자연과학적 지식의 증가와 기술의 발달은 인간에게 풍요로움과 편리함을 안겨 주었다. 그러나 발전과 진보라는 이름하에 인간은 자연을 정복의 대상으로 바라보기 시작하며 인간과 자연을 대립시키면서 환경오염을 비롯한 심각한 생태학적 위기를 유발하였다. 환경위기는 인류의 생존 기반과 삶의 터전에 관한 문제로 외부로부터의 억압이나 구속 때문이 아니라 인간의 과욕과 지나친 물질주의가 불러온 인간 내부로부터 비롯된 위기이기에 더욱 심각하다. 따라서 환경에 대한 가치관, 태도 등 생활양식을 근원적으로 바꾸지 않는 한, 이 위기로부터 인간은 벗어날 ...
자연과학적 지식의 증가와 기술의 발달은 인간에게 풍요로움과 편리함을 안겨 주었다. 그러나 발전과 진보라는 이름하에 인간은 자연을 정복의 대상으로 바라보기 시작하며 인간과 자연을 대립시키면서 환경오염을 비롯한 심각한 생태학적 위기를 유발하였다. 환경위기는 인류의 생존 기반과 삶의 터전에 관한 문제로 외부로부터의 억압이나 구속 때문이 아니라 인간의 과욕과 지나친 물질주의가 불러온 인간 내부로부터 비롯된 위기이기에 더욱 심각하다. 따라서 환경에 대한 가치관, 태도 등 생활양식을 근원적으로 바꾸지 않는 한, 이 위기로부터 인간은 벗어날 수가 없다. 생태계의 파괴의 문제들은 자연을 지배하려는 서양의 근대 문명 속에 자리를 잡고 있으며, 극단적인 인간 중심적인 사유방식에 근거하고 있다고 보고 본 논문에서는 자연을 지배와 정복의 대상으로 바라보는 이분법적인 세계관을 가진 서양 사상들이 아니라 인간과 자연을 하나로 보는 동양의 세계관 중 특히 노자사상을 중심으로 지금 우리가 처한 환경문제를 극복하는 방법을 모색해보고자 한다. 노자의 사상은 인간을 자연과 분리시키는 것이 아니라 인간을 자연의 일부분으로 본다. 그래서 노자는 자연의 흐름에 순응토록 함으로써 환경 문제를 해결하는 데 이상적인 모형을 제시하여, 생태중심적 환경 윤리가 필요한 오늘날 중요한 역할을 할 수 있다. 노자의 무위는 자연의 소중함을 모르는 현대인들에게 자연을 대상으로 마음대로 정복하려 하지 말고 자연의 상태로 내버려 두어라는 뜻을 전한다. 노자사상의 道에 나타난 자연은 환경윤리나 생태중심주의의 생태철학 등의 중요한 근거로 적용될 수 있을 것이다. 첫째, 노자의 道는 일원론적인 세계관을 함의하고 있다. 인간과 자연을 이분화 하여 자연을 정복의 대상. 착취의 대상으로 본 이분법적인 서양사고관과 달리 사람과 땅과 하늘과 도는 서로 유기적인 관계로 연계되어 있고 자연적 질서에 따른다고 말한다. 둘째, 인간중심을 벗어난 탈인간중심주의를 함의하고 있다. 노자는 인간중심적인 세계관을 부정하고 道의 관점에서 바라본다. 셋째, 노자사상은 道를 통하여 자연과 인간은 유기적으로 연결되어 있으며 끊임없이 변화하는 순환적 세계라는 것을 말하여 준다. 극심한 생태계의 파괴와 갖가지 기상이변과 지구 온난화, 지각의 이변 등 자연재양을 맞고 있는 오늘날 노자의 자연철학은 인간과 자연의 조화적 관점에서 오늘날 생태계의 위기를 극복하기 위한 대안적 관점으로 그 문제를 해결하는 열쇠가 되고 있다. 인류가 심각한 환경 문제를 직면한 이때, 단순히 문제를 이해하는데 그치지 말고 그에 앞서 윤리적인 고찰이 이루어져야 한다. 또한 인간의 가치와 환경의 가치를 함께 고려하며 오랜 기간에 걸친 교육과 꾸준한 노력이 필요하다.
