본 연구의 목적은 문제중심학습 수업과 교사중심 수업이 중국 중학교 국어 수업에 있어서 학업성취도 및 학습태도에 미치는 효과의 차이를 밝히고자 하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정된 가설은 다음과 같다. 가설1. 문제중심학습 수업을 받은 집단은 전통적 교사중심 수업을 받은 집단보다 학업성취도 점수가 높을 것이다. 가설2. 문제중심학습 수업을 받은 집단은 전통적 교사중심 수업을 받은 집단보다 학습태도의 점수가 높을 것이다...
본 연구의 목적은 문제중심학습 수업과 교사중심 수업이 중국 중학교 국어 수업에 있어서 학업성취도 및 학습태도에 미치는 효과의 차이를 밝히고자 하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정된 가설은 다음과 같다. 가설1. 문제중심학습 수업을 받은 집단은 전통적 교사중심 수업을 받은 집단보다 학업성취도 점수가 높을 것이다. 가설2. 문제중심학습 수업을 받은 집단은 전통적 교사중심 수업을 받은 집단보다 학습태도의 점수가 높을 것이다. 이러한 연구가설을 검증하기 위하여 중국 상해시 보산구 소재 G중학교 3학년 2개 학급 60명의 학생을 연구대상으로 선정하였다. 선정된 2개 학급 중 한 학급은 문제중심학습 수업집단(30명)으로, 그리고 다른 한 개 학급은 교사중심 수업집단(30명)으로 구분하였다. 본 연구의 실험처치를 위하여 사용된 수업방법은 문제중심학습 수업과 교사중심 수업의 두 수업방법이다. 실험처치를 위한 학습과제는 중국 중학교 3학년 국어교과의 <내 미국 삼촌>단원과 관련된 내용이었다. 실험은 2009년11월2일부터 11월6일까지 진행되었다. 실험처치의 효과를 검증하기 위하여 실험처치 전에 학습태도 사전검사를 실시하였으며, 사전 학업성취도 검사를 대신 중간고사 시험 점수를 취하였다. 본 연구자가 작성한 수업지도안에 따라 각 집단별 1주간 5차시 실험처치를 하였다. 실험처치 후에는 학업성취도 및 학습태도 사후검사를 실시하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 문제중심학습 수업과 교사중심 수업이 학업성취도에 미치는 영향은 차이가 있을 것이라는 가설1은 성립되었다. 문제중심학습 수업집단과 교사중심 수업집단에 학업성취도는 p<.05수준에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 학업성취도에 있어서 문제중심학습 수업집단이 교사중심 수업집단보다 높은 성취를 나타냈다. 둘째, 문제중심학습 수업과 교사중심 수업이 학습태도에 미치는 영향은 차이가 있을 것이라는 가설2는 성립되었다. 문제중심학습 수업집단과 교사중심 수업집단에 학습태도는 p<.05수준에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 학습태도에 있어서 문제중심학습 수업집단이 교사중심 수업집단보다 높은 점수를 나타냈다.
