구원의 서정은 성경에 나타나는 하나님이 인간을 구원하는 방법을 말하는 것이며 이를 논리적, 인과적, 시간적 순서로써 정리하여 신학자들이 신학술어화 한 것이다. 신앙이 구원의 열매에만 집착하는 것으로 왜곡되어가는 최근의 상황을 비추어 볼 때, 구원의 서정에 대한 재평가 및 재인식이 필요하다고 생각된다. 즉 칼빈의 주장처럼 ‘구원이 단순하게 성취되었다’는 자기 위안적 결론이 아닌 구원의 서정이 그리스도의 형상을 닮아가는 차원으로 인식하고 그것이 개개인의 신자들에게 어떻게 이루어지게 되는가 살펴볼 필요가 있다는 것이다. 본 연구의 목적...
구원의 서정은 성경에 나타나는 하나님이 인간을 구원하는 방법을 말하는 것이며 이를 논리적, 인과적, 시간적 순서로써 정리하여 신학자들이 신학술어화 한 것이다. 신앙이 구원의 열매에만 집착하는 것으로 왜곡되어가는 최근의 상황을 비추어 볼 때, 구원의 서정에 대한 재평가 및 재인식이 필요하다고 생각된다. 즉 칼빈의 주장처럼 ‘구원이 단순하게 성취되었다’는 자기 위안적 결론이 아닌 구원의 서정이 그리스도의 형상을 닮아가는 차원으로 인식하고 그것이 개개인의 신자들에게 어떻게 이루어지게 되는가 살펴볼 필요가 있다는 것이다. 본 연구의 목적은 이러한 구원의 서정을 시각적으로 표현 연구한 것이다. 칼빈과 조나단 애드워즈와 리처드 개핀 세 신학자들의 주장은 ‘그리스도와의 신비한 연합’을 말하고 있는데 이것은 성령의 인도하에 보다 실제적인 연합을 말하고 있다. 구원의 서정의 ‘숭고’라는 미학적 개념이 포함되었는데 그것은 ‘나 중심’의 사고가 ‘하나님 중심’으로 전이되는 계기가 되었다. 비가시적인 하나님의 형상을 표현하기위해 다양한 조형적 기법을 추구하였다. 구체화 되지 아니한 소극적 묘사와 현재적 정서를 표현할 수 있는 색과의 만남을 시도 하였다. 작품제작과정은 구원의 과정을 하나님의 관점으로 묵상하게 했고 그 결과 구원에 대한 깊은 신뢰를 가지게 되었다. 이러한 다양한 기법을 통한 물성체험은 하나님의 재창조 사역에 동참하는 기쁨을 누리게 하였다. 작품의 제작은 단순한 그리기가 아니라 하나님의 성정을 경험하고 정체성이 변화되어가는 수단이 되었다. 오늘날 신학자들이 이성적인 신학의 한계를 자각하면서 신학의 일차적 언어는 상징적이거나 미학적이라고 주장하는데 연구자의 작품은 이러한 주장이 적용된 것이라 볼 수 있다. 구원의 서정이란 논리적 소재가 결론적으로 구원의 서정에 대한 시각적 표현 연구는 관념적인 구원의 은혜가 아니라, 작품을 제작하는 과정 중에 일어나는 그리스도와의 신비한 연합에 집중하여야 한다는 사실을 깨닫게 해주었다. 이 사실은 개핀의 주장과 같이 개인의 구원에 대한 진지한 현재적 성찰이 밖으로 확장되어야 한다는 의미이며, 그것은 연구자의 삶과 모든 작품에 적용되어야 할 것이다.
