시간의 단축을 원하고 장소와 연결이 용이한 구조 재편이 새로운 기술과 맞물려 다양해진 교량이나 터널공법 등으로 도로가 직선화되었으며, 이에 따른 폐도로나 폐도로부지가 지속적으로 발생하고 있다. 폐도로는 공간재생에 있어서 여러 활용가치를 가지고 있는 중요한 요소로써 그 활용방향을 모색하는 것이 무엇보다 시급하다. 관리가 소홀한 폐도로에 대한 활용방향을 연구하여, 포장대를 걷어내고 자연화를 시킬 수 있다면 탄소를 저감하고 훼손된 자연환경을 복원할 수 있으며, 공원이나 시험도로로 이용 시 공간의 활용을 극대화 할 수 있을 것이다. 폐도로는 도로선형개량 및 신규노선 건설로 인하여 발생한 곳으로서, 별도의 부지활용 목표가 정해지지 않은 상태인 곳을 말한다. 폐도로의 유형에는 형태에 따른 분류, 횡단면에 따른 분류, 규모에 따른 분류로 구분할 수 있는데, 이는 향후 활용의 목표 및 방향을 정하는데 중요한 요인이 된다. 기존 국내·외 사례로는 주변의 훼손되지 않은 산림을 기준으로 유사한 식생구조로 최대한 자연식생에 가깝게 복원하는 것을 원칙으로 하며 자연적 ...
시간의 단축을 원하고 장소와 연결이 용이한 구조 재편이 새로운 기술과 맞물려 다양해진 교량이나 터널공법 등으로 도로가 직선화되었으며, 이에 따른 폐도로나 폐도로부지가 지속적으로 발생하고 있다. 폐도로는 공간재생에 있어서 여러 활용가치를 가지고 있는 중요한 요소로써 그 활용방향을 모색하는 것이 무엇보다 시급하다. 관리가 소홀한 폐도로에 대한 활용방향을 연구하여, 포장대를 걷어내고 자연화를 시킬 수 있다면 탄소를 저감하고 훼손된 자연환경을 복원할 수 있으며, 공원이나 시험도로로 이용 시 공간의 활용을 극대화 할 수 있을 것이다. 폐도로는 도로선형개량 및 신규노선 건설로 인하여 발생한 곳으로서, 별도의 부지활용 목표가 정해지지 않은 상태인 곳을 말한다. 폐도로의 유형에는 형태에 따른 분류, 횡단면에 따른 분류, 규모에 따른 분류로 구분할 수 있는데, 이는 향후 활용의 목표 및 방향을 정하는데 중요한 요인이 된다. 기존 국내·외 사례로는 주변의 훼손되지 않은 산림을 기준으로 유사한 식생구조로 최대한 자연식생에 가깝게 복원하는 것을 원칙으로 하며 자연적 천이 및 원식생 복원에 기여할 수 있도록 계획 및 관리를 하고, 자연생태계 학습장 및 체험 공간 등을 제공하여 생태교육에 활용하고 있다. 폐고속도로의 노선별 연장을 보면 영동선이 86km로 가장 길고, 경부선이 56km, 남해선 38km, 동해선 33km, 호남선 32km, 88선 13km, 중부내륙선 6km, 구마선 3km, 호남지선 2km로 조사되었다. 폐고속도로의 아스팔트포장은 면적 5,490,000㎡(95개소)이고, 콘크리트포장은 면적 330,000㎡(12개소), 아스팔트와 콘크리트 혼합포장은 면적 1,500,000㎡(18개소), 확인불가가 2,360,000㎡(70개소)으로 조사 분석되었다. 유형별 폐고속도로는 연접형이 면적 4,040,000㎡(58개소), 활형이 면적 3,010,000㎡(51개소), T형이 면적 270,000㎡(16개소) 확인불가 70개소로 분석되었다. 복구필요성에 대해서 분석해 보면 복구가 필요한 면적은 약 1,800,000㎡(48개소)로 분석되었고, 불필요한 면적은 5,520,000㎡(77개소)로 분석되었다. 집단 간 폐도의 활용별 상대적 중요도 분석결과 도로전문가의 경우 산림 > 공원 > 시험도로 > 습지 > 청소년수련시설 > 적치장의 순으로 분석되었다. 조경전문가의 경우 산림 > 공원 > 습지 > 청소년수련시설 > 시험도로 > 적치장의 순으로 분석되었다. 종합하여 분석한 경우 산림 > 공원 > 습지 > 청소년수련시설 > 시험도로 > 적치장의 순으로 분석되었다. 약간의 차이가 있었지만 상대적 중요도를 종합했을 경우 산림, 공원, 습지의 중요도가 높게 나타났다. 폐도로를 산림으로 복원 시 환경성, 공원으로 복원 시 접근성, 환경성, 습지로 복원 시 환경성을 가장 유의해야 할 것으로 조사되었다. 청소년수련시설으로 활용 시 접근성, 편의성, 안정성, 시험도로로 활용 시 안정성, 접근성, 적치장으로 활용 시 환경성, 접근성을 가장 유의해야 할 것으로 조사되었다.