본 연구의 목적은 문제중심학습 수업과 교사중심 수업이 중국 중학교 국어 수업에 있어서 학업성취도 및 학습태도에 미치는 효과의 차이를 밝히고자 하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정된 가설은 다음과 같다. 가설1. 문제중심학습 수업을 받은 집단은 전통적 교사중심 수업을 받은 집단보다 학업성취도 점수가 높을 것이다. 가설2. 문제중심학습 수업을 받은 집단은 전통적 교사중심 수업을 받은 집단보다 학습태도의 점수가 높을 것이다. 이러한 연구가설을 검증하기 위하여 중국 상해시 보산구 소재 G중학교 3학년 2개 학급 60명의 학생을 연구대상으로 선정하였다. 선정된 2개 학급 중 한 학급은 문제중심학습 수업집단(30명)으로, 그리고 다른 한 개 학급은 교사중심 수업집단(30명)으로 구분하였다. 본 연구의 실험처치를 위하여 사용된 수업방법은 문제중심학습 수업과 교사중심 수업의 두 수업방법이다. 실험처치를 위한 학습과제는 중국 중학교 3학년 국어교과의 <내 미국 삼촌>단원과 관련된 내용이었다. 실험은 2009년11월2일부터 11월6일까지 진행되었다. 실험처치의 효과를 검증하기 위하여 실험처치 전에 학습태도 사전검사를 실시하였으며, 사전 학업성취도 검사를 대신 중간고사 시험 점수를 취하였다. 본 연구자가 작성한 수업지도안에 따라 각 집단별 1주간 5차시 실험처치를 하였다. 실험처치 후에는 학업성취도 및 학습태도 사후검사를 실시하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 문제중심학습 수업과 교사중심 수업이 학업성취도에 미치는 영향은 차이가 있을 것이라는 가설1은 성립되었다. 문제중심학습 수업집단과 교사중심 수업집단에 학업성취도는 p<.05수준에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 학업성취도에 있어서 문제중심학습 수업집단이 교사중심 수업집단보다 높은 성취를 나타냈다. 둘째, 문제중심학습 수업과 교사중심 수업이 학습태도에 미치는 영향은 차이가 있을 것이라는 가설2는 성립되었다. 문제중심학습 수업집단과 교사중심 수업집단에 학습태도는 p<.05수준에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 학습태도에 있어서 문제중심학습 수업집단이 교사중심 수업집단보다 높은 점수를 나타냈다.
The purpose of this study is to find out the effect of problem-based learning and teacher-centered instruction on academic achievement and learning attitude. To achieve the purpose, the following hypotheses were formulated as follows: 1. Problem-based learning instruction would show higher resul...
The purpose of this study is to find out the effect of problem-based learning and teacher-centered instruction on academic achievement and learning attitude. To achieve the purpose, the following hypotheses were formulated as follows: 1. Problem-based learning instruction would show higher results than teacher-centered instruction on academic achievement. 2. Problem-based learning instruction would show higher results than teacher-centered instruction on learning attitude. To test these two researches, 60 subjects were selected from two classes of 3rd graders at "G" Secondary School in BaoShan area of Shanghai, China. One class(30 students) was taught by a problem-based learning instruction and the other(30 students) was taught by a traditional teacher-centered instruction. For the experimental treatment, the problem-based learning instruction and the teacher-centered instruction were used. The learning task of the experiment was the contents related to which was one of Chinese language textbook for the third graders of the secondary school. To verify the effect of experimental treatment, the pre-test for learning attitude was conducted in advance. The experimental treatment then was provided for each group at the five classes. After the experimental treatment, the post-test scores for academic achievement and learning attitude test scores were collected. Research result show that in academic achievement, the problem-based learning instruction group showed higher results than the teacher-centered instruction group. There was a significant difference in academic achievement by p<.05. And in learning attitude, the problem-based learning instruction group showed higher results than the teacher-centered instruction group. There was a significant difference in academic achievement by p<.05.
The purpose of this study is to find out the effect of problem-based learning and teacher-centered instruction on academic achievement and learning attitude. To achieve the purpose, the following hypotheses were formulated as follows: 1. Problem-based learning instruction would show higher results than teacher-centered instruction on academic achievement. 2. Problem-based learning instruction would show higher results than teacher-centered instruction on learning attitude. To test these two researches, 60 subjects were selected from two classes of 3rd graders at "G" Secondary School in BaoShan area of Shanghai, China. One class(30 students) was taught by a problem-based learning instruction and the other(30 students) was taught by a traditional teacher-centered instruction. For the experimental treatment, the problem-based learning instruction and the teacher-centered instruction were used. The learning task of the experiment was the contents related to which was one of Chinese language textbook for the third graders of the secondary school. To verify the effect of experimental treatment, the pre-test for learning attitude was conducted in advance. The experimental treatment then was provided for each group at the five classes. After the experimental treatment, the post-test scores for academic achievement and learning attitude test scores were collected. Research result show that in academic achievement, the problem-based learning instruction group showed higher results than the teacher-centered instruction group. There was a significant difference in academic achievement by p<.05. And in learning attitude, the problem-based learning instruction group showed higher results than the teacher-centered instruction group. There was a significant difference in academic achievement by p<.05.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.