 더욱 대두되고 있는 실정이다. 본 연구를 위하여 먼저 이론적배경의 연구로 금융기업의 정의 및 현황, 투자자의 투자성향 유형, 금융기업의 브랜드 전략들을 조사 분석 하였으며, 투자성향에 영향을 미치는 내부적 요인은 물론 투자성향과 그에 따른 브랜드 선호도, 브랜드 개성(이미지), 실제거래 금융회사, 금융지식 등을 알아내기 위해 설문을 통한 실증분석을 실시하여 그 결과를 본 연구의 중심자료로 활용하였다. 본 논문의 연구대상은 기업측면에서는 국내에서 활동 중인 글로벌 금융기업과 국내금융기업이 대상이며, 은행, 증권사, 보험사를 포함한다. 투자자 측면에서는 재테크를 목적으로 금융기관과 거래하는 모든 투자자를 대상으로 하였다. 연구가설을 검증하기 위해 서울 및 수도권을 중심으로 온/오프라인 설문지 600부를 배포 하였다. 총 600부 중 오프라인 450부, 온라인 100부, 84부가 무성의한 응답으로 인해 연구에서 제외 시켰다. 총 514부의 설문지를 본 연구에 사용, 기준 회수율(91.6 %), 유효설문(93.8%)을 회수한 설문지를 통해 분석 하였다. 본 논문은 투자성향과 브랜드와의 관계를 살펴보기 위해 기술적 통계를 실시하여 투자자의 투자성향과 그에 따른 내/외부적인 요인과 브랜드 개성 및 브랜드 선호도와의 상관성 관계 분석을 위하여 ...
최근 금융기업의 브랜드전략에 있어 브랜드이미지에 대한 중요성이 고조되고 있는 시점에서 기업의 경쟁우위 전략수단으로 디자인경영에 대한 관심이 한층 높아지고 있다. 본 연구에서는 금융기업의 마케팅 대상이 되는 투자자들과 그들의 가지고 있는 고유의 투자성향을 체계적으로 분류하고 그에 따른 브랜드선호도와 브랜드 개성(이미지)을 유형별로 분석함으로써 투자자의 투자성향이 브랜드와 기업성과에 미치는 영향을 실증적으로 검증하고 이에 따른 브랜드 경쟁전략을 연구 하고자 한다. 현재 금융시장은 외국계 금융기업들의 시장잠식과 국내 금융기업들의 무분별한 경쟁 과다로 인해 날로 어려워져 가고 있다. 또한 2009년 2월 발효된 ‘자본시장법’은 금융업간의 벽을 무너뜨림으로써, 금융시장의 변화와 경쟁은 더욱 더 가속화 될 것이다. 따라서 브랜드의 경쟁력 강화는 국내의 모든 금융기업의 당면과제가 되었으며, 이를 극복해 나가기 위한 디자인경영의 필요성과 브랜드강화전략에 대한 연구가 더욱 대두되고 있는 실정이다. 본 연구를 위하여 먼저 이론적배경의 연구로 금융기업의 정의 및 현황, 투자자의 투자성향 유형, 금융기업의 브랜드 전략들을 조사 분석 하였으며, 투자성향에 영향을 미치는 내부적 요인은 물론 투자성향과 그에 따른 브랜드 선호도, 브랜드 개성(이미지), 실제거래 금융회사, 금융지식 등을 알아내기 위해 설문을 통한 실증분석을 실시하여 그 결과를 본 연구의 중심자료로 활용하였다. 본 논문의 연구대상은 기업측면에서는 국내에서 활동 중인 글로벌 금융기업과 국내금융기업이 대상이며, 은행, 증권사, 보험사를 포함한다. 투자자 측면에서는 재테크를 목적으로 금융기관과 거래하는 모든 투자자를 대상으로 하였다. 연구가설을 검증하기 위해 서울 및 수도권을 중심으로 온/오프라인 설문지 600부를 배포 하였다. 총 600부 중 오프라인 450부, 온라인 100부, 84부가 무성의한 응답으로 인해 연구에서 제외 시켰다. 총 514부의 설문지를 본 연구에 사용, 기준 회수율(91.6 %), 유효설문(93.8%)을 회수한 설문지를 통해 분석 하였다. 본 논문은 투자성향과 브랜드와의 관계를 살펴보기 위해 기술적 통계를 실시하여 투자자의 투자성향과 그에 따른 내/외부적인 요인과 브랜드 개성 및 브랜드 선호도와의 상관성 관계 분석을 위하여 상관분석, 요인분석, 분산분석(analysis of variance, ANOVA), 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis), 빈도분석 등에 의하여 분석하였다. 