21세기는 통신, 미디어의 발달과 현대 과학기술의 발전으로 지역과 문화가 장벽 없이 소통할 수 있는 세계화 시대가 되었고, 다양한 문화와 정보의 세계화 유통이 일상화 되었다. 이러한 변화 속에서 우리는 서로 다른 사람들의 상호 이해와 서로 다른 집단들의 문화를 동등하게 가치로운 것으로 인식하며, 학생들에게는 자신이 속해 있지 않은 다른 문화에 대한 편견을 줄이고 다양한 문화를 올바로 이해시키려는 교육이 필요함이 필요하다. 이러한 현대는 다원주의적 접근을 취하고 있으며, 다원주의에 적합한 바람직한 다문화 미술교육의 연구와 실천을 위한 시도가 행해지고 있다. 개인의 창의력과 개성을 적극적으로 개발하고, 민족적 정체감을 가지고 세계사적 흐름에 능동적으로 참여하여, 인류에 대한 이해와 사랑을 갖고 다른 사회 성원들과 협력하는 가치관을 갖도록 교육하기 위한 ...
21세기는 통신, 미디어의 발달과 현대 과학기술의 발전으로 지역과 문화가 장벽 없이 소통할 수 있는 세계화 시대가 되었고, 다양한 문화와 정보의 세계화 유통이 일상화 되었다. 이러한 변화 속에서 우리는 서로 다른 사람들의 상호 이해와 서로 다른 집단들의 문화를 동등하게 가치로운 것으로 인식하며, 학생들에게는 자신이 속해 있지 않은 다른 문화에 대한 편견을 줄이고 다양한 문화를 올바로 이해시키려는 교육이 필요함이 필요하다. 이러한 현대는 다원주의적 접근을 취하고 있으며, 다원주의에 적합한 바람직한 다문화 미술교육의 연구와 실천을 위한 시도가 행해지고 있다. 개인의 창의력과 개성을 적극적으로 개발하고, 민족적 정체감을 가지고 세계사적 흐름에 능동적으로 참여하여, 인류에 대한 이해와 사랑을 갖고 다른 사회 성원들과 협력하는 가치관을 갖도록 교육하기 위한 다문화 교육은 그 중요성이 커지고 있다는 것이다. 다문화는 사회적 관점에서 논의되기 시작하여, 다문화 교육이 무엇인지, 그 정의, 배경, 목적, 방법에 대해 문헌 고찰하여 다문화를 미술 교육적 입장에서 제시하였다. 다문화 교육은 다양한 교과에서 가르칠 수 있지만 미술교과에서 그 효과가 한층 클 수 있다. 미술은 문화적 가치와 신념을 직접적으로 제공하는 도구가 되므로 학생들은 그들을 둘러싸고 있는 다양성에 대해 충분하고 깊이 있게 이해할 수 있게 한다. 미술자체가 문화를 교육하는 다문화 교육 역시 미술 교육을 통해 교육될 때 보다 효과적 임을 알 수 있다. 이와 같이 다문화 미술교육을 실천하기 위해서 우리나라 실정에 맞는 프로그램 개발 필요하며 이것이 학교에 활용되어 다문화 미술교육이 소외된 집단의 요구에 민감하게 반응하는 주체자로서 미술과 교육과정의 변화에 사회의 요구를 반영하여 국가수준 교육과정에서도 이러한 다문화 미술교육을 적극적으로 수용하게 됨과 동시에 미술개념의 확장에 따른 미술교육과정의 변화로 다양한 문화를 이해함이 필요하다. 이에 다문화 사회에서 다문화 교육을 이해하고 미술교육을 통해서 같은 시대를 살고 있는 세계의 문화를 새롭게 해석하고 문화적 상대주의 관점에서, 이에 대한 학습 방안을 찾아 프로그램을 개발하여 다문화 미술 교육의 실제적 수업적용을 연구하여 실제 학교 현장에 적용할 수 있도록 지도 방향을 제시하는데 연구의 목적이 있다. 