본 연구에서는 전환기 학생들이 중학교 진학 이전과 이후에 성취 목적, 학업 동기, 교실과 가정에서 강조하는 성취 목적에 대한 지각에 차이가 있는지 살펴보았다. 또한, 학생의 성취 목적, 학업 동기, 교실과 가정에서 강조하는 성취 목적이 학생의 학업 동기와 학업 성취를 얼마나 예측하는지 살펴보았다. 이를 위해 서울시의 10개구에 소재한 초등학교 6학년 239명(남자 120명, 여자 119명)과 중학교 1학년 276명(남자 197명, 여자 79명)을 연구 대상으로 선정하여, 개인 성취 목적 지향(Achievement goal orientation scale), 학업 동기(Academic ...
본 연구에서는 전환기 학생들이 중학교 진학 이전과 이후에 성취 목적, 학업 동기, 교실과 가정에서 강조하는 성취 목적에 대한 지각에 차이가 있는지 살펴보았다. 또한, 학생의 성취 목적, 학업 동기, 교실과 가정에서 강조하는 성취 목적이 학생의 학업 동기와 학업 성취를 얼마나 예측하는지 살펴보았다. 이를 위해 서울시의 10개구에 소재한 초등학교 6학년 239명(남자 120명, 여자 119명)과 중학교 1학년 276명(남자 197명, 여자 79명)을 연구 대상으로 선정하여, 개인 성취 목적 지향(Achievement goal orientation scale), 학업 동기(Academic motivation scale), 교실의 목적 구조(Perception of classroom goal Structure scale), 부모의 성취 목적 지향(Perception of parent goal orientation scale) 검사를 실시하였다. 학업 성취는 초등학생의 경우 기말고사 주요 과목의 평균 점수를 사용하였다. 본 연구에서는 연구 문제를 해결하기 위해서 초등학생과 중학생의 개인 성취 목적, 학업 동기 그리고 가정과 학교에서 강조하는 성취 목적에 대한 인식에 차이가 있는지 알아보기 위해 독립 표본 t 검증을 수행하였고, 각 변인들의 각 하위 요인 간 유의미한 차이가 있는지 알아보기 위해 대응 표본 t 검증을 실시하였다. 또한 하위 요인 간 상호관련성을 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 사용하였고, 개인의 성취 목적, 가정과 학교에서 강조하는 성취 목적이 학업 동기 및 학업 성취를 얼마나 예측해 주는지를 알아보기 위해, 다중 회귀 분석(Multiple Regression Analysis)을 수행하였다. 연구 결과, 전환기 학생들의 개인의 성취 목적과 학업 동기에는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 초등학생과 중학생 모두 수행접근 목적이 숙달 목적과 수행회피 목적보다 높으며 외재적 동기가 내재적, 무동기보다 높은 것으로 보고되었다. 또한, 중학교 이전과 이후 학생들이 지각하는 교실에서 강조하는 성취 목적에 유의미한 차이가 나타났다. 초등학생의 경우에는 교실에서 강조하는 성취 목적이 숙달 목적이라고 지각하는 것이 수행접근 목적과 수행회피 목적보다 높게 나타났으나, 중학생의 경우 수행접근 목적 지각이 숙달 목적과 수행회피 목적보다 높은 것으로 나타났다. 반면, 초등학생과 중학생이 지각하는 부모의 성취 목적에는 유의미한 차이가 나타나지 않았고, 학교급에 상관없이 부모가 숙달 목적을 강조한다고 지각하는 것으로 나타났다. 