실제 금융거래를 하고 있는 투자자를 대표하는 표본을 선정하기 위해 계층화된 표본 추출법(Stratified sampling)을 사용하였으며, 주관적 판단 표본추출법과 편의 표본추출법을 병행하여 가능한 한 체계적 표본추출이 이루어지도록 노력하였다. 본 논문은 금융기업의 브랜드전략과 투자자의 투자성향간의 상관관계를 실증 분석하는데 근간을 두고 금융기업의 브랜드 개성(이미지) / 투자자의 투자성향 / 투자자의 브랜드선호도의 상관관계 규명을 위해 가설을 설정한 다음 변수를 개발하였다. 또한 변수간의 관계에 대한 검증 결과를 요약하고, 다음으로 연구의 학문적 실무적 의의에 대해 그 결과를 실증분석을 하여 도출된 가설에 대한 검증된 결과는 다음과 같다. 가설1) “투자자의 내/외부적 요인은 투자성향에 유의미한 영향을 주는가.”라는 가설에 대해 검증한 내용은 매우 유의미한 결과를 보여 주었다. 특히 인구통계학적 부분(내부적 요인)의 요인들 즉, 성별, 연령대별, 지역별, 직업별, 학력별, 소득별 그 유형과 분포가 다양하게 나타났으며, 투자성향별 유형이 비교적 유의미한 패턴을 보였다. 또한 외부적 요인(브랜드 개성요인) 역시 투자자의 투자성향에 유의미한 영향을 미쳤다. 가설2) “투자자의 투자성향과 브랜드 개성은 브랜드 선호도에 유의미한 영향을 주는가?”에 대한 분석결과를 살펴보면 은행, 증권사, 보험사 모두 몇몇 브랜드에서 유의미한 결과가 도출되었다. 또한 투자자의 투자성향은 브랜드 개성 및 브랜드 선호도와 상관관계가 유의미한 수준에서 검증 되었다. 가설3) “금융기업의 광고와 CI에 대한 이미지는 투자자의 금융기업 선택에 유의미한 영향을 주는가?”에 대한 분석결과를 살펴보면, 은행과 증권사에서 유의미한 결과가 나왔다. 특히, 투자자의 금융기업 광고/CI 선호도는 금융기업의 디자인경영 필요성에 따른 투자성향의 차이를 살펴보면 유의수준에서 유의미하게 나타났다. 가설4) “디자인경영의 이해도, 금융투자 지식수준은 투자자의 브랜드 선호도 및 투자성향에 영향을 미칠 것이다.” 이에 대한 분석결과 응답자들의 대다수가 디자인경영 도입의 필요성이 있다고 응답하였으며, 유의수준에서 유의미하게 나타났다. 또한 투자자의 금융투자 지식수준은 투자성향과 높은 상관관계를 보였으며, 투자성향이 적극적일수록 높은 지식수준을 가지고 있음을 알 수 있었고, 이는 본 논문의 이론적인 배경이 마코위츠의 포트폴리오 이론에서의 투자성향별 차이가 존재하고 있음을 설명해 주기도 한다. 마지막으로, 투자자의 투자성향에 따라 성공적인 디자인경영 브랜드가 차별화 될 것이다. 이에 대한 분석결과는 응답자들의 투자성향에 따라서 성공적인 디자인경영 브랜드를 순위별로 살펴보면, 응답자들은 1순위의 경우 KB국민은행이 압도적으로 디자인경영에서 성공한 브랜드로 보았으며, 그 차 순으로 신한은행, 삼성증권, 미래에셋증권은 모두 동일한 수준에서 성공한 브랜드로 인식하는 것을 알 수 있었다. 이러한 연구가설 검증의 결과를 바탕으로 금융기업의 브랜드 전략적 관점에서 실질적인 시사점에 대해 본 연구를 통해 얻어진 내용을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 투자자의 내/외부적 요인을 분석하고 그에 따른 투자성향을 체계적으로 분류하여 투자성향에 대한 유형을 정립하였고 그에 따른 금융기업 브랜드와의 상관성 관계를 실증 분석하였다는 점이다. 둘째, 투자자의 투자성향 유형에 따라 브랜드선호도 및 실거래 금융기업의 선택이 다르게 나타난다는 사실을 실증적으로 제시하였다는 점이다. 셋째, 가설의 검증을 위한 정량적 데이터를 통해 투자성향이 인구통계학적요인과 브랜드 개성요인과의 상관성을 통해 형성되어지는 상관관계 구조를 찾을 수 있었다. 이러한 본 연구 결과를 바탕으로 투자자의 투자성향에 대한 유형별 분석과 브랜드 이미지와의 상관관계 고찰이 21세기 변화하는 금융환경에서 금융기업과 투자자간의 커뮤니케이션에 있어 혁신적이며 지속가능한 브랜드 전략을 세우는데 도움이 된다는 사실을 증명함으로써 금융기업의 디자인경영에 대한 연구 자료를 추가하였다는데 큰 의의를 두고 있다.