한국사회의 이슈 중 하나인 다문화 사회에 대한 미술교육학적 접근에서 시작은 본 연구는 자신들이 속해 있는 문화뿐 만 아니라 서로 다른 문화에 대하여 올바른 지식과 가치, 태도를 갖추도록 하는 다문화 미술교육의 이론적 이해와 실제적 교육의 가능성을 연구하는 것을 목적으로 제 7차 교육과정을 중심으로 교육과정, 교육방법, 교육평가를 다문화 미술교육의 관점에서 분석하고 우리 문화에 맞는 다문화 미술교육으로서의 발전적인 다문화 미술교육의 수업 프로그램 개발을 설정하였다. 이에 앞서 다문화 사회 속에서 민족이 독자적인 특성을 간직하며 경쟁력을 키우기 위한 중심에 다문화 교육이 있다고 판단하여 다문화의 교육이론과 교육학적 배경, 즉 교육과정 개발이론과 수업설계의 배경에 대한 문헌 연구를 하였다. 우리나라의 경우, 다문화 미술교육에 대한 연구가 있어 왔지만 수업 현장에서는 아직 우리 문화에 맞는 다문화 미술교육이 활성화 되고 있지 못한 실정이다. 이에 문화교육으로서 미술교육의 발전적인 교육프로그램 제작에 대한 노력이 필요하다. 다문화 미술교육에 대한 담론화와 실질적인 방안을 모색하기 위해 본 연구는 다문화 교육이 우리나라 실정에 맞는 미술교육으로서 활용 가능한 프로그램의 필요함을 주장하며, 다문화 교육이론단계와 미술교육학적 교육과정의 접근방식을 토대로 다문화 이해를 위한 미술교육프로그램을 현행 교육과정에 준하여 개발하였다. 현 사회 전반의 교육적 소회계층에 대한 관심은 보다 폭넓은 다문화 미술교육에 대한 논의로 이어져야 하며 다문화 미술교육과정에 관한 연구들의 보다 실제적인 교육현장의 변화를 추구하여야 한다. 세계화주의 시대의 세계는 더욱 상호의존적이고 가까워지고 있다. 또한 빈번한 이동과 이주로 인한 자아의식은 더 이상 지역성이나 국가에 규정되는 것이 아니라 세계화와 관련하여 확장된 개념과 문화경험을 수반하게 된다. 이와 같이 갈등과 모순, 복합성이 증가하는 문화의 다양성을 고려하여 가장 중요한 것은 자신과의 상관성을 만들어 가는 것일 것이다. 다른 문화를 그저 나와 다른 문화에 대한 막연한 감상으로 그친다면 이는 다문화 미술교육을 제대로 이해했다고 할 수 없을 것이다. 다문화 미술교육을 미술 교육사에서 하나의 “트렌드”로 그칠 것이 아니라 지속적으로 교육과정을 통해 확대되어 꾸준히 적용되어야 한다. 다문화 미술교육과 관련된 잘못된 해석과 오해는 다문화 미술이 다른 소수그룹을 위한 것이지 대다수를 위한 것이 아니라는 생각에서 기인한다. 오히려 다문화 미술교육의 근간은 엘리트에 의한 미술과 독점이 아닌 폭 넓은 문화적 배경을 가진 여러 계층의 미술을 포함함으로써 대중을 고려한 데에 있다. 그동안 미술계에서 주목을 받지 못했던 계층의 문화와 경험이 중시되고 미술을 통해 재현하고자 한다. 본 연구에서는 보다 심도 있는 다문화 미술교육 연구를 위한 한 걸음을 내딛었다는 점에서 의의가 있다고 할 수 있다. 다른 문화현상을 비판적으로 보고 이를 통해 자신과 자신의 문화와의 관련성을 바탕으로 한 비판적인 성찰적 태도가 요구된다. 다문화 미술교육의 올바른 이해와 이를 위한 이론적 배경을 연구하고 학생들에게 열린 시각으로 주체적으로 타문화를 수용하여 아름다운 삶의 질적 향상의 구현을 강조하고 있다.