학업 성취와 학업 동기를 준거변인으로 단계적 회귀분석을 실시한 결과, 초등학생의 경우 개인의 수행접근 목적과 무동기가 학업 성취를 예측하고, 중학생의 경우 무동기와 부모 수행 목적이 학업 성취를 예측하는 것으로 나타났다. 학업 동기 중 내재적 동기를 가장 높게 예측하는 요인은 초등학생의 경우, 개인 숙달 목적, 부모 숙달 목적, 교실 숙달 목적 구조, 개인 수행접근 목적으로 나타났으며, 중학생의 경우에는 개인 숙달 목적과 부모 숙달 목적이 내재적 동기를 예측하는 것으로 나타났다. 외재적 동기를 예측하는 요인은 초등학생과 중학생 모두 개인의 수행접근 목적과 부모 수행 목적으로 나타났다. 무동기를 예측하는 요인은 초등학생의 경우 개인 수행회피 목적과 개인 숙달 목적으로 나타났고, 중학생의 경우에는 개인 수행회피 목적, 개인 숙달 목적, 부모 숙달 목적, 부모 수행 목적이 무동기를 예측하는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통해 초등학생이나 중학생 모두 수행접근 목적을 추구하며, 외재적 동기를 갖고 있다는 것이 밝혀졌다. 이는 초등학교 때부터 학습하는 과정보다는 높은 학습 결과에 집착하고 있다는 것을 의미하는 것으로 매우 우려되는 결과이다. 또한, 중학생의 경우 부모의 수행 목적이 학생의 높은 학업 성취를 예측하는 요인임이 밝혀졌다. 부모가 높은 성과를 기대하는 것이 당장의 좋은 결과를 가져올 수는 있으나, 학생이 실패 상황을 경험했을 때 쉽게 포기할 수 있도록 만들 가능성이 있다. 따라서 비단 가정에서 뿐만 아니라 학교, 사회 모두에서 어려운 과제에 부딪히더라도 끈기 있게 이를 해결해나가는 것이 더 중요하다는 환경을 조성해주는 것이 학생들이 상급학교에 진학해서도 여러 가지 어려움을 극복하고 학업을 지속할 수 있도록 하는 데 중요한 토대가 될 것이다.
본 연구에서는 전환기 학생들이 중학교 진학 이전과 이후에 성취 목적, 학업 동기, 교실과 가정에서 강조하는 성취 목적에 대한 지각에 차이가 있는지 살펴보았다. 또한, 학생의 성취 목적, 학업 동기, 교실과 가정에서 강조하는 성취 목적이 학생의 학업 동기와 학업 성취를 얼마나 예측하는지 살펴보았다. 이를 위해 서울시의 10개구에 소재한 초등학교 6학년 239명(남자 120명, 여자 119명)과 중학교 1학년 276명(남자 197명, 여자 79명)을 연구 대상으로 선정하여, 개인 성취 목적 지향(Achievement goal orientation scale), 학업 동기(Academic motivation scale), 교실의 목적 구조(Perception of classroom goal Structure scale), 부모의 성취 목적 지향(Perception of parent goal orientation scale) 검사를 실시하였다. 학업 성취는 초등학생의 경우 기말고사 주요 과목의 평균 점수를 사용하였다. 본 연구에서는 연구 문제를 해결하기 위해서 초등학생과 중학생의 개인 성취 목적, 학업 동기 그리고 가정과 학교에서 강조하는 성취 목적에 대한 인식에 차이가 있는지 알아보기 위해 독립 표본 t 검증을 수행하였고, 각 변인들의 각 하위 요인 간 유의미한 차이가 있는지 알아보기 위해 대응 표본 t 검증을 실시하였다. 또한 하위 요인 간 상호관련성을 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 사용하였고, 개인의 성취 목적, 가정과 학교에서 강조하는 성취 목적이 학업 동기 및 학업 성취를 얼마나 예측해 주는지를 알아보기 위해, 다중 회귀 분석(Multiple Regression Analysis)을 수행하였다. 