현대예술의 특징은 교차(Crossover)와 융합(Fusion)이다. 그래서 이질적인 요소들이 하나의 장에 합류한 뒤 서로 융합해 전혀 새로운 형태로 재창조되는 현상 또한 두드러지게 눈에 띈다. 과거와 현재가 융합되고, 어떠한 터부와 제약이든 다 뛰어넘어 자유분방하게 융합하는 문화적 현상이 이미 시대적인 대세로 자리잡아 가고 있다. 수묵의 표현예술 역시 이 범주에서 벗어날 수 없다. 다른 한편으로는 사회구조가 획일화되고 복잡해지면 그에 대한 반작용으로 테크놀로지보다는 인간적이고 감성적인 것을 요구하는 ...
현대예술의 특징은 교차(Crossover)와 융합(Fusion)이다. 그래서 이질적인 요소들이 하나의 장에 합류한 뒤 서로 융합해 전혀 새로운 형태로 재창조되는 현상 또한 두드러지게 눈에 띈다. 과거와 현재가 융합되고, 어떠한 터부와 제약이든 다 뛰어넘어 자유분방하게 융합하는 문화적 현상이 이미 시대적인 대세로 자리잡아 가고 있다. 수묵의 표현예술 역시 이 범주에서 벗어날 수 없다. 다른 한편으로는 사회구조가 획일화되고 복잡해지면 그에 대한 반작용으로 테크놀로지보다는 인간적이고 감성적인 것을 요구하는 귀소 성향을 띠게 된다. 그래서 본질과 가치를 기반으로 한 감성적 영상 콘텐츠가 인간의 관심과 애정을 받으며 세계의 문화와 자본의 주도권에 크게 영향을 주는 새로운 이데올로기로 작용한다. 이처럼 문화 커뮤니케이션 산업에서 영상의 감성적 독창성이 부각되고 있으나, 아직까지 우리는 애니메이션에 대한 선입견 및 각 산업 간의 연계구조의 미비로 시너지 효과가 소규모로 진행되는 등의 문제점을 안고 있다. 수묵애니메이션은 친밀한 전통적 대상에 대한 표현도구가 아니라 복합문화주의 시대의 다양한 소비욕구를 대표하는 매개체로 인식시켜야 하고, 또 이를 구체화하기 위하여 필묵의 특징을 분석한 뒤 애니메이션의 적극적인 상징체계로 발전시켜 나가야 할 것이다. 애니메이션은 시각매체로써 종합적인 문화체계의 표현이다. 그러나 국내에 조성된 애니메이션에 대한 관심은 산업적 측면에서 무국적(無國籍) 프리미엄의 효율성이 지나치게 강조되어 왔다. 현재 한국의 애니메이션은 대중의 관심을 끌기 위해 새롭게 변화해야 할 시점에 놓여 있다. 이 시점에서 요구되는 것은, 우리의 애니메이션이 소홀히 했던 기본적인 조형가치를 과거의 시방식과 조형의식을 통해 새롭게 살펴보는 것이다. 영상시대로 표현되는 현대사회에서 중국의 비약적인 경제성장과 우리주변의 외부적 요인들은 우리 애니메이션 산업은 물론 다양한 분야에서 아시아적 가치가 중시되는 새로운 시장 재편을 요구하고 있다. 그래서 우리의 존재감을 확인하기 위해 더욱 한국문화의 근원은 중요하다. 근원이란 본질의 유래이며 예술은 현실적 작품 가운데서 그 본질을 찾는 것이다. 이 본질적 추구의 대상 중 수묵화는 주지하다시피 이러한 특성들을 지닌 동양의 대표적인 회화매체 가운데 하나이며, 한국 미술의 중심적인 표현양식으로 다양한 회화적 방법과 장르를 지니게 되었다. 