시간의 단축을 원하고 장소와 연결이 용이한 구조 재편이 새로운 기술과 맞물려 다양해진 교량이나 터널공법 등으로 도로가 직선화되었으며, 이에 따른 폐도로나 폐도로부지가 지속적으로 발생하고 있다. 폐도로는 공간재생에 있어서 여러 활용가치를 가지고 있는 중요한 요소로써 그 활용방향을 모색하는 것이 무엇보다 시급하다. 관리가 소홀한 폐도로에 대한 활용방향을 연구하여, 포장대를 걷어내고 자연화를 시킬 수 있다면 탄소를 저감하고 훼손된 자연환경을 복원할 수 있으며, 공원이나 시험도로로 이용 시 공간의 활용을 극대화 할 수 있을 것이다. 폐도로는 도로선형개량 및 신규노선 건설로 인하여 발생한 곳으로서, 별도의 부지활용 목표가 정해지지 않은 상태인 곳을 말한다. 폐도로의 유형에는 형태에 따른 분류, 횡단면에 따른 분류, 규모에 따른 분류로 구분할 수 있는데, 이는 향후 활용의 목표 및 방향을 정하는데 중요한 요인이 된다. 기존 국내·외 사례로는 주변의 훼손되지 않은 산림을 기준으로 유사한 식생구조로 최대한 자연식생에 가깝게 복원하는 것을 원칙으로 하며 자연적 천이 및 원식생 복원에 기여할 수 있도록 계획 및 관리를 하고, 자연생태계 학습장 및 체험 공간 등을 제공하여 생태교육에 활용하고 있다. 폐고속도로의 노선별 연장을 보면 영동선이 86km로 가장 길고, 경부선이 56km, 남해선 38km, 동해선 33km, 호남선 32km, 88선 13km, 중부내륙선 6km, 구마선 3km, 호남지선 2km로 조사되었다. 폐고속도로의 아스팔트포장은 면적 5,490,000㎡(95개소)이고, 콘크리트포장은 면적 330,000㎡(12개소), 아스팔트와 콘크리트 혼합포장은 면적 1,500,000㎡(18개소), 확인불가가 2,360,000㎡(70개소)으로 조사 분석되었다. 유형별 폐고속도로는 연접형이 면적 4,040,000㎡(58개소), 활형이 면적 3,010,000㎡(51개소), T형이 면적 270,000㎡(16개소) 확인불가 70개소로 분석되었다. 복구필요성에 대해서 분석해 보면 복구가 필요한 면적은 약 1,800,000㎡(48개소)로 분석되었고, 불필요한 면적은 5,520,000㎡(77개소)로 분석되었다. 집단 간 폐도의 활용별 상대적 중요도 분석결과 도로전문가의 경우 산림 > 공원 > 시험도로 > 습지 > 청소년수련시설 > 적치장의 순으로 분석되었다. 조경전문가의 경우 산림 > 공원 > 습지 > 청소년수련시설 > 시험도로 > 적치장의 순으로 분석되었다. 종합하여 분석한 경우 산림 > 공원 > 습지 > 청소년수련시설 > 시험도로 > 적치장의 순으로 분석되었다. 약간의 차이가 있었지만 상대적 중요도를 종합했을 경우 산림, 공원, 습지의 중요도가 높게 나타났다. 폐도로를 산림으로 복원 시 환경성, 공원으로 복원 시 접근성, 환경성, 습지로 복원 시 환경성을 가장 유의해야 할 것으로 조사되었다. 청소년수련시설으로 활용 시 접근성, 편의성, 안정성, 시험도로로 활용 시 안정성, 접근성, 적치장으로 활용 시 환경성, 접근성을 가장 유의해야 할 것으로 조사되었다.
Demand of reduced time and restructuring for convenient connection with place, it combined with new technology, due to this reason it increased extensive road bridge and tunnel construction straightening a road, accordingly unused way and unused road site are continually raised. Unused way has multi...