연구 결과, 전환기 학생들의 개인의 성취 목적과 학업 동기에는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 초등학생과 중학생 모두 수행접근 목적이 숙달 목적과 수행회피 목적보다 높으며 외재적 동기가 내재적, 무동기보다 높은 것으로 보고되었다. 또한, 중학교 이전과 이후 학생들이 지각하는 교실에서 강조하는 성취 목적에 유의미한 차이가 나타났다. 초등학생의 경우에는 교실에서 강조하는 성취 목적이 숙달 목적이라고 지각하는 것이 수행접근 목적과 수행회피 목적보다 높게 나타났으나, 중학생의 경우 수행접근 목적 지각이 숙달 목적과 수행회피 목적보다 높은 것으로 나타났다. 반면, 초등학생과 중학생이 지각하는 부모의 성취 목적에는 유의미한 차이가 나타나지 않았고, 학교급에 상관없이 부모가 숙달 목적을 강조한다고 지각하는 것으로 나타났다. 학업 성취와 학업 동기를 준거변인으로 단계적 회귀분석을 실시한 결과, 초등학생의 경우 개인의 수행접근 목적과 무동기가 학업 성취를 예측하고, 중학생의 경우 무동기와 부모 수행 목적이 학업 성취를 예측하는 것으로 나타났다. 학업 동기 중 내재적 동기를 가장 높게 예측하는 요인은 초등학생의 경우, 개인 숙달 목적, 부모 숙달 목적, 교실 숙달 목적 구조, 개인 수행접근 목적으로 나타났으며, 중학생의 경우에는 개인 숙달 목적과 부모 숙달 목적이 내재적 동기를 예측하는 것으로 나타났다. 외재적 동기를 예측하는 요인은 초등학생과 중학생 모두 개인의 수행접근 목적과 부모 수행 목적으로 나타났다. 무동기를 예측하는 요인은 초등학생의 경우 개인 수행회피 목적과 개인 숙달 목적으로 나타났고, 중학생의 경우에는 개인 수행회피 목적, 개인 숙달 목적, 부모 숙달 목적, 부모 수행 목적이 무동기를 예측하는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통해 초등학생이나 중학생 모두 수행접근 목적을 추구하며, 외재적 동기를 갖고 있다는 것이 밝혀졌다. 이는 초등학교 때부터 학습하는 과정보다는 높은 학습 결과에 집착하고 있다는 것을 의미하는 것으로 매우 우려되는 결과이다. 또한, 중학생의 경우 부모의 수행 목적이 학생의 높은 학업 성취를 예측하는 요인임이 밝혀졌다. 부모가 높은 성과를 기대하는 것이 당장의 좋은 결과를 가져올 수는 있으나, 학생이 실패 상황을 경험했을 때 쉽게 포기할 수 있도록 만들 가능성이 있다. 따라서 비단 가정에서 뿐만 아니라 학교, 사회 모두에서 어려운 과제에 부딪히더라도 끈기 있게 이를 해결해나가는 것이 더 중요하다는 환경을 조성해주는 것이 학생들이 상급학교에 진학해서도 여러 가지 어려움을 극복하고 학업을 지속할 수 있도록 하는 데 중요한 토대가 될 것이다.
This study is to examine differences in students' achievement goals, academic motivation, perception of classroom goals and parents' goals during a transition period from elementary to middle school. Also, this study examines whether students' achievement goals, perceived classroom goals and parents...