더 나아가 미술 문화의 커다란 역사적 흐름에서 볼 때, 수묵화는 우리 미술을 대표하는 중요한 축 가운데 하나로서 현대 영상과도 불가분의 관계를 맺고 있는 한국 미술의 얼굴이라 할 수 있다. 서양인들의 시각에서 볼 때에는 더욱 그러하다. 그런데 한국의 현대 수묵화가 회화의 주된 표현방식이 될 수 있음에도 불구하고, 근대화 초기 서양의 시공간과 시방식이 한국 현대미술의 주류로 자리 잡았던 관성에 의해 현재까지 이미 존재하고 있는 예술의 정신적 가치를 명료화하고 그 수준을 높이는 과정을 소홀히 했을지도 모른다. 그러나 수묵화의 끈질긴 생존력은 다양한 예술 장르에서 차용되고 있고 분명히 발전적 존재로 평가받고 있다. 다시 말해 객관적으로 과학적이지 않으면서도 객관적인, 또한 주관적이지 않으면서도 주관성이 결여되지 않은 보편적 차원의 현대 수묵화의 논리적 설정이 가능한 것이다. 예를 들자면 수묵화에서 흔히 사용되는 선(線)과 여백(餘白)은 수묵애니메이션에서도 쉽게 찾아볼 수 있는 것으로 보편성을 확보하고 있다. 이 수묵애니메이션은 우주 및 자연의 섭리를 파악하고자 하는 의도를 영상으로 나타내려는 전체 정서적 의미를 담고 있어 우리에게 진솔하고 친근함을 줄 수 있는 예술이었다. 따라서 수묵기법을 차용한 애니메이션 필모그래피에 대한 분석은 지금까지 소외되어 온 수묵표현의 잠재력을 일깨워 줌으로써 우리 애니메이션의 또 다른 가능성의 외연적 지평을 넓힐 수 있다는 측면에서 의의가 있다. 더불어 우리의 수묵예술이 더욱 독창적이고 다양한 방법으로 수렴되기 위해서는 수묵체계의 특성과 장점이 영상과의 접목되어 새롭게 변화 ․ 발전시켜 나가야 하는 것이 우리의 과제이다. 그래서 본 연구는 전통회화의 본질을 추구함으로써 우리의 애니메이션이 재충전되는 계기를 마련하고, 더 나아가 이것을 필묵에 대한 관심을 한 단계 높이는 기회가 될 것이다. 결국 근대화 이후 우리가 관심을 보이지 않았던 필묵이 미래에 영상예술을 고양시킬 수 있는 구심력의 하나라는 점을 새롭게 인식할 필요가 있다. 이것은 우리 미적 삶의 구원적 실체를 발견하는 일이기 때문이다. 궁극적으로는 동 ․ 서양으로 구별된 조형가치를 수렴하고, 한국 애니메이션만의 독자적이고 차별적인 요소들을 발굴하기 위하여 앞으로도 역사적이고 문화적인 관점에서 관심과 노력이 요구된다. 이것은 다양한 예술적 관점으로 시도될 수 있는 수묵을 활용한 동양적 상상력의 표현과 가치의 효용성을 제고할 수 있을 것이다. 즉 뉴미디어 시대의 관객과 교감하는 시각언어로서 필묵은 수묵 애니메이션의 디지털이 갖는 속성과 융합되는 유기적 상호관련성을 통해 디지털 수묵 영역의 체계적 접근을 가능하게하고 시대가 요구하는 더 나은 표현예술로 관객의 예술적 감흥과 영혼을 풍요롭게 할 것이다.
