본 연구에서는 인지행동적 집단미술치료가 대안학교 청소년의 스트레스에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이러한 연구 목적을 위해 대안학교 청소년 중 스트레스가 높은 청소년을 대상으로 8명씩 실험집단과 통제집단으로 선정하고 실험집단을 대상으로 2009년 4월부터 7월까지 약 4개월간 대안학교인 D특성화 고등학교에서 주 1회, 한 회기당 60분씩 13회기에 걸쳐 인지행동적 집단미술치료를 실시하였다. 본 연구의 측정도구로는 스트레스대응지수검사, 빗속의 사람검사(PITR)를 사용하였으며 측정된 자료는 반복측정 변량분석(repeated measure ...
본 연구에서는 인지행동적 집단미술치료가 대안학교 청소년의 스트레스에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이러한 연구 목적을 위해 대안학교 청소년 중 스트레스가 높은 청소년을 대상으로 8명씩 실험집단과 통제집단으로 선정하고 실험집단을 대상으로 2009년 4월부터 7월까지 약 4개월간 대안학교인 D특성화 고등학교에서 주 1회, 한 회기당 60분씩 13회기에 걸쳐 인지행동적 집단미술치료를 실시하였다. 본 연구의 측정도구로는 스트레스대응지수검사, 빗속의 사람검사(PITR)를 사용하였으며 측정된 자료는 반복측정 변량분석(repeated measure ANOVA)으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다 첫째, 인지행동적 집단 미술치료가 대안학교 청소년의 스트레스지각 검사지상의 스트레스에 미치는 효과를 알아본 결과, 집단 미술치료 후 스트레스지각 검사지상의 스트레스점수가 유의미하게 감소하여 긍정적인 효과가 있었으며 하위요인인 학교생활스트레스, 대인관계스트레스, 자신문제스트레스, 환경문제스트레스, 가정생활스트레스도 유의미하게 감소하여 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 인지행동적 집단 미술치료가 대안학교 청소년의 빗속의 사람 검사(PITR) 상에서 스트레스에 미치는 효과를 알아본 결과, 집단 미술치료 후 실험집단의 스트레스점수가 감소하였으며, 총자원점수와 대처점수가 증가함으로서 빗속의 사람 검사(PITR)상의 변화에서도 긍정적인 효과가 있었다. 이상의 연구 결과는 인지행동적 집단미술치료가 대안학교 청소년의 스트레스 감소에 효과적이었음을 보여준다. 즉, 집단미술치료과정에서 비합리적이고 부정적인 신념을 재구성하여 청소년들의 스트레스 감소에 긍정적인 영향을 주었다고 할 수 있다. 따라서 인지행동적 집단 미술치료는 치료적 차원 뿐 아니라 예방적 차원에서 대안학교 청소년들이 비합리적이고 부정적인 인지를 수정함으로서 긍정적이고 합리적인 방향으로 인지적, 정서적, 행동적 변화를 일으키기 위한 효과적인 방안이라고 할 수 있다.