Demand of reduced time and restructuring for convenient connection with place, it combined with new technology, due to this reason it increased extensive road bridge and tunnel construction straightening a road, accordingly unused way and unused road site are continually raised. Unused way has multiple uses in space regeneration as an important element that is used to explore the direction is more urgent. Through the study on the application of unused ways for neglect of maintenance, tear down a pavement for naturalization to Carbon reduction and restoration of damaged natural environment. It makes the best use of a space when using park or highway test road. Unused way occurred due to new routes construction and improvement of road alignments, a separate use of the site where the target state is unspecified. The type of unused way can be divided into category according to the form of classification, based on cross-sectional classification and based on the scale, which take advantage of future goals and direction are important factors do decide. From previous case of domestic and foreign, include the surrounding intact forest vegetation based on a similar structure as close as possible to restore the natural vegetation in principle to restore the original vegetation and natural transition, and to contribute to the planning and management of the natural ecosystem, through page by providing ecological education and experience in space has been utilized. According to extension of routes in unused way, they were researched that Yong-Dong expressway is 86km as the longest, Kyung-Bu expressway 56km, Nam-Hae expressway 38km, Dong-Hae expressway 33km, Ho-Nam expressway 32km, 88 expressway 13km, Jung-Bu expressway 6km, Gu-Ma expressway 3km, Ho-Nam expressway 2km. The area of asphalt pavement in unused way is 5,490,000 ㎡ (95 locations), the concrete pavement area is 330,000 ㎡ (12 locations), asphalt and concrete mixing packaging area is 1,500,000 ㎡ (18 locations), and can not confirm that 2,360,000 ㎡ (70 locations) as survey were analyzed. According to the type of unused way were analyzed that type of articulated area is 4,040,000 ㎡ (58 locations), type of bow area is 3,010,000 ㎡ (51 places), type of T area is 270,000 ㎡ (16 locations) and undetermined locations are 70. By analysis for necessity ofrestoration, approximately 1,800,000 ㎡ (48 locations) for the recovery area and 5,520,000 ㎡ (77 locations) for unnecessary area were analyzed. The results of findings in between group analysis of the relative importance for unused way application are follows: First, the results of road specialists were analyzed that Forest> Parks > highway test roads > wetlands > youth training facilities > Yards. Second, the results of forecast specialists were analyzed that Forest > Parks > Wetlands > youth training facilities > highway test roads > Yards. Third, the results of a comprehensive analysis study that Forest > Park > Wetland > youth training facilities > highway test road > Yards. There were some differences in analysis, in Consider the relative importance; generally the result indicates that forecast was first, followed by parks and wetlands. The survey in aware of restoration for unused way, environmental in restoration of unused way for forest, accessibility and environmental in restoration of unused way for parks, environmental in restoration of unused way for wetlands, accessibility, availability and environmental in restoration of unused way for Youth training facilities, stability and accessibility in restoration of unused way for highway test roads, environmental and accessibility in restoration of unused way for yards.
Demand of reduced time and restructuring for convenient connection with place, it combined with new technology, due to this reason it increased extensive road bridge and tunnel construction straightening a road, accordingly unused way and unused road site are continually raised. Unused way has multiple uses in space regeneration as an important element that is used to explore the direction is more urgent. Through the study on the application of unused ways for neglect of maintenance, tear down a pavement for naturalization to Carbon reduction and restoration of damaged natural environment. It makes the best use of a space when using park or highway test road. Unused way occurred due to new routes construction and improvement of road alignments, a separate use of the site where the target state is unspecified. The type of unused way can be divided into category according to the form of classification, based on cross-sectional classification and based on the scale, which take advantage of future goals and direction are important factors do decide. From previous case of domestic and foreign, include the surrounding intact forest vegetation based on a similar structure as close as possible to restore the natural vegetation in principle to restore the original vegetation and natural transition, and to contribute to the planning and management of the natural ecosystem, through page by providing ecological education and experience in space has been utilized. According to extension of routes in unused way, they were researched that Yong-Dong expressway is 86km as the longest, Kyung-Bu expressway 56km, Nam-Hae expressway 38km, Dong-Hae expressway 33km, Ho-Nam expressway 32km, 88 expressway 13km, Jung-Bu expressway 6km, Gu-Ma expressway 3km, Ho-Nam expressway 2km. The area of asphalt pavement in unused way is 5,490,000 ㎡ (95 locations), the concrete pavement area is 330,000 ㎡ (12 locations), asphalt and concrete mixing packaging area is 1,500,000 ㎡ (18 locations), and can not confirm that 2,360,000 ㎡ (70 locations) as survey were analyzed. According to the type of unused way were analyzed that type of articulated area is 4,040,000 ㎡ (58 locations), type of bow area is 3,010,000 ㎡ (51 places), type of T area is 270,000 ㎡ (16 locations) and undetermined locations are 70. By analysis for necessity ofrestoration, approximately 1,800,000 ㎡ (48 locations) for the recovery area and 5,520,000 ㎡ (77 locations) for unnecessary area were analyzed. The results of findings in between group analysis of the relative importance for unused way application are follows: First, the results of road specialists were analyzed that Forest> Parks > highway test roads > wetlands > youth training facilities > Yards. Second, the results of forecast specialists were analyzed that Forest > Parks > Wetlands > youth training facilities > highway test roads > Yards. Third, the results of a comprehensive analysis study that Forest > Park > Wetland > youth training facilities > highway test road > Yards. There were some differences in analysis, in Consider the relative importance; generally the result indicates that forecast was first, followed by parks and wetlands. The survey in aware of restoration for unused way, environmental in restoration of unused way for forest, accessibility and environmental in restoration of unused way for parks, environmental in restoration of unused way for wetlands, accessibility, availability and environmental in restoration of unused way for Youth training facilities, stability and accessibility in restoration of unused way for highway test roads, environmental and accessibility in restoration of unused way for yards.
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