21세기는 통신, 미디어의 발달과 현대 과학기술의 발전으로 지역과 문화가 장벽 없이 소통할 수 있는 세계화 시대가 되었고, 다양한 문화와 정보의 세계화 유통이 일상화 되었다. 이러한 변화 속에서 우리는 서로 다른 사람들의 상호 이해와 서로 다른 집단들의 문화를 동등하게 가치로운 것으로 인식하며, 학생들에게는 자신이 속해 있지 않은 다른 문화에 대한 편견을 줄이고 다양한 문화를 올바로 이해시키려는 교육이 필요함이 필요하다. 이러한 현대는 다원주의적 접근을 취하고 있으며, 다원주의에 적합한 바람직한 다문화 미술교육의 연구와 실천을 위한 시도가 행해지고 있다. 개인의 창의력과 개성을 적극적으로 개발하고, 민족적 정체감을 가지고 세계사적 흐름에 능동적으로 참여하여, 인류에 대한 이해와 사랑을 갖고 다른 사회 성원들과 협력하는 가치관을 갖도록 교육하기 위한 다문화 교육은 그 중요성이 커지고 있다는 것이다. 다문화는 사회적 관점에서 논의되기 시작하여, 다문화 교육이 무엇인지, 그 정의, 배경, 목적, 방법에 대해 문헌 고찰하여 다문화를 미술 교육적 입장에서 제시하였다. 다문화 교육은 다양한 교과에서 가르칠 수 있지만 미술교과에서 그 효과가 한층 클 수 있다. 미술은 문화적 가치와 신념을 직접적으로 제공하는 도구가 되므로 학생들은 그들을 둘러싸고 있는 다양성에 대해 충분하고 깊이 있게 이해할 수 있게 한다. 미술자체가 문화를 교육하는 다문화 교육 역시 미술 교육을 통해 교육될 때 보다 효과적 임을 알 수 있다. 이와 같이 다문화 미술교육을 실천하기 위해서 우리나라 실정에 맞는 프로그램 개발 필요하며 이것이 학교에 활용되어 다문화 미술교육이 소외된 집단의 요구에 민감하게 반응하는 주체자로서 미술과 교육과정의 변화에 사회의 요구를 반영하여 국가수준 교육과정에서도 이러한 다문화 미술교육을 적극적으로 수용하게 됨과 동시에 미술개념의 확장에 따른 미술교육과정의 변화로 다양한 문화를 이해함이 필요하다. 이에 다문화 사회에서 다문화 교육을 이해하고 미술교육을 통해서 같은 시대를 살고 있는 세계의 문화를 새롭게 해석하고 문화적 상대주의 관점에서, 이에 대한 학습 방안을 찾아 프로그램을 개발하여 다문화 미술 교육의 실제적 수업적용을 연구하여 실제 학교 현장에 적용할 수 있도록 지도 방향을 제시하는데 연구의 목적이 있다. 한국사회의 이슈 중 하나인 다문화 사회에 대한 미술교육학적 접근에서 시작은 본 연구는 자신들이 속해 있는 문화뿐 만 아니라 서로 다른 문화에 대하여 올바른 지식과 가치, 태도를 갖추도록 하는 다문화 미술교육의 이론적 이해와 실제적 교육의 가능성을 연구하는 것을 목적으로 제 7차 교육과정을 중심으로 교육과정, 교육방법, 교육평가를 다문화 미술교육의 관점에서 분석하고 우리 문화에 맞는 다문화 미술교육으로서의 발전적인 다문화 미술교육의 수업 프로그램 개발을 설정하였다. 이에 앞서 다문화 사회 속에서 민족이 독자적인 특성을 간직하며 경쟁력을 키우기 위한 중심에 다문화 교육이 있다고 판단하여 다문화의 교육이론과 교육학적 배경, 즉 교육과정 개발이론과 수업설계의 배경에 대한 문헌 연구를 하였다. 우리나라의 경우, 다문화 미술교육에 대한 연구가 있어 왔지만 수업 현장에서는 아직 우리 문화에 맞는 다문화 미술교육이 활성화 되고 있지 못한 실정이다. 이에 문화교육으로서 미술교육의 발전적인 교육프로그램 제작에 대한 노력이 필요하다. 다문화 미술교육에 대한 담론화와 실질적인 방안을 모색하기 위해 본 연구는 다문화 교육이 우리나라 실정에 맞는 미술교육으로서 활용 가능한 프로그램의 필요함을 주장하며, 다문화 교육이론단계와 미술교육학적 교육과정의 접근방식을 토대로 다문화 이해를 위한 미술교육프로그램을 현행 교육과정에 준하여 개발하였다. 현 사회 전반의 교육적 소회계층에 대한 관심은 보다 폭넓은 다문화 미술교육에 대한 논의로 이어져야 하며 다문화 미술교육과정에 관한 연구들의 보다 실제적인 교육현장의 변화를 추구하여야 한다. 세계화주의 시대의 세계는 더욱 상호의존적이고 가까워지고 있다. 또한 빈번한 이동과 이주로 인한 자아의식은 더 이상 지역성이나 국가에 규정되는 것이 아니라 세계화와 관련하여 확장된 개념과 문화경험을 수반하게 된다. 이와 같이 갈등과 모순, 복합성이 증가하는 문화의 다양성을 고려하여 가장 중요한 것은 자신과의 상관성을 만들어 가는 것일 것이다. 다른 문화를 그저 나와 다른 문화에 대한 막연한 감상으로 그친다면 이는 다문화 미술교육을 제대로 이해했다고 할 수 없을 것이다. 다문화 미술교육을 미술 교육사에서 하나의 “트렌드”로 그칠 것이 아니라 지속적으로 교육과정을 통해 확대되어 꾸준히 적용되어야 한다. 다문화 미술교육과 관련된 잘못된 해석과 오해는 다문화 미술이 다른 소수그룹을 위한 것이지 대다수를 위한 것이 아니라는 생각에서 기인한다. 오히려 다문화 미술교육의 근간은 엘리트에 의한 미술과 독점이 아닌 폭 넓은 문화적 배경을 가진 여러 계층의 미술을 포함함으로써 대중을 고려한 데에 있다. 그동안 미술계에서 주목을 받지 못했던 계층의 문화와 경험이 중시되고 미술을 통해 재현하고자 한다. 본 연구에서는 보다 심도 있는 다문화 미술교육 연구를 위한 한 걸음을 내딛었다는 점에서 의의가 있다고 할 수 있다. 다른 문화현상을 비판적으로 보고 이를 통해 자신과 자신의 문화와의 관련성을 바탕으로 한 비판적인 성찰적 태도가 요구된다. 다문화 미술교육의 올바른 이해와 이를 위한 이론적 배경을 연구하고 학생들에게 열린 시각으로 주체적으로 타문화를 수용하여 아름다운 삶의 질적 향상의 구현을 강조하고 있다.
