노인학습자의 문해교육 참여특성에 따른 만족도에 관한 연구 : 대구광역시를 중심으로 A Study on Satisfaction According to Participation Characteristics in Literacy Education of Elderly Learners원문보기
본 연구는 노인학습자의 문해교육 참여특성에 따른 만족도에 어떠한 차이가 있는지에 대해 고찰하고, 이를 통해 노인학습자의 문해교육 만족도 향상에 필요한 활성화 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이상의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 대구광역시에 위치한 문해교육 기관의 노인학습자 276명을 조사대상으로 하였으며, 조사․분석하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 노인학습자의 문해교육 만족도 수준은 전체적으로 ‘그렇다’이며, 하위변인으로는 교육강사, 교육환경, 교육행정지원 순으로 나타난다. 반면, 교육방법에 대한 만족도는 비교적 낮게 나타난다. 둘째, 노인학습자의 문해교육 인구사회학적 특성(연령, 성별, 배우자 유무, 동거형태, 월소득)에 따른 참여특성(참여동기, 참여기간, 참여단계, 교통수단, 소요시간)의 차이를 알아보기 위해 ...
본 연구는 노인학습자의 문해교육 참여특성에 따른 만족도에 어떠한 차이가 있는지에 대해 고찰하고, 이를 통해 노인학습자의 문해교육 만족도 향상에 필요한 활성화 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이상의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 대구광역시에 위치한 문해교육 기관의 노인학습자 276명을 조사대상으로 하였으며, 조사․분석하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 노인학습자의 문해교육 만족도 수준은 전체적으로 ‘그렇다’이며, 하위변인으로는 교육강사, 교육환경, 교육행정지원 순으로 나타난다. 반면, 교육방법에 대한 만족도는 비교적 낮게 나타난다. 둘째, 노인학습자의 문해교육 인구사회학적 특성(연령, 성별, 배우자 유무, 동거형태, 월소득)에 따른 참여특성(참여동기, 참여기간, 참여단계, 교통수단, 소요시간)의 차이를 알아보기 위해 교차분석을 실시한 결과 25개의 하위변인 중 16개의 하위변인에서 유의미한 차이가 나타난다. 그 중 연령대에 따른 참여기간, 교통수단, 소요시간과 성별에 따른 참여단계, 월소득에 따른 참여기간에서 ***p<.001 수준으로 유의미한 차이를 보인다. 셋째, 노인학습자의 문해교육 인구사회학적 특성과 참여특성에 따른 만족도의 차이를 알아보기 위해 t검증과 일원배치분산분석을 실시한 결과 연령대, 성별, 참여단계에서 유의미한 차이를 보인다. 이상의 결과를 바탕으로 노인학습자의 문해교육 만족도 향상방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 노인학습자의 연령, 성별, 참여단계를 고려하여 교재이외 다양한 교육매체를 활용하고, 내용보다는 의미를 배울 수 있는 상호교환적 교육방법을 통해 만족도를 높일 수 있다. 둘째, 참여단계에 있어 배움의 즐거움을 극대화 할 수 있는 교육교재와 교육내용을 개발하여야 한다. 셋째, 노인학습자에게 기관과의 접근성(교통수단과 소요시간)을 고려한 차량운행을 통해 만족도를 높일 수 있다. 넷째, 노인학습자간의 원활한 커뮤니케이션이 이루어져 원만한 인간관계를 형성 할 수 있도록 한다. 다섯째, 문해교육 강사의 노인학습자에 대한 이해과 서비스 기술, 능력향상을 위한 시설 내 자체 연수나 정기적인 세미나 및 연수 기회를 확대하여야 한다. 향후의 후속연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 연구기관이 대구에 위치한 문해교육 기관을 대상으로 하였다는 점에서, 전국의 439개의 문해교육 기관의 상황을 반영한 연구가 필요하다. 둘째, 노인학습자의 문해교육 참여특성과 만족도에 대한 연구가 아직 초기단계에 있다는 점에서, 후속연구에서는 다양한 조사대상자의 특성과 요인을 고려한 연구들이 진행되어야 할 것이다. 셋째, 노인학습자의 문해교육 만족도를 측정하기 위한 새로운 척도와 방법의 개발이 필요하다.