현대예술의 특징은 교차(Crossover)와 융합(Fusion)이다. 그래서 이질적인 요소들이 하나의 장에 합류한 뒤 서로 융합해 전혀 새로운 형태로 재창조되는 현상 또한 두드러지게 눈에 띈다. 과거와 현재가 융합되고, 어떠한 터부와 제약이든 다 뛰어넘어 자유분방하게 융합하는 문화적 현상이 이미 시대적인 대세로 자리잡아 가고 있다. 수묵의 표현예술 역시 이 범주에서 벗어날 수 없다. 다른 한편으로는 사회구조가 획일화되고 복잡해지면 그에 대한 반작용으로 테크놀로지보다는 인간적이고 감성적인 것을 요구하는 귀소 성향을 띠게 된다. 그래서 본질과 가치를 기반으로 한 감성적 영상 콘텐츠가 인간의 관심과 애정을 받으며 세계의 문화와 자본의 주도권에 크게 영향을 주는 새로운 이데올로기로 작용한다. 이처럼 문화 커뮤니케이션 산업에서 영상의 감성적 독창성이 부각되고 있으나, 아직까지 우리는 애니메이션에 대한 선입견 및 각 산업 간의 연계구조의 미비로 시너지 효과가 소규모로 진행되는 등의 문제점을 안고 있다. 수묵애니메이션은 친밀한 전통적 대상에 대한 표현도구가 아니라 복합문화주의 시대의 다양한 소비욕구를 대표하는 매개체로 인식시켜야 하고, 또 이를 구체화하기 위하여 필묵의 특징을 분석한 뒤 애니메이션의 적극적인 상징체계로 발전시켜 나가야 할 것이다. 애니메이션은 시각매체로써 종합적인 문화체계의 표현이다. 그러나 국내에 조성된 애니메이션에 대한 관심은 산업적 측면에서 무국적(無國籍) 프리미엄의 효율성이 지나치게 강조되어 왔다. 현재 한국의 애니메이션은 대중의 관심을 끌기 위해 새롭게 변화해야 할 시점에 놓여 있다. 이 시점에서 요구되는 것은, 우리의 애니메이션이 소홀히 했던 기본적인 조형가치를 과거의 시방식과 조형의식을 통해 새롭게 살펴보는 것이다. 영상시대로 표현되는 현대사회에서 중국의 비약적인 경제성장과 우리주변의 외부적 요인들은 우리 애니메이션 산업은 물론 다양한 분야에서 아시아적 가치가 중시되는 새로운 시장 재편을 요구하고 있다. 그래서 우리의 존재감을 확인하기 위해 더욱 한국문화의 근원은 중요하다. 근원이란 본질의 유래이며 예술은 현실적 작품 가운데서 그 본질을 찾는 것이다. 이 본질적 추구의 대상 중 수묵화는 주지하다시피 이러한 특성들을 지닌 동양의 대표적인 회화매체 가운데 하나이며, 한국 미술의 중심적인 표현양식으로 다양한 회화적 방법과 장르를 지니게 되었다. 더 나아가 미술 문화의 커다란 역사적 흐름에서 볼 때, 수묵화는 우리 미술을 대표하는 중요한 축 가운데 하나로서 현대 영상과도 불가분의 관계를 맺고 있는 한국 미술의 얼굴이라 할 수 있다. 서양인들의 시각에서 볼 때에는 더욱 그러하다. 그런데 한국의 현대 수묵화가 회화의 주된 표현방식이 될 수 있음에도 불구하고, 근대화 초기 서양의 시공간과 시방식이 한국 현대미술의 주류로 자리 잡았던 관성에 의해 현재까지 이미 존재하고 있는 예술의 정신적 가치를 명료화하고 그 수준을 높이는 과정을 소홀히 했을지도 모른다. 그러나 수묵화의 끈질긴 생존력은 다양한 예술 장르에서 차용되고 있고 분명히 발전적 존재로 평가받고 있다. 다시 말해 객관적으로 과학적이지 않으면서도 객관적인, 또한 주관적이지 않으면서도 주관성이 결여되지 않은 보편적 차원의 현대 수묵화의 논리적 설정이 가능한 것이다. 예를 들자면 수묵화에서 흔히 사용되는 선(線)과 여백(餘白)은 수묵애니메이션에서도 쉽게 찾아볼 수 있는 것으로 보편성을 확보하고 있다. 이 수묵애니메이션은 우주 및 자연의 섭리를 파악하고자 하는 의도를 영상으로 나타내려는 전체 정서적 의미를 담고 있어 우리에게 진솔하고 친근함을 줄 수 있는 예술이었다. 따라서 수묵기법을 차용한 애니메이션 필모그래피에 대한 분석은 지금까지 소외되어 온 수묵표현의 잠재력을 일깨워 줌으로써 우리 애니메이션의 또 다른 가능성의 외연적 지평을 넓힐 수 있다는 측면에서 의의가 있다. 더불어 우리의 수묵예술이 더욱 독창적이고 다양한 방법으로 수렴되기 위해서는 수묵체계의 특성과 장점이 영상과의 접목되어 새롭게 변화 ․ 발전시켜 나가야 하는 것이 우리의 과제이다. 그래서 본 연구는 전통회화의 본질을 추구함으로써 우리의 애니메이션이 재충전되는 계기를 마련하고, 더 나아가 이것을 필묵에 대한 관심을 한 단계 높이는 기회가 될 것이다. 결국 근대화 이후 우리가 관심을 보이지 않았던 필묵이 미래에 영상예술을 고양시킬 수 있는 구심력의 하나라는 점을 새롭게 인식할 필요가 있다. 이것은 우리 미적 삶의 구원적 실체를 발견하는 일이기 때문이다. 궁극적으로는 동 ․ 서양으로 구별된 조형가치를 수렴하고, 한국 애니메이션만의 독자적이고 차별적인 요소들을 발굴하기 위하여 앞으로도 역사적이고 문화적인 관점에서 관심과 노력이 요구된다. 이것은 다양한 예술적 관점으로 시도될 수 있는 수묵을 활용한 동양적 상상력의 표현과 가치의 효용성을 제고할 수 있을 것이다. 즉 뉴미디어 시대의 관객과 교감하는 시각언어로서 필묵은 수묵 애니메이션의 디지털이 갖는 속성과 융합되는 유기적 상호관련성을 통해 디지털 수묵 영역의 체계적 접근을 가능하게하고 시대가 요구하는 더 나은 표현예술로 관객의 예술적 감흥과 영혼을 풍요롭게 할 것이다.