최근 금융기업의 브랜드전략에 있어 브랜드이미지에 대한 중요성이 고조되고 있는 시점에서 기업의 경쟁우위 전략수단으로 디자인경영에 대한 관심이 한층 높아지고 있다. 본 연구에서는 금융기업의 마케팅 대상이 되는 투자자들과 그들의 가지고 있는 고유의 투자성향을 체계적으로 분류하고 그에 따른 브랜드선호도와 브랜드 개성(이미지)을 유형별로 분석함으로써 투자자의 투자성향이 브랜드와 기업성과에 미치는 영향을 실증적으로 검증하고 이에 따른 브랜드 경쟁전략을 연구 하고자 한다. 현재 금융시장은 외국계 금융기업들의 시장잠식과 국내 금융기업들의 무분별한 경쟁 과다로 인해 날로 어려워져 가고 있다. 또한 2009년 2월 발효된 ‘자본시장법’은 금융업간의 벽을 무너뜨림으로써, 금융시장의 변화와 경쟁은 더욱 더 가속화 될 것이다. 따라서 브랜드의 경쟁력 강화는 국내의 모든 금융기업의 당면과제가 되었으며, 이를 극복해 나가기 위한 디자인경영의 필요성과 브랜드강화전략에 대한 연구가 더욱 대두되고 있는 실정이다. 본 연구를 위하여 먼저 이론적배경의 연구로 금융기업의 정의 및 현황, 투자자의 투자성향 유형, 금융기업의 브랜드 전략들을 조사 분석 하였으며, 투자성향에 영향을 미치는 내부적 요인은 물론 투자성향과 그에 따른 브랜드 선호도, 브랜드 개성(이미지), 실제거래 금융회사, 금융지식 등을 알아내기 위해 설문을 통한 실증분석을 실시하여 그 결과를 본 연구의 중심자료로 활용하였다. 본 논문의 연구대상은 기업측면에서는 국내에서 활동 중인 글로벌 금융기업과 국내금융기업이 대상이며, 은행, 증권사, 보험사를 포함한다. 투자자 측면에서는 재테크를 목적으로 금융기관과 거래하는 모든 투자자를 대상으로 하였다. 연구가설을 검증하기 위해 서울 및 수도권을 중심으로 온/오프라인 설문지 600부를 배포 하였다. 총 600부 중 오프라인 450부, 온라인 100부, 84부가 무성의한 응답으로 인해 연구에서 제외 시켰다. 총 514부의 설문지를 본 연구에 사용, 기준 회수율(91.6 %), 유효설문(93.8%)을 회수한 설문지를 통해 분석 하였다. 본 논문은 투자성향과 브랜드와의 관계를 살펴보기 위해 기술적 통계를 실시하여 투자자의 투자성향과 그에 따른 내/외부적인 요인과 브랜드 개성 및 브랜드 선호도와의 상관성 관계 분석을 위하여 상관분석, 요인분석, 분산분석(analysis of variance, ANOVA), 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis), 빈도분석 등에 의하여 분석하였다. 실제 금융거래를 하고 있는 투자자를 대표하는 표본을 선정하기 위해 계층화된 표본 추출법(Stratified sampling)을 사용하였으며, 주관적 판단 표본추출법과 편의 표본추출법을 병행하여 가능한 한 체계적 표본추출이 이루어지도록 노력하였다. 본 논문은 금융기업의 브랜드전략과 투자자의 투자성향간의 상관관계를 실증 분석하는데 근간을 두고 금융기업의 브랜드 개성(이미지) / 투자자의 투자성향 / 투자자의 브랜드선호도의 상관관계 규명을 위해 가설을 설정한 다음 변수를 개발하였다. 또한 변수간의 관계에 대한 검증 결과를 요약하고, 다음으로 연구의 학문적 실무적 의의에 대해 그 결과를 실증분석을 하여 도출된 가설에 대한 검증된 결과는 다음과 같다. 가설1) “투자자의 내/외부적 요인은 투자성향에 유의미한 영향을 주는가.”라는 가설에 대해 검증한 내용은 매우 유의미한 결과를 보여 주었다. 특히 인구통계학적 부분(내부적 요인)의 요인들 즉, 성별, 연령대별, 지역별, 직업별, 학력별, 소득별 그 유형과 분포가 다양하게 나타났으며, 투자성향별 유형이 비교적 유의미한 패턴을 보였다. 