The 21st century has become an age of globalization when regions and culture can communicate with each other without barriers with the development of communication and media, and the growth of modern scientific technology, and globalized distribution of diverse cultures and information has been the ...
The 21st century has become an age of globalization when regions and culture can communicate with each other without barriers with the development of communication and media, and the growth of modern scientific technology, and globalized distribution of diverse cultures and information has been the everyday routine. In this change, it is necessary for us to think highly of mutual understanding between different people and recognize culture of different groups as equally valuable, and it is essential to provide education to students so that they can reduce prejudice against different culture where they don't belong and understand diverse cultures in a right way. The present age is taking the pluralistic approaches and the efforts are being made for study and practice of desirable multicultural art education which is suitable of pluralism. Increasingly, the significance of multi-cultural education is getting bigger and bigger to actively develop individual creativity and individuality, and to educate them in order to make them have values of collaborating with other members in society with understanding and love for the human race by participating in the flow of the world history with national identity. Multicultural education may be given in various subjects but the effect may be still bigger in the art subject. Since art becomes a tool to directly provide cultural values and beliefs, the students are made to understand the diversity surrounding the fully and deeply. We can see that multicultural education that art in itself educates culture is also effective when it is taught through art education. As mentioned above, in order to put multicultual art education in practice, it is necessary to develop programs which match the actual circumstances of our country and to understand diverse cultures with the change in the curriculum of art education resulted from expansion of the concept of art along with active acceptance of this multicultural art education at the governmental level as well as it is applied to schools. The purpose of this study is to understand multicultual education in multicultural society and newly interpret the cultures of the world living at the same age through art education and propose the direction so as to apply them to the real school education by developing programs finding how to teach from the perspective of cultural relativism and studying the practical application to classes regarding multicultural art education. Starting from the approach of art pedagogy to multucultural society which is one of the issues in Korean Society, the current research aims to theoretically understand multicultural art education and study the possibilities of practical education which make it possible for the students to have right knowledge, values and attitudes towards other cultures as well as the culture they belong to. And it analyzed the curriculum, teaching methods and educational evaluation focused on the 7th National Curriculum from the perspective of multicultural art education and planned to develop class programs of advanced multicultural art education which is suitable for our culture. In the case of this country, studies of multicultural art education have been made but it is true that in real classes, it has not been activated yet appropriately for our culture. Therefore, it is necessary to make an effort to produce more advanced educational programs of art education as cultural education. To seek the practical methods and discourse of multicultural art education, the present paper maintains that multicultural education requires programs which are available as art education suitable for the actual circumstances of our country, and we developed the programs of art education based on the current curriculum for understanding of multiculture on the basis of theoretical stages of multiculture education and the approach of curriculum of art pedagogy. The world in the age of globalization is becoming more mutually dependent and closer. Besides, with frequent movement and migration, self-consciousness is no longer defined by locality or governments but the expanded concept and cultural experience related to globalization are accompanied. As mentioned above, taking into consideration cultural diversity that conflicts and contradiction, and complexity increase, the most important thing is to make the relationship with self. If you are limited to just vague sentimentality for other culture understanding it, it is impossible to say that you understand multicultural art education in a proper manner. Mutilcultual art education should be applied steadily expanding it constantly through the curriculum without being content with one "trend" in the history of art education. Wrong interpretation and misunderstanding related to it is caused by the idea that multicultural art is for a small group of people but for a large majority. Rather, the root of multicultural art education lie in considering the public by including art from many classes with a wide range of cultural backgrounds without art by elites and monopoly. We are to revive them through art thinking highly of culture and experience of classes which have not been paid attention until now in the world of art. It can be said that the current study has a meaning in that it has made a step forward for deep research of multicultural art education. It is necessary to view other cultural phenomena with a critical eye and by this, to have critical and reflective attitudes based on the relationship between it and you and your culture. This study is studying the theoretical backgrounds for this based on the correct understanding of multicultural art education and stressing that the students should realize the enhancement of quality of beautiful life accepting other culture in a subjective way and with open minds.