자연과학적 지식의 증가와 기술의 발달은 인간에게 풍요로움과 편리함을 안겨 주었다. 그러나 발전과 진보라는 이름하에 인간은 자연을 정복의 대상으로 바라보기 시작하며 인간과 자연을 대립시키면서 환경오염을 비롯한 심각한 생태학적 위기를 유발하였다. 환경위기는 인류의 생존 기반과 삶의 터전에 관한 문제로 외부로부터의 억압이나 구속 때문이 아니라 인간의 과욕과 지나친 물질주의가 불러온 인간 내부로부터 비롯된 위기이기에 더욱 심각하다. 따라서 환경에 대한 가치관, 태도 등 생활양식을 근원적으로 바꾸지 않는 한, 이 위기로부터 인간은 벗어날 수가 없다. 생태계의 파괴의 문제들은 자연을 지배하려는 서양의 근대 문명 속에 자리를 잡고 있으며, 극단적인 인간 중심적인 사유방식에 근거하고 있다고 보고 본 논문에서는 자연을 지배와 정복의 대상으로 바라보는 이분법적인 세계관을 가진 서양 사상들이 아니라 인간과 자연을 하나로 보는 동양의 세계관 중 특히 노자사상을 중심으로 지금 우리가 처한 환경문제를 극복하는 방법을 모색해보고자 한다. 노자의 사상은 인간을 자연과 분리시키는 것이 아니라 인간을 자연의 일부분으로 본다. 그래서 노자는 자연의 흐름에 순응토록 함으로써 환경 문제를 해결하는 데 이상적인 모형을 제시하여, 생태중심적 환경 윤리가 필요한 오늘날 중요한 역할을 할 수 있다. 노자의 무위는 자연의 소중함을 모르는 현대인들에게 자연을 대상으로 마음대로 정복하려 하지 말고 자연의 상태로 내버려 두어라는 뜻을 전한다. 노자사상의 道에 나타난 자연은 환경윤리나 생태중심주의의 생태철학 등의 중요한 근거로 적용될 수 있을 것이다. 첫째, 노자의 道는 일원론적인 세계관을 함의하고 있다. 인간과 자연을 이분화 하여 자연을 정복의 대상. 착취의 대상으로 본 이분법적인 서양사고관과 달리 사람과 땅과 하늘과 도는 서로 유기적인 관계로 연계되어 있고 자연적 질서에 따른다고 말한다. 둘째, 인간중심을 벗어난 탈인간중심주의를 함의하고 있다. 노자는 인간중심적인 세계관을 부정하고 道의 관점에서 바라본다. 셋째, 노자사상은 道를 통하여 자연과 인간은 유기적으로 연결되어 있으며 끊임없이 변화하는 순환적 세계라는 것을 말하여 준다. 극심한 생태계의 파괴와 갖가지 기상이변과 지구 온난화, 지각의 이변 등 자연재양을 맞고 있는 오늘날 노자의 자연철학은 인간과 자연의 조화적 관점에서 오늘날 생태계의 위기를 극복하기 위한 대안적 관점으로 그 문제를 해결하는 열쇠가 되고 있다. 인류가 심각한 환경 문제를 직면한 이때, 단순히 문제를 이해하는데 그치지 말고 그에 앞서 윤리적인 고찰이 이루어져야 한다. 또한 인간의 가치와 환경의 가치를 함께 고려하며 오랜 기간에 걸친 교육과 꾸준한 노력이 필요하다.
The increase of the natural scientific knowledge and the development of the technology gives richness and convenience to human being. But in the name of the development and progress, people start to see the nature as a subject to conquer and people and nature are opposed to each other and ecological...