또한 외부적 요인(브랜드 개성요인) 역시 투자자의 투자성향에 유의미한 영향을 미쳤다. 가설2) “투자자의 투자성향과 브랜드 개성은 브랜드 선호도에 유의미한 영향을 주는가?”에 대한 분석결과를 살펴보면 은행, 증권사, 보험사 모두 몇몇 브랜드에서 유의미한 결과가 도출되었다. 또한 투자자의 투자성향은 브랜드 개성 및 브랜드 선호도와 상관관계가 유의미한 수준에서 검증 되었다. 가설3) “금융기업의 광고와 CI에 대한 이미지는 투자자의 금융기업 선택에 유의미한 영향을 주는가?”에 대한 분석결과를 살펴보면, 은행과 증권사에서 유의미한 결과가 나왔다. 특히, 투자자의 금융기업 광고/CI 선호도는 금융기업의 디자인경영 필요성에 따른 투자성향의 차이를 살펴보면 유의수준에서 유의미하게 나타났다. 가설4) “디자인경영의 이해도, 금융투자 지식수준은 투자자의 브랜드 선호도 및 투자성향에 영향을 미칠 것이다.” 이에 대한 분석결과 응답자들의 대다수가 디자인경영 도입의 필요성이 있다고 응답하였으며, 유의수준에서 유의미하게 나타났다. 또한 투자자의 금융투자 지식수준은 투자성향과 높은 상관관계를 보였으며, 투자성향이 적극적일수록 높은 지식수준을 가지고 있음을 알 수 있었고, 이는 본 논문의 이론적인 배경이 마코위츠의 포트폴리오 이론에서의 투자성향별 차이가 존재하고 있음을 설명해 주기도 한다. 마지막으로, 투자자의 투자성향에 따라 성공적인 디자인경영 브랜드가 차별화 될 것이다. 이에 대한 분석결과는 응답자들의 투자성향에 따라서 성공적인 디자인경영 브랜드를 순위별로 살펴보면, 응답자들은 1순위의 경우 KB국민은행이 압도적으로 디자인경영에서 성공한 브랜드로 보았으며, 그 차 순으로 신한은행, 삼성증권, 미래에셋증권은 모두 동일한 수준에서 성공한 브랜드로 인식하는 것을 알 수 있었다. 이러한 연구가설 검증의 결과를 바탕으로 금융기업의 브랜드 전략적 관점에서 실질적인 시사점에 대해 본 연구를 통해 얻어진 내용을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 투자자의 내/외부적 요인을 분석하고 그에 따른 투자성향을 체계적으로 분류하여 투자성향에 대한 유형을 정립하였고 그에 따른 금융기업 브랜드와의 상관성 관계를 실증 분석하였다는 점이다. 둘째, 투자자의 투자성향 유형에 따라 브랜드선호도 및 실거래 금융기업의 선택이 다르게 나타난다는 사실을 실증적으로 제시하였다는 점이다. 셋째, 가설의 검증을 위한 정량적 데이터를 통해 투자성향이 인구통계학적요인과 브랜드 개성요인과의 상관성을 통해 형성되어지는 상관관계 구조를 찾을 수 있었다. 이러한 본 연구 결과를 바탕으로 투자자의 투자성향에 대한 유형별 분석과 브랜드 이미지와의 상관관계 고찰이 21세기 변화하는 금융환경에서 금융기업과 투자자간의 커뮤니케이션에 있어 혁신적이며 지속가능한 브랜드 전략을 세우는데 도움이 된다는 사실을 증명함으로써 금융기업의 디자인경영에 대한 연구 자료를 추가하였다는데 큰 의의를 두고 있다.
As the importance a brand image takes in brand strategy of financial services companies increases recently, more attention has been brought to design management as a means of a competitive advantage strategy. In this study, effect of investors’ risk profiles on brand and performance of companies wil...