The 21st century has become an age of globalization when regions and culture can communicate with each other without barriers with the development of communication and media, and the growth of modern scientific technology, and globalized distribution of diverse cultures and information has been the everyday routine. In this change, it is necessary for us to think highly of mutual understanding between different people and recognize culture of different groups as equally valuable, and it is essential to provide education to students so that they can reduce prejudice against different culture where they don't belong and understand diverse cultures in a right way. The present age is taking the pluralistic approaches and the efforts are being made for study and practice of desirable multicultural art education which is suitable of pluralism. Increasingly, the significance of multi-cultural education is getting bigger and bigger to actively develop individual creativity and individuality, and to educate them in order to make them have values of collaborating with other members in society with understanding and love for the human race by participating in the flow of the world history with national identity. Multicultural education may be given in various subjects but the effect may be still bigger in the art subject. Since art becomes a tool to directly provide cultural values and beliefs, the students are made to understand the diversity surrounding the fully and deeply. We can see that multicultural education that art in itself educates culture is also effective when it is taught through art education. As mentioned above, in order to put multicultual art education in practice, it is necessary to develop programs which match the actual circumstances of our country and to understand diverse cultures with the change in the curriculum of art education resulted from expansion of the concept of art along with active acceptance of this multicultural art education at the governmental level as well as it is applied to schools. The purpose of this study is to understand multicultual education in multicultural society and newly interpret the cultures of the world living at the same age through art education and propose the direction so as to apply them to the real school education by developing programs finding how to teach from the perspective of cultural relativism and studying the practical application to classes regarding multicultural art education. Starting from the approach of art pedagogy to multucultural society which is one of the issues in Korean Society, the current research aims to theoretically understand multicultural art education and study the possibilities of practical education which make it possible for the students to have right knowledge, values and attitudes towards other cultures as well as the culture they belong to. And it analyzed the curriculum, teaching methods and educational evaluation focused on the 7th National Curriculum from the perspective of multicultural art education and planned to develop class programs of advanced multicultural art education which is suitable for our culture. In the case of this country, studies of multicultural art education have been made but it is true that in real classes, it has not been activated yet appropriately for our culture. Therefore, it is necessary to make an effort to produce more advanced educational programs of art education as cultural education. To seek the practical methods and discourse of multicultural art education, the present paper maintains that multicultural education requires programs which are available as art education suitable for the actual circumstances of our country, and we developed the programs of art education based on the current curriculum for understanding of multiculture on the basis of theoretical stages of multiculture education and the approach of curriculum of art pedagogy. The world in the age of globalization is becoming more mutually dependent and closer. Besides, with frequent movement and migration, self-consciousness is no longer defined by locality or governments but the expanded concept and cultural experience related to globalization are accompanied. As mentioned above, taking into consideration cultural diversity that conflicts and contradiction, and complexity increase, the most important thing is to make the relationship with self. If you are limited to just vague sentimentality for other culture understanding it, it is impossible to say that you understand multicultural art education in a proper manner. Mutilcultual art education should be applied steadily expanding it constantly through the curriculum without being content with one "trend" in the history of art education. Wrong interpretation and misunderstanding related to it is caused by the idea that multicultural art is for a small group of people but for a large majority. Rather, the root of multicultural art education lie in considering the public by including art from many classes with a wide range of cultural backgrounds without art by elites and monopoly. We are to revive them through art thinking highly of culture and experience of classes which have not been paid attention until now in the world of art. It can be said that the current study has a meaning in that it has made a step forward for deep research of multicultural art education. It is necessary to view other cultural phenomena with a critical eye and by this, to have critical and reflective attitudes based on the relationship between it and you and your culture. This study is studying the theoretical backgrounds for this based on the correct understanding of multicultural art education and stressing that the students should realize the enhancement of quality of beautiful life accepting other culture in a subjective way and with open minds.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.