본 연구는 노인학습자의 문해교육 참여특성에 따른 만족도에 어떠한 차이가 있는지에 대해 고찰하고, 이를 통해 노인학습자의 문해교육 만족도 향상에 필요한 활성화 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이상의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 대구광역시에 위치한 문해교육 기관의 노인학습자 276명을 조사대상으로 하였으며, 조사․분석하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 노인학습자의 문해교육 만족도 수준은 전체적으로 ‘그렇다’이며, 하위변인으로는 교육강사, 교육환경, 교육행정지원 순으로 나타난다. 반면, 교육방법에 대한 만족도는 비교적 낮게 나타난다. 둘째, 노인학습자의 문해교육 인구사회학적 특성(연령, 성별, 배우자 유무, 동거형태, 월소득)에 따른 참여특성(참여동기, 참여기간, 참여단계, 교통수단, 소요시간)의 차이를 알아보기 위해 교차분석을 실시한 결과 25개의 하위변인 중 16개의 하위변인에서 유의미한 차이가 나타난다. 그 중 연령대에 따른 참여기간, 교통수단, 소요시간과 성별에 따른 참여단계, 월소득에 따른 참여기간에서 ***p<.001 수준으로 유의미한 차이를 보인다. 셋째, 노인학습자의 문해교육 인구사회학적 특성과 참여특성에 따른 만족도의 차이를 알아보기 위해 t검증과 일원배치분산분석을 실시한 결과 연령대, 성별, 참여단계에서 유의미한 차이를 보인다. 이상의 결과를 바탕으로 노인학습자의 문해교육 만족도 향상방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 노인학습자의 연령, 성별, 참여단계를 고려하여 교재이외 다양한 교육매체를 활용하고, 내용보다는 의미를 배울 수 있는 상호교환적 교육방법을 통해 만족도를 높일 수 있다. 둘째, 참여단계에 있어 배움의 즐거움을 극대화 할 수 있는 교육교재와 교육내용을 개발하여야 한다. 셋째, 노인학습자에게 기관과의 접근성(교통수단과 소요시간)을 고려한 차량운행을 통해 만족도를 높일 수 있다. 넷째, 노인학습자간의 원활한 커뮤니케이션이 이루어져 원만한 인간관계를 형성 할 수 있도록 한다. 다섯째, 문해교육 강사의 노인학습자에 대한 이해과 서비스 기술, 능력향상을 위한 시설 내 자체 연수나 정기적인 세미나 및 연수 기회를 확대하여야 한다. 향후의 후속연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 연구기관이 대구에 위치한 문해교육 기관을 대상으로 하였다는 점에서, 전국의 439개의 문해교육 기관의 상황을 반영한 연구가 필요하다. 둘째, 노인학습자의 문해교육 참여특성과 만족도에 대한 연구가 아직 초기단계에 있다는 점에서, 후속연구에서는 다양한 조사대상자의 특성과 요인을 고려한 연구들이 진행되어야 할 것이다. 셋째, 노인학습자의 문해교육 만족도를 측정하기 위한 새로운 척도와 방법의 개발이 필요하다.
This study has the purpose to examine the differences of satisfaction according to the participation characteristics of elderly learners and through this, to search for a plan so as to improve the satisfaction of literacy education of elderly learners. For the attainment of the above purpose, this s...