As the importance a brand image takes in brand strategy of financial services companies increases recently, more attention has been brought to design management as a means of a competitive advantage strategy. In this study, effect of investors’ risk profiles on brand and performance of companies will be verified by systematic categorization of risk profiles of those investors who are the marketing target of financial services companies and analysis of brand preference and brand characteristic(image) for each of the categories; subsequently, brand competition strategy tailored to this verification will be studied. Currently, Korean financial market is facing increasing difficulties derived from fierce competitions among domestic financial services companies and foreign financial services companies making inroads into the market. Also, as Financial Investment Services and Capital Markets Act that came into effect on February 2009 broke down the wall that existed among all financial industries, innovations and competitions in financial markets will accelerate. Subsequently, strengthening of brand competitiveness has become immediate concern of all domestic financial services companies, and as means to address this concern, design management and study in brand strengthening strategy is gathering strength. This study is comprised of two parts: first, definition and current status of financial services companies, types of risk profile of investors , and brand strategy of financial services companies were introduced and analyzed for a theoretical background; then to find out risk profile and respective brand preference, brand image, financial services companies with which investors have an account, and financial knowledge, and internal factors that affect investors’ risk profiles, not to mention, survey was conducted and the result was used as the main material of this study. The subjects of study in financial services companies’ group are all domestic and foreign(currently running business in Korea) financial services companies including banks, securities companies, and insurance companies and those in investors’ group are all investors that have an account with any financial services companies for the purpose of wealth management. To improve the hypothesis of the study, survey on 600 people through online and offline was conducted. Among the total 600, 450 surveys came through offline, and 100 through the online. The other 84 were ignored due to unqualified answers. Therefore, surveys on 514 were used for this study. Recollection rate recorded 91.6% and 93.8% of the answers were valid. This paper uses statistical analysis to look over the relationship between brand preference and risk profile. Correlationship analysis, factor analysis, variance analysis (ANOVA), multiple regression analysis and frequency analysis are used to find out the relationship between investors’ risk profile and inner / outer factors, brand identity and brand preference. To identify the sample of representative of investors, stratified sampling method is used. And to achieve systematic sampling, personal judgement sampling method and bias sampling method were used. This paper developed following factors after building hypothesis to find out correlation between financial services company’s brand identity (image) / investor’s risk profile / investors’ brand preference based on the correlation of investors risk profile and financial institution’s investment style. Then this paper summarizes the result of tests on relationships among each of the factors. The followings are verified results by actual analysis. Hypothesis 1) The result of verifying that “Do investor’s inner, outer factors influence investor’s risk profile?” is very meaningful. Especially, demographic sector (inner factor) such as sex, age, region, profession, education and income shows relatively meaningful pattern in terms of risk profile. And outer factor (brand identity factor) shows meaningful influence on investor’s risk profile. Hypothesis 2) “Do investor’s risk profile and brand identity influence brand preference?” As the result of this hypothesis, some banks, securities firms, insurance companies show meaningful result. Also, investor’s risk profile was verified in terms of correlation between investor’s risk profile and brand identity, brand preference. Hypothesis 3) “Do financial services company advertisement and CI image influence investors' selection of financial services company?” For this hypothesis, only results from banks and securities firms was meaningful. Especially, the preference of investor’s financial services company’s ad/CI shows meaningful result when you look at the need of design management and its differentiated risk profile. Hypothesis 4) “Understanding of design management, knowledge of financial investment influence investor’s brand preference and risk profile.” For this hypothesis, most of the survey participants agree on the need of design management and it was meaningful based on the level of significance. More aggressive investors are more knowledgable about financial market. It supports Markowitz theory, the theoretical background of this study. Finally, successful design management will be differentiated based on the investor’s risk profile. As a result of the hypothesis, followings are the ranking of financial firms that succeed in brand management. Kookmin bank ranked at the first place and Shinhan bank, Samsung Security and MiraeAsset Security followed Kookmin bank with the similar score. Practical results from verification of these hypotheses in brand strategic point of view are following. First, this study analyse investor’s inner/outer factor,s and based on the systematic analysis of the result, investor’s styles were established. And also correlation between financial firm’s brand and investment style are analysed practically. Second, this study suggests that investor’s choice of financial services company and brand preference differ by risk profile. Third, through the quantatitive data for verifying hypothesis, it can be figured out that investment preference is somewhat correlated to demographic factors and brand identity factors. Based on the results of this study, it is proved that consideration of correlation between investor’s risk profile and brand image helps to establish consistent brand strategy in ever changing financial environment of 21st century.