This study is to examine differences in students' achievement goals, academic motivation, perception of classroom goals and parents' goals during a transition period from elementary to middle school. Also, this study examines whether students' achievement goals, perceived classroom goals and parents' goals influence their academic motivation and achievement. Subjects were 239 students (120 male, 119 female) in their sixth grade in elementary school and 279 students (197 male, 79 female) in their first grade in middle school. They were chosen from eight districts of Seoul. Student's achievement goals, academic motivation, perception of classroom goals and parents' goals were measured. Also, the students' academic achievement was assessed by students' average scores on final exams in main academic subjects including Korean, Mathematics, Social Studies, and Science. No significant difference was found in students' achievement goals and academic motivation between sixth graders in elementary school and first graders in middle school. In addition, the results suggested that students were more oriented to performance-approach goals and extrinsically motivated regardless of their school level. With respect to perception of classroom goals, perceived mastery goals was higher than performance-approach and performance-avoidance goals for sixth graders in elementary school. On the other hand, the perception of classroom performance-approach goals was higher than mastery and performance-avoidance goals for first graders in middle school. Moreover, they perceived that their parents were more oriented to mastery goals than performance goals in both categories of students. Multiple regression analysis indicated that students' performance-approach goals positively predicted achievement and amotivation negatively predicted achievement in both groups of students. Moreover, students' mastery goals, parents' mastery goals positively influence intrinsic motivation in elementary school and middle school students. However, for the elementary students, perceived classroom mastery goals and students' performance-approach goals also positively influential on intrinsic motivation. Students' performance-approach goals and parents' performance goals positively predicted extrinsic motivation regardless of each student's school level. Furthermore, students' performance-avoidance goals positively predicted amotivation and students' mastery goals negatively predicted amotivation in the cases of all students. However, parents' mastery goals negatively predicted amotivation and parents' performance goals positively predicted the same for the middle school students. The results of the presented study could shed light on a possibility that students are more oriented to performance-approach goals and extrinsically motivated regardless of school levels. It is worrisome that students are obsessed with the idea of getting higher grades since they enter elementary school. Moreover, the results indicate that perceived parents' performance goal was an important factor which predicted positive achievement. Parents' expectation for getting higher grades on their children could create a positive drive on students' outcome. However, if a student encounters a failure situation, it is possible that they would not put their efforts to study any longer. Therefore, not only families but also schools and society should join hands with one another to make an environment that emphasizes studying consistently in spite of difficulties; students would then be able to overcome difficult tasks no matter how hard it is.
This study is to examine differences in students' achievement goals, academic motivation, perception of classroom goals and parents' goals during a transition period from elementary to middle school. Also, this study examines whether students' achievement goals, perceived classroom goals and parents' goals influence their academic motivation and achievement. Subjects were 239 students (120 male, 119 female) in their sixth grade in elementary school and 279 students (197 male, 79 female) in their first grade in middle school. They were chosen from eight districts of Seoul. Student's achievement goals, academic motivation, perception of classroom goals and parents' goals were measured. Also, the students' academic achievement was assessed by students' average scores on final exams in main academic subjects including Korean, Mathematics, Social Studies, and Science. No significant difference was found in students' achievement goals and academic motivation between sixth graders in elementary school and first graders in middle school. In addition, the results suggested that students were more oriented to performance-approach goals and extrinsically motivated regardless of their school level. With respect to perception of classroom goals, perceived mastery goals was higher than performance-approach and performance-avoidance goals for sixth graders in elementary school. On the other hand, the perception of classroom performance-approach goals was higher than mastery and performance-avoidance goals for first graders in middle school. Moreover, they perceived that their parents were more oriented to mastery goals than performance goals in both categories of students. Multiple regression analysis indicated that students' performance-approach goals positively predicted achievement and amotivation negatively predicted achievement in both groups of students. Moreover, students' mastery goals, parents' mastery goals positively influence intrinsic motivation in elementary school and middle school students. However, for the elementary students, perceived classroom mastery goals and students' performance-approach goals also positively influential on intrinsic motivation. Students' performance-approach goals and parents' performance goals positively predicted extrinsic motivation regardless of each student's school level. Furthermore, students' performance-avoidance goals positively predicted amotivation and students' mastery goals negatively predicted amotivation in the cases of all students. However, parents' mastery goals negatively predicted amotivation and parents' performance goals positively predicted the same for the middle school students. The results of the presented study could shed light on a possibility that students are more oriented to performance-approach goals and extrinsically motivated regardless of school levels. It is worrisome that students are obsessed with the idea of getting higher grades since they enter elementary school. Moreover, the results indicate that perceived parents' performance goal was an important factor which predicted positive achievement. Parents' expectation for getting higher grades on their children could create a positive drive on students' outcome. However, if a student encounters a failure situation, it is possible that they would not put their efforts to study any longer. Therefore, not only families but also schools and society should join hands with one another to make an environment that emphasizes studying consistently in spite of difficulties; students would then be able to overcome difficult tasks no matter how hard it is.
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