Modern art is characterized by crossover and fusion. A mutual fusion of other elements has made a recreation of them into new forms possible and conspicuous. The fusion of the past and the present and a cultural phenomenon of freewheeling fusion beyond taboos and restrictions has become a general tr...
Modern art is characterized by crossover and fusion. A mutual fusion of other elements has made a recreation of them into new forms possible and conspicuous. The fusion of the past and the present and a cultural phenomenon of freewheeling fusion beyond taboos and restrictions has become a general trend. Likewise, an expression art of India ink cannot be an exception. On the other hand, as an organization of society gets unified and complex, it may require more human and emotional tendency than technological tendency. So emotional imaging contents based on essence and value has attracted people's interest and affection, and has functioned as a new ideology which has a great influence on the initiative of the culture and capital of the world. The industry of cultural communications in this way has emphasized an emotional originality of imaging. In Korea, however, a prejudice against animations and a poverty of liaison between industries have caused problems of not creating a big synergy effect. A India ink animation is not an expression tool of familiar traditional objects but should be recognized as a medium representing various consumption desires of a complex cultural era. In addition, in order to do so, it should be developed into a positive symbol system of animation after an analysis of characteristics of India ink. Animation is an expression of a comprehensive cultural system as a visual medium. However, an interest in animations shown in Korea has placed overemphasis on efficiency of premium without nationality in an industrial aspect. Animations of Korea are currently at the point of time to change newly in order to attract public interest. What is required at this point is that we look newly at basic formative values which animations of Korea have neglected through the way of seeing and formative awareness of the past. Rapid economic growth of China and Korea's neighboring external factors in modern society called an era of imaging have required the reorganization of new markets in which Asian values will be emphasized in various fields as well as in the industry of Korean animations. So the root of Korean culture is important in identifying the sense of our existence. The root is the origin of essence and art is to find the essence in works of reality. As one of essential objects of pursuit, a India ink painting is one of the Oriental typical painting media and has various ways and genres of painting as a central style of expression of Korean fine arts. In addition, from the historical viewpoint of art and culture, a India ink painting may be a face of Korean fine arts in inseparable relationship to modern imaging, as one of the important axis representing arts of Korea. It is the same from the viewpoint of Western people. Although a Korean modern India ink painting can be a main way of expression, the time, space, and way of seeing of the West at the time of early modernization may have neglected the process of clarifying a mental value of existing arts and heightening the level owing to the inertia of having been a mainstream of Korean modern arts. However, an unremitting survival of India ink paintings has been borrowed by a variety of arts and evaluated as a developmental existence. India ink paintings of Korea are both not objectively scientific and objective, and both not subjective and subjective at the same time. For example, lines and margins used by India ink paintings are easy to find in India ink animations and have universality. A India ink animation was an art to provide simplicity and familiarity because it contains emotional intention to present an intention to understand provision of the universe and nature with imaging. Therefore, an analysis on animations borrowing the technique of brush and India ink is significant in the respect that it can arouse potential of India ink expressions and extend another possibility of Korean animations. In addition, we should change and develop India ink arts in combination of merits and demerits of India ink systems with imaging in order to make them more original and diverse. So this study will contribute to arranging an opportunity to recharge animations of Korea by pursuing the essence of traditional painting and further to enhancing the interest in brush and India ink. In addition, we need to recognize newly that brush and India ink will one of driving forces to enhance imaging arts of future. The reason is that it will find us a salvational reality of our aesthetic life. Ultimately, to collect different formative values of the East and the West and to discover original and discriminatory elements of Korean animations, great interest and effort are required from the cultural and historical viewpoint. This will enhance expressions of Oriental imagination which use India inks approachable from the various artistic viewpoints, and efficiency of value. As a visual language in communion with audience of a new media era, brush and India ink will enrich artistic inspiration and spirit of audience which makes possible a systematic approach of digital India ink areas and which the age requires, through organic interrelatedness fused with properties which digital India ink animations have