As the importance a brand image takes in brand strategy of financial services companies increases recently, more attention has been brought to design management as a means of a competitive advantage strategy. In this study, effect of investors’ risk profiles on brand and performance of companies will be verified by systematic categorization of risk profiles of those investors who are the marketing target of financial services companies and analysis of brand preference and brand characteristic(image) for each of the categories; subsequently, brand competition strategy tailored to this verification will be studied. Currently, Korean financial market is facing increasing difficulties derived from fierce competitions among domestic financial services companies and foreign financial services companies making inroads into the market. Also, as Financial Investment Services and Capital Markets Act that came into effect on February 2009 broke down the wall that existed among all financial industries, innovations and competitions in financial markets will accelerate. Subsequently, strengthening of brand competitiveness has become immediate concern of all domestic financial services companies, and as means to address this concern, design management and study in brand strengthening strategy is gathering strength. This study is comprised of two parts: first, definition and current status of financial services companies, types of risk profile of investors , and brand strategy of financial services companies were introduced and analyzed for a theoretical background; then to find out risk profile and respective brand preference, brand image, financial services companies with which investors have an account, and financial knowledge, and internal factors that affect investors’ risk profiles, not to mention, survey was conducted and the result was used as the main material of this study. The subjects of study in financial services companies’ group are all domestic and foreign(currently running business in Korea) financial services companies including banks, securities companies, and insurance companies and those in investors’ group are all investors that have an account with any financial services companies for the purpose of wealth management. To improve the hypothesis of the study, survey on 600 people through online and offline was conducted. Among the total 600, 450 surveys came through offline, and 100 through the online. The other 84 were ignored due to unqualified answers. Therefore, surveys on 514 were used for this study. Recollection rate recorded 91.6% and 93.8% of the answers were valid. This paper uses statistical analysis to look over the relationship between brand preference and risk profile. Correlationship analysis, factor analysis, variance analysis (ANOVA), multiple regression analysis and frequency analysis are used to find out the relationship between investors’ risk profile and inner / outer factors, brand identity and brand preference. To identify the sample of representative of investors, stratified sampling method is used. And to achieve systematic sampling, personal judgement sampling method and bias sampling method were used. This paper developed following factors after building hypothesis to find out correlation between financial services company’s brand identity (image) / investor’s risk profile / investors’ brand preference based on the correlation of investors risk profile and financial institution’s investment style. Then this paper summarizes the result of tests on relationships among each of the factors. The followings are verified results by actual analysis. Hypothesis 1) The result of verifying that “Do investor’s inner, outer factors influence investor’s risk profile?” is very meaningful. Especially, demographic sector (inner factor) such as sex, age, region, profession, education and income shows relatively meaningful pattern in terms of risk profile. And outer factor (brand identity factor) shows meaningful influence on investor’s risk profile. Hypothesis 2) “Do investor’s risk profile and brand identity influence brand preference?” As the result of this hypothesis, some banks, securities firms, insurance companies show meaningful result. Also, investor’s risk profile was verified in terms of correlation between investor’s risk profile and brand identity, brand preference. Hypothesis 3) “Do financial services company advertisement and CI image influence investors' selection of financial services company?” For this hypothesis, only results from banks and securities firms was meaningful. Especially, the preference of investor’s financial services company’s ad/CI shows meaningful result when you look at the need of design management and its differentiated risk profile. Hypothesis 4) “Understanding of design management, knowledge of financial investment influence investor’s brand preference and risk profile.” For this hypothesis, most of the survey participants agree on the need of design management and it was meaningful based on the level of significance. More aggressive investors are more knowledgable about financial market. It supports Markowitz theory, the theoretical background of this study. Finally, successful design management will be differentiated based on the investor’s risk profile. As a result of the hypothesis, followings are the ranking of financial firms that succeed in brand management. Kookmin bank ranked at the first place and Shinhan bank, Samsung Security and MiraeAsset Security followed Kookmin bank with the similar score. Practical results from verification of these hypotheses in brand strategic point of view are following. First, this study analyse investor’s inner/outer factor,s and based on the systematic analysis of the result, investor’s styles were established. And also correlation between financial firm’s brand and investment style are analysed practically. Second, this study suggests that investor’s choice of financial services company and brand preference differ by risk profile. Third, through the quantatitive data for verifying hypothesis, it can be figured out that investment preference is somewhat correlated to demographic factors and brand identity factors. Based on the results of this study, it is proved that consideration of correlation between investor’s risk profile and brand image helps to establish consistent brand strategy in ever changing financial environment of 21st century.
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