This study has the purpose to examine the differences of satisfaction according to the participation characteristics of elderly learners and through this, to search for a plan so as to improve the satisfaction of literacy education of elderly learners. For the attainment of the above purpose, this study researched 276 elderly learners of literacy educational institutions located in Daegue Metropolitan City and the results of the investigation and analysis are as follows. First, the satisfaction level of literacy education of the elderly learners was generally 'yes' and the subvariables are lecturers, educational environments and educational administrative support in order. On the other hand, the satisfaction of the educational method was rather low. Second, as a result of the performance of cross analysis in order to understand the differences of participation characteristics (participation motivation, participation period, participation stage, transportation, time required) according to the characteristics of sociology of population (age, sex, marriage status, cohabitation, monthly income) of literacy education of the elderly learners, 16 out of among 25 subvariables showed a significant difference. the participation period, transportation and time required according to age and participation stage according to sex and participation period according to monthly income showed a significant difference as the level of ***p<.001. Third, as a result of the performance of t-test and One-way ANOVA in order to understand the satisfaction differences of participation characteristics according to the characteristics of sociology of population of literacy education of the elderly learners, a significant difference was shown in the age, sex and participation stage. Based on the above results, the suggestions for the improvement method of literacy education satisfaction of the elderly learners are as follows. First, through consideration for age, sex and participation level of the elderly learners and use of various educational media except teaching aids and the educational method of interchange for learning meanings rather than contents, satisfaction can be raised. Second, teaching aids and educational contents to maximize learning pleasure according participation stage should be developed. Third, vehicle operation considering the elderly learners' approaches (transportation and time required) to institutions can heighten satisfaction. Fourth, smooth communications between elderly learners can form smooth human relations. Fifth, the literacy education lecturer's understanding for the elderly learners, service techniques and in-house training within facilities for ability improvement, seminars and training chances should be extended. The suggestions for following studies are as follows. First, in the point that this study researched the literacy educational institutions located in Daegue Metropolitan City, following studies are required to reflect the situations of 439 literacy educational institutions in this country. Second, because the study on the participation characteristics and satisfaction of literacy education of the elderly learners is at the initial stage, following studies should consider the characteristics and factors of various investigation subjects. Third, the development of new measures and methods to measure the satisfaction of literacy education of the elderly learners is necessary.
This study has the purpose to examine the differences of satisfaction according to the participation characteristics of elderly learners and through this, to search for a plan so as to improve the satisfaction of literacy education of elderly learners. For the attainment of the above purpose, this study researched 276 elderly learners of literacy educational institutions located in Daegue Metropolitan City and the results of the investigation and analysis are as follows. First, the satisfaction level of literacy education of the elderly learners was generally 'yes' and the subvariables are lecturers, educational environments and educational administrative support in order. On the other hand, the satisfaction of the educational method was rather low. Second, as a result of the performance of cross analysis in order to understand the differences of participation characteristics (participation motivation, participation period, participation stage, transportation, time required) according to the characteristics of sociology of population (age, sex, marriage status, cohabitation, monthly income) of literacy education of the elderly learners, 16 out of among 25 subvariables showed a significant difference. the participation period, transportation and time required according to age and participation stage according to sex and participation period according to monthly income showed a significant difference as the level of ***p<.001. Third, as a result of the performance of t-test and One-way ANOVA in order to understand the satisfaction differences of participation characteristics according to the characteristics of sociology of population of literacy education of the elderly learners, a significant difference was shown in the age, sex and participation stage. Based on the above results, the suggestions for the improvement method of literacy education satisfaction of the elderly learners are as follows. First, through consideration for age, sex and participation level of the elderly learners and use of various educational media except teaching aids and the educational method of interchange for learning meanings rather than contents, satisfaction can be raised. Second, teaching aids and educational contents to maximize learning pleasure according participation stage should be developed. Third, vehicle operation considering the elderly learners' approaches (transportation and time required) to institutions can heighten satisfaction. Fourth, smooth communications between elderly learners can form smooth human relations. Fifth, the literacy education lecturer's understanding for the elderly learners, service techniques and in-house training within facilities for ability improvement, seminars and training chances should be extended. The suggestions for following studies are as follows. First, in the point that this study researched the literacy educational institutions located in Daegue Metropolitan City, following studies are required to reflect the situations of 439 literacy educational institutions in this country. Second, because the study on the participation characteristics and satisfaction of literacy education of the elderly learners is at the initial stage, following studies should consider the characteristics and factors of various investigation subjects. Third, the development of new measures and methods to measure the satisfaction of literacy education of the elderly learners is necessary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.