구원의 서정은 성경에 나타나는 하나님이 인간을 구원하는 방법을 말하는 것이며 이를 논리적, 인과적, 시간적 순서로써 정리하여 신학자들이 신학술어화 한 것이다. 신앙이 구원의 열매에만 집착하는 것으로 왜곡되어가는 최근의 상황을 비추어 볼 때, 구원의 서정에 대한 재평가 및 재인식이 필요하다고 생각된다. 즉 칼빈의 주장처럼 ‘구원이 단순하게 성취되었다’는 자기 위안적 결론이 아닌 구원의 서정이 그리스도의 형상을 닮아가는 차원으로 인식하고 그것이 개개인의 신자들에게 어떻게 이루어지게 되는가 살펴볼 필요가 있다는 것이다. 본 연구의 목적은 이러한 구원의 서정을 시각적으로 표현 연구한 것이다. 칼빈과 조나단 애드워즈와 리처드 개핀 세 신학자들의 주장은 ‘그리스도와의 신비한 연합’을 말하고 있는데 이것은 성령의 인도하에 보다 실제적인 연합을 말하고 있다. 구원의 서정의 ‘숭고’라는 미학적 개념이 포함되었는데 그것은 ‘나 중심’의 사고가 ‘하나님 중심’으로 전이되는 계기가 되었다. 비가시적인 하나님의 형상을 표현하기위해 다양한 조형적 기법을 추구하였다. 구체화 되지 아니한 소극적 묘사와 현재적 정서를 표현할 수 있는 색과의 만남을 시도 하였다. 작품제작과정은 구원의 과정을 하나님의 관점으로 묵상하게 했고 그 결과 구원에 대한 깊은 신뢰를 가지게 되었다. 이러한 다양한 기법을 통한 물성체험은 하나님의 재창조 사역에 동참하는 기쁨을 누리게 하였다. 작품의 제작은 단순한 그리기가 아니라 하나님의 성정을 경험하고 정체성이 변화되어가는 수단이 되었다. 오늘날 신학자들이 이성적인 신학의 한계를 자각하면서 신학의 일차적 언어는 상징적이거나 미학적이라고 주장하는데 연구자의 작품은 이러한 주장이 적용된 것이라 볼 수 있다. 구원의 서정이란 논리적 소재가 결론적으로 구원의 서정에 대한 시각적 표현 연구는 관념적인 구원의 은혜가 아니라, 작품을 제작하는 과정 중에 일어나는 그리스도와의 신비한 연합에 집중하여야 한다는 사실을 깨닫게 해주었다. 이 사실은 개핀의 주장과 같이 개인의 구원에 대한 진지한 현재적 성찰이 밖으로 확장되어야 한다는 의미이며, 그것은 연구자의 삶과 모든 작품에 적용되어야 할 것이다.
Order of Salvation refers to the method in which God saved humankind within the bible and is organized logically, causally, and sequentially to pass down to theologists. Rather than the linear arrangement method as asserted by theologies, the researcher of this study desired to express the Order of ...
Order of Salvation refers to the method in which God saved humankind within the bible and is organized logically, causally, and sequentially to pass down to theologists. Rather than the linear arrangement method as asserted by theologies, the researcher of this study desired to express the Order of Salvation through the circular access method as asserted by reformists such as John Calvin. In addition, the study focused on the fact that each step within the salvation occurs through a mystical union with Jesus Christ. While Calvin expressed the mystical union according to the workings of the Holy Spirit, Jonathan Edwards expressed as the active union with Jesus Christ through sensations of the heart while Richard B. Gaffin expressed as a present union between salvation either already having occurred or not yet occurred. Such mystical union was expressed through an artwork called 'Happy Road' with the aesthetic concept of 'Sublimity' applied. Sublimity is a large and significant experience surpassing the limits of human imagination and serves as an opportunity to overcome the limits of our senses as well as to discover infiniteness within oneself. While concepts of Longinus and Kant were applied to provide divine impression as exalted through the mystical union of Jesus Christ, such cannot be expressed even if desired to be expressed. Consequently, the researcher investigated ways to express sublimity through minor methods. For instance, color field collage, silhouette technique, layering and Pentimento technique were used morphologically. As for paintings, layering and the Pentimento technique are suitable for expressing desire to morphologically change subjective emotions. While the silhouette technique were expressions of the exterior of vague subjects in the past, such has become a method of expressing internal movements, one's existence, and completely new ways to view things. Consequently, the silhouette expressions is believed to be effective in expressing the human form of God. Additionally, as an effect allowing one to finish something difficult to explain by using his or her imaging, the technique is a good way to substitute one's emotions. While the Order of Salvation is extremely personal, it includes the meaning of God which desires church to become one through the salvation of humankind, in turn allowing expression of silhouette human crowds For color field collage, color is the most direct element allowing the artist to express one's present emotions. Consequently, gray was used as the main foundation to attempt a meeting with strong colors. The results of such research showed that the visual expression research on the Order of Salvation allowed attempts in research of multitude of expressions through various medium as ground glass, acryl panels, and sheets. The matter experiences through such various methods allowed sharing of the happiness in the recreation of God. Additionally, the certainty that salvation occurs through the almighty history and love of God provides support and healing of the dualistic emotions as found in current life. Consequently, the production of the artwork for this study had not simply been an drawing, but a way to experience the nature of God and changing identity. While the Order of Salvation is logical, the attempt for its expression can be seen as symbolic and aesthetic in terms of the conceptual, abstract, and dogmatic language of theology. In addition, such occurs through the mystical union with Jesus Chris while the process has allowed understanding that life must be lived by applying a present union with Jesus Christ.