The increase of the natural scientific knowledge and the development of the technology gives richness and convenience to human being. But in the name of the development and progress, people start to see the nature as a subject to conquer and people and nature are opposed to each other and ecological crisis like environmental pollution is induced. Environmental crisis is the matter of the existence foundation and lot of the livelihood the human being, it is more serious crisis caused not the suppression or restriction from the outside but caused by the greed and excessive materialism from the inside of he human being. Therefore, unless people change their life style like their values and attitude about the environment from the root, people can't escape from this crisis. The problems of ecosystem destruction are settled in the Western modern civilization which dominate the nature, and they are based on the extreme anthropocentric way of thinking. In this study, I try to find out the way to solve our environmental problems based on not the western thoughts which has dichotomical world view and regard the nature as the subject of the domination and conquest, but the orient world view, especially the Taoism. Taoism regard the human being as part of the nature. Therefore, Lao-tzu proposed ideal model for solving the environmental problems through the flowing of the nature, and he can take a important role in these days when environmental ethics is needed. Doing nothing of Lao-tzu gives the moderner who don't know the importance of the nature, a message; Don't try to conquer the nature, but leave the nature as it is. The nature shown in Tao(道) of Taoism, can be the important basis of the environmental ethics, ecological philosophy and so on. Firstly, the Tao(道) of Lao-tzu connote the monismic world view. Differently from the dichotomical western thought which regard as the nature as a subject of conquest of exploitation and separate the human being and nature, Lao-tzu said that people, the earth, the sky and Tao(道) are connected as organic relationship and they all follow the rule of nature. Secondly, Taoism connote de-anthropocentricism. Lao-tzu denied anthropocentric world view and view the world from the view of Tao(道). Finally, Taoism advocate that the nature and human are related organically and the world is circulating and endlessly changing. These days, we are faced with natural disasters like extreme destruction of ecosystem, various unusual change in the weather, global warmng, the unusual change of lithosphere and so on, natural philosophy of Lao-tzu is key to solve the problems as the alternative view point of overcoming the crisis of the ecosystem in the viewpoint of the harmony between the human being and the nature. We are faced with the serious environmental problem, we should consider ethically after understanding the problems. Also, as considering the value of the human being and environment together, long term education and continuous efforts should be needed.
The increase of the natural scientific knowledge and the development of the technology gives richness and convenience to human being. But in the name of the development and progress, people start to see the nature as a subject to conquer and people and nature are opposed to each other and ecological crisis like environmental pollution is induced. Environmental crisis is the matter of the existence foundation and lot of the livelihood the human being, it is more serious crisis caused not the suppression or restriction from the outside but caused by the greed and excessive materialism from the inside of he human being. Therefore, unless people change their life style like their values and attitude about the environment from the root, people can't escape from this crisis. The problems of ecosystem destruction are settled in the Western modern civilization which dominate the nature, and they are based on the extreme anthropocentric way of thinking. In this study, I try to find out the way to solve our environmental problems based on not the western thoughts which has dichotomical world view and regard the nature as the subject of the domination and conquest, but the orient world view, especially the Taoism. Taoism regard the human being as part of the nature. Therefore, Lao-tzu proposed ideal model for solving the environmental problems through the flowing of the nature, and he can take a important role in these days when environmental ethics is needed. Doing nothing of Lao-tzu gives the moderner who don't know the importance of the nature, a message; Don't try to conquer the nature, but leave the nature as it is. The nature shown in Tao(道) of Taoism, can be the important basis of the environmental ethics, ecological philosophy and so on. Firstly, the Tao(道) of Lao-tzu connote the monismic world view. Differently from the dichotomical western thought which regard as the nature as a subject of conquest of exploitation and separate the human being and nature, Lao-tzu said that people, the earth, the sky and Tao(道) are connected as organic relationship and they all follow the rule of nature. Secondly, Taoism connote de-anthropocentricism. Lao-tzu denied anthropocentric world view and view the world from the view of Tao(道). Finally, Taoism advocate that the nature and human are related organically and the world is circulating and endlessly changing. These days, we are faced with natural disasters like extreme destruction of ecosystem, various unusual change in the weather, global warmng, the unusual change of lithosphere and so on, natural philosophy of Lao-tzu is key to solve the problems as the alternative view point of overcoming the crisis of the ecosystem in the viewpoint of the harmony between the human being and the nature. We are faced with the serious environmental problem, we should consider ethically after understanding the problems. Also, as considering the value of the human being and environment together, long term education and continuous efforts should be needed.
주제어
#생태중심주의 노자사상 무위자연 동양의 자연관 환경윤리교육 Taoism leaving nature as it is an outlook on nature of the orient environment ethics education
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