Modern art is characterized by crossover and fusion. A mutual fusion of other elements has made a recreation of them into new forms possible and conspicuous. The fusion of the past and the present and a cultural phenomenon of freewheeling fusion beyond taboos and restrictions has become a general trend. Likewise, an expression art of India ink cannot be an exception. On the other hand, as an organization of society gets unified and complex, it may require more human and emotional tendency than technological tendency. So emotional imaging contents based on essence and value has attracted people's interest and affection, and has functioned as a new ideology which has a great influence on the initiative of the culture and capital of the world. The industry of cultural communications in this way has emphasized an emotional originality of imaging. In Korea, however, a prejudice against animations and a poverty of liaison between industries have caused problems of not creating a big synergy effect. A India ink animation is not an expression tool of familiar traditional objects but should be recognized as a medium representing various consumption desires of a complex cultural era. In addition, in order to do so, it should be developed into a positive symbol system of animation after an analysis of characteristics of India ink. Animation is an expression of a comprehensive cultural system as a visual medium. However, an interest in animations shown in Korea has placed overemphasis on efficiency of premium without nationality in an industrial aspect. Animations of Korea are currently at the point of time to change newly in order to attract public interest. What is required at this point is that we look newly at basic formative values which animations of Korea have neglected through the way of seeing and formative awareness of the past. Rapid economic growth of China and Korea's neighboring external factors in modern society called an era of imaging have required the reorganization of new markets in which Asian values will be emphasized in various fields as well as in the industry of Korean animations. So the root of Korean culture is important in identifying the sense of our existence. The root is the origin of essence and art is to find the essence in works of reality. As one of essential objects of pursuit, a India ink painting is one of the Oriental typical painting media and has various ways and genres of painting as a central style of expression of Korean fine arts. In addition, from the historical viewpoint of art and culture, a India ink painting may be a face of Korean fine arts in inseparable relationship to modern imaging, as one of the important axis representing arts of Korea. It is the same from the viewpoint of Western people. Although a Korean modern India ink painting can be a main way of expression, the time, space, and way of seeing of the West at the time of early modernization may have neglected the process of clarifying a mental value of existing arts and heightening the level owing to the inertia of having been a mainstream of Korean modern arts. However, an unremitting survival of India ink paintings has been borrowed by a variety of arts and evaluated as a developmental existence. India ink paintings of Korea are both not objectively scientific and objective, and both not subjective and subjective at the same time. For example, lines and margins used by India ink paintings are easy to find in India ink animations and have universality. A India ink animation was an art to provide simplicity and familiarity because it contains emotional intention to present an intention to understand provision of the universe and nature with imaging. Therefore, an analysis on animations borrowing the technique of brush and India ink is significant in the respect that it can arouse potential of India ink expressions and extend another possibility of Korean animations. In addition, we should change and develop India ink arts in combination of merits and demerits of India ink systems with imaging in order to make them more original and diverse. So this study will contribute to arranging an opportunity to recharge animations of Korea by pursuing the essence of traditional painting and further to enhancing the interest in brush and India ink. In addition, we need to recognize newly that brush and India ink will one of driving forces to enhance imaging arts of future. The reason is that it will find us a salvational reality of our aesthetic life. Ultimately, to collect different formative values of the East and the West and to discover original and discriminatory elements of Korean animations, great interest and effort are required from the cultural and historical viewpoint. This will enhance expressions of Oriental imagination which use India inks approachable from the various artistic viewpoints, and efficiency of value. As a visual language in communion with audience of a new media era, brush and India ink will enrich artistic inspiration and spirit of audience which makes possible a systematic approach of digital India ink areas and which the age requires, through organic interrelatedness fused with properties which digital India ink animations have
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.