Order of Salvation refers to the method in which God saved humankind within the bible and is organized logically, causally, and sequentially to pass down to theologists. Rather than the linear arrangement method as asserted by theologies, the researcher of this study desired to express the Order of Salvation through the circular access method as asserted by reformists such as John Calvin. In addition, the study focused on the fact that each step within the salvation occurs through a mystical union with Jesus Christ. While Calvin expressed the mystical union according to the workings of the Holy Spirit, Jonathan Edwards expressed as the active union with Jesus Christ through sensations of the heart while Richard B. Gaffin expressed as a present union between salvation either already having occurred or not yet occurred. Such mystical union was expressed through an artwork called 'Happy Road' with the aesthetic concept of 'Sublimity' applied. Sublimity is a large and significant experience surpassing the limits of human imagination and serves as an opportunity to overcome the limits of our senses as well as to discover infiniteness within oneself. While concepts of Longinus and Kant were applied to provide divine impression as exalted through the mystical union of Jesus Christ, such cannot be expressed even if desired to be expressed. Consequently, the researcher investigated ways to express sublimity through minor methods. For instance, color field collage, silhouette technique, layering and Pentimento technique were used morphologically. As for paintings, layering and the Pentimento technique are suitable for expressing desire to morphologically change subjective emotions. While the silhouette technique were expressions of the exterior of vague subjects in the past, such has become a method of expressing internal movements, one's existence, and completely new ways to view things. Consequently, the silhouette expressions is believed to be effective in expressing the human form of God. Additionally, as an effect allowing one to finish something difficult to explain by using his or her imaging, the technique is a good way to substitute one's emotions. While the Order of Salvation is extremely personal, it includes the meaning of God which desires church to become one through the salvation of humankind, in turn allowing expression of silhouette human crowds For color field collage, color is the most direct element allowing the artist to express one's present emotions. Consequently, gray was used as the main foundation to attempt a meeting with strong colors. The results of such research showed that the visual expression research on the Order of Salvation allowed attempts in research of multitude of expressions through various medium as ground glass, acryl panels, and sheets. The matter experiences through such various methods allowed sharing of the happiness in the recreation of God. Additionally, the certainty that salvation occurs through the almighty history and love of God provides support and healing of the dualistic emotions as found in current life. Consequently, the production of the artwork for this study had not simply been an drawing, but a way to experience the nature of God and changing identity. While the Order of Salvation is logical, the attempt for its expression can be seen as symbolic and aesthetic in terms of the conceptual, abstract, and dogmatic language of theology. In addition, such occurs through the mystical union with Jesus Chris while the process has allowed understanding that life must be lived by applying a present union with Jesus Christ.
주제어
#구원 서정 숭고
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.