본 연구에서는 인지행동적 집단미술치료가 대안학교 청소년의 스트레스에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 이러한 연구 목적을 위해 대안학교 청소년 중 스트레스가 높은 청소년을 대상으로 8명씩 실험집단과 통제집단으로 선정하고 실험집단을 대상으로 2009년 4월부터 7월까지 약 4개월간 대안학교인 D특성화 고등학교에서 주 1회, 한 회기당 60분씩 13회기에 걸쳐 인지행동적 집단미술치료를 실시하였다. 본 연구의 측정도구로는 스트레스대응지수검사, 빗속의 사람검사(PITR)를 사용하였으며 측정된 자료는 반복측정 변량분석(repeated measure ANOVA)으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다 첫째, 인지행동적 집단 미술치료가 대안학교 청소년의 스트레스지각 검사지상의 스트레스에 미치는 효과를 알아본 결과, 집단 미술치료 후 스트레스지각 검사지상의 스트레스점수가 유의미하게 감소하여 긍정적인 효과가 있었으며 하위요인인 학교생활스트레스, 대인관계스트레스, 자신문제스트레스, 환경문제스트레스, 가정생활스트레스도 유의미하게 감소하여 긍정적인 효과가 있었다. 둘째, 인지행동적 집단 미술치료가 대안학교 청소년의 빗속의 사람 검사(PITR) 상에서 스트레스에 미치는 효과를 알아본 결과, 집단 미술치료 후 실험집단의 스트레스점수가 감소하였으며, 총자원점수와 대처점수가 증가함으로서 빗속의 사람 검사(PITR)상의 변화에서도 긍정적인 효과가 있었다. 이상의 연구 결과는 인지행동적 집단미술치료가 대안학교 청소년의 스트레스 감소에 효과적이었음을 보여준다. 즉, 집단미술치료과정에서 비합리적이고 부정적인 신념을 재구성하여 청소년들의 스트레스 감소에 긍정적인 영향을 주었다고 할 수 있다. 따라서 인지행동적 집단 미술치료는 치료적 차원 뿐 아니라 예방적 차원에서 대안학교 청소년들이 비합리적이고 부정적인 인지를 수정함으로서 긍정적이고 합리적인 방향으로 인지적, 정서적, 행동적 변화를 일으키기 위한 효과적인 방안이라고 할 수 있다.
This study was to examine the effects of cognitive behavioral group art therapy on stress of adolescents in alternative school. For this study, 16 adolescents who scored high stress level were participated and divided with two group-experimental group and control group. The study was conducted from ...
This study was to examine the effects of cognitive behavioral group art therapy on stress of adolescents in alternative school. For this study, 16 adolescents who scored high stress level were participated and divided with two group-experimental group and control group. The study was conducted from 2009 April to 2009 July and the sessions were 60 minute, one time a week. Thirteen cognitive behavioral group art therapy sessions were conducted during study period. Stress coping index and ‘Person in the Rain' drawing test were used as a tool of this study and measured data was analyzed through repeated measure ANOVA. The results of this study are as follows: First, cognitive behavioral group art therapy reduced the perceived stress test score and also reduced the sub-factors such as school life stress, interpersonal stress, self-problem stress, environmental problem stress and home life stress. Second, cognitive behavioral group art therapy reduced the PITR stress score and also showed a positive effects on support score and coping score on PITR test. Thus, these results shows that cognitive behavioral group art therapy has an positive effects on decreasing a stress of adolescents in alternative school. In a process of group art therapy, irrational and negative beliefs were reconstructed and stresses of adolescents were reduced. Therefore, cognitive behavioral group art therapy could be not only therapeutic method, but also preventive method on modifying irrational and negative beliefs and evoking positive and rational, cognitive, emotional behavioral changes.
This study was to examine the effects of cognitive behavioral group art therapy on stress of adolescents in alternative school. For this study, 16 adolescents who scored high stress level were participated and divided with two group-experimental group and control group. The study was conducted from 2009 April to 2009 July and the sessions were 60 minute, one time a week. Thirteen cognitive behavioral group art therapy sessions were conducted during study period. Stress coping index and ‘Person in the Rain' drawing test were used as a tool of this study and measured data was analyzed through repeated measure ANOVA. The results of this study are as follows: First, cognitive behavioral group art therapy reduced the perceived stress test score and also reduced the sub-factors such as school life stress, interpersonal stress, self-problem stress, environmental problem stress and home life stress. Second, cognitive behavioral group art therapy reduced the PITR stress score and also showed a positive effects on support score and coping score on PITR test. Thus, these results shows that cognitive behavioral group art therapy has an positive effects on decreasing a stress of adolescents in alternative school. In a process of group art therapy, irrational and negative beliefs were reconstructed and stresses of adolescents were reduced. Therefore, cognitive behavioral group art therapy could be not only therapeutic method, but also preventive method on modifying irrational and negative beliefs and evoking positive and rational, cognitive, emotional behavioral changes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.